Miten ihmiset kehtaavat jalostaa ja ostaa kehitysvammaisia ranskanbulldoggeja, englanninbulldoggeja jne.?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006115192.html
Itse olen älynnyt jo kuonotonta koiraa vilkaisemalla, että hetkinen, koiralla pitäisi olla kuono, tuo ei voi olla normaalia. Vaan edelleen löytyy näitä sokeita, tyhmiä, välinpitämättömiä ihmisiä, joiden mielestä on ihan ok, että koiran on vähän vaikea hengittää - ei tarvitse liikuttaa niin paljoa.
Joten sinä, jolla tuollainen koira on, miksi? Miksi olet itsekäs? Miten kehtaat edes kulkea tuolla, kun sinä kuitenkin olet tukenut näitä koirien hengitysongelmia?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nuo lyttykuonoiset, tasapaksut lyllertäjät voivat olla joidenkin (itse asiassa aika monen) mielestä söpöjä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Minulle suositeltiin aikanaan facebookissa seurattavaksi yhtä koiraa (en nyt muista nimeä), joka kuulemma on niin ihana ja hauska. Ei tullut minusta sen koiran seuraajaa: se oli joku mopsi, hirveän ylipainoinen, ja sen ulkoiluttaminen tapahtuu autolla, jonne koiraparka pitää kantaa. Siinä etupenkillä se koirarassu sitten rohisee. Ei ollut mielestäni kovin ihana, hauskasta puhumattakaan.
Miten tämä kommentti on saanut suht paljon alapeukkuja? Tuollaisiahan porukat seuraa kun ne on niin ihQ söpöi kun ne röhkii ja ovat pulleita kuin pikku possut <3<3<3<3
Meillä on ranskanbulldog, jolla ei ole hengitysongelmia, eikä muutakaan vikaa. Tuli meille vuoden ikäisenä, koska kasvattaja halusi luopua siitä, sen kuono ei ole tarpeeksi lättänä, ei pärjää näyttelyissä. Maailman ihanin perhekoira, leikkii, lenkkeilee, heittää kuperkeikkaa, ei kuolaa, eikä rohise. Ikää jo kohta 10 v. Emme silti aio tämän jälkeen ottaa ranskista, ainakaan ennen kuin niiden kuonot jalostetaan kaikille yksilöille pidemmiksi.
Toivon myös, että kukaan ei kohdista vihaansa omistajiin tai viattomiin olemassa oleviin koiriin. Muutos täytyy lähteä kasvattajista, rotumäärityksistä jne
Ostin koirani sen ollessa 5 vuotta. On rotukoira. En missään nimessä olisi ostanut pentuna rotukoiraa, koska en kannata koirien jalostamista. Omallakin koiralla on allergioita, jotka onneksi saan pidettyä kurissa oikealla ruokavaliolla.
Jos pentu on syntynyt maailmaan, se ansaitsee elää. Siksi otin rotukoiran.
Ihmiset ruokkivat tuota sairasta bisnestä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ranskanbulldog, jolla ei ole hengitysongelmia, eikä muutakaan vikaa. Tuli meille vuoden ikäisenä, koska kasvattaja halusi luopua siitä, sen kuono ei ole tarpeeksi lättänä, ei pärjää näyttelyissä. Maailman ihanin perhekoira, leikkii, lenkkeilee, heittää kuperkeikkaa, ei kuolaa, eikä rohise. Ikää jo kohta 10 v. Emme silti aio tämän jälkeen ottaa ranskista, ainakaan ennen kuin niiden kuonot jalostetaan kaikille yksilöille pidemmiksi.
Toivon myös, että kukaan ei kohdista vihaansa omistajiin tai viattomiin olemassa oleviin koiriin. Muutos täytyy lähteä kasvattajista, rotumäärityksistä jne
Omistajista se lähtee. Jos kukaan ei osta, ei niitä oo järkee kasvattaakaa. Ja kun bulldoggien ongelma ei oo vaan se kuono. Niillähän on sökönä myös selät ja lonkat, eli ei riitä että vaan kuono pidentyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ottavat lyttykuonoja. Koska ne ovat leikkisiä, seurallisia, niiden kanssa voi mennä metroon ja kaupungille. Eivät räksytä. Ovat lapsiystävällisiä. Ja minusta söpömpiä kuin monet muut koirat.
Minun bulla ei röhki ja kävelee pitkiä lenkkejä.
En tykkää pikku räksy fifeistä enkä villakoirista. En myöskään kuolaavista tai haisevista koirista jotka eivät osaa käyttäytyä ihmistenilmoilla. Ranskis on just sopivankokoinen kerrostaloon ja kaupunkiympäristöön.
Mustakin ranskikset ja mopsit on älyttömän söpöjä. Kumpaakaan en tosin omista, mutta ymmärrän jos joku ihastuu sellaiseen ja haluaa ostaa itselleen. Pidin joskus tällaisia koiria hirveän rumina, mutta sitten jokin naksahti päässä ja aloinkin nähdä ne hellyyttävinä. Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin ylijalostamisen sellaisena mitä se nykyään on, esim. joku raja pitäisi olla näidenkin koirien tehtailussa, ei saisi jalostaa aina vain lyttykuonoisempia ja poimuisempia yksilöitä jne., mutta en silti osaa nähdä jokaista vastaavan koiran omistajaa jonakin hirveän pahana ihmissaastana, jota pitäisi automaattisesti rangaista. Moni ihminen on lopulta aika yksinkertainen ja helposti tunteidensa vietävissä oleva, jolloin ei ole kovinkaan suuri ihme, jos sitä riittävän kriittistä rotutietoutta ei jokaiselta pulliaiselta löydykään. Ei ehkä vaivauduta tai osatakaan hakea riittävän kriittisiä mielipiteitä, voi olla jonkinlaista itsekkyyttä tai sitten ihan vain sokeutta. Nämä koirathan nousivat jossain vaiheessa kovaan suosioon, ja ainakin silloin alkuun hyvin vähän puhuttiin hengitysongelmista ym. komplikaatioista. Nyt varmasti on tietoisuuskin lisääntynyt ja toivottavasti tulevat ostajat ja jalostajat osaavat tehdä parempia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin koirani sen ollessa 5 vuotta. On rotukoira. En missään nimessä olisi ostanut pentuna rotukoiraa, koska en kannata koirien jalostamista. Omallakin koiralla on allergioita, jotka onneksi saan pidettyä kurissa oikealla ruokavaliolla.
Noh, niinhän sinäkin teit. Jos et olisi ostanut, eläin olisi ehkä nätisti lopetettu, eikä uusia enää yritettäisi. Kuhan ihmiset ymmärtäisivät sen, että ns. pelastaessaan jonkun eläimen, he vahingossa edesauttavat näiden sairaiden ihmisten toimintaa, jotka harrastavat eläintehtailua häikäilemättömästi valehdellen. Joskus hylky saattaa olla monen pelastus. Kysyntä luo tuotantoa, miettikää sitä.
Kennelliiton hyväksymät rotutuomarit näitä näyttelyarvosteluja jakavat, siellä usein palkitaan liioiteltuja yksilöitä eli sportmalliset koirat eivät pärjää.
Musta kaikki eläimet ovat söpöjä omalla tavallaan, nämä lyttykuonotkin. Mutta en silti ikinä hankkisi rotukoiraa, jonka rotulinjan tiedetään olevan melkoisen sairas. Kaikkein eniten ihmettelen näitä vanhanenglanninbulldoggien, mopsien ja cavalierien hankkijoita. Mutta sehän on aina näillä itsekkäillä pas*oilla sama: MINÄ MINÄ MINÄ ja minun tarpeet! Syövät varmaan paljon lihaakin, sikiävät kuin kanit ja saastuttavat matkoillaan minkä kerkeävät. Eläinpuoluetta äänestin ja samaa äänestän eurovaaleissakin. Harmillista, että puolueen kannatus on niin vähäistä!
Hei, asialle voi jokainen tehdä jotakin: Aina kun näkee lyttynaamakoiran jossakin, niin voi sanoa sen omistajalle mielipiteensä, säälitellä sen ulkonäköä jne.
Ihan vastapainoksi sille, että yleensä iso joukko ihmisiä on ihastelemassa näitä, fanitetaan facebookin fanisivulla ja pidetään oikein julkkiseläiminä ja ihan pelkästään siksi, että on jalostettu sairaaksi, ei ketään kiinnosta mikään koiran näköinen koira, kun pitää olla kurttuotsa ja molosilmät niin sitten on hassu ja söpö.
Yhteisön paineella saa joskus ihmeitä aikaan ja ainakin arimmat ihmiset jättää sitten senkin takia ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, niinhän sinäkin teit. Jos et olisi ostanut, eläin olisi ehkä nätisti lopetettu, eikä uusia enää yritettäisi. Kuhan ihmiset ymmärtäisivät sen, että ns. pelastaessaan jonkun eläimen, he vahingossa edesauttavat näiden sairaiden ihmisten toimintaa, jotka harrastavat eläintehtailua häikäilemättömästi valehdellen. Joskus hylky saattaa olla monen pelastus. Kysyntä luo tuotantoa, miettikää sitä.
En luonut kysyntää antamalla aikuiselle koiralle kodin.
Vierailija kirjoitti:
https://1.bp.blogspot.com/-SOw5IhXVG-M/WYcExe_ipNI/AAAAAAAAE7A/bxqCRmv9…
Kuvassa pitkäkuonoinen ranskanbulldoggi. Kuvaa kun katsoo, miettii miksi pirussa niille pitää jalostaa sitä sairasta tylppää kuonoa. :I
Ei tuon oikeanpuolimmaisen kuono ole pitkää nähnytkään... Toki huomattavasti paremman näköinen kun tuo vasemmanpuoleinen joka todella näyttää niin kuin olisi seinään juossut.
Vierailija kirjoitti:
Kuvassa pitkäkuonoinen ranskanbulldoggi. Kuvaa kun katsoo, miettii miksi pirussa niille pitää jalostaa sitä sairasta tylppää kuonoa. :I
No kun se LUONNE. Sehän on noilla roduilla aina se tärkein juttu, ja jos koiralla on kuono, niin sillä ei enää voi olla kivaa luonnetta. Mieti nyt, toikin ranskanbulla näyttää ihan KOIRALTA, hyi!
Aloittajan uutisessa pointti ei ole pelkästään se, että ko. roduilla on hengitysongelmia vaan että tutkimuksen mukaan kaikilla roduilla on GEENIVIRHE ja ne ovat koirien kehitysvammaisia. Geenivirhe aiheuttaa mm. kasvojen ja selkärangan epämuotoisuutta niin kuin ihmisilläkin. Ongelma on nimenomaan siinä, kun niitä geenivirheellisiä koiria eli vammaisia koiria lisäännytetään keskenään jolloin geenivirhe säilyy. Sairasta sekä jalostaa että tietoisesti ottaa sellainen koira. Sama kuin toivoisi oman lapsensa olevan kehitysvammainen...
Englanninbulldoggien facebook-ryhmässä ei asiasta kamalasti keskustelua käydä. Lähinnä sellaiset on kommentoineet joilla ei ole englanninbulldoggia tai jotka on päättäneet, ettei uutta englanninbulldoggia tule.
Yksi rodun harrastaja on sitä mieltä että tutkimustulos ei ole luotettava, kun koiria on hänen mielestään tutkimuksessa ollut liian vähän.
Ei nämä tule koskaan tajuamaan, että kuinka pieleen on jalostus mennyt ja miten ne eläimet kärsii koko ajan.
Ja tuolla face-ryhmässä eniten tykkäyksiä on saanut tietenkin tämä tyyppi joka teilasi koko tutkimuksen.
Miten ihmiset kehtaa syödä eläinten 24/7 holokaustilla tuotettua lihaa?
Niinpä.
Käyttäjä10803 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se LUONNE. Sehän on noilla roduilla aina se tärkein juttu, ja jos koiralla on kuono, niin sillä ei enää voi olla kivaa luonnetta. Mieti nyt, toikin ranskanbulla näyttää ihan KOIRALTA, hyi!
Ei voikkaan ja se johtuu siitä, että koira jolla on kuono ja joka on terve on poikkeuksetta eläväisempi kuin lyttykuonokoira, onhan se tylsää kun sitten se koira oikeasti kaipaa tekemistä ja sitten sitä pitää lenkittää kesäkuumalla ja vesisateessa ja pakkasessa ja tehdä sen kanssa muutakin kuin kuunnella sen kuorsausta sohvalla ja hihitellä kun se nukkuu pallo suussa (mikä on seurasta siitä, että koira ei saa muuten happea).
Vierailija kirjoitti:
Musta kaikki eläimet ovat söpöjä omalla tavallaan, nämä lyttykuonotkin. Mutta en silti ikinä hankkisi rotukoiraa, jonka rotulinjan tiedetään olevan melkoisen sairas. Kaikkein eniten ihmettelen näitä vanhanenglanninbulldoggien, mopsien ja cavalierien hankkijoita. Mutta sehän on aina näillä itsekkäillä pas*oilla sama: MINÄ MINÄ MINÄ ja minun tarpeet! Syövät varmaan paljon lihaakin, sikiävät kuin kanit ja saastuttavat matkoillaan minkä kerkeävät. Eläinpuoluetta äänestin ja samaa äänestän eurovaaleissakin. Harmillista, että puolueen kannatus on niin vähäistä!
Oletpa oksettava MINÄ MINÄ MINÄ itsensä ylentäjä. Ai että oikein syövät paljon lihaakin? Anna mun nauraa. LIHA ON IHMISEN RUOKAA, KUTEN MYÖS MONIEN MUIDEN ELÄINTEN. Vai kuinka ihmeessä voit kannattaa jotain eläinpuoluetta=eläimiä, jotka tappavat ja syövät toisiaan? Äläkä jaksa jeesustella siitä, että eläin on eläin ja ihminen pystyy tekemään moraalisia valintoja, hohhoijaa. Sanon ihan sinun kiusaksesi, että syön joka päivä lihaa ja eläinkunnan tuotteita aina jossain muodossa enkä aio muuttaa ruokavaliotani yhtään mihinkään suuntaan vaikka aseella uhattaisiin. Minulle riittää, että onnistuin voittamaan syömishäiriön ja vaikean fyysisen sairauden, ja voin nyt paljon paremmin eläinperäisellä ja täysipainoisella ruokavaliolla. Tänään on mennyt jo kaksi kananmunaa, katkarapuja, kanaa, maitorahkaa, voita, juustoa ja jauhelihaa, toivottavasti sinä tekopyhä ituhippi hajoat tuohon ja saat sydänkohtauksen. :) Ärsyttää kaltaisesi meuhkaajat, jotka vaativat muita toimimaan omilla pelisäännöillään. Katsos, se mikä sopii teille vegaanihulluille ei välttämättä sovi jollekin toiselle. Koiria tai kakaroita en ole hankkimassa ja viimeksi tein lentomatkan yli 10 v. sitten.
Halveksuen katson lyttykuonojen omistajia kun niitä vastaan tuolla tulee.
Kieltäytyisit Cheekin treffikutsusta?