Miksi miesten siisti pukeutuminen nähdään setämäisenä, mutta naisten ei?
Oletteko huomanneet, että ne ketjut missä täällä on sivuttu miesten vaatteita ja tyyliä niin helposti leimataan setämieheksi jos miehellä olisi tyylinään jotain muutakuin farkut, t-paita ja huppari tai "joku takki vaan"?
Naisilla sen sijaan on mekot, sukkahousut, leningit, ballerinat ja korkkaritkin. + hienot asusteet eikä heitä leimata tätimäisiksi.
Miksi näin? Ahdistaako naisia jotenkin jos mies on tyylitajuinen ja "laadukas"? Riski, että naisen olemus jää huomiotta ja jopa kakkoseksi?
Kommentit (49)
No ei ole näin. On paljon tyylikkäitä parikymppisiä miehiä, jotka eivät ole yhtään setämäisiä. Ja nelikymppinen farkuissa ja hupparissa ei ole nuorekkaan vaan juntin oloinen.
Varmaan siksi, että mies on setämäinen. Vaatteet ei siis itsessään ole setämäiset koska näyttävät oikeinkin hyvältä jonkun ei-setämäisen miehen päällä.
Sama juttu siis kuin naisten tätimäisyys eli altistavia tekijöitä on ylipaino, huono ryhti, vetelä jopa anteeksipyytävä olemus.
Pitää osata kantaa itsensä ja siinä sivussa tietenkin ne vaatteensa.
Naisilla tätimäistä on tunika ja leggingsit, keskivartaloylipaino ja kuiva, puolipitkä tukka.
Ai vaatteet ei sinällään ole setämäiset? Monestihan täällä ja muuallakin on haukuttu esim. pikeepaitaa pappavaatteeks ja vaikka jotain kauluspaita + muut housut kuin farkut comboa myös
No itse näen just toisin. Miehet ovat hyvännäköisiä dressman/stockmann-tyylissä ja naisesta tulee niin helposti tantta tai muumi, jos keskivartaloon on kertynyt yhtään liikaa tai sääret alkaneet paksuntua.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole näin. On paljon tyylikkäitä parikymppisiä miehiä, jotka eivät ole yhtään setämäisiä. Ja nelikymppinen farkuissa ja hupparissa ei ole nuorekkaan vaan juntin oloinen.
Riippuu mihin ne päällä menee. Farkut ja huppari on ihan normaaleja vaatekappaleita. Mitä nelikymppisen sitten pitäisi pukea?
Kyllä mun mielestä naisellakin jotkut jakkupuvut ja twinsetit on tätimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin ne päällä menee. Farkut ja huppari on ihan normaaleja vaatekappaleita. Mitä nelikymppisen sitten pitäisi pukea?
No esim farkut/muut siistit housut ja neule. Huppari ei ole kovin aikuismainen vaate. Toki jonnekin metsäretkelle se voi olla ok mutta arjessa outo.
Naiset harvemmin voi olla setämäisiä. Toki poikkeuksia on.
Yleensä vanhempana aletaan pukeutua siistimmin ja siksi tietynlaiset vaatteet liitetään joko setä/täti-ikäisiin tai kauniaislaisiin bättrefolk-nuoriin.
Vierailija kirjoitti:
Loaferimies chinoissaanko kyselee...?
Itse asiassa chinoshortsit ja _purkkarit_. Nyt ei ole loafereita kierrossa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla tätimäistä on tunika ja leggingsit, keskivartaloylipaino ja kuiva, puolipitkä tukka.
Vastaavasti miehillä setämäistä on farkut, huppari ja tennarit puolirasvainen ananastukka. Mutta kun tätä ei pidetä niin setämäisenä kuin "sliipatumpaa/huolitellumpaa" olemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä naisellakin jotkut jakkupuvut ja twinsetit on tätimäisiä.
Riippuu naisesta.
No onhan jossain dressmanin vaatteissa ihan ikäraja, ei alle nelikymppisille, ja syystäkin. Mies näyttää heti setämieheltä niissä retkuissa.
Oma tyyli voi olla ja saa olla miehelläkin ikään katsomatta. Ruotsalainen purjehtija-look näyttäisi aika oudolta hevimiehen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänyt etteikö ne olisi normaaleita vaatteita. Mutta ei niillä kannata teatteriin tai ravintolaan änkeä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan jossain dressmanin vaatteissa ihan ikäraja, ei alle nelikymppisille, ja syystäkin. Mies näyttää heti setämieheltä niissä retkuissa.
Oma tyyli voi olla ja saa olla miehelläkin ikään katsomatta. Ruotsalainen purjehtija-look näyttäisi aika oudolta hevimiehen päällä.
OT. Yllättävän paljon naisia nykyään hevinaisina, joka toisella nykyään "nahkarotsi" päällä. Lisäksi moni pelaa koripalloa ja skeittaa kun vanssit ja connsit on 70 prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että mies on setämäinen. Vaatteet ei siis itsessään ole setämäiset koska näyttävät oikeinkin hyvältä jonkun ei-setämäisen miehen päällä.
Sama juttu siis kuin naisten tätimäisyys eli altistavia tekijöitä on ylipaino, huono ryhti, vetelä jopa anteeksipyytävä olemus.
Pitää osata kantaa itsensä ja siinä sivussa tietenkin ne vaatteensa.
Tämä. Esimerkiksi minun mieheni pukeutuu tavalla, jota voisi joku pitää "setämäisenä", melko klassisesti siis. Vaikutelma ei kuitenkaan ole setämäinen vaikka mies onkin jo 45, koska hän on myös erittäin hoikka ja sporttinen ja liikkuu ketterästi kuin joku tosi ketterä eläin.
Minä taas vaikutan tanttamaiselta melkein missä rytkyissä hyvänsä koska olen lihava. Ryhtini on sentään hyvä ja käynti kevyttä, koska olen hyväkuntoinen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Ai vaatteet ei sinällään ole setämäiset? Monestihan täällä ja muuallakin on haukuttu esim. pikeepaitaa pappavaatteeks ja vaikka jotain kauluspaita + muut housut kuin farkut comboa myös
Mieti vähän, ketkä haukkuvat. Tuskin ne naiset, jotka sopisivat tuolla tavalla pukeutuneen miehen pariksi.
Haukkujia ovat ne naiset joiden mielestä legginsit on housut ja Crocsit kengät ja pinkki hampputukka kampaus.
Loaferimies chinoissaanko kyselee...?