Ei ollenkaan baby showereita?
Olenkohan ihan outo lintu, mutta mulla ja vauvalla ei näillä näkymin tule olemaan minkäänlaisia baby showereita. Vai onko teitä/meitä muitakin?
Tuntuu että kaikillahan on sellaiset nykyään. Some on täynnä baby shower -kuvia ja juttuja. Ihan kuin se olisi pakko. Hävettää myöntää, mutta mulla vaan ei ole tarpeeksi sellaisia läheisiä, jotka juhlat mulle järjestäisivät.
Vai pitäisikö mun järjestää itse itselleni ne? Se taitaa olla vielä säälittävämpää kuin jäädä paitsi koko juhlista....
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viisi lasta enkä ole koskaan mitää baby showereita saanut. Vai oliko ne niin että itse piti järjestää?
Baby showereita ei KOSKAAN jarjesteta itse. Se vasta noloa olisikin.
Kun matkitte amerikkalaisia tapoja niin yrittakaa edes matkia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vauvasuihku
Katsoin juuri Netflixistä Always be my maybe -leffan, jossa kääntäjälle ei selvästikään ollut baby showerit tuttuja, käännöksessä puhuttiin juurikin vauvasuihkusta😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, eikä ole ollut yksiäkään babyshowereita. Onneksi. Ei ole niin läheisiä ystäviä että olisi joku semmoiset järjestänyt. Mä jotenkin vierastan ajatusta juhlia vauvaa etukäteen, kun mitä vaan voi sattua. Itse olen ollut kaksissa babyshowereissa, ja ihan kivojahan ne on ollut, mutta mun ajatusmaailmaan vähän vieraat.
Meidän kaveripiirissä ne juhlat on enemmän ollu sellaiset "vietetään aikaa yhdessä kun kohta ei sitä aikaa niin paljoa ole" tyyppiset juhlat. Ei siis niinkään sen vauvan juhlat, vaikka jotain vauvatarvikettakin on lahjaksi annettu.
Tosi harvalle ne on vauvan juhlat, kyllä ne on äidin juhlat ja ajatuksena kerätä kavereilta tavaraa ja huomiota. Ottaa niitä ihania kuvia someen joilla sitten leveillä vuodesta toiseen.
Kaksi kertaa olen ollut järjestämässä ja se riittää. Molemmille äideille tehtiin kipsimuotit mahasta ja molemmat on tainneet heittää sen jo roskiin, tärkeää oli että sitä saadaan kuvat someen.
Kaikille on järjestetty jotka tiedän. Ihan yleistä on jo Suomessakin.
Ei niitä järkätä itse.Yleensä ne järjestää oma sisko tai äiti tai sellainen bestis,joka tietää pääsevänsä syntyvän vauvan kummiksi.Vihjaise näille asiasta.Olisi myös typerä fiilis olla se järjestäjäkaveri ja sitten kummiksi tulisikin muita.Näihin liittyy aika usein se,että moni voi raahautua paikalle,mutta ei halua osallistua järjestelyihin tai maksaa mitään.Siksi on hyvä,että järjestäjä on joku läheinen,vaikka oma äitisi.Olen ollut neljästi ja aika pienet oli kaikilla.Kahvit,kakku ja pienet lahjat osallistujilta.
Hyi helvetti. Jos joskus erehdyn raskautumaan, toivottavasti kukaan ei pidä minulle baby showeria.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä järkätä itse.Yleensä ne järjestää oma sisko tai äiti tai sellainen bestis,joka tietää pääsevänsä syntyvän vauvan kummiksi.Vihjaise näille asiasta.Olisi myös typerä fiilis olla se järjestäjäkaveri ja sitten kummiksi tulisikin muita.Näihin liittyy aika usein se,että moni voi raahautua paikalle,mutta ei halua osallistua järjestelyihin tai maksaa mitään.Siksi on hyvä,että järjestäjä on joku läheinen,vaikka oma äitisi.Olen ollut neljästi ja aika pienet oli kaikilla.Kahvit,kakku ja pienet lahjat osallistujilta.
Täh? Kaikilla ei ole äitiä, siskoa tai sellaista bestistä, joka ottaisi homman haltuun. Miksi ihmeessä ei voisi järkätä itse?
Ja mistä kummasta kukaan voi arvata, ketä pyydetään lapsen kummiksi? Tietysti asia on voitu jo sopia etukäteen, mutta ei aina. Me pyydettiin kummeja vasta kun lapsi oli syntynyt. Ja entä toiset ja kolmannet lapset ja vauvakutsut? Ilmestyykö niihin aina uusi kummibestis hommaa pyörittämään?
"Ihan kuin olisi pakko". Kyllä, baby shower-poliisi todellakin vartioi 24/7 ettei kukaan pääse livahtamaan heidän kynsistään.
Jospa eläisit omaa elämääsi, etkä jonkun toisen?
Baby showerit ovat osa yhdysvaltalaista kulttuuria, koska siellä ei ole samanlaista äitiyspakkaussysteemiä kuin meillä. En toisi tuota ilmiötä Suomeen, koska kohta äitiyspakkaukset lopetetaan turhina kun kaikilla on joku baby shower... noissahan juhlissa ollaan riippuvaisia siitä, millainen verkosto itsellä on. Lisäksi tarvikkeet ja lahjojen sisältö riippuu siitä lähipiiristä. Mielummin otan äitiyspakkauksen.
Naisten kilpavarustelua, sanon minä. Sairasta, että tässäkin asiassa pitää kilpailla. Miehillä ei ole samanlaista, eihän? Varpajaiset kai järjestetään its.e
Kaikilla muilla av-palstalaisillako on baby showerit olleet?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, eikä ole ollut yksiäkään babyshowereita. Onneksi. Ei ole niin läheisiä ystäviä että olisi joku semmoiset järjestänyt. Mä jotenkin vierastan ajatusta juhlia vauvaa etukäteen, kun mitä vaan voi sattua. Itse olen ollut kaksissa babyshowereissa, ja ihan kivojahan ne on ollut, mutta mun ajatusmaailmaan vähän vieraat.
Tää on muuten todella erikoinen tapa, että babyshowerit pidetään ennen vauvan syntymää. Miehethän pitää varpajaiset vasta lapsen synnyttyä, siinä on paljon parempi logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noilla juhlilla edes on? Saada ilmaista krääsää kavereilta?
Jep. Ja someen ihquja kuvia, iiiih kiitos ihanat upeista baby showereista.
Omassa ystäväpiirissäni ei ole ollut kenelläkään. Eihän se varsinaisesti suomalainen tapa olekaan. Olen kyllä sitten vienyt lahjan kun olen vauvaa käynyt katsomassa ensimmäisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea noilla juhlilla edes on? Saada ilmaista krääsää kavereilta?
Ja saada kuvia someen.
Vierailija kirjoitti:
Onks tääkin nyt joku uusi ilmiö joka on matkittu Amerikoista? En ole kuullut, että kukaan olisi tämmöisiä järjestänyt, ja mitä ne sitten itse asiassa sisältää? Ihan älytöntä lähteä tämmoiseen mukaan.
Rasittavaa tuollainen. Rahan menoa ihmisille ja kauppiaille tuloa. Nehän tämmöisestä hölynpölystä tykkää. Ja taas uusi itkun aihe ihmisille, niin kuin jotkut helevatan polttaritkin. Jos joku ei niihin pääse tai ei halua osallistua, alkaa poru ja valitus ja ystäväpiiristä poistaminen.
Olen ollut läheisen baby showereissa. Ei ne nyt ihan kauhean kalliiksi tulleet. Saivat juhlapaikan ilmaiseksi, koristeet maksoi ja ruokaa tekivät nyyttäriperiaatteella. Juomat maksoi, mutta kivat juhlat oli, koska se äiti kuitenkin katoaa vähäksi aikaa sinne vauvakuplaansa, niin oli kiva että ystävykset näkivät ja tapasivat.
Vierailija kirjoitti:
Baby showerit ovat osa yhdysvaltalaista kulttuuria, koska siellä ei ole samanlaista äitiyspakkaussysteemiä kuin meillä. En toisi tuota ilmiötä Suomeen, koska kohta äitiyspakkaukset lopetetaan turhina kun kaikilla on joku baby shower... noissahan juhlissa ollaan riippuvaisia siitä, millainen verkosto itsellä on. Lisäksi tarvikkeet ja lahjojen sisältö riippuu siitä lähipiiristä. Mielummin otan äitiyspakkauksen.
Suomen baby showereissa ei tarvitse antaa kalliita lahjoja. Se vaippakakkukin on suht halpa näyttävyyteensä nähden. Ja kaikki yleissivistyneet ihmiset siis naiset tietää, mitä äitiyspaketista saa, ja vievät lahjaksi sitten muuta.
Suomessa on ollut tapana käydä tervehtimässä äitiä vasta synnytyksen jälkeen ja viedä jotain hyvää syötävää. Omien lasten syntymän jälkeen vieraat tulivat kylään kakun kanssa.
Mulle järjestettiin kutsut, mutta suoraan sanottuna toivon, ettei olisi järjestetty. Ne oli selvästi väännetty väkisin eikä ketään kiinnostanut niihin panostaa. Ei tarjoiluja, ei koristeluja, pari eri vauva-aiheista leikkiä. Paikalle saapui alle puolet kutsutuista, joiden määrä ei alun perinkään ollut suuri…
Mulle vieläpä sanottiin, että mieheni oli pyytänyt kavereitani järjestämään kutsut, eli ne pari paikalle saapunutta varmaan eivät vain kehdanneet kieltäytyä, loput sitten kehtasivat. Tuli tosi nöyryytetty olo. Olen varmaan jonkun mielestä kiittämätön, mutta en voi sille mitään että olen tosi pettynyt. On sellainen ”tässäkö ne nyt oli”-fiilis.
Olen itse ollut järjestämässä yksiä kutsuja, joihin panostettiin todella paljon ja panostin itsekin. Ja nämä omissa juhlissani olleet ovat järjestäneet lukuisia. Eli lähipiirissäni kutsut on kyllä ollut tapana järjestää.