Kun toi haku on onneton niin aloitan uuden: mikä on sopiva rahasumma yo-lahjaksi?
a) kummilapselle
b) ystäväperheen lapselle
c) naapurin lapselle (tervehditään naapuria pihalla/muutama sana silloin tällöin mutta ei muuten tekemisissä)
Kommentit (64)
Itse annan yo-juhlissa tai rippijuhlissa
a) 70-100 e arvoinen lahja tai seteli
b) 50 e seteli
c) 20 e seteli
Naapurustossa on noin 8 ylioppilasta ja joo en todella lahjo heitä 20 euroa enempää, jos sitäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) 20-50
b) 20-50
c) 0-20
Mielestäsi on ihan ok mennä naapuriin yo-juhliin ja viedä lahjaksi 0€?
Kortti ja ruusu on riittävä muistaminen varsinkin kohteliaisuuskäynnillä.
a) 100€
b) 50€ tai 100€
c) 50€ (jos siis kutsuttu juhliin)
Miksi te kohtelette lapsia eriarvoisesti? Eikö naapurin lapsen yo-suoritus ole ihan yhtä hyvä ja hieno kuin oman kummilapsen?
On moukkamaista antaa lahjaksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppinen on silkkaa veetuilua.
Mieluummin tuo vain ruusun. Ihan siis oikeasti. Kyllä lähdetään viidestä kympistä ylöspäin näissä oli lakitettu tuttu tai vähemmän tuttu.
Aijon antaa nyt siskon lapselle yo-lahjaksi 30€. Hän ei ole kummilapseni eikä me nähdä kuin 1-2 kertaa vuodessa, emme ole läheisiä. Kummilapsille aikanaan aijon antaa max.50€. En ikinä antaisi 100€ tai yli. Paitsi jos tulevaisuudessa olen rikas. Nyt olen keskituloinen. Ei ylioppilaakai kirjoiteta lahjojen vuoksi. Itse menkööt kukin töihin tai ruinatkoot rahat vanhemmiltaan. Järkyttäviä summia olette luetelleet.
Laitatteko rahaa, jos saatte kutsun vähän vieraammalta jonka lapsi yo-juhlii, mutta ette pääse paikalle ja kutsussa lukee tilinumero jonne voi lahjoittaa lapselle? Mikä summa, jos laitatte rahaa? ]sain tämmäisen kutsun henkilöltä, jonka poikaa en ole koskaan edes tavannut]
Vierailija kirjoitti:
Laitatteko rahaa, jos saatte kutsun vähän vieraammalta jonka lapsi yo-juhlii, mutta ette pääse paikalle ja kutsussa lukee tilinumero jonne voi lahjoittaa lapselle? Mikä summa, jos laitatte rahaa? ]sain tämmäisen kutsun henkilöltä, jonka poikaa en ole koskaan edes tavannut]
Onpas ahnetta porukkaa! En laittaisi yhtään rahaa vaan lähettäisin onnittelukortin ja pahoittelisin, etten pääse paikalle.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kohtelette lapsia eriarvoisesti? Eikö naapurin lapsen yo-suoritus ole ihan yhtä hyvä ja hieno kuin oman kummilapsen?
Kummilapsia on vain yksi, naapureilta olen saanut viisi kutsua ja ystäviltä neljä kutsua. Kaikissa paikoissa käyn nostamassa maljan ja haukkaan ehkä jotain suolasta. Jokainen saa Stockan lahjakortin, kummilapsen kortille laitan 100€, ystävien lapsille 40€, naapurien 30€. Näistä tulee yhteensä 410€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsia on vain yksi, naapureilta olen saanut viisi kutsua ja ystäviltä neljä kutsua. Kaikissa paikoissa käyn nostamassa maljan ja haukkaan ehkä jotain suolasta. Jokainen saa Stockan lahjakortin, kummilapsen kortille laitan 100€, ystävien lapsille 40€, naapurien 30€. Näistä tulee yhteensä 410€.
Miksi olet päätynyt siihen, että kummilapsen suoritus on yli tuplat arvokkaampi kuin ystävien lasten suoritukset?
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsi on läheinen, naapurin lapsi luutavasti ei.
Ohjaan yhtä harrastusryhmää, suunnilleen sama porukka ollut kasassa jo melkein kymmenen vuotta, ja viime- ja tänä vuonna on ryhmäläisten lakkiaisia kierrettävänä useita. Ei tulisi mieleenkään antaa heille saman arvoista lahjaa kuin kummilapselle. Ruusuihinkin palaa rahaa jo ihan riittävästi, en anna niiden lisäksi enää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet päätynyt siihen, että kummilapsen suoritus on yli tuplat arvokkaampi kuin ystävien lasten suoritukset?
Koska hän on minulle läheinen ja rakas. Muita lapsia en hirveästi edes tunne vaan olen heidän vanhempiensa kanssa ystäviä.
Itse annoin viime vuonna:
Kummilapselle 0 e, ei olla oltu tekemisissä sen jälkeen, kun pääsi ripille.
Ystäväperheen lapselle 50 e
Naapuri muksulle 100e, hän jutustelee aina pihalla ja toisinaan ulkoiluttaa koiraakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on minulle läheinen ja rakas. Muita lapsia en hirveästi edes tunne vaan olen heidän vanhempiensa kanssa ystäviä.
Eli lapset, jotka välttyvät välittäviltä ja rakastavilta aikuisilta, joutuvat emotionaalisen kärsimyksen lisäksi kärsimään myös taloudellisesti. Eräänlainen matteusvaikutus?
100-1000 riipuen onko varaa ja haluaako antaa enemmän tai vähemmän
20-100
0-20