Miten ihmiset kehtaavat jalostaa ja ostaa kehitysvammaisia ranskanbulldoggeja, englanninbulldoggeja jne.?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006115192.html
Itse olen älynnyt jo kuonotonta koiraa vilkaisemalla, että hetkinen, koiralla pitäisi olla kuono, tuo ei voi olla normaalia. Vaan edelleen löytyy näitä sokeita, tyhmiä, välinpitämättömiä ihmisiä, joiden mielestä on ihan ok, että koiran on vähän vaikea hengittää - ei tarvitse liikuttaa niin paljoa.
Joten sinä, jolla tuollainen koira on, miksi? Miksi olet itsekäs? Miten kehtaat edes kulkea tuolla, kun sinä kuitenkin olet tukenut näitä koirien hengitysongelmia?
Kommentit (147)
Meidän entisellä naapurilla oli mopsi joka haisi aivan hirveälle ja hengittäminen kuulosti ihan tukehtumiskamppailulta. Omistaja aina naureskeli että "tää meidän Söpönöpö on tällainen ihana röhkivä minipossu!"
Onko yksikään toimittaja kysynyt Niinistöiltä rotuvalinnan taustoja? Erityisen ikävää kun tuossa asemassa olevat "promoavat" sairasta koirarotua.
En ota koskaan lyhytkuonoista koiraa. Sukulaisella on 2 buldokkia, joiden hengitys rohisee. Heidän mielestä se on suloista, kuin pienen porsaan röhinää. Kuvottavaa.
Ällötää kun näitä mopsinaamoja näkee lastenvaatteissakin. Ei ne ole söpöjä vaan irvokkaita.
Olikos se bloggaaja Linda Manuella, joka kertoi, että vaikka omistaa ranskanbulldoggin, niin ei suosittele sitä enää kellekään? Samoin taisi Mailis Penttilä kertoa. Sekin on kyllä kumma, että otetaan ja sitten mukamas sairaudet tulee yllätyksenä. Tai ei välitetä tai ei haluta uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ap:lle, jalostaminen on rodun parantamista.
Tiedoksi sulle, että jos nykyjalostus on rodun "parantamista" kyllä ei ole onnistunutta hommaa. Kato kuvia roduista vuosikymmenten takaa. Paljon terveemmän ja suoraselkäisemmänkin näköisiä yksilöitä.
Kyllä todella ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus. Lyttykuonot on epämuodostuneita ja vakavasti sairaita. Ja myös rumia. Kuka voi pitää suloisena alapurentaista mulkosilmää jolla nahkaa olisi kahden koiran tarpeisiin?
Tarvitaan laki, kielto jalostaa epämuodostumia, tarvitaan valistusta ihmisille. Moinen eläinrääkkäys on loputtava!
Voisiko joku avata mulle, mikä näissä sairaissa koirissa on niin "söpöä"? Mä en yhtään ymmärrä tuota estetiikkaa, ihan oikeasti. Ne on rumia kuin synti ja kärsivät kovasti. Mistä se söpöys tulee?
(Mutta heitän väliin, kaikkia ei kannata tuomita tai haukkua ihan heti. Mun naapurilla on juuri tuollainen lyttykuono, ja se on eläinsuojasta adoptoitu, muutoin olisi päässyt piikille. Parempi pitää niistä olemassa olevista huolta.)
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ap:lle, jalostaminen on rodun parantamista.
Tämä oli varmaan vitsi? Ei näiden ihmisten äly riitä parantamiseen. Jalostaminenhan on sitä että valitaan joku yksi ominaisuus ja ruvetaan korostamaan sitä. Siinä vaan unohtuu, että eläin on kokonaisuus.
Onneksi mun kavereilla tai lähipiirissä ei oo noita. En voisi koskaan edes tapailla miestä, jolla tuollainen olisi. Kertoisi ihan tarpeeksi miehen päänsisällöstä.
Tätäkin ketjua varmaan lukee joku jolla on tällaisen sairaan rodun koira. Miksi päädyit ko. rotuun? Kiinnostaisi tietää mikä motivoi kun hankkii ongelmarodun edustajan tieten tahtoen.
Ei noita omistajia vaan kiinnosta.
Toivooko nää koirien ostajat sitten itselleen myös kehitysvammaista lasta?
Eläinsuojelulakia tarvittaisiin.
onhan varsinki tommoset bostoninterrierit usein söpöjä, mutta silti aina pahaa tekee ku näkee tommosia lyttynaamoja ko on selvästi nähtävissä ettei se koira oo terve
Samanlainen ”hymy” tulee myös ihmisen kasvoille kun hän on tukehtumassa.
Ja vielä kun ovat niin pirun rumiakin!
Olen kirjaimellisesti joutunut puremaan kieltäni etten latelisi tuntojani noiden omistajille. Jokus ovat halunneet että koiransa leikkisi omani kanssa mutta eihän siitä mitään tule kun terve koira tulkitsee sen rohinan murinaksi eikä viestintä onnistu.
Eikai tuohon muu auta kuin oikeasti avata suunsa. Monethan näitä koiria hankkii kun ovat nähneet somessa söpöjä kuvia jotka saaneet satoja tykkäyksiä ja sydänsilmäkommentteja, jos julkinen mielipide kääntyisi siihen että on halveksittavaa omistaa tuollainen koira niin varmasti vähenisi jalostustoiminnan tukeminen.
Mutta laillahan nuo pitäisi kieltää, samantien.