Venetsiassa käyneet!
Millaisia kokemuksia? Pidittekö, inhositteko? Miehen kanssa suunnitellaan matkaa...
Kommentit (38)
Haisi viemärille. Paljon lokkeja aukiolla.
Juu päiväturisteja tarkoitin, älkää olko yksi heistä, vaan nauttikaa Venetsiasta, Venetsian illoista ja aamuista ja lähisaarista (Murano, Burano) kaikessa rauhassa. Eksykää rauhassa. Korostan vielä majapaikan hyvää sijaintia, on eri asia asua esim. Mestressä kuin Venetsian keskustassa. Ihanaa lomaa, lähtisin itsekin milloin vain uudestaan! (4 Venetsian reissua käytynä, yksi näistä päiväreissu)
viestiketjun alkuupään vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista :) 4 päivän reissua suunniteltiin, riittää varmasti ihan mainiosti meille. Syyskuussa olisi tarkoitus mennä. Silloin siellä ei ehkä ole niin paljon porukkaa?
Itse olin syys-lokakuussa kiertämässä Italiaa ja Venetsiassa vietin 15-18.9. Paljon oli porukkaa, vesibussit aivan tukossa. Iltaisin oli kivaa, ei niin paljon ihmisiä. Menisin ehdottomasti uudelleen, 4 pvää just sopivaa.
Ainiin, suosittelen skip the line -lippuja esim. GetYourGuiden kautta!
viestiketjun alkuupään vastaaja
Olin muutaman tunnin siellä Gardalta pitäen.
Kuumaa oli kesäkuussa siellä, mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.
Suunnitelmissa mennä muutamaksi yöksi sinne.
#21 lisää...
Tietysti olen matkoilla tottunut kävelemään paljon ja yleensä liikun jalkaisin.
Ajattelin vaan lisätä tuon tiedon, että siellä ei ole edes mahdollisuutta muuhun.
Off season kannattaa mennä, olen ollut huhtikuussa ja heinäkuussa, heinäkuussa hillittömästi porukkaa ja tukalan kuumaa. Suosittelen kevättä tai syksyä. Hotellin voi saada edullisestikin kun varaa ajoissa. Venetsia on taianomainen paikka kun lähdet rohkeasti pois pääreiteiltä seikkailemaan kujille ja kanaville, hyvät kengät ja avoin mieli mukaan.
Olin talvella. Ei ihan niin hirveästi turisteja, vaikka paljon kuitenkin. Talvisen venetsian tunnelma oli jotenkin unenomainen ja epätodellinen. En kaihoa takaisin, mutta oli ehdottomasti näkemisen arvoista.
Olin päivän, se ei oikein riittänyt. Olisin halunnut käydä vielä esimerkiksi Muranon saarella. Olin elokuussa, ja silloin ilmeisesti on paljon turisteja, mutta ei ainakaan minua häirinnyt. Kannattaa käydä ennen kuin se uppoaa kokonaan!
Venetsia on ihana! Kannattaa tosiaan mennä offseasonin aikaan, ei ole niin paljoa turisteja. Upeita nähtävyyksiä, jotka kannattaa käydä toki katsomassa, mutta neljässä päivässä ehtii tutkia kaupunkia muualtakin.
Tosi kaunis paikka, gondoliajelu oli kiva. Paljon portaita, en tiedä sopisiko liikuntaesteiselle.
Olen käynyt Venetsiassa 3 kertaa elokuun puolivälissä. Paljon on turisteja, mutta ei häirinnyt minua yhtään koska turistialueen ulkopuolella, esim.Cannaregion alueella on tilaa ja paikallisten suosimia ravintoloita joissa järjettömän hyvää ruokaa alle Suomen hintojen. Gondoliajelu ehdoton must, samoin Dogen palaisi, Huokausten silta, vankityrmät, Pyhän Markuksen kirkko kristikunnan suurimpine aarteineen. Kun viitsii mennä vesibussilla tai kävellen keskustan ulkopuolelle, esim. juutalaiskaupunginosaan, ei todellakaan ole turisteja joka paikassa vaan sitä aitoa keskiaikaista Venetsialaista kulttuuria.
En ole kertaakaan kohdannut epäystävällistä palvelua. Kanavat eivät ole häiritsevästi haisseet edes 35 asteen helteellä (pari vuotta sitten elokuussa Lucifer-niminen helleaalto); toki vähän muttei häiritsevästi. San Marcon torin ympärillä kahviloissa ja ravintoloissa on elävää musiikkia ja jättihinnat, mutta 100m poispäin siitä maksaa erinomainen pasta 15e ja pihvi 20e. Itse koen vaporetto-linjat helpoiksi kulkea, toisin kuin joku kommentoija joka ei niitä osannut käyttää. Sama kommentoija taisi jäkättää että kaupungissa joutuu kulkemaan jalkaisin koska "taxit ei kulje": tämä on itsestään selvää Venetsiassa eikä pitäisi tulla yllätykyksenä jos hiukan viitsii ottaa etukäteen selvää.
Rakastan sitä tunnelmaa kun lähtee aamulla klo 7 kaduille ja Rialton torille kun kauppiaat pystyttävät kojujaan. Kolmen loman aikana (4pvää per loma) en ole nähnyt kuin murto-osan siitä mitä kaupungilla ja lähialueilla on tarjottavaa: Lidon hiekkarannat, Muranon ja Buranon saaret, turistivapaat pikkukujat, sadat upeat kirkot ja taidemuseot ym.
Paikalliset elävät turismista, eikä heitä häiritse kuin isot luxuslaivat jotka änkevät liian pieniä kanavia pitkin pilaamaan keskustan linnuston elinmahdollisuuksia.
Kannattaa käydä, maailman hienoimpia paikkoja!
Huokausten silta oli kiinnostava!
Olin aina haaveillut käyväni venetsiassa. Elokuvista yms. sain paikasta maagisen kuvan. Viime keväänä vihdoin pääsin paikalle ja reissu oli todella pettymys. Liikaa turisteja, joka paikka tupaten täynnä amerikkalaisia, risteilyalusten tuomia vierailijoita. Kalliit hinnat ja kyllästynyt palvelu. Haju oli hirveä, kanaaleissa kellui roskia. Koko venetsia on vain turisteille rakennettu, keinotekoinen rahankeruupaikka, italialaisilla ei ole varaa enää asua siellä. Ei enää koskaan.
On se käymisen arvoinen paikka. Niinkuin joku sanoikin niin kannattaa olla muutama yö siellä. Pimeällä se on oikeasti tosi tunnelmallinen ja turistit häipyvät. Paikalliset kokoontuu illallisille kattoterasseilleen ja ravintoloihin. Muistan ikuisesti vanhan miehen piippu suussa soittamassa haitaria talonsa edessä pimeällä kujalla jota valaisi kanaalista heijastuvat valot.
Kannattaa mennä huhtikuussa tai lokakuussa ja käydä myös saarilla.
Oltiin 3 yötä kesäkuussa ja tykättiin paljon. Väkeä oli paljon vähemmän kuin odotimme, pahimmissa turistipaikoissa tietysti aika paljon, mutta jo lyhyen matkan päässä sivukaduilla saatoimme olla ainoat ihmiset. Suosittelen käymään jos yhtään kiinnostaa, mutta pahimman sesongin ulkopuolella, ja ehdottomasti silloin yöpymään eikä vain päivämatkalle!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä paikallisten suosimiin paikkoihin, siellä on ihan kohtuuhintaista.
Miten löydät tuollaiset paikat, varsinkaan turistikautena?
Kävin toukokuussa, eikä ollut kuuma. Ihmisiä oli kuitenkin paljon jo silloin. En osaa kuvitella miten paljon kesällä.
Hyvää:
- Olihan ne pytingit ihan omaa luokkaansa. En ole käynyt vastaavassa paikassa. Tosi kaunista.
- Ostin goldola-ajelun ja sekin oli kiva.
- Otin paljon ihan uskomattomia valokuvia.
- Ruoka on hyvää.
Huonoa:
- ei pääse liikkumaan muuta kuin vesibusseilla. Niiden pysäkit ja suunnat oli merkitty tosi sekavasti. Kukaan ei tuntunut tietävän miltä pysäkiltä pitäisi lähteä. Kyllä sitä 70% ajasta oli oikealla pysäkillä ja oikeaan suuntaan menossa. Jos menee väärään suuntaan, aina pääsee takaisin. Mutta tähän säätöön meni aikaa ja ärsytti.
- yöllä oli vedennousu ja aamulla joka puolella haisi kalalta.
- Yllättävän ränsistyneen näköistä. Veden eroosio näkyy taloissa, eikä niille tehdä mitään.
- Joka paikkaan pitää varata aikaa kävelyyn. Joko vesibussi tai kävely. Joka paikassa on vaan mukulakiveä. Taksit ei kulje vanhassa kaupungissa.
- Kallista. Joka asiaan varmaan lykättiin turistilisä. Maksoin 4€ jostain tarrasta.
Tee nämä:
- OSA ITALIAA. Paikalliset ovat ihan uskomattoman tympääntyneen oloisia ja jopa agressiivisia, jos kysyy neuvoa englanniksi. Eivätkä ne edes osaa enkkua. Itse en siis osaa yhtään Italiaa. Pääsee paljon helpommalla jos osaa.
- Lähde liikkeelle aikaisin aamusta! Itse lähdin jo 7-8 aikaan ulos aikatauluni takia ja se oli enemmän kuin paras ratkaisu. Jo klo 10 kaikki kadut oli täynnä aasialaisia turistiporukoita.
- Varaa hyvin aikaa. Paikkoihin kävelyyn ja ehkä jonotukseen ja muuhun säätöön voi mennä aikaa. Itse myöhästyin junastani, kun otin väärän vesibussin.