Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustella suomalaisuutta ulkomaalaiselle kollegalle, jonka mielestä suomalaiset ovat tosikkoja ja

Vierailija
22.05.2019 |

etäisiä. Työkaverini on pari vuotta Suomessa ja tuli noin kuukausi sitten tiimiimme. Sopeutuminen uuteen kotimaahan on sujunut omien sanojensa mukaan hyvin, mutta hänellä on ulkomaalaiset tavat, arvomaailma ja mielipiteet omasta kulttuuristaan. Ulkomaalainen on järkyttynyt kuinka etäisiä suomalaiset ovat omasta perheestään, kaikkia ei tervehditä ja ollaan vaan hiljaa katsellen lattiaa. Olen perustellut tätä ujoudella ja sillä ettei Suomessa harrasteta small talkia, mutta kohta alkaa perustelut loppua. Hänen mielestään on todella kummallista, että kokouksissa ja kahvihuoneessa ihmiset ovat yksin tai omissa kuppikunnissaan eikä yhteisöllisyyttä ole. Ulkomaalainen tuli avautumaan minulle kokouksen jälkeen, että miksei kukaan tiimin jäsenistä esittänyt kommentteja tai mielipiteitä, kun kysyin - kuulemma sai oikein nyhtää vastauksia saamatta mitään muuta takaisin kuin tyhjiä katseita. Hävettää, koska haluan hänen sopeutuvan ja tuntevan olonsa kotoisaksi Suomessa ja yrityksessämme. Olen ainoa ystävä hänelle tiimissämme ja on myös muita asioita, jotka kummaksuttavat häntä, mutta nuo edellä mainitut ovat nousseet eniten esiin. En kerro mistä maasta kollega on, ettei paljastu, mutta ei ole pohjoismaalainen.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun ap tarvitse selitellä tai yrittää oikeuttaa muiden suomalaisten käytöstä. Jos ulkomaalainen työkaverisi on sitä mieltä, että suomalaiset ovat tosikkoja ja etäisiä, niin se on hänen kokemuksensa ja juontuu varmaankin hänen vastakkaisista kokemuksistaan omassa kulttuurissaan.

Jos kuitenkin työkaverisi tivaa edelleen perusteita tai vaatii selityksiä, niin käännä tilanne. Kysy häneltä, että miksi pitäisi väkisin juttelemaan small talkia tuntemattomien kanssa. Kysy että miksi kaikkia pitäisi tervehtiä jne.

Mitä nopeammin hän ymmärtää, että ihmisten käyttäytymiselle ei ole olemassa mitään absoluuttista mallia (=käytännössä siis sitä mallia johon hän itse on tottunut ja jota ilmeisesti odottaa jollain tasolla muiden automaattisesti seuraavan), niin sitä nopeammin hän sopeutuu tänne ja tuntee olonsa kotoisaksi. On helpompi muuttaa yhden ihmisen käsityksiä, ennakko-oletuksia ja näkemystä omasta kulttuuristaan maailman napana kuin viiden miljoonan ihmisen käyttäytymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme