Ylivelkaantunut
Olen tuhlannut maniassa niin paljon rahaa, että omien säästöjen lisäksi on vielä velkaa 89000 euroa kulutusluottopaikkoihin, korot 10-15%. Asuntolainaa jäljellä 51000€.
Tulot on ihan ok, 2500€ nettona ja yksi 12-vuotias lapsi, jonka takia en voi heittää pyyhettä kehään. Luottotietoja en voi menettää.
Miten hitossa selviän? Nyt on vielä varaa maksaa jotenkin lyhennykset, mutta eipä jää montaa sataa elämisrahaa niiden jälkeen.
Ruoskiminen ei auta, enkä laita tätä vakava bipolaarisuuden piikkiin (johon saatu vihdoin toimiva lääkitys ja jonka takia tajuan nyt tilanteen). Vaan ihan konkreettisia neuvoja kaipaan. Nyt olen ollut ostamisesta ja uhkapeleistä ”kuivilla” 4 kuukautta.
Itsemurha ei ole ratkaisu lapseni takia, sitä ei kannata ehdottaa.
Kommentit (158)
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto ja kuittaa sillä velat.
Mä tekisin näin. Sitten muutat vuokralle ja saat kaikki mahdolliset tuet, kun omaisuutta ei enää ole. Sovi velkojien kanssa realistinen takaisinmaksusuunnitelma. Kyllä ne neuvottelevat, jos takaisinmaksukykyä löytyy.
Tuo on palstan ehdottomasti järkevin ja paras neuvo. Ei ap siinä mitään menetä, koska hän on jo menettänyt käytännössä sen asunnon hinnan velkoihin ja lisää menee korkoihin koko ajan,. Sen lisäksi elämä on yhtä kituuttamista, eikä yhtään euroa kerry, ainoastaan menee.
Myytyään asunnon ja kun saa sitten hänelle kuuluvat tuet, normaali elämä voi alkaa.
Mikä on asuntosi arvo siellä missä asut. Katsoppa hieman etuovesta, niin laskemme yhdessä tilanteesi ja tulevat tukesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin näin. Sitten muutat vuokralle ja saat kaikki mahdolliset tuet, kun omaisuutta ei enää ole. Sovi velkojien kanssa realistinen takaisinmaksusuunnitelma. Kyllä ne neuvottelevat, jos takaisinmaksukykyä löytyy.
Tuo on palstan ehdottomasti järkevin ja paras neuvo. Ei ap siinä mitään menetä, koska hän on jo menettänyt käytännössä sen asunnon hinnan velkoihin ja lisää menee korkoihin koko ajan,. Sen lisäksi elämä on yhtä kituuttamista, eikä yhtään euroa kerry, ainoastaan menee.
Myytyään asunnon ja kun saa sitten hänelle kuuluvat tuet, normaali elämä voi alkaa.
Mikä on asuntosi arvo siellä missä asut. Katsoppa hieman etuovesta, niin laskemme yhdessä tilanteesi ja tulevat tukesi.
Ei kai 2500 nettona tienaavana ihminen saa mitään tukia vuokralla asuessa...kyseessähän on keskituloinen ihminen kuiteskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään en ymmärrä tätä, että miksi ap on menettänyt asuntonsa velkoihin? Eihän ne velat ainakaan yhdenkään viestin perusteella ole viemässä asuntoa häneltä. Maksettavissahan nuo on, pitää vaan hommata paremmat sopparit.
Ihmetyttää mihin se 89000 euroa on mennyt? Ettei ole mitään konkreettista ostettu kuten asuntoa, autoa tms. En vaan ymmärrä tuollaista vaikka itse olen todella pienituloinen.
Mikkel Näkkäläjärvi ei tule pääsemään eu-parlamenttiin.
Jos asunto hyvällä paikalla niin myyntiin ja vuokralle. Niin minä tein ja maksoin kaikki velkani ja luovuin kaikista luottokorteista ja käytän nykyään pelkästään pankkikorttia. Uutta velkaa en ole tehnyt enkä tee. Se tie on nähty. Älä vaivu epätoivoon, kaikki päättyy aikanaan, myös velat.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto hyvällä paikalla niin myyntiin ja vuokralle. Niin minä tein ja maksoin kaikki velkani ja luovuin kaikista luottokorteista ja käytän nykyään pelkästään pankkikorttia. Uutta velkaa en ole tehnyt enkä tee. Se tie on nähty. Älä vaivu epätoivoon, kaikki päättyy aikanaan, myös velat.
Millaisista veloista selvisit? En ole ap mutta pahasti velkavankeudessa, samanssa suuruusluokassa summista puhuttaessa ja kiinnostaa selviytymistarinat.
Pankista laina. Kysy kunnalta apua luottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään en ymmärrä tätä, että miksi ap on menettänyt asuntonsa velkoihin? Eihän ne velat ainakaan yhdenkään viestin perusteella ole viemässä asuntoa häneltä. Maksettavissahan nuo on, pitää vaan hommata paremmat sopparit.
Riippu edelleenkin asunnon arvosta, jota me emme tiedä. Kun velkoja on n 140000e ja jos asunnosta on maksettu esim se 140000e, niin myymällä asunnon, veloista pääsee eroon , ei tarvitse maksaa korkoja. Voi asua nätisti vuokralla ja alkaa säästämään itselle. Mikä tässä on ongelma.
Sano mitä sanot, mutta hengittelyn lopettaminen on sun kohdalla ehdottomasti paras ratkaisu omasi ja varsinkin, muiden vuoksi. Kerran on noin vtun idiooootti, niin se on tekemätön paikka !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippu edelleenkin asunnon arvosta, jota me emme tiedä. Kun velkoja on n 140000e ja jos asunnosta on maksettu esim se 140000e, niin myymällä asunnon, veloista pääsee eroon , ei tarvitse maksaa korkoja. Voi asua nätisti vuokralla ja alkaa säästämään itselle. Mikä tässä on ongelma.
Täällä taas ja kiitos viesteistä. Asunnon arvo kattaa kyllä miltei kaikki velat jos myynti onnistuisi. Kyllä tuo myynti on ollut mietinnässä ja olen ottanut selvää asioista. Ensi viikolla on vielä muut selvittelyt edessä. Voi olla, että asunnon myynti on se ainoa vaihtoehto, kun tuskin saan tarpeeksi pienikorkoista lainaa tuolle vajaa 80 tuhannelle eurolle (kun "turha" omaisuus myyty). En näe itsekään mitään järkeä maksaa tuollaisia korkoja enää, vaikka se taloudellisesti voisi juuri ja juuri onnistuakin.
Mikään ei tietysti tapahdu kovin nopeasti, mutta usko asioihin on palannut näiden viestien myötä. Kiitos siitä. ap
Vierailija kirjoitti:
Sano mitä sanot, mutta hengittelyn lopettaminen on sun kohdalla ehdottomasti paras ratkaisu omasi ja varsinkin, muiden vuoksi. Kerran on noin vtun idiooootti, niin se on tekemätön paikka !
Kiitos kun purit ahdistuksesi. En oikein tiedä, miksi hengittämiseni loppuminen olisi muille hyvä juttu, kun on lapsi ja läheisiä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisista veloista selvisit? En ole ap mutta pahasti velkavankeudessa, samanssa suuruusluokassa summista puhuttaessa ja kiinnostaa selviytymistarinat.
Pahimmillaan velkaa oli kaikkinensa 135000 euroa, kielsin monta vuotta asian ja sinnittelin kunnes en enää jaksanut. Kirjasin velat exceliin ja sain koko kauheuden rakennettua eteeni. Sitten tein tiukan suunnitelman: kaikki rahat, mitä ei tarvita eläämiseen niin velkojen maksuun, mutta hiljalleen kypsyin asunnon myymiseen. Elämä ei tuntunut enää elämältä, vaan olin olemassa vain laskujen maksua varten. Kuusi vuotta siinä meni, että pääsin kokonaan kuiville, nyt jo vuoden ilman velkaa ja olo on edelleen kevyt.
Hyvä ap, kyllä tilanteesi selkiytyy.Valitse sitten uusi asunto julkisten kulkuvälineiden varrelta, niin et tarvitse autoa ( autoon menee pääomineen ,bensoineen ja vakuutuksineen paljon rahaa), ja 12- vuotias pääsee kivasti kouluun, harrastuksiin ja kaveritapaamisiin. Aurinkosta kesää ja hyvää viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, kyllä tilanteesi selkiytyy.Valitse sitten uusi asunto julkisten kulkuvälineiden varrelta, niin et tarvitse autoa ( autoon menee pääomineen ,bensoineen ja vakuutuksineen paljon rahaa), ja 12- vuotias pääsee kivasti kouluun, harrastuksiin ja kaveritapaamisiin. Aurinkosta kesää ja hyvää viikonloppua.
Niin ja ap:n 2500 euron nettotulot riittävät hyvin pk-seudun vuokriin ja varmasti jää maksujen ja kulujen jälkeen ainakin tonni elämiseen. Aika paljon enemmän varmasti kuin nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan velkaa oli kaikkinensa 135000 euroa, kielsin monta vuotta asian ja sinnittelin kunnes en enää jaksanut. Kirjasin velat exceliin ja sain koko kauheuden rakennettua eteeni. Sitten tein tiukan suunnitelman: kaikki rahat, mitä ei tarvita eläämiseen niin velkojen maksuun, mutta hiljalleen kypsyin asunnon myymiseen. Elämä ei tuntunut enää elämältä, vaan olin olemassa vain laskujen maksua varten. Kuusi vuotta siinä meni, että pääsin kokonaan kuiville, nyt jo vuoden ilman velkaa ja olo on edelleen kevyt.
Onneksi olkoon, hieno selviytymistarina! Saitko asunnon myynnillä kuitattua loput velat? Olo on varmasti upea tuollaisen jälkeen. Vaikka menettänyt omaisuuden, niin osaa arvostaa muita asioita elämässä?
On paljon ihmisiä ,jotka eivät hanki koskaan omistusasuntoa. Elävät mukavasti , ollen kiitollisia terveydestään ja vapaasta olostaan. Ei se materia loppuviimein tee onnelliseksi.
Nauti sinäkin ap lapsestasi ja toivon , että syksyllä olet vapaa ja sinulla on uudet kuviot. Kaunis uusi vuokrakoti. Raikkailla verhoilla ym tekstiileillä saa edullisesti freesin ja ihanan kodin sisustettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska 80 tonnin kulutusluottoihin menee kuussa luokkaa tonni, eikä asuntolainaisella yhlla voi mitenkään olla sellaiseen varaa vuosikymmeneksi minkä noiden poismaksu veisi. "Parempia sopimuksia" ei tuossa tilanteessa saa kyllä enää mistään.
Itse asiassa kyllä merkitsee miltei kaikkea.