Ei ollenkaan baby showereita?
Olenkohan ihan outo lintu, mutta mulla ja vauvalla ei näillä näkymin tule olemaan minkäänlaisia baby showereita. Vai onko teitä/meitä muitakin?
Tuntuu että kaikillahan on sellaiset nykyään. Some on täynnä baby shower -kuvia ja juttuja. Ihan kuin se olisi pakko. Hävettää myöntää, mutta mulla vaan ei ole tarpeeksi sellaisia läheisiä, jotka juhlat mulle järjestäisivät.
Vai pitäisikö mun järjestää itse itselleni ne? Se taitaa olla vielä säälittävämpää kuin jäädä paitsi koko juhlista....
Kommentit (39)
Taitaa riippua aika lailla piireistä, joissa liikku, onko baby showerit vai ei. Omassa suvussani ja kaveripiirissäni niitä ei oikeastaan järjestetä, mutta työkavereissa on kyllä sellaisia, jotka hyppäävät niissä jatkuvasti ja itselleenkin on järjestetty.
Kukaan tuntemani ei ole järjestänyt sellaisia.
Mulla ei myöskään ollut vauvakutsuja. Työkavereilta sain hienon vaippakakun :). Mulla ei ole oikeastaan kuin muutama kaveri, jotka olisivat voineet moisen järjestää :D
Ei ollut vauvakutsuja eikä polttareita. Ei ole ystäviä jotka olis järjestäneet.
Täh! Siis milloin amerikkalaiset baby showerit yleistyivät täällä? Tulin äidiksi 20 vuotta sitten. Tiesin amerikkalaisen perinteen, ja jotkut varmaan niitä järjestivätkin. Mutta että olla pahoillaan siitä, että EI moisia juhlia järjestä?
Kuulehan sinä nuori tuleva äiti. Ei äitiytesi tai lapsesi saaminen ole mikään suoritus, missä kuuluu tehdä muka tiettyjä rituaaleja, muotoja, juttuja. Jos haluat järjestää baby showerin, niin voit kutsua sinne ketä haluat - vaikka tasan yhden ihmisen. Jos et tunne tarvetta juhliin, älä järjestä.
Älä vertaa itseäsi ja omaa elämääsi muiden elämään, ÄLÄKÄ VARSINKAAN SOMEKUVIIN! Jos joku, niin somemaailman feikkikuvat ah niin ihanasta elämästä aiheuttaa pahaa mieltä, alemmuutta ja huonommuuden tunnetta, kun "kaikilla muilla on NIIN paljon paremmin asiat elämässä kuin minulla". Just seuraamaalla vain ja ainoastaan somen välityksellä muiden vauva juhlia pilaat vaan omaan mielentilaasi. Et ole ulkona mistään. Nauti raskaudestasi, iloitse ja juhli sitä puolison tai läheisten kanssa. Olet hyvä just noin!
Onks tääkin nyt joku uusi ilmiö joka on matkittu Amerikoista? En ole kuullut, että kukaan olisi tämmöisiä järjestänyt, ja mitä ne sitten itse asiassa sisältää? Ihan älytöntä lähteä tämmoiseen mukaan.
Rasittavaa tuollainen. Rahan menoa ihmisille ja kauppiaille tuloa. Nehän tämmöisestä hölynpölystä tykkää. Ja taas uusi itkun aihe ihmisille, niin kuin jotkut helevatan polttaritkin. Jos joku ei niihin pääse tai ei halua osallistua, alkaa poru ja valitus ja ystäväpiiristä poistaminen.
Olen nyt ekaa kertaa raskaana, ja ainoa läheinen ystäväni asuu tällä hetkellä Suomessa, minä Ruotsissa. On minulla toki lapsuudenystäviäkin sekä sukulaisia Suomessa, mutta tuo yksi on ainoa jonka kanssa pidän aktiivisesti yhteyttä ja vietetään aina esim. vappua yhdessä, tavattiin täällä.
Ainoat, jotka periaatteessa voisivat järjestää mokomat baby showerit, ovat avomieheni siskopuolet ja täti (vain muutaman vuoden vanhempi). Tuskinpa sentään.
Enemmän surettaa, että en voi järjestää kunnon häitä saati jotain polttareita, juurikin ystävien puutteen takia sekä siksi, etten yksinkertaisesti edes osaisi järjestää kaikkea niin, että kehtaisin ehdottaa serkuille ja muutamille hyville ystäville, että tulisivat Suomesta tänne juhlimaan. Näillä näkymin mennään naimisiin alkusyksystä (?) ennen kuin vauva syntyy. Kutsutaan varmaan vanhempani Suomesta ja miehen läheisin perhepiiri (asuvat kaikki täällä). Turha unelmoida päivästä prinsessana.
Ei ollut mullakaan. Tuo koko suihkuiluhan on nyt vasta viimeisen vuoden aikana räjähtäny whitetrashin käsiin ja nyt et ole mitään, jos sinulla ei ole vauvajuhlaa ja synnytysjuhlaa ja kotiintulojuhlaa.
Voi että. Luen rivien välistä salaisia suuria toiveita: ihana hääpäivä ja ihana baby shower. Tuli oikeasti vähän paha mieli sun puolesta. Ei minullakaan ole ystäviä. Joskus salaa haaveilin, että järjestäisin jotkut kivat syntymäpäiväjuhlat, olisin minäkin joskus huomion keskipiste. Niin ei ole tapahtunut. (Muistaakseni rippijuhlat kauan sitten ovat ainoat, missä olin juhlien syy).
Nyt puhu ääneen toiveitasi. Kerro avomiehellesi, ja sano että haluaisit viettää hääpäiväsi prinsessana, koska se on tärkeää sinulle. Ei sen mikään ultrahienojuttu tarvitse olla, mutta vaan erityinen päivä sinulle. Samoin aivan hyvin voit kutsua baby showeriin avomiehesi siskopuolet ja tädin - se voi olla todella kiva juttu. (Mutta jos asennoidut niin, että "säälittävää", niin silloin se näkyy sinussa, ja tunnelma ei varmaankaan ole kovin kiva). Ei niiden juhlien tarvitse todellakaan olla vaaleanpunaista tylliä, tms. koristeluita, vaan fiilis on olennaista! (Vinkki: ihan kukilla, kakulla, pikkunaposteluilla, kynttilöillä saa jo tosi juhlavan fiiliksen...)
Toinen vaihtoehto on koettaa järjestää hääjuhlat Suomessa, jonne on helpompi kutsua ihmisiä. Sinun on rohkaistava mielesi ja puhuttava ääneen toiveistasi, jotka ovat sinulle tärkeitä! Tätä älä unohda.
Pettymys voi jäädä jäytämään sun sielua vuosiksi, kuten minulle kävi. Kaikki halukkaat naiset ansaitsevat olla päivän prinsessana niin toivoessaan!
Mikä idea noilla juhlilla edes on? Saada ilmaista krääsää kavereilta?
Mulla on viisi lasta enkä ole koskaan mitää baby showereita saanut. Vai oliko ne niin että itse piti järjestää?
Minullakaan ei ollut kutsuja.
Olin pettynyt kun muille sellaiset oli järjestetty.
Ihan oikeasti katselin kalenterista viikonlopouja ja yritin päätellä, koska kutsut olisivat koska olin varma, että mulle oltiin järjestämässä yllätyskutsut kun kukaan ei puhunut asiasta mitään.
Kun laskettuaika läheni, tuli ja meni niin tajusin ettei koko kutsuja tulisikaan niin ostin itselleni ja vauvalle itse lahjoja, tulipahan just sellasia kun itse halusi eikä mitään turhaa.
Ne ei oo mikään "juttu" suomessa. Jotku järjestää, useimmat ei.
Suomessa valtio kustantaa lapselle äitiyspakkauksen. Siinä on samoja tuotteita, mitä muualla maailmassa ystävät tuovat baby showereissa.
Älkää nyt ainakaan itse järjestäkö, sehän on ihan pelkkää lahjojen kerjäämistä.
Mulla on neljä lasta, eikä ole ollut yksiäkään babyshowereita. Onneksi. Ei ole niin läheisiä ystäviä että olisi joku semmoiset järjestänyt. Mä jotenkin vierastan ajatusta juhlia vauvaa etukäteen, kun mitä vaan voi sattua. Itse olen ollut kaksissa babyshowereissa, ja ihan kivojahan ne on ollut, mutta mun ajatusmaailmaan vähän vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, eikä ole ollut yksiäkään babyshowereita. Onneksi. Ei ole niin läheisiä ystäviä että olisi joku semmoiset järjestänyt. Mä jotenkin vierastan ajatusta juhlia vauvaa etukäteen, kun mitä vaan voi sattua. Itse olen ollut kaksissa babyshowereissa, ja ihan kivojahan ne on ollut, mutta mun ajatusmaailmaan vähän vieraat.
Meidän kaveripiirissä ne juhlat on enemmän ollu sellaiset "vietetään aikaa yhdessä kun kohta ei sitä aikaa niin paljoa ole" tyyppiset juhlat. Ei siis niinkään sen vauvan juhlat, vaikka jotain vauvatarvikettakin on lahjaksi annettu.
WT-tyyppien vöyhötystähän koko baby shower -ilmiö täällä Suomessa on.
Ilmaisten lahjojen hamuamista ja lavastettujen instakuvien tykitystä, joka vieraannuttaa todellisuudesta.
Ja sulle joka ei saa noita juhlia esim. kavereiden puutteen vuoksi: Järjestä vaikka miehesi kanssa kiva yhteinen päivä raskauden loppupuolella. Syötte hyvin, menette teatteriin, hoitoihin, vietätte kahdestaan aikaa, koska kohta sellainen ei ole enää mahdollista. Ostatte ja vaihdatte kivat lakanat sänkyyn tai menette hotelliin yöksi. Sellaista pientä luxusta, jolla juhlistatte uutta perheenjäsentä.
Mulle tulee mieleen vain yksi kaveri, jolla on ollut baby shower.