Eihän Suomessa ole koskaan ollut varsinaista kotiäitiperinnettä
Mikä ihme tämä uusi legenda on, missä yritetään väittää, että aikaisemmin naisilla ei ollut mahdollisuuksia osallistua työelämään vaan pakko olla kotiäiteinä? Taas yksi mainos selitti tätä, että nyt syntyvillä tytöillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus mennä työelämään.
Eiväthän Suomessa naiset ole koskaan olleet laajasti kotiäiteinä. Siis niin että eivät olisi koskaan työelämässä elämänsä aikana. En muista omastakaan lapsuudestani, että yksikään nainen olisi ollut kokonaan elämänsä työelämän ulkopuolella.
Vai onko käsitykseni jotenkin väärä?
Kommentit (189)
Sodan aikana ja sodan jälkeen kaikkien oli pakko olla työelämässä. 60- ja 70-luvuilla alkoi feminismin aikakausi. Joten samaa mieltä, ap, kyllä Suomessa perinteisestikin naisten asema on ollut vahva ja aktiivisesti työelämään osallistuva.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis iältäsi alle 20v?
En ole ap, mutta minä olen päälle 50, enkä muista myöskään nähneeni Suomessa juuri kotiäitejä.
Ei ollut äitiyslomaa eikä oikein päiväkotejakaan. Perheverotus pienensi ainoan palkansaajan veroprossan lähelle nollaa.
Missä niitä ikänsä kotiäiteinä olleita on ollut? Eihän maaseudullakaan ollut varaa olla osallistumatta töihin.
Muustan en tiä, mutta täällä maalla ainakin vähissä oli kotiäidit, jos oli eläimiä niin nainen ne hoiti.
On tuo vähän höpönloönlöö. Siis toki niitä on ollut, mutta ei missään mullistavassa määrin kuten esim Saksassa.
Ei Suomessa tosiaan ole juuri kotiäitejä ollut. Kova kulttuuri, jossa palkkatyö on yliarvostettua.
Kun olin lapsi 60-luvulla, valtaosan äidit oli kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut äitiyslomaa eikä oikein päiväkotejakaan. Perheverotus pienensi ainoan palkansaajan veroprossan lähelle nollaa.
Siis milloin? Kummatkin tulivat 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Koko elämänsä? Toki monet olivat kotona kun lapset olivat pieniä, mutta harvoin kai koko elämäänsä?
Kyllä ainakin viimeistään 80-luvulla naiset olivat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tämä maalla? Silloin se "kotiäitiys" oli täyttä osallistumista tilan pyörittämiseen, isät kävi tosin joskus savotalla tai muissa hommissa
Vierailija kirjoitti:
Muustan en tiä, mutta täällä maalla ainakin vähissä oli kotiäidit, jos oli eläimiä niin nainen ne hoiti.
On tuo vähän höpönloönlöö. Siis toki niitä on ollut, mutta ei missään mullistavassa määrin kuten esim Saksassa.
Tätä juuri ajattelin. On ollut tosi harvinaista, että nainen olisi koko elämänsä työelämänsä ulkopuolella. Ei ole yksinkertaisesti ollut varaa. Hyvin erilaista kuin esimerkiksi tosiaan Saksassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, olisko vaikka 60-luvulla sitten?
Vai alkaako historian ajanlasku Suomessa 1970-luvulta?
Olen syntynyt 1973. Äiti oli kotona kunnes menin kouluun. Samoin oli kavereiden äidit. Oltiin ihan työväenluokkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa tosiaan ole juuri kotiäitejä ollut. Kova kulttuuri, jossa palkkatyö on yliarvostettua.
Ja niin vähän väkeä, että kaikkien on ollut pakko osallistua. Joskus 30-luvulla taisi olla hyvin rajoitetusti kotirouvia kaupunkien varakkaammassa väessä.
Isoäitini työskenteli kodin ulkopuolella, mutta ainoastaan osa-aikaisesti. Hänen lapsuudessaan naiset olivat kotona lasten kanssa.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri ajattelin. On ollut tosi harvinaista, että nainen olisi koko elämänsä työelämänsä ulkopuolella. Ei ole yksinkertaisesti ollut varaa. Hyvin erilaista kuin esimerkiksi tosiaan Saksassa.
Ap
Maatilan emännän työ oli yhteiskunnan silmissä sama kuin kotirouvan työ. Siis arvotonta. Ei omaa palkkaa, eikä eläkekertymää. Ennen emäntä sai vain kansaneläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-70 luvulla. Toki oli päiväkoteja/ perhepäivähoitajia mutta ei niitä ollut läheskään kaikille. Jos ei mummot kyenneet hoitamaan niin äiti jäi kotiin. Tosi rikkailla oli kodinhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1973. Äiti oli kotona kunnes menin kouluun. Samoin oli kavereiden äidit. Oltiin ihan työväenluokkaisia.
Niin, toki noin, että nainen oli kotona kun lapset olivat pieniä, se on ollut yleisempää. Mutta tarkoitin sitä, että nainen on aivan koko elämänsä työelämän ulkopuolella, tyyliin Saksan kotirouvat. Ilmeisesti äitisikin meni työelämään kun lähditte kouluun. Tuossa mainoksessa kun kertomus oli, että ennen naiset eivät olleet yhtään työelämässä vaan kotona koko elämänsä.
Suomessa on kyllä eletty ennen 1900-lukuakin. Postilaitos oli merkittävä uranuurtaja naisten työllistymisessä. Posti tarjosi oikeastaan ensimmäistä kertaa naisille työmahdollisuuden kodin ulkopuolella, siis sairaanhoidon ja osin opetuksen lisäksi. Maatilan emännyys ei ollut silloin ns. kodin ulkopuolinen ammatti. Eikä se ollut sitä vielä 1900-luvun alkupuolellakaan.
Olet siis iältäsi alle 20v?