Miten perustella suomalaisuutta ulkomaalaiselle kollegalle, jonka mielestä suomalaiset ovat tosikkoja ja
etäisiä. Työkaverini on pari vuotta Suomessa ja tuli noin kuukausi sitten tiimiimme. Sopeutuminen uuteen kotimaahan on sujunut omien sanojensa mukaan hyvin, mutta hänellä on ulkomaalaiset tavat, arvomaailma ja mielipiteet omasta kulttuuristaan. Ulkomaalainen on järkyttynyt kuinka etäisiä suomalaiset ovat omasta perheestään, kaikkia ei tervehditä ja ollaan vaan hiljaa katsellen lattiaa. Olen perustellut tätä ujoudella ja sillä ettei Suomessa harrasteta small talkia, mutta kohta alkaa perustelut loppua. Hänen mielestään on todella kummallista, että kokouksissa ja kahvihuoneessa ihmiset ovat yksin tai omissa kuppikunnissaan eikä yhteisöllisyyttä ole. Ulkomaalainen tuli avautumaan minulle kokouksen jälkeen, että miksei kukaan tiimin jäsenistä esittänyt kommentteja tai mielipiteitä, kun kysyin - kuulemma sai oikein nyhtää vastauksia saamatta mitään muuta takaisin kuin tyhjiä katseita. Hävettää, koska haluan hänen sopeutuvan ja tuntevan olonsa kotoisaksi Suomessa ja yrityksessämme. Olen ainoa ystävä hänelle tiimissämme ja on myös muita asioita, jotka kummaksuttavat häntä, mutta nuo edellä mainitut ovat nousseet eniten esiin. En kerro mistä maasta kollega on, ettei paljastu, mutta ei ole pohjoismaalainen.
Kommentit (41)
Suomalaiset ovat keskimäärin introvertimpiä, ja small talk ei kuulu kulttuuriimme. Mutta paino etenkin tälle: suomalainen ei kärsi asiasta. Ei tarvitse sääliä. Kiitos.
Toisaalta suomalainen on rehellinen kun lupaa jotain tai osoittaa kiinnostuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista sanotaan ulkomailla kun halutaan olla kohteliaita, että olemme omaperäinen, hiukan outo kansa. Ilkeämmät sitten haukkuvat autistisiksi, vaikka eihän siinäkään sinänsä mitään pahaa ole. Ehkä työkaverille voisi sanoa, että meillä on täällä keskimäärin sellaiset geenit, että mennään autismin kirjolla aika kauempana ääriasetusta kuin muualla. Siksi rakastamme myös kaikenlaisia sääntöjä, mikä ulkkarin pitää tajuta ja sisäistää jos meinaa täällä pärjätä.
Kyllähän tuo järkyttävän suuri vika on. Jenkkifirmoissa hyvät ideat leviävät kun porukka jauhaa paskaa eli ns puhuu sitä suomalaisten vihaamaa smalltalkia.
Suomifirmoissa taas ollaan hissukoita jotta ei vaan vahingossa vetäisi liika huomiota itteensä. Liian äänekästä henkilöä kun pidetään outona, jopa vihataan.
Noh näkihän sen teknologiateollisuudessa miten tuossa sitten kävi. Google+kumppanit ja apple ottivat nokian apajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai sellaista, Suomi-vihaa tällä kertaa. Suomalainen kulttuuri on mitä on, ei tästä kuule jaksa mitään alemmuuskompleksi-herneitä alkaa nenäänsä vetämään. Olen päinvastoin ylpeä siitä, että suomalaiset mm. sietävät sitä hiljaisuutta kokematta tarvetta täyttää sitä jollain hölinällä.
Ole sinä sille työkaverillesi ystävä ja kutsu vaikka kotiisi juhlimaan tai saunomaan, jos haluat erityisesti toivottaa tervetulleeksi.
Kollega ei vihaa Suomea vaan ihmettelee uutta maata, jossa tulee asumaan parin vuoden ajan ja minä olen hänen tutorinsa ja ystävänsä, koska olemme ystävystyneet hänen tullessa tänne. Olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että suomalaiset suuttuvat vaikka vain kysyisi miksi toimimme näin ja miksi teemme ja sanomme noin. Ei pidä vetää hernettä nenään kysymyksestä vaan kertoa reippaasti tavoista, jotta ulkomaalainenkin ymmärtää. Ap
Vai on ulkomaalaisesi jo kuukaudessa saanut suomalaiset suuttumaan ja ehtinyt tutustuakin niin syvällisesti, että tietää näiden etäisyyden perheistään. Aikamoinen saavutus, varsinkin kun suomalaiset vain katselevat lattiaa ja ovat hiljaa.
Richard D. Lewisin kirjasta When Cultures Collide: LEADING ACROSS CULTURES on teille paljon opittavaa. Koska tiedonhaku ja tiedonvälitys näkyy teillä kummallakin olevan heikkoa, alla on teille linkki. Ja Suomen osuus alkaa sivulta 330. P**keleen kädettömät.
http://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2011/11/When-Cultures-Collide…
P.S. Kerropa meille, mistä maasta tämä spesialisti on kotoisin, niin käydään me vuorostamme tutustumassa hänen taustoihinsa, jotta osaamme suhtautua oppimattomuuden ylistykseen oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No, kerro hänelle, että eivät kaikki suomalaiset ole sitä tai tätä. Vai ovatko ihan kaikki italialaiset limanuljaskoja tai venäläiset vark..ita tai amerikkalaiset tyhjän jauhajia? Eivät tietenkään.
Juu, enpä noihin ekstrovertteihin suomalaisiin koskaan ole törmännyt. Eli siinä suhteessa kyllä KAIKKI suomalaiset ovat samanlaisia.
Jopa minäkin olen samanlainen silloin kun olen suomessa. Mitä sitä turhaan tuulimyllyjä vastaan tapella.
Kuolaa tiimin kesken kännit, varmasti alkavat avautumaan myös myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerro hänelle, että eivät kaikki suomalaiset ole sitä tai tätä. Vai ovatko ihan kaikki italialaiset limanuljaskoja tai venäläiset vark..ita tai amerikkalaiset tyhjän jauhajia? Eivät tietenkään.
Juu, enpä noihin ekstrovertteihin suomalaisiin koskaan ole törmännyt. Eli siinä suhteessa kyllä KAIKKI suomalaiset ovat samanlaisia.
Jopa minäkin olen samanlainen silloin kun olen suomessa. Mitä sitä turhaan tuulimyllyjä vastaan tapella.
Kumma juttu, että minä olen joka ikisessä työyhteisössäni, sukujuhlissa, liikuntaharrastuksissa yms. törmännyt ekstrovertteihin suomalaisiin, kuten myös introvertteihin. Viihdyn paremmin jälkimmäisten seurassa, koska olen itsekin samanlainen. Työpaikan sosiaalisuusnatsit muuttavat avokonttorit helvetin esikartanoiksi niille ihmisille, jotka tarvitsevat keskittymisrauhan työhönsä.
Tämä valloittava teksasilaisnainen kertoo ihmetyksistään Suomessa, mutta kertoo myös mitä oppi niistä. Smalltalkista keskustelu jatkuu vielä kommenteissakin
Vierailija kirjoitti:
Tämä valloittava teksasilaisnainen kertoo ihmetyksistään Suomessa, mutta kertoo myös mitä oppi niistä. Smalltalkista keskustelu jatkuu vielä kommenteissakin
Joku avulias säästi meidät muut reilun kahdenkymmenen minuutin hölötykseltä. Tässä ne ihmetyksen aiheet. Tuliko jokin yllätyksenä?
02:14 No shoes inside
03:56 Don't greet strangers
05:29 Bring your own bag
07:55 Finnish silence
12:23 Punctuality
13:30 Sales tax included in listed prices
15:36 Everything is compact
18:39 No ceiling fans
19:37 Constant darkness (in the winter... and light in the summer)
21:07 The way of communication in Turku
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyyden puute on ihan aito ongelma.
Ei itseasiassa ole, Suomi on yhdistysten luvattu maa. Se yhteisöllisyys ei vaan näy siten että kahvihuoneessa 20 ihmistä hölöttää samaan aikaan vaan ihmiset juttelevat 2-4 hengen porukoissa niin että kaikki kuulevat mistä puhutaan.
Face on täynnä osoituksia yhteisöllisyydestä ja siitä että suomalaiset haluavat auttaa toisiaan. Eilen luin kuinka joku nuori nainen menetti polttarivieraansa yhtä ystävää lukuunottamatta ja parissa tunnissa tuntemattomat naiset facen ryhmästä järjestivät hänelle juhlat. Äsken luin kuinka äiti kiitteli kymmentä lasta ja yhtä naista jotka olivat menneet avuksi kun pieni poika oli pyörällä kaatunut ja lapsi oli päässyt onnellisesti hoitoon. Jos joltain palaa talo, niin tuntien sisällä on tavarankeräys täydessä vauhdissa. Jos jonkun talon väriä ei kunnan nuivat virkamiehet hyväksy on seuraavana päivänä adressi perustettu ja siihen kerätään nimiä...
Suomi on torjunut Venäjän. Aika harva toinen valtio on kyennyt samaan. Me nyt vaan ollaan tällaisia tappokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku avulias säästi meidät muut reilun kahdenkymmenen minuutin hölötykseltä. Tässä ne ihmetyksen aiheet. Tuliko jokin yllätyksenä?
02:14 No shoes inside
03:56 Don't greet strangers
05:29 Bring your own bag
07:55 Finnish silence
12:23 Punctuality
13:30 Sales tax included in listed prices
15:36 Everything is compact
18:39 No ceiling fans
19:37 Constant darkness (in the winter... and light in the summer)
21:07 The way of communication in Turku
Vaan noihin ei ole kirjoitettu sitä kuinka oli monesta ottanut opiksi, esim.hänen teksasilaiskodissa ei enää pidetä kenkiä, puhui siitä kuinka o n aina inhonnut smalltalkia jne, kuinka nykyään kantaa aina omaa kassia mukana koska inhoaa sitä mitä muovi esim.meren eläville aiheuttaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksessämme ei järjestetä saunailtoja ja alkoholin suhteen on nollatoleranssi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrityksessämme ei järjestetä saunailtoja ja alkoholin suhteen on nollatoleranssi. Ap
Ei kai mikään estä kutsumasta saunailtaan kotiisi?
Suurin osa vastauksista on kamalia ja törkeitäkin. Metsäläiskansaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään estä kutsumasta saunailtaan kotiisi?
En pidä saunomisesta ja kodissani ei ole saunaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysy mistä se ulkomaalainen on saanut päähänsä että täällä Suomessa kaikkien pitäisi alkaa käyttäytyä kuin se ulkomaalainen?
Jos muiden käytös täällä ei miellytä voi aina painua vi**uun täältä.
Jep. Parasta jäädä kotiin, jos ei voi olla muiden ihmisten kanssa vaatimatta, että kaikki elävät hänen tapojensa mukaan. Pätee sekä ulkomaan reissuihin että naapurin luona kyläilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat keskimäärin introvertimpiä, ja small talk ei kuulu kulttuuriimme. Mutta paino etenkin tälle: suomalainen ei kärsi asiasta. Ei tarvitse sääliä. Kiitos.
Toisaalta suomalainen on rehellinen kun lupaa jotain tai osoittaa kiinnostuksensa.
Jenkeissä on suhteessa enemmän introvertteja (nimenomaan suhteessa, lukumäärällisesti ei olisi odottamatonta), mutta siellä heidät pakotetaan käyttäytymään norminsa vastaisesti jo pienestä pitäen. Suomessa taas ekstrovertteja hillitään esim koulussa, jolloin heistä kuoriutuu aikuisena luontaista käytösmalliaan hiljaisempia.
Kuultu yhdellä kurssilla enkä tiedä alkuperäistä lähdettä, mutta vetäjä oli erikoistunut ihmisten persoonallisuustyyppeihin ja veti vastaavia kursseja mm. yhteistyössä USA:n, Kiinan ja Euroopan tunnetuimpien yliopistojen kanssa, joten uskon.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo kaikki on. Miksi sitä pitäisi perustella? Kaikilla on heikkoutensa ja nuo mainitsemasi ovat suomalaisten heikkouksia.
Yhdessä maassa juodaan paljon punaviiniä ja syödään patonkia, minä pidän sitä heikkoutena
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo kaikki on. Miksi sitä pitäisi perustella? Kaikilla on heikkoutensa ja nuo mainitsemasi ovat suomalaisten heikkouksia.
Kyllä hiljaisuus on suomalaisten vahvuus. Jatkuva tarkoitukseton non-stop hölinä on muiden heikkous.
Kuulostaapa raskaalta. Tulee mieleen esihistoria ja lukioaikainen poikaystävä, jonka mielestä koko hemmetin ajan olisi pitänyt salsata, milloin mistäkin syystä. Baila baila, prkl. Antaisivat olla rauhassa tai hilluisivat keskenään, ne sosiaaliset ekstrovertit ihan mistä tahansa kansallisuudesta, pakkoko on surista ympärillä?