Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riisipakettien kyljessä ei ole ohjeistusta, että riisi tulee huuhdella kylmällä vedellä ennen keittämistä

Vierailija
27.05.2019 |

Riisi pitää laittaa siivilään ja huuhdella kylmällä vedellä ennen keittämistä. Mieluiten liotetaan vielä ennen huuhtelemista. Ja kaikista mieluiten riisi keitetään runsaassa vedessä ja kaadetaan siivilän läpi keitinvesi.

Näin minimoidaan myrkyt, joita riisissä on.

Kun kerta Evira näin suosittelee, miksi tätä ohjetta ei ole riisipaketin kyljessä? Kuka suomalainen hoksaa tehdä näin riisille?!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin koulussa, että riisi huuhdellaan ensin kylmällä, sitten kuumalla ja vielä kerran kylmällä vedellä.

En muista enää tarkkaan perusteluja, mutta ihan ne olivat järkeviä, sillä en olisi niitä muuten noudattanut kymmeniä vuosia.

Vierailija
42/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ruususuolassa arseenia?

Ruususuola saa rusehtavan värinsä epäpuhtauksista, muun muassa arseenista, kadmiumista, alumiinista, lyijystä, nikkelistä jne. Mutta määrät on pieniä; esimerkiksi päivän sinkkiannoksen saamiseksi pitäisi syödä 5 kiloa ruususuolaa.

Aaaargh. Olen vaihtanut hiljattain pois merisuolasta, koska pelkään sen sisältävän muovia, ja nyt tämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokainen joka ymmärtää mitään riisin keittämisestä?

Mutta olisihan se toki hyvä olla pakkauksen kyljessäkin, ei siinä mitään.

Kysehän on siitä tietääkö ihmiset, että kaupassa myytävä riisi on saastunutta eikä mistään keittämisen ymmärtämisestä.

Vierailija
44/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ihan btw muuten kantaa ottamatta aiheeseen: olen kyllä joskus lukenut jostain riisipaketista, että huuhtomista suositellaan.

Siinä pitäisi lukea, että "keittämällä runsaassa vedessä puolitat arseenin".

Vierailija
45/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen riisit aina ennen keittämistä, opin se jo kotona, äitini teki aina näin. Huuhteluun menee aikaa korkeintaan minuuttia.

Tämä nyt ei tee muuta kuin poistaa irrallista tärkkelystä.

Vierailija
46/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi laittaa paketteihin tekstiä asioista, jotka fiksu tajuaa muutenkin, mutta tyhmä ei viitsi tai osaa edes lukea? Parempi vain antaa evoluution hoitaa hommansa.

Tupakkapakkausten kanssa voisi tehdä samoin; poistaa varoitukset mutta rikastaa tuote syaniditipalla filtteriin. Loppuisi tuo turha käryttäminen.

Vierailija
47/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs risottoriisi? Sitä ei voi keittää runsaassa vedessä ja kaataa ylimääräisiä pois. Ja mistä minä tänään tiedän, haluanko huomenna risottoa?

Vierailija
48/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä huuhdellut riisiä enkä aio alottaakaan.

Vierailija
49/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs risottoriisi? Sitä ei voi keittää runsaassa vedessä ja kaataa ylimääräisiä pois. Ja mistä minä tänään tiedän, haluanko huomenna risottoa?

Mutta sen voi liottaa. Kokeessahan liottaminen oli vähentänyt arseenia 80 %, väljässä vedessä keittäminen vain 50 %. 

Sinänsä idioottimaista, että Eviran erikoistutkija kommentoi näitä testituloksia, että "väljässä vedessä keittäminen on helppo tapa varmistua siitä, että arseenia päätyy elimistöön mahdollisimman vähän" – "myös liottaminen saattaa toimia arseenin vähentämisessä." Ai saattaa, kun hänelle esitettyjen tulosten mukaan toimi paljon paremmin. 

Vierailija
50/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riisin huuhtelua ole ihmisille opetettu kotitaloustunneilla? Kyllä mulle on, tosin on se oppi tullut kotoakin jo. Ja kaikki joiden kanssa olen sattunut keskustelemaan riisin keittämisestä ovat kyllä huuhdelleet riisin.

Vierailija
51/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisihän maistuu ihan tunkkaiselle vilja-aitalle ellei sitä huuhtele kunnolla ennen keittämistä. Aina maistan, onko tarjottu riisi pesty vai ei aivan kuten jäävuorisalaattia syödessä. Ilmeisesti ne, jotka eivät pese näitä elintarvikkeita, pitävät normaalina esim. jäävuorisalaatin kitkerää myrkynmakua.

Vierailija
52/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketista ostettua riisiä en huuhtele, mutta etnisestä kaupasta ostetun huuhtelen. En oikeastaan tiedä, miksi teen näin. Joskus mua on varmaan neuvottu tekemään näin. Onhan se vesi aika epämiellyttävän sameaa aina sen huuhtomisen jälkeen. 

Vierailija
53/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö riisin huuhtelua ole ihmisille opetettu kotitaloustunneilla? Kyllä mulle on, tosin on se oppi tullut kotoakin jo. Ja kaikki joiden kanssa olen sattunut keskustelemaan riisin keittämisestä ovat kyllä huuhdelleet riisin.

Ei koulussa eikä kotona opetettu. En ole ikinä edes kuullutkaan, että joku huuhtelisi riisin. Ja ei kyllä haittaa yhtään, aion jatkaa entiseen malliin.

Vierailija
54/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut mitään tietoa tuollaisesta. Kuolenko nyt?

Kuolet kyllä kivuliaasti aikanaan..

Vierailija
55/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain kannattaa suosia luomua, niin riisi on ehkä yksi niistä kahvin ja banaanin lisäksi.

Tiesitkö että arseenia on luonnostaan maaperässä? Toisilla paikoilla enemmän kuin toisilla. Riisillä on taipumus kerätä itseensä maaperässä olevaa arseenia. Ymmärrätkö että täten luomumerkinnällä ei voi vaikuttaa asiaan? Vielä kerran: siksi ei voi, koska maaperässä on arseenia, ja riisi imee arseenia. Arseenia ei ole maaperässä siksi että ihminen käyttäisi sitä ei-luomun lannoitteena, vaan arseenia kuuluu olla maaperässä, riisi vain imee sitä, koska se on sen ominaisuus.

Useimmilla alueilla arseenia on todella häviävän pieniä määriä maaperässä luonnostaan. Eikä sitä tietenkään lannoitteissa ole, vaan hyönteismyrkyissä, joita riisintuotantomaissa käytetään paljon ei-luomun vilejlyssä. 

Vierailija
56/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jokainen joka ymmärtää mitään riisin keittämisestä?

Mutta olisihan se toki hyvä olla pakkauksen kyljessäkin, ei siinä mitään.

Riisi ei kuulu perinteiseen suomalaiseen ruokavalioon. Sehän rahdataan tänne Aasiasta.

Kukaan suomalainen ei tajua huuhdella tai liottaa riisiä, mikäli paketin kyljessä näin ei ohjeisteta!

En tiedä ketään, joka liottelisi riisiä tai edes huuhtelisi sitä.

Keittokirjoissa ja ruoanvalmistusohjeissa kyllä taitaa tämä useimmissa ohje olla, koska jostain olen sen rutiineihini ottanut, Jopa 20-30 min ohjeistetaan huuhtelemaan, mutta en kyllä niin kauaa jaksa.

Vierailija
57/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin riisipaketin kylkeä äsken. Ei ole ohjeistusta, että pitää liottaa, huuhdella ja keittää runsaassa vedessä.

Päinvastoin, sanotaan, että anna keitinveden imeytyä riisiin ja annosteluohjeet, jotta ylimääräistä keitinvettä ei pääse syntymään

Joissakin paketeissa kyllä kehotetaan huuhtelemaan riisi ennen keittämistä.

Vierailija
58/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ruususuolassa arseenia?

Ruususuola saa rusehtavan värinsä epäpuhtauksista, muun muassa arseenista, kadmiumista, alumiinista, lyijystä, nikkelistä jne. Mutta määrät on pieniä; esimerkiksi päivän sinkkiannoksen saamiseksi pitäisi syödä 5 kiloa ruususuolaa.

Ja siinä prosessissa pääsisi sitten syömään lopulta multaa, koska suolan ld50 arvo on 4g/elopainokilo, eli jo300g suolaa on kuolettava 75kg henkilöllä

Vierailija
59/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin K menun riisissä (1kg pussi) lukee valmistusohjeissa, että riisi tulee huuhdella siivilässä ja keittää runsaassa vedessä..

Vierailija
60/70 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niissä lue? En tiedä, kun itse osaan keittää ilman ohjetta. Aina olen huuhdellut riisin. Ehkä kaikki eivät tiedä missä ja miten riisiä säilytetään (rotan kakkaisissa varastoissa, nam nam).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan