Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloushallinnon puolella työskentelevät merkonomit!

Vierailija
24.05.2019 |

Onko realistinen ajatus opiskella merkonomiksi kirjanpitoon suuntautuen n. 1.5 vuodessa ja alkaa tekemään etätyönä kirjanpitoa tai palkanlaskentaa? En hae isoja tuloja, joten aluksi pienikin asiakasmäärä riittää. Antoiko mielestänne merkonomin koulutus tarpeeksi taloushallinnossa työskentelyyn?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko merkonomi bisnesmaailman lähihoitaja?

Vierailija
22/32 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta olen aikuinen alanvaihtaja ja minua kiinnostaa taloushallinto, onko suositella kouluja? Mieluiten amk ja mahdollisimman paljon etänä. Olen vakitöissä, joten voisin olla opintovapaallakkn. Asun pk-seudulla. Kaikki vinkit otetaan myös vastaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen aikuinen alanvaihtaja ja minua kiinnostaa taloushallinto, onko suositella kouluja? Mieluiten amk ja mahdollisimman paljon etänä. Olen vakitöissä, joten voisin olla opintovapaallakkn. Asun pk-seudulla. Kaikki vinkit otetaan myös vastaan :)

Taitotalo tarjoaa merkonomin tutkintoa, mutta itse teen siellä juuri työn ohella osatutkintoa, joka käsittää pelkästään taloushallinnon opinnot, lisäksi pitäisi tehdä työharjoittelu joko palkanlaskennan tai kirjanpidon parissa.

Vierailija
24/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitotalo tarjoaa merkonomin tutkintoa, mutta itse teen siellä juuri työn ohella osatutkintoa, joka käsittää pelkästään taloushallinnon opinnot, lisäksi pitäisi tehdä työharjoittelu joko palkanlaskennan tai kirjanpidon parissa.

Kiitos viestistä, itselläni on jo merkonomin tutkinto, joten haluaisin vähintään amk-tutkinnon. Olen FM, joten tuo amk- puoli on itselleni muuten vieras. Mielummin tekisin kirjatenttejä, kuin ryhmätöitä :)

Vierailija
25/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mielestänne sitten parempi käydä merkonomiksi plus heti perään täydennyskoulutusta vai tradenomi? Kaipaan nopeita opintoja, joissa keskitytään olennaiseen. Kaverini opiskelee tradenomiksi ja rehellisesti suuri osa opinnoista näyttää olevan täyttä höttöä ja "jonninjoutavia" ryhmätöitä, joissa sisältö on noh...Joka tapauksessa, uskoisin pystyväni opiskelemaan huomattavasti nopeammin kuin 3-3.5 vuodessa.

Mikset opiskelisi suoraan tradenomiksi ja hae harjoittelemaan tilitoimistoon? Voit saada opinnot kasaan 2-2,5 vuodessa jos teet monimuoto-opintoina riippuen vähän aikaisemmasta osaamisestasi.

Tämä on yksi vaihtoehto. Vähän riippuen tosiaan siitä, että antaako tradenomi oikeasti paremmat edellytykset?

Olen itse valmistunut ensin taloushallinnon merkonomiksi, ja sen jälkeen pääsin vielä ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi.

Voin sanoa, että tuo taloushallinnon merkonomikoulutus antoi huomattavasti paremmat valmiudet kirjanpitäjän työhön. Opinnot kestivät kaksi vuotta, ja kirjanpitoa opiskeltiin ja harjoiteltiin joka päivä vähintään viisi tuntia, tehtävien koko ajan vaikeutuessa ja monipuolistuessa. Alussa lähdettiin ihan yksinkertaisista kirjauksista, ja opintojen loppusuoralla tehtiin tilinpäätöksen tulkintaa ja verosuunnittelua. Opintoihin kuului myös kaksi kolmen kuukauden harjoittelujaksoa tilitoimistossa.

Tradenomiksi opiskellessa kirjanpitoa oli vain pari kurssia, sillä opintoihin kuului niin paljon kaikkea muuta. Kirjanpidon perusteet käytiin läpi hyvin nopeasti ja pintapuolisesti, ja monet keskeiset asiat (esim. poistot, varaukset) jätettiin kokonaan käymättä läpi. Opinnoissa käytiin lähinnä läpi että mitä tarkoittavat debet ja kredit, sekä tulos ja tase.

Omalla kohdallani siis merkonomikoulutus antoi huomattavasti laajemman ja monipuolisen osaamisen, mutta en sitten tiedä että onko viime vuosien koulutusleikkausten jälkeen merkonomikoulutuksen laatu heikentynyt.

Milloin kävit merkonomin koulutuksesi?

Turha antaa tänä päivänä neuvoja 80-90- lukujen taitteen kokemuksiin vedoten.

2. asteen opetuksen taso on mennyt alas kuin lehmän häntä.

Vierailija
26/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laureassa pystyy tekemään tradenomiopinnot kokonaan verkossa. Tai saattaa siihen kuulua muutama päivä paikalla oloa, mutta lähtökohtaisesti kaikki opinnot ovat verkossa. Tosin olen aika varma, että niissäkin opinnoissa on aika paljon ryhmätöitä.

Vierailija
27/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taso tilitoimiston perustamiselle on hyvin matala tässä maassa, kun katsoo millaista roskaa ja osaamattomuutta hyviltäkin tilitoimistoilta tulee.

terveisin Verohallinnon virkamies

Vierailija
28/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette opiskele vain laskentatoimen ekonomiksi??

Vierailija
29/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette opiskele vain laskentatoimen ekonomiksi??

Sinne on aika paljon vaikeampi päästä kuin tradenomikoulutukseen.

Vierailija
30/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tosiaan rahkeet riitä yliopistoon, niin sitten tradeksi. Merkonomin papereilla ei tee mitään.

Vierailija
31/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mielestänne sitten parempi käydä merkonomiksi plus heti perään täydennyskoulutusta vai tradenomi? Kaipaan nopeita opintoja, joissa keskitytään olennaiseen. Kaverini opiskelee tradenomiksi ja rehellisesti suuri osa opinnoista näyttää olevan täyttä höttöä ja "jonninjoutavia" ryhmätöitä, joissa sisältö on noh...Joka tapauksessa, uskoisin pystyväni opiskelemaan huomattavasti nopeammin kuin 3-3.5 vuodessa.

Mikset opiskelisi suoraan tradenomiksi ja hae harjoittelemaan tilitoimistoon? Voit saada opinnot kasaan 2-2,5 vuodessa jos teet monimuoto-opintoina riippuen vähän aikaisemmasta osaamisestasi.

Tämä on yksi vaihtoehto. Vähän riippuen tosiaan siitä, että antaako tradenomi oikeasti paremmat edellytykset?

Olen itse valmistunut ensin taloushallinnon merkonomiksi, ja sen jälkeen pääsin vielä ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi.

Voin sanoa, että tuo taloushallinnon merkonomikoulutus antoi huomattavasti paremmat valmiudet kirjanpitäjän työhön. Opinnot kestivät kaksi vuotta, ja kirjanpitoa opiskeltiin ja harjoiteltiin joka päivä vähintään viisi tuntia, tehtävien koko ajan vaikeutuessa ja monipuolistuessa. Alussa lähdettiin ihan yksinkertaisista kirjauksista, ja opintojen loppusuoralla tehtiin tilinpäätöksen tulkintaa ja verosuunnittelua. Opintoihin kuului myös kaksi kolmen kuukauden harjoittelujaksoa tilitoimistossa.

Tradenomiksi opiskellessa kirjanpitoa oli vain pari kurssia, sillä opintoihin kuului niin paljon kaikkea muuta. Kirjanpidon perusteet käytiin läpi hyvin nopeasti ja pintapuolisesti, ja monet keskeiset asiat (esim. poistot, varaukset) jätettiin kokonaan käymättä läpi. Opinnoissa käytiin lähinnä läpi että mitä tarkoittavat debet ja kredit, sekä tulos ja tase.

Omalla kohdallani siis merkonomikoulutus antoi huomattavasti laajemman ja monipuolisen osaamisen, mutta en sitten tiedä että onko viime vuosien koulutusleikkausten jälkeen merkonomikoulutuksen laatu heikentynyt.

Milloin kävit merkonomin koulutuksesi?

Turha antaa tänä päivänä neuvoja 80-90- lukujen taitteen kokemuksiin vedoten.

2. asteen opetuksen taso on mennyt alas kuin lehmän häntä.

Valmistuin 2017, koin etten oppinut mitään ja tutkintoon ei vaadittu mitään. Aika surullista oikeastaan. Siksi mietin amk-tasoa. Ajattelin töiden ohessa yrittää opiskella, ja opiskelisin lähinnä omaksi iloksi ja yleissivistyksen vuoksi. Lisäksi se saattaisi tarjota muitakin tehtäviä nykyisessä työpaikassa.

Vierailija
32/32 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tosiaan rahkeet riitä yliopistoon, niin sitten tradeksi. Merkonomin papereilla ei tee mitään.

Olen tehnyt jo yhden yliopistotutkinnon ja toiminut tutkijana, minulla on myös julkaisuja joten akateeminen maailma on minulle tuttua. Olen myös sen ikäinen, etten koe järkeväksi opiskella viittä vuotta.