Kommentti: Miksi opiskelija tyytyisi Ladaan, kun veronmaksajat kustantavat Mersun?
Kahdeksan vuoden aikana olemme tukeneet opiskelijoiden yksiöasumista 1,5 miljardilla eurolla – samalla summalla kuin kaksi edellistä hallitusta on leikannut koulutuksesta, kirjoittaa Heidi Sabanadesan.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006117577.html
Kommentit (49)
Soluasuminen on ollut elämäni ahdistavin asumismuoto. Jos olisin joskus joutunut jakamaan asuntolahuoneen, se olisi tosin ollut vielä kamalampaa. Yksi solun suurimpia ongelmia on se, ettei itse pääse mitenkään vaikuttamaan siihen, millaisen ihmisen kanssa joutuu asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku syy, miksi opiskelijan PITÄISI olla huonommassa asemassa kuin muut asumistuen saajat? Aikuisia, vähätuloisia ihmisiä, joista on hyvää vauhtia tulossa yhteiskunnassa maksajia. Mikä logiikka on, että sellaiset ihmiset jotka ei tee töitä, ei opiskele ja lojuu, pitäisi olla PAREMMASSA asemassa.
Kiitän etukäteen perusteluista.
Opiskelu on väliaikainen vaihe elämässä ja monet opiskelijat käyvät kotona vain nukkumassa. Kukaan ei huvikseen loju kotona tekemättä mitään.
5 vuotta ei ole mikään väliaika.
On ihan tarpeeksi kohtuullista asua vuosi tai kaksi solussa ja jonottaa yksiöön, jonka voi saada pidemmälle edennyt opiskelija. Itse olen jopa puoli vuotta jakanut soluhuoneen vaihtarina ollessani kymmenen vuotta sitten. Kotoa muuttava opiskelija on tottunut muutenkin asumaan ihmisten kanssa. Yhtäkkiä siitä tuleekin joku elämää suurempi tragedia, kun kyseessä on SOLU! OMG!
No siis sehän on se kirjan kiiltokuva, opiskelija asuu solussa, sitten lomilla menee kotiin vanhempien omakotitaloon ja vähän tekemään töitä iskän firmaan.
JOtkut solut tyhjennetään kesäksi,eikä saa edes asua, mihin sitä sitten menee ?
Monelle se kotoa lähtö on se viimeinen, ei sinne enää voi palata, vanhemmat ehkä myy talon ja muuttaa kaksioon yms.
Monella maailmanmatkaajalla sama homma, jos on koti(vanhempien) mihin palata kun rahat loppuu , on aina helppo reissata .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku syy, miksi opiskelijan PITÄISI olla huonommassa asemassa kuin muut asumistuen saajat? Aikuisia, vähätuloisia ihmisiä, joista on hyvää vauhtia tulossa yhteiskunnassa maksajia. Mikä logiikka on, että sellaiset ihmiset jotka ei tee töitä, ei opiskele ja lojuu, pitäisi olla PAREMMASSA asemassa.
Opiskelu on väliaikainen vaihe elämässä ja monet opiskelijat käyvät kotona vain nukkumassa. Kukaan ei huvikseen loju kotona tekemättä mitään.
On ihan tarpeeksi kohtuullista asua vuosi tai kaksi solussa ja jonottaa yksiöön, jonka voi saada pidemmälle edennyt opiskelija. Itse olen jopa puoli vuotta jakanut soluhuoneen vaihtarina ollessani kymmenen vuotta sitten. Kotoa muuttava opiskelija on tottunut muutenkin asumaan ihmisten kanssa. Yhtäkkiä siitä tuleekin joku elämää suurempi tragedia, kun kyseessä on SOLU! OMG!
Mulla ei kyllä ollut yhtäkään vanhempien luota muuttavaa opiskelukaveria. Kaikilla vuos pari omaa asumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni jonottaa yksiöön koko opiskeluajan. Sitä paitsi on ihan eri asia asua oman perheen kuin täysin vieraan ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No siis sehän on se kirjan kiiltokuva, opiskelija asuu solussa, sitten lomilla menee kotiin vanhempien omakotitaloon ja vähän tekemään töitä iskän firmaan.
JOtkut solut tyhjennetään kesäksi,eikä saa edes asua, mihin sitä sitten menee ?
Monelle se kotoa lähtö on se viimeinen, ei sinne enää voi palata, vanhemmat ehkä myy talon ja muuttaa kaksioon yms.
Monella maailmanmatkaajalla sama homma, jos on koti(vanhempien) mihin palata kun rahat loppuu , on aina helppo reissata .
Itse asuin solussa 4 vuotta. Asuin siellä myös kesät ja tein kesätöitä, joilla rahoitin opiskeluani opintotuen ohessa. Oli hemmetin mukava asumismuoto, tutustui todella erilaisiin ihmisiin. Sitä ennen olin asunut 18 vuotta kotona ja vuoden kansanopistossa sisäoppilaitoksessa kahden hengen huoneessa. Yksin asuin, kun aloitin työelämän, ennen parisuhdetta ja perheen perustamista. Vuokrakämppäni oli huonommassa kunnossa kuin soluasunto. Ei ollut varaa parempaan työelämän alussa.
Nykyajan nuoret ovat hirvittävän itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa jopa työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä. Tuttu on vuokrannut huoneen talosta, jossa kolme muuta asukasta.
Tuo jutun kirjoittaja on nyt unohtanut että yksinasuvien opintotukeen on pitkään kuulunut asumislisä. Perheelliset opiskelijat ovat aina saaneet asumistukea.
Eli vuosikymmenien ajan on opiskelijoille maksettu asuminen veroista. Se johtuu siitä simppelistä seikasta että opiskelijan työ on opiskelu, ja kun valtio tarvitsee koulutettuja ihmisiä, on keksitty opintotukijärjestelmä.
Mikä tuossa on väärin?
Ja se että opiskelijat nykyään asutetaan yksiöihin on ihan järkevää monestakin näkökulmasta.
Soluasunnot tai asuntoasunnot sopivat vain hyvin nuorille opiskelijoille, joiden opiskeluaika on lyhyt ja jotka asuvat osan viikosta jossain muualla. Pitkään opiskelevalle aikuiselle itsenäiselle ihmiselle ne eivät sovi kodiksi.
Ja tämän sanon vuosien kokemuksella sekä opiskelijasolussa että -yksiössä asuneena.
Lisäksi unohdetaan pointti että opiskelija-asumisessa on ollut epätasa-arvoa sinkkujen ja parillisten kesken. Onhan hölmöä että parillisten ihmiset saavat parempaa tukea asumiseen ja paremman asunnon, kun sinkku joutuu maksamaan suhteessa enemmän jostain surkeasta solusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa jopa työssäkäyvät asuvat kimppakämpissä. Tuttu on vuokrannut huoneen talosta, jossa kolme muuta asukasta.
Tälle iso plussa. Suomessa rahaa saa liian helposti ja kaikki pitäisi saada heti.
Lisäksi kimppakämppäasuminen on oikeasti mukavaa.
No sinkku maksaa kaikesta enemmän, oli elämäntilanne mikä tahansa. Ei siis rajoitu opiskeluaikaan. Elämässä ei aina kaikki Legot mene tasan, sen kai nyt jokainen tajuaa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle iso plussa. Suomessa rahaa saa liian helposti ja kaikki pitäisi saada heti.
Lisäksi kimppakämppäasuminen on oikeasti mukavaa.
Avoimelle ja sosiaaliselle kimppakämppäasuminen on mukavaa. Omissa oloissaan viihtyvälle se on painajaismaista.
Jutussa verrattiin Suomen soluasumista vähän virheellisesti Yhdysvaltojen dorm-asumiseen. Dormit ovat tietyn opiskelualan asuntoloita, esim. law schoolin osakuntien dormit, jossa asuu vain lakiopiskelijoita. Suomessa soluihin sijoitetaan randomisti ketä tahansa opiskelijoita, mutta Yhdysvalloissa on mahdollista luoda kontakteja ja tutustua tuleviin kollegoihin dorm-asumisen muodossa. Jotkut dormit ovat todella kuuluisia ja niihin on kovat jonot. On lähestulkoon urakehityksen kannalta tuhoisaa jäädä dormin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa verrattiin Suomen soluasumista vähän virheellisesti Yhdysvaltojen dorm-asumiseen. Dormit ovat tietyn opiskelualan asuntoloita, esim. law schoolin osakuntien dormit, jossa asuu vain lakiopiskelijoita. Suomessa soluihin sijoitetaan randomisti ketä tahansa opiskelijoita, mutta Yhdysvalloissa on mahdollista luoda kontakteja ja tutustua tuleviin kollegoihin dorm-asumisen muodossa. Jotkut dormit ovat todella kuuluisia ja niihin on kovat jonot. On lähestulkoon urakehityksen kannalta tuhoisaa jäädä dormin ulkopuolelle.
Ei tätä olisi mahdoton järjestää Suomessakaan. Ja itse asiassa olisi jopa hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on eläimiä ja perheet ja seurustelu suhteet kuitenkin voimassa vaikka ovatkin välillä työttömiä.
Mutta ne kenellä eiole yhtään mitään voisin minun puolesta sijottaa soluihin!
Opiskelijatkin voi hyvin sopia kämppis suhteita jotta saavat paremman asunnon ja siinä voi sitten jatkaa opintojen päätyttyä.
Eikö Helsingissä ole työssäkäyvillekin normaalia asua soluissa? Ainakin itse tunnen pari tällaista tapausta.
Valmistumisen jälkeen olen kahden vuoden aikana maksanut enemmän veroja, kuin olen saanut opinto- ja asumistukea.
Kannattaa muistaa, että jokainen maksaa veroja lähinnä itselleen ja tulonsiirrot ovat lopulta melko pieni osa kansantalouden menoja. Suurimman osan veroista maksaa yritykset. Yksittäisen palkansaajan maksamilla veroilla ei juurikaan hyvinvointivaltiota pyöritetä.
Jokainen opiskelijoiden (tai muiden) verorahoilla kustannettuja etuuksia kritisoiva muista myös, että olet vapaa käyttämään näitä etuuksia myös!
Tuomittu mies olisi kertomuksensa mukaan halunnut ottaa vettä altaan vesihanasta. Miehen kanssa samassa asunnossa asunut vietnamilaisopiskelija oli pessyt kanaa hanan alla, jolloin syytetty oli käskenyt kovasanaisesti vietnamilaismiestä poistumaan keittiöstä.
Uhrin vastattua väistymispyyntöön kiroillen oli tuomittu puukottanut miestä päähän kädessään olleella veitsellä.
https://yle.fi/uutiset/3-10416692
Sellaista elämää opiskelija-asunnoissa.
Opiskelen ite tällähetkellä oikeustiedettä ja jos solussa pitäis asua niin opiskeluista ei kyllä tulis yhtään mitään ja jättäsin ne kesken. Luentoja meillä on niin vähä et iso osa opiskelusta tapahtuu kotona tai kirjastolla niillä, jotka siellä viihtyvät. Ite suosin kotona opiskelua ja jos siellä joku ois kokoajan häiriköimässä ei mikään lakitekstin lukeminen onnistuis. Lisäks oon niin introvertti luonne, et asuminen vieraiden ihmisten kanssa aiheuttas mulle niin paljon stressiä etten pystyis keskittymään enää opiskeluun.
En myöskään ymmärrä miks opiskelijat aina asetetaan alempaan asemaan muiden kanssa. Miks opiskelijoiden tulisi asua solussa, jos samaa vaatimusta ei aseteta muille tuensaajille, esim. työttömille?
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi opiskelijoita pidetään niin vähäarvoisina? Hehän ovat meidän tulevaisuutemme.
Dorka. Nykyajan ylimielinen ja pulleaegoinen opiskelija mahtuu hädin tuskin itsensä kanssa samaan asuntoon. Kohta vaaditaankin jo kaksioita.