Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tehdä. Mies ei vaan maksa laskujaan

Vierailija
25.05.2019 |

Olen yrittänyt kaikkeni. Avannut yhteisen tilin, josta menee kaikki laskut (mies ei muistanut ikinä siirtää rahaa), maksanut kaiken itse ja perinyt mieheltä rahat (sai muistuttaa miljoona kertaa),pyytänyt, muistuttanut, valittanut.. mikään ei auta. Nyt olen viimeisen vuoden vain antanut olla, eikä mitään. Jatkuvasti on asunnon laina maksamatta, auto, sähköt.. Muistutuslaskuja satelee joka viikko. Itse stressaan tästä todella paljon kokoajan.

Mies ei avaa edes laskuja. Menin tänään hänen laatikolleen ja avasin kaikki. Ihan perus puhelinlaskun 20e maksamatta. Luottokortilla käytetty 100e ja maksamatta (menossa ulosottoon näköjään) kolmas 100e lasku maksamatta ja menossa ulosottoon... Siis 100e! Kyse ei ole edes siitä että miehellä ei olisi rahaa. Sitä on, eikä ole velkaa kuin vain tämä asunto josta maksamme molemmat 300e/kk.... Mies ihan kokopäivä työssä ja tienaa hyvin.

Mitä ihmettä? Ei suostu puhumaan. Sanoo vain että hoitaa asiat..

En vain enää ymmärrä. Onko kokemuksia tämmöisestä käytöksestä? Itse olen ihan loppu kun toinen ei ota vastuuta. Ja kyllä, olen miettinyt lähtemistä hyvin vakavasti.

Kommentit (316)

Vierailija
161/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kuitenkin huutamalla mieheltä rahat asuntolainaan etkä maksa miehenkin osuutta?

Onko se sun mielestä normaalia että joka kuukausi saat olla stressaantunut siitä että asunto on maksettu ajallaan ja istua toisen vieressä varmistaen että maksu on varmasti lähtenyt? Eihän se niin pitäisi mennä. Ap

Ei tietenkään ole normaalia! Mutta jos sä olisit maksanut omasta pussistasi miehenkin osuuden, niin tuohan olisi miehelle suorastaan ihanteellinen tilanne: akka maksaa taloa, josta ukko omistaa (ja myytäessä myös saa) puolet. Siinä tapauksessahan miehellä ei olisi mitään syytäkään haluta eroa. 

Vierailija
162/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä miehen pankkitunnuksia kukaan niin vaan ota, se on ensinnäkin laitonta eikä ainakaan onnistu ilman miehen suostumusta. Ei toisen aikuisen ihmisen tilitä niin vaan mennä makselemaan mitään, hassua kuinka moni pitää tätä normaalina touhuna. 

Miksi mies ei antaisi tunnukiaan ap: lle , joka saisi asiat raiteilleen, muuttamalla laskut e-laskuiksi ja sen jälkeen ei ainakaan ap:lle koituisi ongelmia. Helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kuitenkin huutamalla mieheltä rahat asuntolainaan etkä maksa miehenkin osuutta?

Onko se sun mielestä normaalia että joka kuukausi saat olla stressaantunut siitä että asunto on maksettu ajallaan ja istua toisen vieressä varmistaen että maksu on varmasti lähtenyt? Eihän se niin pitäisi mennä. Ap

Ei tietenkään ole normaalia! Mutta jos sä olisit maksanut omasta pussistasi miehenkin osuuden, niin tuohan olisi miehelle suorastaan ihanteellinen tilanne: akka maksaa taloa, josta ukko omistaa (ja myytäessä myös saa) puolet. Siinä tapauksessahan miehellä ei olisi mitään syytäkään haluta eroa. 

En todellakaan maksa miehen lainaosuutta tai mitään henkilökohtaisia laskuja. Ap

Vierailija
164/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä miehen pankkitunnuksia kukaan niin vaan ota, se on ensinnäkin laitonta eikä ainakaan onnistu ilman miehen suostumusta. Ei toisen aikuisen ihmisen tilitä niin vaan mennä makselemaan mitään, hassua kuinka moni pitää tätä normaalina touhuna. 

Miksi mies ei antaisi tunnukiaan ap: lle , joka saisi asiat raiteilleen, muuttamalla laskut e-laskuiksi ja sen jälkeen ei ainakaan ap:lle koituisi ongelmia. Helppoa.

Helppo se olisi toki miehelle että hoitaisin hänen vastuunsa niin kuin äiti, mutta milloin hän oppisi ottamaan vastuuta itse omasta elämästään? Ap

Vierailija
165/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvan kanssahan ne pankkitunnukset otetaankin. Kysytään, että mikä on käyttäjätunnus, pin-koodi, jne (pankista riippuen kai nämä toimii vähän eri tavalla). Ja tuolloinhan toisen pankkitunnusten käyttöön on lupa. Ei se silloin ole laitonta.

Hulluhan aloittaja on, jos antaa miehen olla maksamatta laskujaan, siitä koituu hänellekin ongelmia.

Jos mies ei anna aloittajan käyttää pankkitunnuksia ja maksaa laskuja puolestaan, niin sitten on viisainta erota, jolloin ei tarvitse enää miettiä, maksaako mies laskunsa vai ei.

Pankkitunnuksia ei saa luovuttaa toiselle. Ne ovat henkilökohtaiset. Mies rikkoo lakia jos antaa tunnuksensa ap:n köyttöön ja ap rikkoo lakia jos käyttää miehen tunnuksia.

"Henkilöasiakkaan pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Pankkitunnuksia ei saa luovuttaa osittainkaan toisen, ei edes perheenjäsenen, käyttöön eikä pankkitunnuksilla avattua palveluyhteyttä saa luovuttaa muun tahon käytettäväksi."

https://www.nordea.fi/Images/58-78815/pankkitunnusten-turvallinen-kaytt…

Ainoa laillinen tapa päästä toisen tilille on se, että mies antaa ap:lle käyttöoikeuden tiliinsä. Tämä tosin vaatii käyntiä pankissa, joten saattaa olla että jää ap:n mieheltä tekemättä

Mulla ei ole käyttöoikeutta yhdeksänkymppisten vanhempieni tileille, vaikka olenkin käynyt maksamassa heidän laskujaan heidän tietokoneeltaan. Äiti ei osaa ja isä näkee huonosti. Isä istuu vieressä, kun mä katson tunnukset, kirjaudun sisään ja naputtelen kaikki tilinumerot, viitenumerot ja muut tiedot. Eipä ole käynyt mielessäkään, että mulla pitäisi olla käyttöoikeudet vanhempieni tileihin. 

Vierailija
166/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne ulosottoon menevät laskut on siellä laatikossa, otat ne sieltä ja sanot miehellesi, että nyt maksat ne.

Mies antaa sinulle pankkitunnukset ja saman tien muutatte ne ja kaikki muutkin hänen laskut e- laskuiksi. Teet tämän vain ilmoitusluonteisesti, tuskinpa se tossukka siitä välittää, kun ei muutenkaan suostu aiheesta keskustelemaan. Jos saa raivokohtauksen, älä väliä, ei varmaan ole eka kerta.

Hänhän olikin kiltti mies ,kerroit.Silloin tuo em hoituu helposti.

Olenko minä ainoa jonka mielestä tämä on typerä neuvo? jos mies on täysin kykenemätön kantamaan vastuuta, ei maksa laskuja, ei siirrä rahaa, ei hoida autoa niin ratkaisu on alkaa miehelle äidiksi hoitamalla miehen asiat? Mies saa olla iso vauva ja olla tekemättä mitään, puoliso hoitaa miehen tililtä miehen laskut, vie auton huoltoon ja kyttää ja muistuttaa ja holhoaa? Eniten ihmettelen miten kukaan tuollaiseen järjestelyyn päätynyt kykenee arvostamaan miestä, joka ei saa mitään hoidettua...

Minä olen jo 30 vuotta hoitanut meidän perheen laskut. Meillä on käyttöoikeudet ristiin toistemme tileille, mutta mies ei käytännössä koskaan käy minun tililläni. Minä sen sijaan siirrän häneltä(kin) kuukausittain rahaa laskunmaksutilille (suheessa 50% & 50%), josta sitten menevät kaikki laskut. Suurin osa e-laskuina, mutta minä hoida, jos jotain vielä paperilla tulee.

Minusta on selkeintä, kun yksi huolehtii rahaliikenteestä, niin tietää mitä on menossa ja minkä verran pitää rahaa tilillä olla. En koe ongelmaksi.

Niin, saathan sinä maksaa jos se teillä toimii, tarkoitin tilannetta jossa miehen totaalinen passiivisuus ratkaistaan sillä että toinen sitten huolehtii kaikesta.  Ap:n kertomasta saa kuvan, ettei mies tee oikein mitään muutakaan, autossa palaa hälytysvalot mutta ei  haittaa, ajellaan vaan. Eihän ratkaisu voi olla että ap vaan ottaa sitten autonkin huolehtiakseen kun mies ei kykene. Jotenkin tuli kuva että remonttikin on ollut lähinnä ap:n vastuulla, en toki tiedä onko näin.

Erohan tuossa ap;n tilanteessa on edessä kuten hän on itsekin jo todennut. Vaikka ap saikin miehen pankkitunnukset niin kyllä siinä silti mielestäni väärään suuntaan mennään. Mitä sen miehen voi sitten vaatia tekemään jos omia henk. koht. laskujaan ei tarvitse hoitaa eikä viedä autoa huoltoon, entäs kotityöt, vakuutukset jne? Kaikki vaan toisen huolehdittavaksiko???

Olet täysin oikeilla jäljillä. Kyse ei ole vain laskuista, vaan ettei mies tunnu pärjäävän minkään vastuun kanssa. Kaikki jää minulle hoidettavaksi. Vakuutukset, auto, selvittämisestä jne juoksevat asiat. Ja remontti jäi minulle. Mies halusi kovasti ostaa remonttikohteen, teki paljon suunnitelmia, mutta loppujen lopuksi ei jaksanut käydä rautakaupassa ostamassa tarvikkeita, soittaa sähkömiehelle tai edes maalata seiniä loppuun. Itse tein kaiken ja silloin tajusin millainen mies on . Itkin, huusin, syyllistin, pyysin, uhkailin.. mikään ei tehonnut. Ap

Vierailija
167/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se olisi toki miehelle että hoitaisin hänen vastuunsa niin kuin äiti, mutta milloin hän oppisi ottamaan vastuuta itse omasta elämästään? Ap

Oppii kohta, kun saatte talon myytyä ja muutatte eri osoitteisiin. Tuskin hän sitä ennen oppii muutenkaan, vaikka tekisit mitä tai olisit tekemättä. 

Vierailija
168/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottoon asti kun lasku menee, voi alkuperäisen summan kolminkertaistaa. Ja korko juoksee koko ajan. eli 100e lasku on ulosotossa hyvin nopeasti 400e. Kokemusta on. 

Vierailija
169/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka helppoa olisikkin hänelle, pääset myös itse pois tämänhetkisistä ongelmista ja kaikesta , kun asunto myydään ja et asu hänen kanssaan. Helpotta heti sinullakin ,jos vaan haluat ja toimit sen mukaan.

Et sinä häntä saa muuttumaan, miksi roikut siinä.

Vierailija
170/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne ulosottoon menevät laskut on siellä laatikossa, otat ne sieltä ja sanot miehellesi, että nyt maksat ne.

Mies antaa sinulle pankkitunnukset ja saman tien muutatte ne ja kaikki muutkin hänen laskut e- laskuiksi. Teet tämän vain ilmoitusluonteisesti, tuskinpa se tossukka siitä välittää, kun ei muutenkaan suostu aiheesta keskustelemaan. Jos saa raivokohtauksen, älä väliä, ei varmaan ole eka kerta.

Hänhän olikin kiltti mies ,kerroit.Silloin tuo em hoituu helposti.

Olenko minä ainoa jonka mielestä tämä on typerä neuvo? jos mies on täysin kykenemätön kantamaan vastuuta, ei maksa laskuja, ei siirrä rahaa, ei hoida autoa niin ratkaisu on alkaa miehelle äidiksi hoitamalla miehen asiat? Mies saa olla iso vauva ja olla tekemättä mitään, puoliso hoitaa miehen tililtä miehen laskut, vie auton huoltoon ja kyttää ja muistuttaa ja holhoaa? Eniten ihmettelen miten kukaan tuollaiseen järjestelyyn päätynyt kykenee arvostamaan miestä, joka ei saa mitään hoidettua...

Minä olen jo 30 vuotta hoitanut meidän perheen laskut. Meillä on käyttöoikeudet ristiin toistemme tileille, mutta mies ei käytännössä koskaan käy minun tililläni. Minä sen sijaan siirrän häneltä(kin) kuukausittain rahaa laskunmaksutilille (suheessa 50% & 50%), josta sitten menevät kaikki laskut. Suurin osa e-laskuina, mutta minä hoida, jos jotain vielä paperilla tulee.

Minusta on selkeintä, kun yksi huolehtii rahaliikenteestä, niin tietää mitä on menossa ja minkä verran pitää rahaa tilillä olla. En koe ongelmaksi.

Niin, saathan sinä maksaa jos se teillä toimii, tarkoitin tilannetta jossa miehen totaalinen passiivisuus ratkaistaan sillä että toinen sitten huolehtii kaikesta.  Ap:n kertomasta saa kuvan, ettei mies tee oikein mitään muutakaan, autossa palaa hälytysvalot mutta ei  haittaa, ajellaan vaan. Eihän ratkaisu voi olla että ap vaan ottaa sitten autonkin huolehtiakseen kun mies ei kykene. Jotenkin tuli kuva että remonttikin on ollut lähinnä ap:n vastuulla, en toki tiedä onko näin.

Erohan tuossa ap;n tilanteessa on edessä kuten hän on itsekin jo todennut. Vaikka ap saikin miehen pankkitunnukset niin kyllä siinä silti mielestäni väärään suuntaan mennään. Mitä sen miehen voi sitten vaatia tekemään jos omia henk. koht. laskujaan ei tarvitse hoitaa eikä viedä autoa huoltoon, entäs kotityöt, vakuutukset jne? Kaikki vaan toisen huolehdittavaksiko???

Olet täysin oikeilla jäljillä. Kyse ei ole vain laskuista, vaan ettei mies tunnu pärjäävän minkään vastuun kanssa. Kaikki jää minulle hoidettavaksi. Vakuutukset, auto, selvittämisestä jne juoksevat asiat. Ja remontti jäi minulle. Mies halusi kovasti ostaa remonttikohteen, teki paljon suunnitelmia, mutta loppujen lopuksi ei jaksanut käydä rautakaupassa ostamassa tarvikkeita, soittaa sähkömiehelle tai edes maalata seiniä loppuun. Itse tein kaiken ja silloin tajusin millainen mies on . Itkin, huusin, syyllistin, pyysin, uhkailin.. mikään ei tehonnut. Ap

Miksi vielä ihmettelet.Tee mitä voit ja ole omillasi. Hän ei tuosta muutu ainakaan paremmaksi.

Vierailija
171/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota miestä kiinnosta tulevaisuus sinun kanssa... Ei tuo ole mitään masennusta, vaan laiskuutta ja vastuun välttelyä.

Vierailija
172/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on nyt jotain ongelmia päässä jos tosiaan tuo remonttikin jäänyt sun harteille kokonaan. Saako tehtyä mitään aloittamaansa loppuun asti? Tekeekö kotona mitään? Harrastaako?

Tuo ihan oikeasti jo kuulostaa joltain sairaudelta eikä pelkältä saamattomuudelta.

Vierailija
173/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä ap onneasi että ette tehneet lapsia! Kun tuosta pääset omillesi niin olet yhtä kokemusta rikkaampi

ja osaat seuraavan miehen kohdalla katsoa että on asiansa ja taloutensa itsenäisesti hoitava! Ja sinä

kommentoija joka olet loppuunpalanut elämäsi stressien kanssa, etkö voisi luopua omaishoitajuudesta?

Hae ainakin sinulle kuuluvia lomia siitä. Ja laittakaa hyvät ihmiset laskunne e-laskuiksi, elämä siltä osin

edes helpottuu!

Vierailija
174/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on nyt jotain ongelmia päässä jos tosiaan tuo remonttikin jäänyt sun harteille kokonaan. Saako tehtyä mitään aloittamaansa loppuun asti? Tekeekö kotona mitään? Harrastaako?

Tuo ihan oikeasti jo kuulostaa joltain sairaudelta eikä pelkältä saamattomuudelta.

Ei harrasta enää, eikä tee mitään loppuun saakka ja kotona... Ei ilman että pakotan. Ei kuulemma silti ole mitenkään masentunut tai mitään muuta vikaa kuin saamattomuus. Miten ihmisen voi pakottaa hakemaan apua kun ei nää omassa toiminnassaan mitään vikaa? Kiristäminen pahentaa. Sillon ei tee yhtään mitään. Jos minä suutun, ei tule puhumaan vaan välttelee vaikka loppuun saakka. Ihmettelee miksi olen pettynyt ja kääntää heti kaiken minun syyksi. En vaan enää jaksa edes väitellä tai "auttaa".. ap

Vierailija
175/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsoisi päivääkään. Onneton luuseri. Olkoonkin rikas.

Vierailija
176/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on siellä siis lapsi hoidettavana. Ehdotan, että asutte omissa asunnoissa ja seurustelette jos siltä tuntuu. Ehkä löydät aikuiseksi kasvaneen kumppanin, tasavertaisen parisuhteen. Jos olisin mies niin olisin jo kukkapuskan kanssa ovesi takana :) Sulla on pitkä pinna, olet osaava ja taitava, huolehdit, et anna periksi, fiksu ja lojaali.

Vierailija
177/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään sairaus, puhdasta laiskuutta ja saamattomuutta vain. Eikä se ukko siitä miksikään muutukaan kun muija passaa minkä kerkiää.

En tajua miten jaksatte tollasia "miehiä", aivan naurettavaa pelleilyä. Kuin lapsen kanssa seurustelisi.

Vierailija
178/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harrasta enää, eikä tee mitään loppuun saakka ja kotona... Ei ilman että pakotan. Ei kuulemma silti ole mitenkään masentunut tai mitään muuta vikaa kuin saamattomuus. Miten ihmisen voi pakottaa hakemaan apua kun ei nää omassa toiminnassaan mitään vikaa? Kiristäminen pahentaa. Sillon ei tee yhtään mitään. Jos minä suutun, ei tule puhumaan vaan välttelee vaikka loppuun saakka. Ihmettelee miksi olen pettynyt ja kääntää heti kaiken minun syyksi. En vaan enää jaksa edes väitellä tai "auttaa".. ap

Juu, ei sun tarvitsekaan. Ei tuossa tosiaankaan ole enää muita vaihtoehtoja kuin ero. Mies sitten herää hakemaan apua tai sitten ei.

Olen itse samanlainen kun miehesi, mutta viimein uskalsin hakea apua ja onneksi sain sitä. Meinaa vieläkin hommat kasautua mutta pahimmasta lamaannuksesta on onneksi selvitty ja asiat on helpompi aloittaa. Diagnoosina mulla keskivaikea masennus.

Apua en halunnut ensin ottaa millään vastaan, koska olin töissä. Työnteosta ei kuitenkaan tullut mitään, kotona jäi kaikki tekemättä, autoa en saanut vietyä edes rengasliikkeeseen, roskapussitkin kasautui eteiseen, pyykit unohtui koneeseen, laskut tietysti maksamatta.

Sitten kun tarpeeksi on hommat kasaantunut ei pysty enää edes aloittamaan mitään ja se ruokkii masennusta ja ihan hirveä noidankehä siitä tulee.

Tuossa kumppanin pitää kuunnella omia voimavarojaan eikä alkaa hoitamaan toista, siinä sairastuu vaan itse. Oli sairaus mikä tahansa niin sairauden taakse ei voi piiloutua vaan heti kun voimat riittää, täytyy alkaa ottamaan myös itse vastuuta.

Vierailija
179/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti jatkatte suhdetta ja sinä maksat. Teette vielä pari mukulaa ja hommaatte sinun nimiin vielä toisenkin auton. Lomamatkan voit maksaa ottamalla lainaa lainan päälle ja tulee kiva romanttinen lomareissu. Eiku...

Kukaan tässä ole ottamassa lainaa? Itse tienaan hyvin eikä minulla ole hätää . Mies tienaa myös eikä ole lainaa, mutta jättää maksamatta kaiken normaalin (puhelimen, luottokortin, jne). En käy lomilla, koska mies ei hoida asioitaan enkä ala itse varailemaan ja suunnittelemaan mitään. Ja lapsia en halua hänen kanssaan. Se ollaan puhuttu aikoja sitten selväksi. Tiedän ettei auttaisi tai hoitaisi mitään kunnialla.

Odotan vain että kaksi vuotta tässä asunnossa on mennyt, niin jää käteenkin jotain muuta kuin vain paha mieli.. En tiedä vain miten jaksan siihen asti kun pahasti näyttää siltä että tilanne vain pahenee ja kohta tulee ulosottokirjeet..

Ap

Joskus on ehkä parempi vain lähteä eikä ajatella että jää jotain käteen. Ei se raha auta siihen sun ahdistukseen ja pahaan mieleen. Ellei sitten ole kuukaudesta parista kiinni.

Vierailija
180/316 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvan kanssahan ne pankkitunnukset otetaankin. Kysytään, että mikä on käyttäjätunnus, pin-koodi, jne (pankista riippuen kai nämä toimii vähän eri tavalla). Ja tuolloinhan toisen pankkitunnusten käyttöön on lupa. Ei se silloin ole laitonta.

Hulluhan aloittaja on, jos antaa miehen olla maksamatta laskujaan, siitä koituu hänellekin ongelmia.

Jos mies ei anna aloittajan käyttää pankkitunnuksia ja maksaa laskuja puolestaan, niin sitten on viisainta erota, jolloin ei tarvitse enää miettiä, maksaako mies laskunsa vai ei.

Pankkitunnuksia ei saa luovuttaa toiselle. Ne ovat henkilökohtaiset. Mies rikkoo lakia jos antaa tunnuksensa ap:n köyttöön ja ap rikkoo lakia jos käyttää miehen tunnuksia.

"Henkilöasiakkaan pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Pankkitunnuksia ei saa luovuttaa osittainkaan toisen, ei edes perheenjäsenen, käyttöön eikä pankkitunnuksilla avattua palveluyhteyttä saa luovuttaa muun tahon käytettäväksi."

https://www.nordea.fi/Images/58-78815/pankkitunnusten-turvallinen-kaytt…

Ainoa laillinen tapa päästä toisen tilille on se, että mies antaa ap:lle käyttöoikeuden tiliinsä. Tämä tosin vaatii käyntiä pankissa, joten saattaa olla että jää ap:n mieheltä tekemättä

Mulla ei ole käyttöoikeutta yhdeksänkymppisten vanhempieni tileille, vaikka olenkin käynyt maksamassa heidän laskujaan heidän tietokoneeltaan. Äiti ei osaa ja isä näkee huonosti. Isä istuu vieressä, kun mä katson tunnukset, kirjaudun sisään ja naputtelen kaikki tilinumerot, viitenumerot ja muut tiedot. Eipä ole käynyt mielessäkään, että mulla pitäisi olla käyttöoikeudet vanhempieni tileihin. 

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/saanko-auttaa-isaa-verkkopalvelun…

Kyllähän tuossa vielä toistaiseksi ainakin lakia rikotte. Miten järkevä tuo laki on, siihen en ota kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi