Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvia myöten veloissa.

Vierailija
22.05.2019 |

Isäni ja äitini ovat 5 vuotta sitten joutuneet velkakierteeseen, äitini takia. Äiti alko 5 vuotta sitten ottamaan pikavippejä, ja niitä alko kertymään sen verran että äiti meni paniikkiin ja yritti korjata tilanteen ottamalla mun isän tietämättä ja isän nimellä pikavippejä. Mutta siinä ei sitten käynyt hyvin. Äitini on siivooja ja isäni tällä hetkellä työtön, ja heillä on yhteensä 30 tonnia mennyt ulosottoon, nyt äitin pienestä palkasta otetaan ulosottoon aikamoinen summa ja sillä rahalla pitäis yrittää maksaa yli 700€ vuokra, auton verot ja vakuutukset ymsyms. Kelalta ei heru asumistukea, eikä toimeentulotukea. Ja nyt isäni sai siitä sitten kuulla et hänkin on ulosotossa, hän on tosi vihainen ja hämmentynyt koska hän ei todellakaan ole tiennyt näistä lainoistaan eikä hän ole niitä pikavippejä ottanut. Isäni on nyt alkanut turvautumaan alkoholiin ja yrittää turruttaa surunsa viinaan. Ja nyt äitini oli jättänyt maksamatta vuokria ja olivat saamassa häädön mutta sossu onneksi pelasti tilanteen. Onko tässä enään mitään tehtävänä? Miten voisin auttaa heitä?
Anteeksi sekava teksti, mutta nyt olen sen verran huolissani mun vanhemmista. Tuntuu niin pahalta molempien puolesta, kun ovat oikeasti hyviä ihmisiä ja silloinkun olin ala-ikäinen niin oli hyvä raha-tilanne perheessämme.

Onko tässä mitään mahdollisuutta enään vanhempien nousta ylöspäin?

Toivon asiallisia kommentteja ja apua, kiitos.

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolta näyttää. Sossu pelasti kerran, ei pelasta toisen. Vuokrat täytyy maksaa, että säilyy koti pään päällä.

Vierailija
22/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äitisi heikkomielinen tai muuten vain kykenetön hoitamaan asioitaan tai ymmärtämätön että velasta täytyy selvittää korko ja olla tietoinen kuinka sen aikoo maksaa takaisin.

Eihän näitä nyt valtion kuulukaan maksaa.

Isäsi olisi syytä tehdä rikosilmoitus ja vaatia puolisonsa vastuuseen.

Ei ole, kuka tahansa voi tehdä virheitä. Ihmisiä kuitenkin tässä vain ollaan.

Ihminen voi paniikissa tehdä huonoja päätöksiä.

Isäni juuri miettii sitäkin vaihtoehtoa, mutta onhan se todella vaikeaa koska ei haluaisi tehdä sillätavalla ihmiselle jonka kanssa on ollut naimisissa monta monta vuotta.

Varmaan tärkeintä olisi nyt, että olet vanhempiesi henkisenä tukena.

Pikavippiyritykset ovat todella petollisia, nyt kannattaa keskittyä selviytymiseen. Raha on kuitenkin aina vain rahaa, sen pystyy hoitamaan, mutta ole vanhemmillesi henkisenä tukena. Äidilläsi on myös varmasti tosi paha olo tilanteesta.

Velallisten tukiryhmä voisi myös auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi auttaa kuin sympatialla. Oma äitini samanlainen ja ahdisti kun aina sai omansa ja koko perheen raha-asiat sotkettua. Asun itse nykyään Saksassa enkä halua enää kuulla perheeni raha-asioista. Olen aiemmin myös rahallisesti auttanut, mutta kun asia ei oikein auttamalla parane jos ihminen ei kerta kaikkiaan ymmärrä taloudenpidosta mitään.  Ikävää ja ehkä jonkun mielestä tunteetonta, mutta minun oli pakko pelastaa itseni, muuten olisin ollut lopulta samassa suossa koko muun perheen kanssa.

Vierailija
24/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on petos , koska äitisi on käyttäny isän pankkitunnuksia ilman lupaa ja ottanut hänen nimiinsä velkaa. Isä voisi selvitä jos ilmiantaa äitisi poliisille.

Poliisi ei voi tehdä mitään jos ovat naimisissa. Näin sanoi poliisi minulle vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
25/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voi olla hyötyä, voi saada vertaistukea:

http://valtakunnallinenverso.weebly.com/

Vierailija
26/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on nyt alkanut turvautumaan alkoholiin ja yrittää turruttaa surunsa viinaan.

Työtön ja ulosotossa (ja kohta ilmeisesti koditonkin), mutta silti rahaa riittää viinaan.

En ilmeisesti koskaan tule ymmärtämään joidenkin ihmisten tapaa yrittää mennä ongelmiaan piiloon sen sijaan että kohtaisivat ne kunnolla.

Vierailija
27/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät saisi asumistukea tai esim toimeentulotukea jos tuloja ei ole nimeksikään? Suosittelen vanhemmillesi avioeroa ja rikosilmoitusta. Ei tuollaisen tempun jälkeen voi ikinä enää luottaa kumppaniinsa.

Vierailija
28/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilanne täytyy vanhempiesi ja sinun hyväksyä ja yrittää rauhallisesti ratkaista se. Menneiden vatvominen on turhaa. Vuokra täytyy ensisijaisesti hoitaa. Oikeuden päätöksellä voi hakeutua velkajärjestelyyn.

Alkoholin juomisessa velkojen takia ei ole mitään järkeä, sehän päinvastoin pahentaa ongelmia.

Sadat tuhannet suomalaiset ovat ulosotossa, joten se ei sinänsä ole kovin harvinaista. Ei kannata surkutella tilannetta turhaan vaan yrittää ratkaista se.

Vierailija
29/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valittaa päätöksestä, jos ei tosiaankaan saa toimeentulotukea ja/tai asumistukea.

Vierailija
30/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on petos , koska äitisi on käyttäny isän pankkitunnuksia ilman lupaa ja ottanut hänen nimiinsä velkaa. Isä voisi selvitä jos ilmiantaa äitisi poliisille.

Poliisi ei voi tehdä mitään jos ovat naimisissa. Näin sanoi poliisi minulle vastaavassa tilanteessa.

No ei tietenkään sanonut. Kyseessä on summista päätellen törkeä petos. Se on vakava rikos.

AP:n isä ei tietenkään ole velvollinen maksamaan penniäkään, koska ei ole mitään lainoja ottanut. AP:n äiti on luotonantajia harhauttamalla hankkinut itselleen rahaa, jota hänellä ei ollut aikomusta hankkia takaisin. Asianomistajina petosasiassa ovat siis luotonantajat ja AP:n äiti.

Vierailija
31/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihmettelen miten kyseiseen tilanteeseen on päädytty. Vaikka toinen on työtön (n. 600e/kk) ja toinen pienipalkkaisessa työssä (min 1300e/kk), miten ei muka saa mitään säästöön 700e vuokran jälkeen?? Itse olen opiskellit kohta 7 vuotta elämästäni, löin hynttyyt yhteen toisen opiskelijan kanssa ja molemmat tekevät myös jatko-tutkinnon. Vuokran jälkeen läteen jäänyt raha on ollut yleensä noin 400 euroa parhaina opiskelukuukausina ja siitäkin on saatu rahaa säästöön. Nyt on lapsikin ja opintotuet käytetty loppuun. Teen töitä koulun ohella juuri sen verran että pysyn omillani (n. 500e/kk) ja tuntuu etten edes joudu tekemään mitään myönnytyksiä pysyäkseni budjetissa.

Eli moksi vanhempasi eivät saaneet säästetryä rahaa kun rahallinen tilanne ja miksi eivät muuttaneet kulutustottumuksiaan uuden rahatilanteen mukaan?

Vierailija
32/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen miten kyseiseen tilanteeseen on päädytty. Vaikka toinen on työtön (n. 600e/kk) ja toinen pienipalkkaisessa työssä (min 1300e/kk), miten ei muka saa mitään säästöön 700e vuokran jälkeen?? Itse olen opiskellit kohta 7 vuotta elämästäni, löin hynttyyt yhteen toisen opiskelijan kanssa ja molemmat tekevät myös jatko-tutkinnon. Vuokran jälkeen läteen jäänyt raha on ollut yleensä noin 400 euroa parhaina opiskelukuukausina ja siitäkin on saatu rahaa säästöön. Nyt on lapsikin ja opintotuet käytetty loppuun. Teen töitä koulun ohella juuri sen verran että pysyn omillani (n. 500e/kk) ja tuntuu etten edes joudu tekemään mitään myönnytyksiä pysyäkseni budjetissa.

Eli moksi vanhempasi eivät saaneet säästetryä rahaa kun rahallinen tilanne ja miksi eivät muuttaneet kulutustottumuksiaan uuden rahatilanteen mukaan?

Siis kun raha tilanne oli hyvä, miksi eivät säästäneet.

Vierailija
33/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuat, että tilannetta ei voi yhtään verrata. Teillä on kaikki opiskelijoiden edut ja alennukset. Ymmärrät mitä paljon saatte kun ne joskus loppuvat.

Vierailija
34/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään sanonut. Kyseessä on summista päätellen törkeä petos. Se on vakava rikos.

AP:n isä ei tietenkään ole velvollinen maksamaan penniäkään, koska ei ole mitään lainoja ottanut. AP:n äiti on luotonantajia harhauttamalla hankkinut itselleen rahaa, jota hänellä ei ollut aikomusta hankkia takaisin. Asianomistajina petosasiassa ovat siis luotonantajat ja AP:n äiti.[/quote

Ihan kuule Oulun poliisi sanoi näin pari vuotta sitten. Se joka tuli huijatuksi joutui maksamaan kaiken ja tämä joka petoksen teki pääsi kun koira veräjästä.

Vierailija
35/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sillain, että toiset ihmiset vaan on tuhlareita eikä siinä mikään muu tule kun konkka. Onhan noita lottovoittajiakin jotka ovat tuhlanneet miljoonia muutamassa vuodessa. Ap, koita sinä nyt vaan elää elämääsi erilailla, vanhempasi ovat aikuisia etkä sinä ole heidän asioista vastuussa.

Vierailija
36/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvontaan yhteys. Velkojiin pitäisi myös ottaa yhteyttä ja selittää tilanne. Nähtävästi se ole sinä joka joutuu tekemään tämän.

Mutta se velkaneuvonta on ensimmäinen juttu.

Vierailija
37/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi jos vain toinen olisi ulosotossa. Silloin toinen saa palkkansa kokonaan itselleen. Ulosoton muutkin kulut on halvemmat yhdelle kuin kahdelle. Eli rikosilmoitus ja kaikki vipit ne ottaneen nimiin.

Toisekseen, pakotettu ulosotto huomioidaan toimeentulotuessa menona. Eli jos rahaa on ulosoton jalkeen liian vahan, voivat he hakea ja saada toimeentulotukea. 

Vierailija
38/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa Takuusäätiöön yhteyttä.Äitisi on edelleen työssä,joten sosiaalisen luoton mahdollisuus kannattaa selvittää,samoin velkajärjestely.

Käytännössähän vanhemmat elää köyhyysrajalla ja tulot+menot taitaa muutenkin oikeuttaa toimeentulotukeen.Sen vuoksi on vähän erikoista,että heillä olisi jotain ulomitattavaa suojaosan yli.Ovatkohan suostuneet liian tiukkaan maksusuunnitelmaan?

Vierailija
39/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi jos vain toinen olisi ulosotossa. Silloin toinen saa palkkansa kokonaan itselleen. Ulosoton muutkin kulut on halvemmat yhdelle kuin kahdelle. Eli rikosilmoitus ja kaikki vipit ne ottaneen nimiin.

Toisekseen, pakotettu ulosotto huomioidaan toimeentulotuessa menona. Eli jos rahaa on ulosoton jalkeen liian vahan, voivat he hakea ja

saada toimeentulotukea. [/

Paitsi tässä äiti on se palkkaa saava ja isä työtön.

Vierailija
40/154 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen, pakotettu ulosotto huomioidaan toimeentulotuessa menona. Eli jos rahaa on ulosoton jalkeen liian vahan, voivat he hakea ja

saada toimeentulotukea. 

Paitsi tässä äiti on se palkkaa saava ja isä työtön.

Perustin kommenttini sille oletukselle ettei isä aio olla loppuikäänsä työtön...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme