Mikä on pielessä niillä ihmisillä jotka katkerana ja kateellisena kiusaa sellaisia joilla on asiat huonommin kuin itsellä?
Sellainen vaikuttaa todella häiriintyneeltä. Vai onko niillä katkerikoilla oikeasti niin pahasti asiat että kateuteen ja katkeruuteen on syytäkin? Voihan se olla. Eipä elämänpuitteet sitä kerro onko rauhassa ja onnellinen vai vihassa ja onneton...
Kommentit (29)
Ihmiset reagoivat paineeseen, stressiin ja pahaan oloon eri tavoilla. Yksi tapa on vaieta, vältellä, eristäytyä, mököttää, yrittää tukahduttaa omat tarpeet ja toiveet. Toinen tapa on pitää meteliä, syytellä, osoittaa toisia sormella, olla myöntämättä omia virheitään, korostaa omia tarpeitaan ja toiveitaan ja jyrätä muut alleen.
Näiden välissä on sitten se vaihtoehto joista tulisi kaikille osapuolille hyvä olo ja joka helpottaisi asioiden edistymistä: Rehellinen, jämäkkä ja toiset huomioon ottava kommunikointi, jossa osataan sekä kuunnella muita että tuoda rakentavasti esille omat mielipiteet, tarpeet ja toiveet.
Koska olemme vain ihmisiä, me kuitenkin helposti lipsahdamme tiukassa paikassa joko tuohon eristymiseen tai sitten kiusaamiseen, kukin persoonallisuutensa ja tilanteen mukaan.
Onko kyseessä katkeruus ja kateus? Epäilen, mikäli itsellä on asiat paremmin. Esimerkkejä kaivattaisiin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä katkeruus ja kateus? Epäilen, mikäli itsellä on asiat paremmin. Esimerkkejä kaivattaisiin nyt.
Samaa mietin, että miten niin katkeruus ja kateus? Miten voi olla katkera ja kateellinen ihmiselle, jolla menee elämä päin hanuria? Valitse pa ap oikeat sanat tai jätä tuo osuus kokonaan pois, sillä se ei vain toimi. Voit kysyä vaikka, että mikä on pielessä sellaisilla ihmisillä, jotka kiusaavat sellaisia ihmisiä, joilla menee huonommin.
Älä käytä kateus ja katkeruus -sanoja väärin, ne vievät koko asiasta ajatuksen pois ja kertovat sinusta enemmän.
Ihmiset jotka ovat katkeria ja kateellisia eivät koskaan myönnä olevansa sellaisia.
Kiusaaja vastatkoon, miksi kiusaaja kiusaa, vaikka sillä kohteella olisi jo muutenkin vaikeaa?
Jos nyt mietin tämän tilanteen koulumaailmaan, niin ylikompensoiva kovis kiusaa heikompaansa korottaakseen omaa statustaan. Vaan jos on itse onnellinen ja tasapainoinen, sellaista ei tietenkään tarvitse tehdä. Kiusaajat on heikkoja ja yrittävät peittää sen.
Miksi tähän kysymykseen on aina niin vaikea saada vastausta?
Vierailija kirjoitti:
Koska kysymyksen asettelu on järjenvastainen. Jos tosiaan on olemassa ihmisiä, jotka kateuksissaan kiusaavat jotain, jolla on asiat huonommin, niin se on todella omituista.
Itse katkera ja kateellinen näkee katkeruutta ja kateutta kaikkialla.
Ei kukaan oikeasti kadehti niitä joilla menee huonosti. Osa wt-porukasta tosin ajattelee juuri noin, että heidän moniongelmaista elämäänsä muut kovasti kadehtisivat. Logiikkaahan siinä ei ole, mutta ei muutenkaan et-touhussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kysymyksen asettelu on järjenvastainen. Jos tosiaan on olemassa ihmisiä, jotka kateuksissaan kiusaavat jotain, jolla on asiat huonommin, niin se on todella omituista.
Kysymykseen ei saa vastausta koska se tarkoittaisi heikkouden myöntämistä ja tätähän kiusaaja ei voi koskaan myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymykseen ei saa vastausta koska se tarkoittaisi heikkouden myöntämistä ja tätähän kiusaaja ei voi koskaan myöntää.
Okei, ymmärrämme varmaankin todella eri tavoin sen, mitä kateellisuus tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse katkera ja kateellinen näkee katkeruutta ja kateutta kaikkialla.
Ei kukaan oikeasti kadehti niitä joilla menee huonosti. Osa wt-porukasta tosin ajattelee juuri noin, että heidän moniongelmaista elämäänsä muut kovasti kadehtisivat. Logiikkaahan siinä ei ole, mutta ei muutenkaan et-touhussa.
Tämä on vain sinun oikeutuksesi sille että voit olla ilkeä ja arvostella muita ihmisiä. Sinä itse arvotat ihmisiä parempiin ja huonompiin, kategorisointi ja nimittelykin sen jo kertoo. Kuvittelet että nyt tämä ihmisryhmä ajattelee itsestään enemmän kuin sinusta kuuluisi, kyllä nyt muutkin heitä kadehtivat juu juu. Vaikka oikeasti tämä on ihan vain sinun oma ajatuksesi, joka juontaa omasta halustasi olla parempi kuin muut. Vai väitätkö olevasi ajatustenlukija?
Suurin osa ihmisitä ei ajattele kuten sinä ja jokainen ihminen on samanarvoinen.
Entäpä jos ap tarkoittaa esim hyvin urallaan menestynyt kiusaa ns tavisihmistä? (silkka arvaus)
Jos tällä tavisihmisellä (jolla jotain ongelmiakin) on jollain osa-alueella sellaista mikä painelee tämän urakiidon nappeja?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ap tarkoittaa esim hyvin urallaan menestynyt kiusaa ns tavisihmistä? (silkka arvaus)
Jos tällä tavisihmisellä (jolla jotain ongelmiakin) on jollain osa-alueella sellaista mikä painelee tämän urakiidon nappeja?
Tai vastavasti, kuten edellinen sanoi. Jos tämä ns tavis on liian tyytyväinen taviselämäänsä. Tai jopa erehtyy iloitsemaan jostain taidostaan? Ärsyttää ettei se ns tavis olekaan kateellinen ja onneton eikä haluakaan olla enempää kuin tavis? Häntä ei haittaa se, että ura, palkka on keskivertoa tai on jopa kotiäiti, ja että häntä pidetään taviksena? Päinvastoin, jopa haluaa olla juuri se ihminen yhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
No tuo voisi olla jossain määrin ehkä mahdollista, mutta että olisi oikein katkera ja kateellinen, vaikka itsellä on asiat enemmän kuin hyvin, niin sitä on vaikea uskoa. Jotkut ovat kusipäitä, kiusaavat muita, tuntevat olevansa ylempänä kuin muut, mutta harvoin he haluaisivat jotain mitä kiusaamillaan ihmisillä on, mutta heiltä itseltään puuttuisi. Tai mitä eivät voisi halutessaan saada. Ihmissuhde voisi olla sellainen asia, perhe, lapset, mutta useimmiten sillä kusipäälläkin on perhe ja lapset, usein montakin ehtinyt olla, koska sellaiset ihmiset tuppaavat saamaan kaikki haluamansa hyvällä tai pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja vastatkoon, miksi kiusaaja kiusaa, vaikka sillä kohteella olisi jo muutenkin vaikeaa?
Jos nyt mietin tämän tilanteen koulumaailmaan, niin ylikompensoiva kovis kiusaa heikompaansa korottaakseen omaa statustaan. Vaan jos on itse onnellinen ja tasapainoinen, sellaista ei tietenkään tarvitse tehdä. Kiusaajat on heikkoja ja yrittävät peittää sen.
Jos kiusaaja on sarjaa wt-penska, niin yleensä se kiusaa niitä parempiaan.
Kyllähän kateus näkyy sellaisena piikittelynä ja arvon kieltämisenä. Minulla on kallis ja epäkäytännöllinen auto. Aika monet kertovat, miten usein se menee rikki, miten kalliita ovat huollot ja miten hankalaa sillä olisi ajaa mökkitiellä. Minulla on se auto, koska minusta on hauskaa ajaa sillä. Ja ennenkaikkea minulla on siihen autoon varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, että miten niin katkeruus ja kateus? Miten voi olla katkera ja kateellinen ihmiselle, jolla menee elämä päin hanuria? Valitse pa ap oikeat sanat tai jätä tuo osuus kokonaan pois, sillä se ei vain toimi. Voit kysyä vaikka, että mikä on pielessä sellaisilla ihmisillä, jotka kiusaavat sellaisia ihmisiä, joilla menee huonommin.
Älä käytä kateus ja katkeruus -sanoja väärin, ne vievät koko asiasta ajatuksen pois ja kertovat sinusta enemmän.
Minä voin täältä sivusta antaa esimerkin: oikeistolaisista ja etenkin kokoomuksesta löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat kateellisia kaikille - jopa niille, joilla menee huonommin (koko se oikeistolainen 'arvo'maailmaa pohjaa perimmiltään kateuteen). Jos sillä köyhällä on varaa johonkin halpaan älypuhelimeen ja se on siitä onnellinen ja tyytyväinen, on se kokkarilta pois, kokkari jurnuttaa ja halveksii ja nimittelee wt:ksi av-palstalla, vaikka nimitys sopii paremmin häneen itseensä, ja vaikka luultavasti juuri hänellä on sen halpoja kännyköitä myyvän lafkan osakkeita salkussaan. Tai ainakin pitäisi olla oikeistolaisen ihanteen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kateus näkyy sellaisena piikittelynä ja arvon kieltämisenä. Minulla on kallis ja epäkäytännöllinen auto. Aika monet kertovat, miten usein se menee rikki, miten kalliita ovat huollot ja miten hankalaa sillä olisi ajaa mökkitiellä. Minulla on se auto, koska minusta on hauskaa ajaa sillä. Ja ennenkaikkea minulla on siihen autoon varaa.
Miten ihmeessä tämä liittyy avauksen asetelmaan?
Selittäkää nyt hyvät ihmiset, mitä kateus oikein onkaan?
Annapa esimerkkejä?