No miten sinne kuntouttavaan työhön pääsee? Jos ei halua pajoille?
Ja miten ei pääse? Jos ottaisi oppia mokistaan..
En siis halua minnekkään pajoille, ihan normaaleihin paikkoihin voisin mennäkkin, mutta esim kirjastoonkin olen saanut pakit sekä eläinhoitolaan.
Olen nuori likka, työpaikka kiinnostaisi ja nyt Typ haluaa kuntouttavaan, mutta sellaista ei oo löytynyt. Nyt ne ehdottaa jotain ammatillista koulutusta, johon kyllä itseni ilmoitinkin, mutta enää ei se kiinnosta pätkääkään.
Tällä paikkakunnalla ei ole kuin metallialalla mahdollisuutta sitä tehdä..
Mihin pääsee helposti kuntouttavaan? JA MITEN??? Mä oikeasti tekisin siellä töitä enkä vain olisi känny kourassa, mutta silti joku mussa on ettei mua haluta.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavan työtoiminnan ongelmana on, että se ei ole työsuhde eikä siitä makseta työnantajalle yhtään mitään korvauksia. Kuitenkin tällainen henkilö työpaikalla edellyttää ainakin jonkin verran perehdyttämistä ja/tai peräänkatsomista. Ja siihen kuluva aika taas on pois perehdyttäjän ajasta. Työtehtävän pitäisi olla siis hyvin yksinkertainen eikä siinä saisi olla mitään mahdollisuutta, että henkilö aiheuttaakin vahingossa jotain haittaa. Tilanteesi voisi olla parempi, jos sulla olisi mahdollisuus kuntouttavan työtoiminnan sijasta saada palkkatukea.
Noniin aivan nyt ymmärrän, miksi niin nihkeästi otetaan. Mulla on tapaaminen typissä kuukauden päästä jossa taas jutellaan tilanteestani. Joten kyselen noita palkkatuki ja oppisopimusasioita enemmän siellä.
Olisi vain ollut mukava päästä johonkin ''oikeaan työhön'' kuntouttavaa tekemään siksi aikaa kunnes haen opiskelemaan.
Oppisopimuskoulutus on teoriassa hyvä, jos sellaisen paikan sattuu saamaan. Pitää siis löytää sekä työpaikka että oppilaitos, jonka yhteistyöllä opiskelu oppisopimuksella onnistuu. Jos sulla on vuoden päästä tarkoitus lähteä opiskelemaan korkeakouluun, niin oppisopimuksessa ei ole mitään järkeä. Oppisopimuskoulutuksessa päävastuu opetuksesta on työnantajalla eikä nykyisin ole kovin helppoa löytää oppisopimuspaikkaa, koska yrityksiä ei kiinnosta käyttää resursseja kouluttaakseen henkilöä, joka valmistuttuaan lähteekin kilpailijalle töihin. Tilanne oli aiemmin toinen, kun oli varsin todennäköistä, että oppisopimuskoulutuksella oleva työntekijä jäi valmistumisensa jälkeenkin vuosiksi ellei jopa vuosikymmeniksi ko yritykseen töihin. Yritykset siis kouluttivat itselleen uutta osaajaa, mutta tilanne on muuttunut.
Nojoo toi oppisopimus oli joskus ajatuksena, oikeassa olet ettei kannata.
Onko kellään muuta ajatusta minne hakisin?
En päässyt edes parkkipirkon kaveriksi..
Kyllä työnantaja saa korvauksen kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä. Työnantajakulujahan ei kuntouttavasta aiheudu. Toki muita tulee. Esim meillä järjestetään kuntoutujille kerran viikossa lämmin ruoka, kahvit on 2 päivässä ja kaikki muut kulut siihen päälle mitä tulee, kun käyttävät tiloja (wc,keittiö jne.) Mutta kyllä mekin saamme sen kulun jostain katettua eli meille työnantajana tämä on +-0-tilanne.
Noniin aivan nyt ymmärrän, miksi niin nihkeästi otetaan. Mulla on tapaaminen typissä kuukauden päästä jossa taas jutellaan tilanteestani. Joten kyselen noita palkkatuki ja oppisopimusasioita enemmän siellä.
Olisi vain ollut mukava päästä johonkin ''oikeaan työhön'' kuntouttavaa tekemään siksi aikaa kunnes haen opiskelemaan.