Miksi riisipakettien kyljessä ei ole ohjeistusta, että riisi tulee huuhdella kylmällä vedellä ennen keittämistä
Riisi pitää laittaa siivilään ja huuhdella kylmällä vedellä ennen keittämistä. Mieluiten liotetaan vielä ennen huuhtelemista. Ja kaikista mieluiten riisi keitetään runsaassa vedessä ja kaadetaan siivilän läpi keitinvesi.
Näin minimoidaan myrkyt, joita riisissä on.
Kun kerta Evira näin suosittelee, miksi tätä ohjetta ei ole riisipaketin kyljessä? Kuka suomalainen hoksaa tehdä näin riisille?!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne pöpöt kuole kun riisi keitetään :D Mitä järkeä tuhlata aikaa johonkin riisin esipesuun :D En ole koskaan pessyt etukäteen, enkä ole kuollut vielä näinä 28 vuotena.
Ei ole kyse pelkästään pöpöistä, vaan haitallisista aineista kuten lannoitus- ja tuholaismyrkyistä.
Bakteerit ym kuolee toki keittäessä.Noi myrkyt ei vielä nuorella iällä näy missään, mutta pitkällä tähtäimellä kaikki kemikaalit on haitaksi, koska haittaavat normaalia elimistön toimintaa. Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu, kemikaaleja kertyy rasvakudoksiin ja maksaan ja solujen toiminta häiriintyy. Riisin huuhtelu on toki pienen pieni pisara kun samaan aikaan saat haitallisia aineita joka puolelta. Meikit, voiteet, rasvat, hajusteet, lääkkeet, alkoholi, tupakka, deodorantti, lisäaineet elintarvikkeissa, siivousaineiden kemikaalit yms ja lisäksi mikromuovit. Esim kasvorasvoissa on melkein aina mikromuovia (sodium polyacrylate) ja tätä kun laittaa iholle joka päivä, niin elimistösi kyllästyy muovilla. Älytöntä, että pillit kielletään, mutta kosmetiikkayhtiöt saavat laittaa vaikka mitä nanoja tuotteisiinsa.
Ihmiset pelkäävät vieläkin susia ja karhuja ja metsää, mutta eivät näe todellisia uhkia, kuten aineita, joita kaikki laittavat suusta alas joka päivä. Sitten ihmetellään, että miksi on masennusta, kilpirauhasen häiriöitä, suolisto-oireita, syöpää ja miksi ihmiset ovat ylipainoisia.
No tottakai se nyt on tärkeää että naisten pitää meikata itsensä nätiksi. Paljon tärkeämpää kuin luonto ja ympäristö!
Kyse on enemmänkin päättäjien halusta, heistä lähtöisin on kiellot ja säännöt. Mikromuovi voitaisiin kieltää tuotteista, jos halua on tarpeeksi. Ihmiset eivät itse ole vielä tietoisia millä valinnoilla voidaan vaikuttaa, jotta ympäristöä ja ihmistä voidaan suojella. Meikit ja rasvat voidaan tehdä myrkyttömiksi, mutta harva ottaa niistä selvää, joten nappaavat sen tarjouksessa olevan Lumenen putelon kaupasta sen enempää miettimättä, koska luottavat niihin ja uskovat suomalaiseen "puhtauteen". Mikromuovi on halpa aines teollisuudelle, mutta maksamme siitä itse pian kovan hinnan. Sitä ei saa pois edes juomavedestä saatika luonnosta.
Ja itse riisin huuhteluun. Minun mummoni opetti sen minulle aikoinaan. Hän perusteli sitä sillä, että riisi on likaista. Teen vieläkin noin vaikka en varsinaisesti ole sitä ajatellut, että mikä se lika on. Kiitos tämän ketjun valistuksista, nyt taidankin liottaa riisiä pidemmän aikaa, jotta arseeni vähenee.
Kannattaako sitä tuontiriisiä edes syödä näinä ilmastotalkoo aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Ekan kerran kuulen tälläisestä.
Kohta sulle tippuu runsassti alanuolia kun kaikentietävät riisinystävät pääsevät vauhtiin. (Tälle kans)
Itse olen aina keittänyt riisin runsaassa vedessä ilman huuhtelua
Voiko riisin huuhdella käytetyllä jauhenlihan huuhteluvedellä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina keittänyt riisin runsaassa vedessä ilman huuhtelua
Riisi pitäisi siis
1. liottaa
2. huuhdella
3. keittää runsaassa vedessä ja kaataa keitinvesi pois
Pelkkä runsaassa vedessä keittäminen ei riitä
Vierailija kirjoitti:
Voiko riisin huuhdella käytetyllä jauhenlihan huuhteluvedellä?
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ruususuolassa arseenia?
Ruususuola on tehty arseenista (arsenikista) johon on lisätty hieman ruusua.
Katsoin riisipaketin kylkeä äsken. Ei ole ohjeistusta, että pitää liottaa, huuhdella ja keittää runsaassa vedessä.
Päinvastoin, sanotaan, että anna keitinveden imeytyä riisiin ja annosteluohjeet, jotta ylimääräistä keitinvettä ei pääse syntymään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruususuola on tehty arseenista (arsenikista) johon on lisätty hieman ruusua.
Höpö höpö
Olen tietoinen riisin epäpuhtauksista eikä sitä nykyään meillä syödä kuin harvoin, mutta silloinkaan ei ole tullut huuhdottua ja pari kertaa on kattilan laidat täynnä mustaa töhnää ollut joka ei edes astianpesukoneessa irtoa kattilan reunoista.
Jatkossa huuhtelen kyllä
Vierailija kirjoitti:
Katsoin riisipaketin kylkeä äsken. Ei ole ohjeistusta, että pitää liottaa, huuhdella ja keittää runsaassa vedessä.
Päinvastoin, sanotaan, että anna keitinveden imeytyä riisiin ja annosteluohjeet, jotta ylimääräistä keitinvettä ei pääse syntymään
Ei ainakaan lisäisi myyntiä jos ihmiset tiedostaisi yleisesti näistä epäpuhtauksista. Ei pidä puhua pelkästään arseenista vaan yleisesti paljon epäpuhtauksia.
Samoin makaroonipussista puuttuu ohje ettã keitinvesi täytyy pakastaa myöhempää käyttöä varten koska siinä on ne vitamiinit.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sitä tuontiriisiä edes syödä näinä ilmastotalkoo aikoina.
Korvannut kotimaisella ohralla. Maku ja ilmastosyyt merkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruususuola saa rusehtavan värinsä epäpuhtauksista, muun muassa arseenista, kadmiumista, alumiinista, lyijystä, nikkelistä jne. Mutta määrät on pieniä; esimerkiksi päivän sinkkiannoksen saamiseksi pitäisi syödä 5 kiloa ruususuolaa.
Ei ole ollut mitään tietoa tuollaisesta. Kuolenko nyt?
Riisissä on niin pieniä määriä arseenia, että suomalaisessa keskivertokulutuksessa sillä ei ole mitään merkitystä. Hieman enemmän arseenia siihen saa, kun ripottelee ruususuolaa päälle.