Mitä vit*** palvelumuotoilijat tekevät?
Joo, pitäisi tietää kun itsekin teen niiden kanssa töitä, mutta kun se kaikki puhe on niin uskomatonta höttöä ja höpinää. Ja tiedän työmetodologian, olen ollut kehittämässä heidän töitään ja silti se on mielestäni kaikki sekoilua.
Osaavat muotoilla webbipalveluja, ok, siinä näen lisäarvon. Mutta ovat koko ajan mielestään kaikkien alojen eksperttejä, olisivat mielestään parhaita tuote- ja bisneskehittäjiä ja kaikkien asioiden guruja. Silti keskusteluissa ainoa mistä osaavat oikeasti sanoa mitään ovat ne webbipalvelujen muotoilut ja visuaalisuus.
Olen niin turhautunut, että kysyn täältäkin. Mitä vit*** noiden pitäisi osata? Kun mielestään osaavat kaiken kaikkia muita paremmin.
Kommentit (14)
Ap jatkaa:
Ymmärrän, että voivat esimerkiksi suunnitella, miten lääkäriaseman palvelut toimivat asiakkaan kohtaamisessa. Mutta eihän niillä sitä lääkärin osaamista ole! Silti ovat itse sitä mieltä, että voivat keksiä ja kehittää jopa sen lääkärin hoidon. Joten mit vit …
asiakasrajapintakehityksen vastaava senior kirjoitti:
Puhuvat paljon mutta vähän asiaa. Turpa jauhaa joutavaa jargonia.
No ihana että joku muukin on tätä mieltä! Olen ihmetellyt, että miten ei yksinkertaisesti mitään saa niiden jutuista irti tai näe koskaan mitään konkreettista tekemistä tai näyttöjä. Silti ovat maailman egoistisimpia ihmisiä joiden mielestä kukaan ei osaa tai tajua mitään.
Ap
Voiko joku edes yrittää sanoa yhdenkin aidon hyödyn tai erikoisen osaamisen jota noilla on?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku edes yrittää sanoa yhdenkin aidon hyödyn tai erikoisen osaamisen jota noilla on?
Anyone?
Hiljaista on. Taitaa kertoa vastauksen.
Ette ole olleet tekemisissä oikeiden palvelumuotoilijoiden kanssa. Palvelumuotoilija, jonka osaaminen rajoittuu weppisivun suunnitteluun on weppigraafikko - ei palvelumuotoilija. Palvelumuotoilija, joka kuvittelee osaavansa lääkärin työn on ihan vain sekaisin.
Pätevä palvelumuotoilija tosin pystyy auttamaan asiakasyritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan palveluprosessia, mutta ei tee sitä omassa päässään vaan yhdessä asiakasyrityksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ette ole olleet tekemisissä oikeiden palvelumuotoilijoiden kanssa. Palvelumuotoilija, jonka osaaminen rajoittuu weppisivun suunnitteluun on weppigraafikko - ei palvelumuotoilija. Palvelumuotoilija, joka kuvittelee osaavansa lääkärin työn on ihan vain sekaisin.
Pätevä palvelumuotoilija tosin pystyy auttamaan asiakasyritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan palveluprosessia, mutta ei tee sitä omassa päässään vaan yhdessä asiakasyrityksen kanssa.
Asiakaskokemus ja palveluprosessin muotoilu ovat juuri tuota tyhjää jargonia. Miten sen teet? Etnografisesti havainnoimalla. Siihen kykenee aivan kuka tahansa, ei vaadi mitään osaamista. Eli kysymys on edelleen: Mitä lisäarvoa? Ei mitään.
Tuo liiketoimintamuotoilu on huvittavin. Ohje: Analysoi markkinat, muotoile liiketoimintamalli, testaa. Jee, kukaan ei ollutkaan koskaan keksinyt tällaista! Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ole olleet tekemisissä oikeiden palvelumuotoilijoiden kanssa. Palvelumuotoilija, jonka osaaminen rajoittuu weppisivun suunnitteluun on weppigraafikko - ei palvelumuotoilija. Palvelumuotoilija, joka kuvittelee osaavansa lääkärin työn on ihan vain sekaisin.
Pätevä palvelumuotoilija tosin pystyy auttamaan asiakasyritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan palveluprosessia, mutta ei tee sitä omassa päässään vaan yhdessä asiakasyrityksen kanssa.
Asiakaskokemus ja palveluprosessin muotoilu ovat juuri tuota tyhjää jargonia. Miten sen teet? Etnografisesti havainnoimalla. Siihen kykenee aivan kuka tahansa, ei vaadi mitään osaamista. Eli kysymys on edelleen: Mitä lisäarvoa? Ei mitään.
Minä en tee mitään, koska en ole palvelumuotoilija, mutta tiedän että hyvä palvelumuotoilija voi auttaa parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja lisäämään asiakasyrityksen myyntiä. Kuinka hän sen tekee, riippuu varakasti palvelumuotoilijasta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa koulutusta tai tapaa saavuttaa tavoite.
”Asiakaskokemus” tai ”palveluprosessi” eivät ole tyhjää jargonia vaan asioita, joita voi mitata. Tyhjiksi ne jäävät, jos palvelumuotoilijalla ei löydy mitään noiden sanojen takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ole olleet tekemisissä oikeiden palvelumuotoilijoiden kanssa. Palvelumuotoilija, jonka osaaminen rajoittuu weppisivun suunnitteluun on weppigraafikko - ei palvelumuotoilija. Palvelumuotoilija, joka kuvittelee osaavansa lääkärin työn on ihan vain sekaisin.
Pätevä palvelumuotoilija tosin pystyy auttamaan asiakasyritystä parantamaan asiakaskokemusta sekä tehostamaan palveluprosessia, mutta ei tee sitä omassa päässään vaan yhdessä asiakasyrityksen kanssa.
Asiakaskokemus ja palveluprosessin muotoilu ovat juuri tuota tyhjää jargonia. Miten sen teet? Etnografisesti havainnoimalla. Siihen kykenee aivan kuka tahansa, ei vaadi mitään osaamista. Eli kysymys on edelleen: Mitä lisäarvoa? Ei mitään.
Minä en tee mitään, koska en ole palvelumuotoilija, mutta tiedän että hyvä palvelumuotoilija voi auttaa parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja lisäämään asiakasyrityksen myyntiä. Kuinka hän sen tekee, riippuu varakasti palvelumuotoilijasta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa koulutusta tai tapaa saavuttaa tavoite.
”Asiakaskokemus” tai ”palveluprosessi” eivät ole tyhjää jargonia vaan asioita, joita voi mitata. Tyhjiksi ne jäävät, jos palvelumuotoilijalla ei löydy mitään noiden sanojen takaa.
No kun noiden sanojen takaa ei koskaan löydy mitään.
Ne ovat taiteilijoita. Siksi osaavat kaiken vaikka eivät koskaan tuota mitään.
Puhuvat paljon mutta vähän asiaa. Turpa jauhaa joutavaa jargonia.