Miten ihmiset kehtaavat jalostaa ja ostaa kehitysvammaisia ranskanbulldoggeja, englanninbulldoggeja jne.?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006115192.html
Itse olen älynnyt jo kuonotonta koiraa vilkaisemalla, että hetkinen, koiralla pitäisi olla kuono, tuo ei voi olla normaalia. Vaan edelleen löytyy näitä sokeita, tyhmiä, välinpitämättömiä ihmisiä, joiden mielestä on ihan ok, että koiran on vähän vaikea hengittää - ei tarvitse liikuttaa niin paljoa.
Joten sinä, jolla tuollainen koira on, miksi? Miksi olet itsekäs? Miten kehtaat edes kulkea tuolla, kun sinä kuitenkin olet tukenut näitä koirien hengitysongelmia?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ottavat lyttykuonoja. Koska ne ovat leikkisiä, seurallisia, niiden kanssa voi mennä metroon ja kaupungille. Eivät räksytä. Ovat lapsiystävällisiä. Ja minusta söpömpiä kuin monet muut koirat.
Minun bulla ei röhki ja kävelee pitkiä lenkkejä.
En tykkää pikku räksy fifeistä enkä villakoirista. En myöskään kuolaavista tai haisevista koirista jotka eivät osaa käyttäytyä ihmistenilmoilla. Ranskis on just sopivankokoinen kerrostaloon ja kaupunkiympäristöön.
Löytyy paljon, PALJON ei-lyttykuonoisia koiria, jotka ovat leikkisiä, seurallisia, lapsiystävällisiä, ei-räksyttäviä (tämä nyt onkin enemmän koulutuskysymys) ja jotka sopivat hyvin kaupunkiympäristöön. Myöntäisit vain suoraan, että hankit lyttykuonon juuri niiden söpön ulkonäön takia viis veisaamatta terveysongelmista. Kyllä minustakin esimerkiksi mopsit ovat todella söpöjä koiria, mutta en silti missään tapauksessa hankkisi sellaista itselleni ellei kyseessä olisi rescue-koira.
Mun mielestä kaikkien kannattaa suoraan puhuttaa tai avoimesti halveksua ääneen aina kun näkee lättäkuonon omistajan. Itse halveksun aina kovaan ääneen. Ei, en ole kiusaaja saatika ilkeä ihminen vaan olen sairaiden ja heikkojen puolella ja vihaan eläinten kiduttajia.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikkien kannattaa suoraan puhuttaa tai avoimesti halveksua ääneen aina kun näkee lättäkuonon omistajan. Itse halveksun aina kovaan ääneen. Ei, en ole kiusaaja saatika ilkeä ihminen vaan olen sairaiden ja heikkojen puolella ja vihaan eläinten kiduttajia.
Johan ehti jo joku lättäkuonon omistaja (eläinrääkkääjä) alapeukuttaa kommenttini.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttavani otti kodinvaihtaja aikuisen mopsin, omistajansa mukaan täysin terve, ei ole tarvinut eläinlääkärissä käyttää! No, ekan vuoden aikana tuttava joutui käyttämään koiran täydessä hammasremontissa (hampaita taisi jäädä suuhun kaksi), sekä selvisi että koiralla on mm krooninen korvatulehdus joka ei tule paranemaan ilman leikkausta, sekä sitten hengitystiessä ahtautta joka tarvisi avaavan leikkaksen.
Sellanen koira. Ihmettelin kyseisen tuttavan päätöstä ottaa ylipäätään mopsi. Eihän kukaan fiksu ihminen osta herran vuonna 2019 enää lyttykuonoa kun on tiedossa niiden sairaudet ja kärsimykset??
Mä en ottaisi tuollaista edes kodinvaihtajana. Lopetuspiikin voisin koiraparalle maksaa. On tosi väärin että koiraa rääkätään pitämällä sitä hengissä kun mitään elämänlaatua ei ole. Kun koiran elämänlaatua on ulkoilu, nuuskuttaminen, leikki, riehuminen, nukkuminen, jäljittäminen, rusakonpaskan syöminen ja sen sellainen. Ei se että maataan omistajan kainalossa röhkimässä.
Yhdessä dokkarissa oli nainen joka oli ottanut kodinvaihtajamopsin. Koiralle piti laittaa silmätippoja koko ajan ja se tykkäsi maata omistajansa sylissä selällään pää alaspäin koska silloin henki kulki edes vähän. Omistaja ihan parkui koiransa kärsimystä, mutta sen vertaa ei sitten kumminkaan löytynyt armeliaisuutta että olisi vienyt sen piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan ehti jo joku lättäkuonon omistaja (eläinrääkkääjä) alapeukuttaa kommenttini.
En ole lättäkuononomistaja mutta yleisesti mielestäni tuollainen on vain huonoa käytöstä, siksi alapeukku. Jos vaikka joku ulkoiluttaa lättänaamaa, niin mistäs sitä tietää onko se edes sen ulkoiluttajan oma koira, onko mahdollisesti lopettamiselta pelastettu rescue tms. Voin kyllä rakentavasti keskustella jos huomaan vaikka koiran olevan pökerryksissä helteellä ulkona tms, mutten ala moralisoimaan ja halveksumaan "kovaan ääneen".
Sitten nuo koirarodut ovat aina kaiken lisäksi lihavia, joten on vielä vaikeampi liikkua ja hengittää. En ole nähnyt koskaan normaalipainoista mopsia tai muuta lyttykuonoa.
Ei pidä ottaa edes rescue koirana. Lopettaminen on silloin koiralle parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isälläni on uuden avioliittonsa myötä tullut lenkitettäväksi tuollainen ruttunaama. Tietää kyllä koiran olevan sairas, mutta eihän hänellä ole valtuuksia mihinkään lopetuspäätöksiin. Ovat saaneet isoja riitoja aikaiseksi, koska tottakai lemmikki on kaikille rakas.
Isäni kohdalla halveksuntasi menisi täysin väärään osoitteeseen.
Samat terveysongelmat erittäin lihavilla ihmisillä kannattaa muistaa eikä tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lättäkuononomistaja mutta yleisesti mielestäni tuollainen on vain huonoa käytöstä, siksi alapeukku. Jos vaikka joku ulkoiluttaa lättänaamaa, niin mistäs sitä tietää onko se edes sen ulkoiluttajan oma koira, onko mahdollisesti lopettamiselta pelastettu rescue tms. Voin kyllä rakentavasti keskustella jos huomaan vaikka koiran olevan pökerryksissä helteellä ulkona tms, mutten ala moralisoimaan ja halveksumaan "kovaan ääneen".
Eiköhän se omistaja koiransa tunne ja huomaa, jos oma koira on pökerryksissä helteellä, ilman sun kommentointiakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksikään toimittaja kysynyt Niinistöiltä rotuvalinnan taustoja? Erityisen ikävää kun tuossa asemassa olevat "promoavat" sairasta koirarotua.
Eivät todennäköisesti vain tienneet asiaa. Monessa jutussa Bostonia on mainostettu terveeksi roduksi joka eroaisi noista muista. En itsekkään tiennyt bostonilla olevan noin paha tilanne. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nuo koirarodut ovat aina kaiken lisäksi lihavia, joten on vielä vaikeampi liikkua ja hengittää. En ole nähnyt koskaan normaalipainoista mopsia tai muuta lyttykuonoa.
Kun kokoajan ahdistaa henkeä ei jaksa liikkua.
Lyttykuonoisissa on yksilöllisiä eroja. Esim. ranskanbulldogit jaksavat ihan hyvin lenkkeillä ja leikkiä, paitsi kuumalla ilmalla. Rotu on peräisin 1800-luvulla ja alunperin jalostettu rottien metsästämiseen. Omistajat kyllä tietävät rodun ongelmat, eikä tuollainen tuomitseminen auta yhtään, jos koira on jo hankittuna. Johtaapa vaan ehkä puistojen ja lenkkien välttelyyn, jos alkaa tulla ihme neuvoja, kommentteja ja eläinrääkkääjäksi haukkumista. Ja en ole IKINÄ kuullut kenenkään sanovan lyttykuonoisen koiran hengityksen rohisemista söpöksi. Mistähän tämäkin juontaa juurensa?
Kyllä nuo rodut täytyy yksinkertaisesti lopettaa, ja sen jälkeen muita sairaita rotuja: shar pei, selkävikainen saksanpaimenkoira sekä kingcharlesinspanieli. Eiköhän lista vielä pitenisi.
Vierailija kirjoitti:
Entäs cavalierkingcharlesinspanielin pää.. jalostuksen tuloksena koiran aivot eivät mahdu päähän!
Joka hankkii jonkin sairaaksi jalostetun koiran itselleen syyllistyy kyllä eläimen päivittäiseen pahoinpitelyyn.
Ihminen osaa olla kyllä tekopyhä oikeuttaessaan itselleen eläinrääkkäykseen syyllistymisen.
Mua harmittaa todella paljon se että Cavalierit on pilattu. Joku saisi aloittaa niiden jalostuksen aivan alusta. On aivan ihana rotu mutta päädyin toiseen rotuun täysin terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo rodut täytyy yksinkertaisesti lopettaa, ja sen jälkeen muita sairaita rotuja: shar pei, selkävikainen saksanpaimenkoira sekä kingcharlesinspanieli. Eiköhän lista vielä pitenisi.
Niitä taitaa olla pitkä lista kun alkaa käymään läpi rotuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yksikään toimittaja kysynyt Niinistöiltä rotuvalinnan taustoja? Erityisen ikävää kun tuossa asemassa olevat "promoavat" sairasta koirarotua.
Eivät todennäköisesti vain tienneet asiaa. Monessa jutussa Bostonia on mainostettu terveeksi roduksi joka eroaisi noista muista. En itsekkään tiennyt bostonilla olevan noin paha tilanne. Todella surullista.
Kaikkia näitä mainostetaan "kaikilla roduilla on sairauksia ja XX on yleisesti ottaen terve rotu". Jos ihmisellä on silmät ja aivot päässä, näkee kyllä bostoneidenkin rakenteesta että se EI ole terve.
Niinistöt ovat siis joko sokeita, piittaamattomia, kyvyttömiä tekemään johtopäätöksiä näkemästään tai kyvyttömiä hankkimaan tietoa ennen päätöksentekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se omistaja koiransa tunne ja huomaa, jos oma koira on pökerryksissä helteellä, ilman sun kommentointiakin.
Eipä tunnu huomaavan. Meidänkin puistossa käy pari ranskista joiden rupusakkiomistajien mielestä on vaan niin lystikästä kun koira välillä kesken leikin kuukahtaa.
Nämä sairaat ihmishirviöt oikeasti ajattelee että se että koira pyörtyy leikkiessään on vain rotuominaisuus ja jotenkin hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia näitä mainostetaan "kaikilla roduilla on sairauksia ja XX on yleisesti ottaen terve rotu". Jos ihmisellä on silmät ja aivot päässä, näkee kyllä bostoneidenkin rakenteesta että se EI ole terve.
Niinistöt ovat siis joko sokeita, piittaamattomia, kyvyttömiä tekemään johtopäätöksiä näkemästään tai kyvyttömiä hankkimaan tietoa ennen päätöksentekoa.
En huomannut ulkonäöstä noista ongelmista. Noihin röhinä hengittäjiin alkaa kiinnittää huomiota kun tieto lisääntyy. En tiennyt myöskään ettei chihuahuilla mahdu silmät päähän. Saksanpaimenkoirien jalkoja ihmeteltyäni sain kuulla niiden kuuluvan muka olla sellaiset konkelot..
Eräs tuttavani otti kodinvaihtaja aikuisen mopsin, omistajansa mukaan täysin terve, ei ole tarvinut eläinlääkärissä käyttää! No, ekan vuoden aikana tuttava joutui käyttämään koiran täydessä hammasremontissa (hampaita taisi jäädä suuhun kaksi), sekä selvisi että koiralla on mm krooninen korvatulehdus joka ei tule paranemaan ilman leikkausta, sekä sitten hengitystiessä ahtautta joka tarvisi avaavan leikkaksen.
Sellanen koira. Ihmettelin kyseisen tuttavan päätöstä ottaa ylipäätään mopsi. Eihän kukaan fiksu ihminen osta herran vuonna 2019 enää lyttykuonoa kun on tiedossa niiden sairaudet ja kärsimykset??