Korvia myöten veloissa.
Isäni ja äitini ovat 5 vuotta sitten joutuneet velkakierteeseen, äitini takia. Äiti alko 5 vuotta sitten ottamaan pikavippejä, ja niitä alko kertymään sen verran että äiti meni paniikkiin ja yritti korjata tilanteen ottamalla mun isän tietämättä ja isän nimellä pikavippejä. Mutta siinä ei sitten käynyt hyvin. Äitini on siivooja ja isäni tällä hetkellä työtön, ja heillä on yhteensä 30 tonnia mennyt ulosottoon, nyt äitin pienestä palkasta otetaan ulosottoon aikamoinen summa ja sillä rahalla pitäis yrittää maksaa yli 700€ vuokra, auton verot ja vakuutukset ymsyms. Kelalta ei heru asumistukea, eikä toimeentulotukea. Ja nyt isäni sai siitä sitten kuulla et hänkin on ulosotossa, hän on tosi vihainen ja hämmentynyt koska hän ei todellakaan ole tiennyt näistä lainoistaan eikä hän ole niitä pikavippejä ottanut. Isäni on nyt alkanut turvautumaan alkoholiin ja yrittää turruttaa surunsa viinaan. Ja nyt äitini oli jättänyt maksamatta vuokria ja olivat saamassa häädön mutta sossu onneksi pelasti tilanteen. Onko tässä enään mitään tehtävänä? Miten voisin auttaa heitä?
Anteeksi sekava teksti, mutta nyt olen sen verran huolissani mun vanhemmista. Tuntuu niin pahalta molempien puolesta, kun ovat oikeasti hyviä ihmisiä ja silloinkun olin ala-ikäinen niin oli hyvä raha-tilanne perheessämme.
Onko tässä mitään mahdollisuutta enään vanhempien nousta ylöspäin?
Toivon asiallisia kommentteja ja apua, kiitos.
Kommentit (154)
Ap. Mun mielestä isäsi on hyötynyt lainoista ja tavallaan hyväksynyt ne, kun on raha-asiat jättänyt äitisi kontolle. Äitisi on tehnyt huonon valinnan ottamalla lainaa, mutta se on hyvin ymmärrettävää. Tuskin äitisi on käyttänyt lainoja itseensä, ulkomaan matkoihin jne. vaan peruselämiseen. On varmasti ollut uuvuttavaa yrittää selvitä laskuista miehen työttömyyden takia.
Mun mielestä heidän pitäisi suunnata ajatukset nyt tulevaisuuteen. Pakolliset laskut kuten vuokra, puhelimet, sähkö ja vakuutukset kannataa maksaa. Kaikki muu voi mennä ulosottoon niin kauan kun asioihin saa jotain selkeyttä. Ensimmäisenä pitää selvittää velkaneuvojalle aika.
Parhaiten olet vanhempiesi tukena, jos tuot elämään jotain muutakin kuin raha-asiat. Raha on vain rahaa. Ulkona on kevät ja siitä kannattaa nauttia. Uimaan pääsee ihan järveen kohta. Kun ihminen on solmussa rahojen kanssa, koko elämä voi käpertyä siihen asiaan. Silloin ulkopuolisen tuki siihen et muutakin elämää on, on korvaamaton.
Alkoholi ongelmaan on saatavilla apua, jos isäsi sitä haluaa. Vai onko hän sen vuoksi jo työttömänä? Töihin kannattaa pyrkiä, koska vain sillä pääsee esim velkasaneeraukseen.
30000e on vielä pikkusumma. Toki se isolta tuntuu, mutta sen voi vielä maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ottaa toisen tietämättä toisen nimellä pikavippejä niin, että toinen joutuu niistä vielä vastuuseenkin?
Ja mitä varten äitisi pikavippejä otti? Hänen rahankäytöstään kaikki ongelmat saivat alkunsa.
Helposti. Eihän siinä tarvitse tietää kuin toisen nimi, sosiaaliturvatunnus ja osoite. Mulle tuli maksuhäiriömerkintä isäpuolen takia. Se tilaili äitini siunauksella mun nimellä jotain krääsää, kun olin esiteini. Vieläkin vitu*taa. "Onneksi " velkaa ei ollut kuin 2800€ mutta kun huomioi, että velan alkuperäinen määrä oli muistaakseni vajaa 400€ niin kyllä ärsytti että korkoja, perintäkuluja jne tuli vuosien varrella paljon. Ulosottoon velka ei koskaan mennyt vaan perintään. Tämän asian salasivat, sain tietää vasta kun muutin omaan kämppään ja alkoi tulla perintäkirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ottaa toisen tietämättä toisen nimellä pikavippejä niin, että toinen joutuu niistä vielä vastuuseenkin?
Ja mitä varten äitisi pikavippejä otti? Hänen rahankäytöstään kaikki ongelmat saivat alkunsa.
Helposti. Eihän siinä tarvitse tietää kuin toisen nimi, sosiaaliturvatunnus ja osoite. Mulle tuli maksuhäiriömerkintä isäpuolen takia. Se tilaili äitini siunauksella mun nimellä jotain krääsää, kun olin esiteini. Vieläkin vitu*taa. "Onneksi " velkaa ei ollut kuin 2800€ mutta kun huomioi, että velan alkuperäinen määrä oli muistaakseni vajaa 400€ niin kyllä ärsytti että korkoja, perintäkuluja jne tuli vuosien varrella paljon. Ulosottoon velka ei koskaan mennyt vaan perintään. Tämän asian salasivat, sain tietää vasta kun muutin omaan kämppään ja alkoi tulla perintäkirjeitä.
Mitähän mä nyt sekoilin. Sosiaaliturvatunnuksella tarkoitan henkilötunnusta :D
No et voi auttaa miuten kuin auttamalla isääsi pulasta. Äiti saa kaatua virheidensä mukana.
Isän kannalta ainoa oikea ratkaisu on tehdä rikosilmoitus ja ottaa ero välittömästi.
Ulosotto ei paljon pienistä palkoista ja työttömyyskorvauksista vie. Ulosotto katsotaan myös pakolliseksi menoksi toimeentulotukihakemuksessa.
Nyt ei auta muut kuin hakea apua jostakin. Jo ensimmäisellä sivulla oli linkkejä, joista sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Isän kannalta ainoa oikea ratkaisu on tehdä rikosilmoitus ja ottaa ero välittömästi.
On muitakin ratkaisuja, esimerkiksi yhteinen velkajärjestelyhakemus. Se ei edellytä rikosilmoituksen tekemistä, vaikka toinen olisikin käyttänyt väärin toisen pankkitietoja. Pankkitunnukset toisen käyttöön antanut on nimittäin joka tapauksessa itse vastuussa niiden väärinkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka täällä kommentoi , että eihän tuo oo mitään, kyllä siitä selviää. Ette ilmeisesti ole koskaan saaneet ulosottoa kimppuunne? Ette saa mitään, kun ei ole luottotietoja. Ei vakuutuksia, ei puhelinliittymää jne.
ulosottoa ei saa koskaan "kimppuunsa" ilman omaa tumpelointiaan.
No ei nyt ihan noinkaan. Jos tulot romahtaa työttömyyden tai sairauden vuoksi, niin eipä sille oikein mitään voi ja silloin menot voivat olla tuloja suuremmat ja jotain jää väkisin maksamatta, eikä se välttämättä ole mitenkään työttömän tai sairaan omaa syytä.
Ja vitut. Jos jää työttömäksi tai sairastuu tai molempia kuten itselleni kävi, tiedätkö mitä sitten tehdään? Budjetoidaan uudelleen ja pannaan suu säkkiä myöten. Aika harva meno on sellainen etteikö siitä voisi tinkiä.
Paitsi kun Kela ei tee päätöksiä ajallaan, vuokra maksettava, opintolainat maksettava, lääkkeet. Mutta ai niin kun tarpeeksi budjetoit vaikka et saa rahaa mistään niin suu säkkiin vaan!
Ennen tulojen romahtamista kerätään se puskuri, että kelan päätösten viiveet eivät vaikuta. Sitten seuraavat päätökset tulevatkin ajallaan, koska tilanne on tiedossa ja se "asiakkuus" on kelassa olemassa. Kun se ensimmäinen päätös sitten tulee, saat kuitenkin takautuvasti sen, mitä olisi pitänyt jo siihen mennessä saada, joten on kyllä mahdollista saada asiat kuntoon, jos aluksi olikin tiukkaa. Esim, jos asumistukipäätös kestää, maksat vuokran ensin sillä puskurilla ja sitten kun se päätös ja tuki tulee, saat paikattua sillä sitä puskuria.
Ihan ekana hakemus edullisempaan asuntoon.
Sitten toimeentulotukihakemus Kelalle. Ottavat kalliin vuokran menona 3-6 kuukauden ajan, kun kerrotte hakevanne edullisempaa asuntoa.
Kolmanneksi yhteys ulosottoviranomaiseen. Pyydä tulorajamittausta , syynä kallis vuokra ja haette edullisempaa.
Yhteys muihin velkojiin >maksusuunnitelmat .
Ja vinkkinä, ruokajonot, diakonian juttusille, voi pyytää kerta-avustusta laskuun (maksavat esim. sähkölaskut). Ja kaikki joutava kirpparille myyntiin.
Tiukka ruokabudjetti / viikko ja muista menoista.
Luetan monet tällaiset ketjut lapsilla, jotta näkevät mitä käy kun ei hanki kunnollista korkeaa koulutusta. Kummasti vaan aina motivoi.
Viet isä AA:n. Juominen pysäytettävä.
Onko äidillä ollut bipo vai mikä?
Pääsisittekö velkasaneeraukseen?
Entä Takuu-säätiö?
Juomiseen puututtava heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka täällä kommentoi , että eihän tuo oo mitään, kyllä siitä selviää. Ette ilmeisesti ole koskaan saaneet ulosottoa kimppuunne? Ette saa mitään, kun ei ole luottotietoja. Ei vakuutuksia, ei puhelinliittymää jne.
ulosottoa ei saa koskaan "kimppuunsa" ilman omaa tumpelointiaan.
No ei nyt ihan noinkaan. Jos tulot romahtaa työttömyyden tai sairauden vuoksi, niin eipä sille oikein mitään voi ja silloin menot voivat olla tuloja suuremmat ja jotain jää väkisin maksamatta, eikä se välttämättä ole mitenkään työttömän tai sairaan omaa syytä.
Ja vitut. Jos jää työttömäksi tai sairastuu tai molempia kuten itselleni kävi, tiedätkö mitä sitten tehdään? Budjetoidaan uudelleen ja pannaan suu säkkiä myöten. Aika harva meno on sellainen etteikö siitä voisi tinkiä.
Paitsi kun Kela ei tee päätöksiä ajallaan, vuokra maksettava, opintolainat maksettava, lääkkeet. Mutta ai niin kun tarpeeksi budjetoit vaikka et saa rahaa mistään niin suu säkkiin vaan!
Siksi sitä puskuria olisikin pitänyt kerätä hyvinä aikoina.
Juuri tämä! miksi se säästäminen on niin vaikeaa jos rahaa saa? Kaikki pitää laittaa palamaan.
Säästävyyteen liittyy esim kodin malli. Sen lisäksi impulssiherkkyys: tietyn luonteiset ei pysty pitelemään impulsseja, vaan kaikki pitää saada ja mieluiten heti.
Hoitamattomana bipolaarihäiriössä voi maniavaiheeseen liittyä holtitonta tuhlausta. Se on kuitenkin ohimenevä vaihe. Klassinen narsisti taas on jäänyt hankalaksi lapseksi: pitää saada heti. Erityisen vaarallista narsismi on aikuisen kehossa.
Minulle oikeustajun vastaista, jos velkajärjestelyyn pääsee, kun on tahallaan sössinyt raha-asiansa. Toivottavasti eivät siis pääse!!