Ylppäritarjoilut, kommentteja
Juomat: kahvi, tee, mehu, kuohuviini, puna- ja valkoviini. Suolaiset: itse tehdyt karjalanpiirakat ja munavoi, rieskarullat savuporo ja feta-kasvis täytteillä, voileipäkakku (lohi). Makeat: vadelmamoussekakku, suklaakakku, ylioppilas-pikkuleuvät. Mitä mieltää, onko riittävästi? Mitä kaipaisit lisäksi?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee seuraavissa yo--juhlissa olemaan tapastyylinen tarjoilu. Paljon pieniä erilaisia suupaloja, leipiä/keksejä ja niille tahnoja, salaatteja, Vuoksen piiraita munavoin kanssa (sankarin toive), lohimoussetuulihattuja. Makeina ainakin lusikkaleivät, porkkanakakku, minipusut ja joku marjaisa kakku.
Kaikki vieraat tästä läheltä ja kiertävät 4-5 paikkaa. Osa jäänee meille illaksi jolloin voidaan vaikka grillata jotain.
Onpas hieno nimitys leiville ja levitteille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi pyyntö: eri lautaset suolaisille ja makeille. Varsinkin voileipäkakku ja makea kakku on inhaa syödä samoilla välineillä.
En oo ap, mutta en halua ruuhkauttaa tiskiä ja ei riitä lautaset välttämättä.
Sen sijaan, että vaivautuisit hankkimaan riittävästi lautasia ja lusikoita, pistät mieluummin vieraat sekoittamaan majoneesit ja kermavaahdot. Nami nami.
Myöe tiskaus ruuhkaa tuu ja pöydiltä loppuu tila.
Pesuvadissa tai vaikka irrallaan vaikka kylppärin lattialle odottamaan vuoroaan.
Kaskun ei ammeeseen tai suihkukaappiin.
Käy sekin. Sauna on toki myös erinomainen vaihtoehto.
Minä makean ystävänä haluaisin enemmän makeita leivonnaisia kahvin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Juomat. Aika moni aikuinen tulee autolla yo-juhliin. Kuohuviinin lisäksi kannattaa autoilijoille varata kuusenkerkkä lehtikuohu-juomaa tai Pommac-limsaa.
Ruoka. Voileikakkuja tekisin kaksi vaihtoehtoa: keittokinkkuversio ja kasvisversio. Kannatan myös feta-salaattia lisukkeeksi. Salaatti sopii myös keliaakikoille ja kasvissyöjille.
Jos tarjoatte juhlissa salaattia, älkää sotkeko esim juuri tuota fetaa sinne salaatin joukkoon. Laittakaa tarjolle siihen viereen. Läheskään kaikki ei siitä fetasta tykkää ja ilman juustoa se salaatti sopii myös esim vegaaneille.
Mä olen menossa vain yksiin yo juhliin ja luult kukaan muukaan vieraista ei mene.
Tuntuisi oudolta mennä vatsa täynnä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Missä raikkaat voileivät?
Niin! Miten joku kehtaa tarjota jotain voileipäkakkua, kun voisi sen sijaan laittaa tarjolle RAIKKAAT VOILEIVÄT? Kaikki sukulaiset ottavat sitä voileipäkakkua lautasilleen ja tökkivät sitä epäluuloisina, eikä kukaan edes halua maistaa vaan kaikki kyselevät vain niiden raikkaiden voileipien perään. Juhlista tulee skandaali.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen menossa vain yksiin yo juhliin ja luult kukaan muukaan vieraista ei mene.
Tuntuisi oudolta mennä vatsa täynnä juhliin.
Minusta tuntuisi oudolta mennä juhliin nälissään. Kyllä yo-juhlat yleensä ovat kahvikutsut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi oudolta mennä vatsa täynnä juhliin.Minusta tuntuisi oudolta mennä juhliin nälissään. Kyllä yo-juhlat yleensä ovat kahvikutsut.
Käyvätkö ne yövieraat grillillä ennen juhlia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi oudolta mennä vatsa täynnä juhliin.Minusta tuntuisi oudolta mennä juhliin nälissään. Kyllä yo-juhlat yleensä ovat kahvikutsut.
Yövieraat (jos heitä on), syövät silloin kuin perhekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten valmistujaisjuhlissa ( yo/ammattikoulu) on aina ollut ruoka. Täällä maalla on aina ollut tapana laittaa ruoka, sillä pitkästä matkasta on tulijoita.
Meillä maalla taas on tapana, että tarjotaan kakkukahvit, ja joku salaatti tai hedelmäsalaatti sellaisille, joilla on jo päivän kahvikiintiö täynnä. Meillä kun on tapana, että kaikki käyvät useammissa juhlissa. Etenkin opettajat tykkäävät salaateista, koska käyvät niin monissa juhlissa.
Jos tulee sukulaisia pidemmästä matkasta, heidän kanssaan voi tietenkin sopia, että tarjoatte ruoan. Mutta se ruoka kannattaa tarjota ennen kuin läheltä tulevat, ei-ruokavieraat saapuvat.
Olen kerran ollut valmistujaisissa, joissa ruoka oli tarkoitettu vain pidemmästä matkasta tulleille, mutta ei meille, jotka tulimme naapurista. Kaikille oli kuitenkin ilmoitettu sama juhlien alkamisajankohta. Meille ei kerrottu ruokailusta mitään. Menimme juhliin, ja hämmennys oli suuri, kun porukka istui ruokapöydässä. Kun pahoittelin, että olemme syöneet kotona, meille kerrottiin, ettei ruoka ollutkaan meille tarkoitettu. Siinä sitten istuimme ja odotimme kaksi tuntia ennen kuin saimme mitään suuhumme.
Vähän ihmetyttää nuo puna- ja valkoviinit. Minkä kanssa niitä on tarkoitus juoda, karjalanpiirakoiden? Muuten kyllä hyvät ja riittävät tarjoilut.
Kumpi on parempi pidemmästä matkasta tulleet vai pitkänmatkalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövieraat (jos heitä on), syövät silloin kuin perhekin.
Tässä esimerkiksi perhe ei syö muutakuin aamupalan ja sitten kahvia ja piirakkaa. Eli ei mitään
Punkut ja valkkarit pois, 1 lasi kuohuvaa per vieras on riittävä alkoholi. Yo-juhlat on kahvitilaisuus. Suurin osa kiertää useita paikkoja sen päivän aikana.
Karjalanpiirakat tai rullat voisi ehkä vaihtaa johonkin lämpimään fetapiirakkaan tai poropiirakkaan?
Suolaista menee aina enemmän kuin makeaa.
Juomaksi lisää listallesi alkoholittomia juomia, esim. kivennäisvettä, jotain limpparia, alkoholitonta olutta.
Vierailija kirjoitti:
No melko köykäset tarjottavat mutta kukin tyylillään...
Köykäset? Ehkä parhaimmat tarjottavat ikinä.
Entäs väkevät juomat? Meidän pojan ylppäreissä oli tarjolla olutta, siideriä, lonkeroa, viiniä, whiskiä ja vodkaa. Ruokapuoli on tarkoituksella jätetty melkoisen minimiin, eli sipsejä jne. pientä snaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä raikkaat voileivät?
Niin! Miten joku kehtaa tarjota jotain voileipäkakkua, kun voisi sen sijaan laittaa tarjolle RAIKKAAT VOILEIVÄT? Kaikki sukulaiset ottavat sitä voileipäkakkua lautasilleen ja tökkivät sitä epäluuloisina, eikä kukaan edes halua maistaa vaan kaikki kyselevät vain niiden raikkaiden voileipien perään. Juhlista tulee skandaali.
Tästä vitsistä meni maku jo pari vuotta sitten. Joku vaan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempi pidemmästä matkasta tulleet vai pitkänmatkalaiset?
Ei me matkasta tulla, vaan kotoa.
Meillä coctailpiirakoita, ruisnappeja (täyte vielä pohdinnassa), kinkkuvoileipäkakku. Kinuskikakku, mansikkakakku, omarmokkapalat ja keksejä. Kuohuviinit, kahvit yms.
Kaskun ei ammeeseen tai suihkukaappiin.