Mikä avuksi laihduttaessa, kun yritän syödä kevyesti
sitten työpäivän jälkeen syön rasvattoman välipalan, eikä nälkä tietenkään lähde. Sitten sorrun mättämään jotain sipsejä. Miten siis syötte, mitä syötte jotta nälkä ei tulisi?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut nyt -20 kg syömällä tähän tyyliin:
Aamupala noin klo 07:00 - kaurapuuroa marjoilla ja raejuustolla TAI smoothie mihin tulee rahkaa, kaurahiutaleita, vähän vettä ja sitten milloin mitäkin marjoja ja/tai hedelmiä
Lounas noin klo 11:00 - ruokaisa salaatti (esim. tänään salaatissani on salaattia, kurkkua, tomaattia, parsakaalia, porkkanaa, kylmäsavulohta, fetajuustoa ja vähän kevyt salaattikastiketta) TAI keitto + leipä TAI munakas hyvillä täytteillä (vaikka kasviksilla, sienillä, kalkkunaleikkeleellä, fetalla yms)
Välipala noin klo 14:00 - joku hedelmä ja kourallinen pähkinöitä
Hienoa! Tule keskustelemaan kevyempi vuosi 2019-ketjuun!
Päivällinen noin klo 17:00 - kanaa/kalkkunaa/kalaa/jauhelihaa + riisiä/perunaa/pastaa + kasviksia
Iltapala noin klo 21:00 - rahkaa/maustamatonta ja rasvatonta jogurttia marjojen tai hedelmien kera JA/TAI ruisleipä/ruisnäkkileipä/2 hapankorppua/karjalanpiirakka, päällä usein esim. kalkkunaleikkelettä, juustoa ja paprikaa/kurkkua/tomaattia
Lisäksi juon vettä noin 2 litraa päivässä. Muita juomia itseasiassa hyvin harvoin, ehkä pari kertaa viikossa lasillinen tuoremehua, light-limsaa tms. Ja kerran kahdessa viikossa on herkkupäivä, jolloin joko korvaan iltapalan kohtuullisella määrällä jäätelöä, irtokarkkeja tms tai sitten korvaan päivällisen syömällä esim. puolikkaan pizzan tai hampurilaisen.
Aion jatkaa samaa rataa ja pudottaa vielä toiset -20 kg. Sitten olen juuri ihanteellisessa painossa :) Toki painon pudotessa annoskokoja täytyy pikkuhiljaa aina muistaa pienentää, jotta kalorimäärä vähän laskee, koska ei peruskulutukseni ole enää sama esim -30 kg jälkeen kuin mitä se oli alussa.
N30
Välipalat ja turha leipien syöminen pois. 3 kunnollista ateriaa päivässä. Kevyttuotteet pois. Riittävästi vettä. Näillä lähti itsellä ylikilot.
11viikkoa ja 11 kiloa takana. Syön alle 1600 kaloria päivässä. Aamupala puuroa marjoilla, kevyt lounas, iltapala salaattia ja proteiinirahka. Annoskoot tarkkailussa, yli 300kalorin aterioita ei syödä, periaatteessa mikään ei ole kiellettyä, mutta on sitten muusta pois. Niin ja teen aika raskasta, liikkuvaa työtä, kulutus on laskureiden mukaan lähemmäs 3000 kaloria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuurit ja kalorien laskenta ovat myrkkyä painonhallinnalle. Googlaa vaikka Patrik Borgin ajatuksia sallivasta syömisestä, tämän suuntaiset ideat vastaavat useimpien muidenkin ravitsemus- ja painonhallinta-ammattilaisten näkemystä oikeasti toimivasta painonhallinnasta. Siihen ei kuulu nälässä kituminen tai kaloritaulukoiden tuijottelu.
Minä en oikein ymmärrä, mihin perustuu väite, että laihduttaessa ei saa tarkkailla kaloreita. Juu, ei tietenkään liian tiukille saa vetää. Mutta jos ajatellaan, että ihmisen pitäisi vain syödä sitä, mikä tuntuu hyvältä ja niin paljon kuin huvittaa, miksi on ylipainoisia ihmisiä? Hehän nimenomaan ovat syöneet niin paljon kuin ovat kokeneet tarvitsevansa. Totta kai pitää katsoa, mistä ne kalorit tulevat ja miten ja mistä niitä voi vähentää.
Jos syö oikeaa ravintorikasta ruokaa, sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa. Oikealla ravinnolla se halu loppuu kun tarve on tyydytetty. Ei tule ylensyöntiä. Eikä tarvitse laskea kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko tuohon "kevyesti" syömiseen. Olisi aina nälkä. Pääsääntöisesti syön vähähiilarisesti, mutta en ole tiukistelija.
Eilinen meni:
- 70g turkkil. juge (10%) + 40g rahka, pähkinöitä ja siemeniä 3 rkl, marjoja n. 70g, 1 tl viinimarjahilloa ja 1,5 dl tomaattimehua, mustaa kahvia 3-4 mottia (aamiainen)
- banaani
- 1/3 munakasta (5 munaa, runsaassa voissa paistettuja nakkeja 5 ja sipuli, 1/2 keitetty peruna, loraus kuohukermaa, mustaleimajuustoa)
- ananasmurska, 1/2 keksi
- jälkiuunileipä, metua, juustoa
- 200 g vihersmoothie (parsakaalta, lehtikaalta, banaani, avokado, 1/2 sitruuna, 1/2 hunajameloni, varsiselleriä, 1 nektariini, 1/2 kurkku), kurpitsansiemeniä, vhh-keksi (itse tehty)
Tänään:
sama aamiainen
1. lounas: sama 1/3 munakas, paprikaa
2. lounas: tomaatti, jälkiuunileipä, juustoa, metua, kahvia (myöhemmin)
illalla menee: 200 g vihersmoothie siemenillä ja ehkä kasviksia dipattuna punajuurihummukseen (itse tehty),
(jos nälkä, niin itse tehty mantelijauhosämpylä)
Tämän tyyppisellä ei ole kyllä nälkä ja paino 55 kg (ollut jo kohta 30 vuotta, niin ja pituus 171)
F
Et usko kevyesti syömiseen mutta tuohan on aika äärikevyttä syömistä. Itselläni olisi ihan valtava nälkä noin vähillä kaloreilla.
Mielestäni ei ole äärikevyttä. Kaikki on täysrasvaista ja munakkaaseen jo esim. menee n. 40g-50g voita + juusto n. 100 g. Syön toki siitä kolmena päivänä, mutta juuri toi rasva pitää nälkää.
Jos sais tänään leivottua mantelisämpylät, niin siihen käytetty mantelijauho sisältää 53 g/100g rasvaa. Taikinaan menee 4,5 dl + 250 g juustoraastetta, niin en kovin kevyinä niitäkään pidä.
Nuo laittamani oli nyt aika normi esimerkki, tosin jälkiuunileipä ei normiruokailuun kuulu, vaan toi sämpylä tilalla. Ei ole vaan jaksanu tehdä.
F
50 gr voita=365 kcal
100 gr juustoa = n. 280 kcal
5 munaa = 650 kcal
eli yhteensä n. 1300 kcal, jaettuna kolmelle aterialle 430 kcal eli kaloreiden puolesta kevyt pääateria.
+ nakit ja kuohukerma :)
Minkä minä voin sille, että te olette suursyömäreitä. Siksi kai lihoatte ja taas laihutatte ja taas... ja taas.... En väittänyt missään vaiheessa, että syön erittäin suuret määrät, vaan sanoin, että en syö omasta mielestä kevyesti eikä ole nälkä = en kaihda rasvaa enkä käytä kevyttuotteita.
Nyt tein sämpylät: 4,5 dl mantelijauhoa (53/100 rasvaa), 270 g juustoa (28/100 rasvaa), 6 kananmunaa, rahkaa, siemeniä ja tuloksena 15 sämpylää.... Joko nyt on riittävän rasvaista sinullekin??
Minä syön seuraavasti, ja olen ollut vailla nälkää, ja laihtunut noin kilon kuussa (olen jo valmiiksi laiha, mutta että ei tämä ainakaan minulle ole ollut mikään ”-10kg/kk -ihmedieetti”).
Kuutena päivänä viikosta vain allaolevan ohjelman mukaisesti, ja seitsemäntenä ohjeenmukaisen äämiaisen jälkeen loppupäivän mitä tahansa. Kuinka paljon tahansa. Tämä vapaapäivä ehkäisee lipsumista dieetistä, ja mahdollisesti myös rauhoittelee kehoa jos se panikoi kun kaloreita tulee naftimmin. On myös ihanaa syödä mättöruokaa vailla tunnontuskia, häpeää ja lihomispelkoa.
Mutta tosiaan, dieetti ei ole suurta nautintoa, vaan aika puista. Mutta se toimii, ja ekstrana olen saanut kirkkaammin juoksevat ajatukset (ns aivosumu on vähentynyt). Aiemmin myös olin jatkuvasti nälkäinen, koska verensokeri heitteli.
Ateriat koostan siten, että niihin tulee aina kaikista allaolevista kolmesta ryhmästä jotain:
- proteiinia (esim tofua, kalaa, jauheliha-soijarouhe -seosta, kananmunaa, nauta- tai sikapihviä, kanaa)
- palkokasvia (näitä on kova homma pureskella että saa tarpeeksi, joten syön usein nämä blenderin kautta. Tämä on työläin osa, ja osa jota olen oppinut inhoamaan. Syön enimmäkseen mustapapuja, mutta myös valkopapuja ja linssejä. Kikherneitä ei kannata syödä)
- tiettyjä viherkasveja (parsakaalia, pinaattia, vihreitä papuja, yleensä pakastettuja).
Dieetin idea on jättää dieettipäivinä pois kaikki valkea tai valkaistava: ei maitoa, ei viljoja (myöskään täysjyvää), ei perunaa, ei sokeria jne. Kukkakaalia tosin suosittelen.
Toistan: paino putoaa, ei ole koskaan nälkä. Mutta muuten vaatii sitten säätöä ja ei-niin-kivan ruuan syömistä. Olen syönyt tuon mukaisesti niin, että söin ruokalalounaan, ja silti paino putosi. Keskitin kyllä sen kasviksiin ja proteiineihin, mutta en sorkkinut esim jauholla suurustettua kastiketta pois lihojen ympäriltä. Olen myös ottanut keitettyjä munia, papupurkin ja pari kourallista kukkakaalia/pussin tuorepinaattia evääksi.
Vapaapäivinä yritän keskittyä syömään hedelmiä ja marjoja sekä maitotuotteita, koska niskassa kummittelee kuitenkin se kansallinen ravitsemussuositus. Mutta ainakin näin puolen vuoden kokemuksella voin tuolla tavalla syömällä paljon paremmin. Ja punakaalista saa antioksidantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kyllä tämä on sama jankkaaja kuin jokin aika sitten. Pyytää vinkkejä mutta mitään ei usko eikä halua ottaa asioista selvää itse.
Tuhlaatte vain aikaanne tässä ketjussa.
En ole pyytänyt vinkkejä. Olen kritisoinut väitettä, että voi ihan helposti laiduttaa ilman nälkää normaalilla ruoalla. En ole kertaakaan kysynyt, mitä pitää tehdä tai miksen laihdu. Olen kysynyt, mitä on se mystinen "normaali ruoka", kun normaali lounasruokalan hernekeitto, porkkanaraaste tai silakkapihvi ei sellaista ole.
Kuinka monen kotona vielä tänäpäivänä syödään jernekeittoa, silakkapihvejä tai porkkanaraastetta?!. Itse en muista noita aikuisiällä syöneeni.
Hernekeittoa ja silakkapihvejä tulee tehtyä noin kerran kuukaudessa. Porkkanaa en jaksaa raastaa, vaan rouskutan päivittäin sellaisenaan.
F
Syö vain normaalia kotiruokaa mutta vähemmän ja jättää herkut ja viinakset myös vähemmälle. Ei sen vaikeempaa. Pieni nälkä saa olla muuten mä en ainakaan laihdu mutta kun flow on päällä niin en sorru mässäilyynkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän sama ongelma paitsi että syön ihan normaalia ruokaa ja sitten illalla olen nälässä kun kalorit paukkuivat yli. 1500 kaloria päivässä, mutta lounaasta ja päivällisestä tulee helposti molemmista 500-600, joten siihen ei oikein aamupalan lisäksi mahdu välipaloja. Ateriavälit venyvät pitkiksi ja tulee nälkä. Aterioilta olen jättänyt pois mm salaatinkastikkeet ja mehun ruokajuomana olen vaihtanut veteen ja pastaa tai riisiä otan pienemmän annoksen kuin aiemmin ja kasvisten osuutta olen lisännyt. En tiedä, mitä muuta voin tehdä.
Syöt sellaista ruokaa, joka ei pidä nälkää. Voit muuttaa ruokasi sisältöä.
Eli miten? Mitä on se ruoka, joka pitää nälkää, jos ei normaali ruoka ole sellaista? Ja josta kalorit eivät pauku yli? Minä syön töissä seisovasta pöydästä ihan normaalia ruokaa, kalaa, lihakastiketta, broileria, pastaa, perunaa, riisiä, salaattia. Sitten jos lisään annokseen vielä esim pähkinöitä, öljyä tai juustoa, tulee annoksen kokonaiskalorimääräksi yli 700 kcal. Ei vain onnistu.
Älä ole noin avuton. Kokeile, millä syömisillä pysyt kylläisenä. Äläkä tuijota niitä kaloreita pelkästään.
Kyllä minä tiedän, millä minä pysyn kylläisenä, mutta laihduttaessa todellakin pitää katsoa niitä kaloreita. Mikäs idea tässä muuten olisi?
Ideana taitaa kuitenkin olla elämäntapa muutos, joka pudottaa sitä painoa pikkuhiljaa pysyvästi? Tuskin sinäkään olet parissa kuukaudessa lihonnut, joten et tule laihtumaankaan parissa kuukaudessa.
Jos tosiaan olet noin epätoivoinen mene ravintoteraupeutille tai hankin personaltrainer, joka laittaa kuntoon sekä ravinnon, että liikunnan. Täällä uhriutumalla et saa muutosta aikaan.
Olen kyllä kuukauden aikana laihtunut 5 kiloa, että sen suhteen ei ole ongelmaa. Ottaa vain päähän tämä "ei laihduttaessa tarvi olla nälässä ja voi syödä ihan normaslisti". Minä kyllä olen ollut, vaikka mielestäni syön ihan normaalia ruokaa.
Minä en ole koskaan laihduttanut, mutta silti olen usein "nälässä". Olen luullut, että on ihan normaalia olla nälkäinen ennen ruokailua. Eikö nälkä ole elimistön tapa kertoa, että nyt alkaisi olla aika syödä?
En ymmärrä, mikä siinä syömisessä on niin vaikeaa.* Kyllä kaikenlaisella ruoalla voi laihtua, ei tarvitse olla terveysintoilija ja tehdä kaikkea itse alusta lähtien. Työpaikkaruokalan ruoka voi olla ok, mutta silloin kannattaa syödä omalla ajalla vaikka sitten kasviksia, jos niitä ei saa tarpeeksi lounaalla.
Ap väittää, että tarkkailee syömisiään eikä laihdu. Minä uskon, että hän syö oikeasti enemmän kuin luulee. Jossain ylläolevassa viestissä mm. sanoi ottavansa 2 rkl muusia (muistaakseni). Jos laitan kalorilaskuriin 2 rkl muusia, niin se laskee kalorit mittalusikallisen mukaan. 1 rkl = 15 ml. Jos taas kahmaisen tavallisella ruokalusikallisella muusia, niin siinä voikin olla jo 5 rkl. Eli on mahdollista, että ap arvioi kalorinsa aivan väärin.
Nälästä. Jos on oikeasti kalorivajeella, niin voi tosiaan olla silloin tällöin nälkä. Ehkä joillekin ei tule nälkä, mutta minun on ainakin pitänyt vaan tottua siihen, että on joskus pikkuisen nälkä. Kun vatsalaukku kutistuu, nälkäkin häviää. Nälän tunne voi myös johtua muista asioista, vaikka janosta tai siitä, että on tylsää. Itseänsä voi "harhauttaa" juomalla vettä ja tekemällä jotain, mikä vie huomion pois nälästä. Jos on oikeasti niin kova nälkä ettei voi keskittyä mihinkään, no, sitten pitää vain syödä jotain. Omena toimii itselläni usein.
Kannattaa olla joustava ruokien suhteen. Itse tänään - esimerkkinä - huomasin, että tuli työkokouksen yhteydessä syötyä ehkä vähän liikaa, ja sellaisia salaatteja tms. joita ei voi kirjata kalorilaskuriin kun ei oikein tiedä, mitä niissä on. Arvioin lounaan määräksi summamutikassa noin 700cal. Ruoka sinänsä oli ihan terveellistä enkä ottanut kakkua, joten no problem. Tasatakseni tilanteen söin juuri illallisella kananrintaa, paistettuja sieniä ja höyrytettyä parsakaalia. Jätin perunat kokonaan pois ja otin sen sijaan parsakaalia enemmän. Kevyt ateria, eikä jäänyt nälkä.
Liikutko, ap? Jos tunnet tarvetta syödä vähän enemmän, lisää liikuntaa saman verran. Liikunta on todella tärkeää, ja sen avulla voi lisätä hiukan kalorivajetta. Lisäksi liikkuminen tekee hyvän olon, nostaa motivaatiota syödä terveellisesti, ja tietenkin muokkaa kroppaa. Puolen tunnin juoksulenkki kuluttaa ehkä 150 kaloria, tunnin kävely pari sataa. Yritä liikkua tavoitteellisesti ainakin 3-4 kertaa viikossa. Tarkkaile vain ettet syö niitä liikuntakaloreita "korkojen kanssa" takaisin.
* paitsi jos on tunnesyöppö (kuten allekirjoittanut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuurit ja kalorien laskenta ovat myrkkyä painonhallinnalle. Googlaa vaikka Patrik Borgin ajatuksia sallivasta syömisestä, tämän suuntaiset ideat vastaavat useimpien muidenkin ravitsemus- ja painonhallinta-ammattilaisten näkemystä oikeasti toimivasta painonhallinnasta. Siihen ei kuulu nälässä kituminen tai kaloritaulukoiden tuijottelu.
Minä en oikein ymmärrä, mihin perustuu väite, että laihduttaessa ei saa tarkkailla kaloreita. Juu, ei tietenkään liian tiukille saa vetää. Mutta jos ajatellaan, että ihmisen pitäisi vain syödä sitä, mikä tuntuu hyvältä ja niin paljon kuin huvittaa, miksi on ylipainoisia ihmisiä? Hehän nimenomaan ovat syöneet niin paljon kuin ovat kokeneet tarvitsevansa. Totta kai pitää katsoa, mistä ne kalorit tulevat ja miten ja mistä niitä voi vähentää.
Eli et tainnut kuitenkaan perehtyä aiheeseen lainkaan, mutta silti haluat lukuisten ammattilaisten ohjeet oikopäätä lytätä? Ei kyse ole siitä että syödään mitä ja miten sattuu, vaan siitä, että kun ruokavalion pohja on koostettu oikein alkavat ne määrätkin kohtuullistua, elimistön nälkäsignaalit korjaantuvat ja ihminen alkaa pikkuhiljaa lähestyä biologista normaalipainoaan. Ei tietenkään se ylipainoinen jojottelija voi suoraan alkaa syömään niin paljon kuin huvittaa, vaan ensin se kylläisyystuntemus pitää palauttaa normaaliksi ja se vaatii aikaa ja usein hiton paljon töitä. Mutta tilastojen mukaan se toimii, siis oikeasti ja pidemmällä tähtäimellä toisin kun kaloreiden tuijotteluun perustuvat dieetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kyllä tämä on sama jankkaaja kuin jokin aika sitten. Pyytää vinkkejä mutta mitään ei usko eikä halua ottaa asioista selvää itse.
Tuhlaatte vain aikaanne tässä ketjussa.
En ole pyytänyt vinkkejä. Olen kritisoinut väitettä, että voi ihan helposti laiduttaa ilman nälkää normaalilla ruoalla. En ole kertaakaan kysynyt, mitä pitää tehdä tai miksen laihdu. Olen kysynyt, mitä on se mystinen "normaali ruoka", kun normaali lounasruokalan hernekeitto, porkkanaraaste tai silakkapihvi ei sellaista ole.
Et ole pyytänyt vinkkejä, vaikka otsikkosi alkaa sanoilla: "Mikä avuksi..."?
Vierailija kirjoitti:
Toisena: opettele sietämään nälkää. Nälän tunne ei ole vaarallista, terve länsimainen aikuinen kestää sitä hyvinkin pari tuntia. Eli kun tunnet nälkää, koita siirtää syömistä vielä hetki. Juo vaikka lasi vettä ja ala tehdä jotain, mikä vie huomiosi nälästä ja syömisestä. Toki tätä ei kannata tehdä loputtomiin ja kun sitten syöt, niin ehkä kannattaa syödä jotain muuta kuin niitä sipsejä.
Tämä on mulla ollut ehkä avainasemassa tässä hitaassa painon pudottamisessa normaalipainon ylärajoilta. Tajusin jossain vaiheessa, etten edes muistanut, koska olen viimeksi tuntenut nälkää. Siis niin, etten ole heti sammuttanut sitä ruoalla.
Nyt kuukauden olen ollut pätkäpaastolla ja kyllä sen 8 tunnin syömisikkunan sulkeuduttua jossain vaiheessa tunnen nälkää, mutta se ei haittaa minua. Juon vettä ja se menee ohi. Nälkä on oikeastaan jotenkin tyydyttäväkin tunne (tässä yltäkylläisyydessä, kun siihen on "varaa") ja sen selättäminen syömättä vielä enemmän. Lisäksi helpottaa henkisesti, ettei tarvitse alkaa laskeskella mitä on vielä mahdollista syödä kalorimielessä, kun en aikaikkunan sulkeuduttua syö vain mitään.
Jostain tämä voi kuulostaa turhankin askeettiselta, minä nautin näin selkeästä ohjenuorasta enkä näe syytä olla jatkamatta ainakin osittaisella pätkäpaastolla vaikka loputtomiin.
Tiedoksi sille joka väitti toisin: raastettu porkkana ei ole "prosessoitu" sen enempää kuin viipaloitu peruna on. :D
osta joku hyvin tarkka mikroskooppi ja joku fyysikoiden atomivaaka.
ja opettele määrittelemään jokaisen osasen tuottama energia.
Muuten et voi ikinä laihtua, se on vaikeampaa kuin mustan aukon kuvantaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran nälkää pitää kyllä sietää laihtuakseen, se on vain tosiasia. Siis jos sulla on niin, että syöt töissä lounaan, syöt kotona puoli viisi ja silti on heti nälkä, niin ainoa vaihtoehto on sietää sitä nälkää iltapalaan asti. Jos sulla on koko ajan maha täynnä ja siellä ruokaa pilkkoutumassa ravinnoksi, niin eihän se sun kroppa mitään rasvaa poltakaan. Toinen vaihtoehto on syödä työpäivän aikana iltapäivällä välipala ja jättää se kotona syötävä välipala pois ja syödä vasta iltapalalla. Joillakin toimii se, että kun syö päivällä säännöllisesti, iltanälkä ei tunnu niin pahalta.
Rasvattomat tuotteet ovat muuten ihan huuhaata, prosessoitua mössöä joka ei auta laihtumaan koska käytännössä huijaa syömään enemmän. Sen sijaan kannattaa syödä pienempi annos "aitoa" tavaraa, saa samat kalorit mutta tuntee paremmin tyydytystä siitä ateriasta.
-20kg rasvaa, eikä mun ole kyllä tarvinnut sietää nälkää. Jos on tullut nälkä, olen sitten syönyt. Ei laihduttajan tarvitse kittuuttaa nälässä sen enempää kuin muidenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta pointti on kai siinä, että pitäisi oppia syömään siten, ettei joka ateriaa tarvitse laskea, punnita ja suunnitella. Että kykenee silmämääräisesti syömään sen verran kuin tarvitsee. Toki tuo voi joillakin toimia, mutta suurin osa tavan laihduttajista kokee tuon varmasti pidemmän päälle raskaaksi.
Itse pidin kaksi viikkoa ruokapäiväkirjaa. Ensimmäinen viikko ilman muutoksia ja toinen viikko muutosten kanssa. Sen jälkeen olen mennyt ihan kämmenmitoilla. Aika hyvin olen pärjännyt sillä periaatteella, että 1/2-3/4 lautasellista kasviksia ja loput muuta ruokaa.
Juurikin näin! Tsemppiä!