Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä maanisia ulkomailla matkailijoita oikein riivaa?

Vierailija
21.05.2019 |

Nythän tätä lentelyä ympäriinsä on alettu vasta yleisesti ihmetellä, itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä parikymmentä vuotta.
Minä en ole lentänyt koskaan minnekään, enkä ole menettänyt muuta kuin vellovien hikisten ihmismassojen seassa käyskentelyn jossain toisessa maassa ja lentokentillä -eli en mitään.
Jotkut tuntuvat olevan matkailunarkkareita, ihan kuin se oisi luonnollinen elämäntapa, vaikka ei todellakaan ole.

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamisesta on tosiaan tullut normi nykyihmiselle. Mitä sen väliä, vaikka pian ei ole maapalloa millä matkustella, kun paskotaan ilmasto ja yllytetään turistirysiä tuottamaan jäätävät määrät roskaa, joiden kierrättämiseen ei juuri ole resursseja.  Mereen vaan muovit ja luontoon tautiripulit. 

Itse olen todellakin kiinnostunut muista kulttuureista, historiasta ja maantieteestä, mutta minulle riittää oikein hyvin dokumenttielokuvat, kirjat ja vaikka ihan tämä internet. Väittäisin, että niiden avulla oppii muista maista jopa enemmän, kuin kännissä sen tietyn maan rannalla makaamalla. 

Olen siis itsekin nuorempana matkustanut muutamia kertoja todella kauaskin, mutta nyt ympäristövastuuni tuntien en sitä enää ainakaan lentokoneella tee. Suomi ja pohjoismaatkin ovat täynnä upeita kohteita ja kulttuureita. 

Olen pahoillani, jos sinun matkasi ovat koostuneet kännissä makaamisesta ja metsään ripuloimisesta. Kirjat ovat sinulle varmasti parempi vaihtoehto.

Etkä ole .Tuo on vain yksi palstailuilussa tyypillinem tapa sanoa "sun mielipide oli perseestä".

Oho. Sä et taidakaan olla mikään aloittelija tässä "palstailuilussa". Osuit oikeaan. Mutta luepa tuo lainattu kommentti; sieltä löytyvät ripulit ja kännissä rannalla makaamiset.

Omilta matkoiltani en tuollaista menoa tunne.

ENpä minäkään.

Ap on linnoittautunut oman ennakkoluulomuurinsa sisään. Mikäs siinä, kaikenlaisia elämäntapoja löytyy. Tärkeintä, että itse on tyytyväinen.

Vierailija
82/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta lentomatkaa varamaan kirjoitti:

Sitähän ei tiedä, mitä on menettänyt, jos ei koskaan ole matkustanut. Mm joidenkin ihmisten tapaamiset, joita et koskaan muuten kohtaisi. Mittaamattoman arvokkaita asioita.

ja samaan aikaan joku on voinut kohdata mittaamattoman arvokkaan ihmisen ihan kotimaassa.

Tai vaikka molemmissa.

Mahdollisuus on suurempi, kun oven avaa koko maailmalle.

Ja vielä paremman maailmasta tekee, kun lakkaa miettimästä/arvioimasta toisten valintoja.

Niinpä. Eli juuri ap. aloituksen kaltaisia ketjuja ei kannata tehdä, joissa toisten valintoja arvostellaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilijalanjälkijuttuja selittävät ovat tyyppejä, jotka kerjäävät muiden ihailua. "Oo onpa siinä valistunut ja oikeat arvot omaava tyyppi."

Tosi asiassa heistä ajatellaan näin: "Huomionkipeä ja vähän yksinkertainen vässykkä"

Vierailija
84/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjälkijuttuja selittävät ovat tyyppejä, jotka kerjäävät muiden ihailua. "Oo onpa siinä valistunut ja oikeat arvot omaava tyyppi."

Tosi asiassa heistä ajatellaan näin: "Huomionkipeä ja vähän yksinkertainen vässykkä"

Nyt oli jo aika heikko! 

Vierailija
85/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamisesta on tosiaan tullut normi nykyihmiselle. Mitä sen väliä, vaikka pian ei ole maapalloa millä matkustella, kun paskotaan ilmasto ja yllytetään turistirysiä tuottamaan jäätävät määrät roskaa, joiden kierrättämiseen ei juuri ole resursseja.  Mereen vaan muovit ja luontoon tautiripulit. 

Itse olen todellakin kiinnostunut muista kulttuureista, historiasta ja maantieteestä, mutta minulle riittää oikein hyvin dokumenttielokuvat, kirjat ja vaikka ihan tämä internet. Väittäisin, että niiden avulla oppii muista maista jopa enemmän, kuin kännissä sen tietyn maan rannalla makaamalla. 

Olen siis itsekin nuorempana matkustanut muutamia kertoja todella kauaskin, mutta nyt ympäristövastuuni tuntien en sitä enää ainakaan lentokoneella tee. Suomi ja pohjoismaatkin ovat täynnä upeita kohteita ja kulttuureita. 

Olen pahoillani, jos sinun matkasi ovat koostuneet kännissä makaamisesta ja metsään ripuloimisesta. Kirjat ovat sinulle varmasti parempi vaihtoehto.

Etkä ole .Tuo on vain yksi palstailuilussa tyypillinem tapa sanoa "sun mielipide oli perseestä".

Oho. Sä et taidakaan olla mikään aloittelija tässä "palstailuilussa". Osuit oikeaan. Mutta luepa tuo lainattu kommentti; sieltä löytyvät ripulit ja kännissä rannalla makaamiset.

Omilta matkoiltani en tuollaista menoa tunne.

En minäkään, mutta tykkäisin, että puhuttaisiin suoraan.

Vierailija
86/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten 12 kuukauden aikana olen käynyt kahdeksassa maassa, joista yksi oli työmatka, muut lomamatkoja. Kolme maista oli muita kuin EU-maita. Lisäksi olen Suomessa lentänyt kuusi työmatkaa.

Viimeisimmältä ulkomaanmatkalta palasin toissapäivänä ja seuraavalle matkalle lähden noin kolmen viikon kuluttua.

En pidä lentämisestä mutta se on ainoa tapa ehtiä Suomesta jonnekin niin, että loma ei tuhlaannu kulkuvälineissä istumiseen. Rantalomia en harrasta ollenkaan, teen omatoimimatkoja kaupunkeihin ja vuoristoseudulle. Instaan postaan kuvan tai pari per reissu. Itsestäni siellä ei ole ainuttakaan kuvaa. En pakene matkustamiseen vaan toteutan sillä lapsesta asti haaveilemaani elämää. Maapallolla on älyttömän paljon kiinnostavia paikkoja ja kiinnostavaa tekemistä.

Vierailija
87/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta aika paljon sillä olen asunut viidessä eri maassa ja nykyään kotini on Aasiassa. Sen lisäksi teen työmatkoja ja vuodessa heitän vielä pari lomareissua. Aina koitan etsin jonkin uuden paikan missä en ole vielä käynyt.

Täytänkö tällä maanisen matkaajan kriteerit?

Vierailija
88/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustan, koska 

- Asun ulkomailla, olen asunut jo pitkään. Takana on pari eri maata. 

- Asun ulkomailla, koska halusin rakentaa itselleni uran. Tienaan ulkomailla nettona tuplana sen, mitä Suomessa. Lisäksi mahdollisuudet ovat moninkertaiset. 

- Matkustan töiden vuoksi, koska en suoriudu töistäni ilman säännöllisiä työmatkoja

- Ja koska haluan käydä välillä Suomessa, jotta lapsi tapaa isovanhempansa 

Mikään ei ole rikastuttanut elämääni, kuten asuminen ulkomailla. En olisi edes sama ihminen, jos olisin jäänyt. 

Olisin voinut kirjoittaa tämän. Paitsi nykyään ei ole enää työmatkoja, kun jäin kotiäidiksi. Suomi-tuloilla ei olisi mahdollista. Kotona on hyvä olla ja köllötellä omalla uima-altaalla. Pakko silti joskus matkustaa Suomeen sukulaisia tapaamaan. Sori siitä :D

Meillä toisinpäin eli mies on koti-isä, vaikka mitään tukia ei tietenkään saada niin silti taloudellinen tilanne on huomattavasti parempi näin.

Vierailija
89/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustan, koska 

- Asun ulkomailla, koska halusin rakentaa itselleni uran. Tienaan ulkomailla nettona tuplana sen, mitä Suomessa. Lisäksi mahdollisuudet ovat moninkertaiset. 

- Matkustan töiden vuoksi, koska en suoriudu töistäni ilman säännöllisiä työmatkoja

Mikään ei ole rikastuttanut elämääni, kuten asuminen ulkomailla. En olisi edes sama ihminen, jos olisin jäänyt. 

Olisin voinut kirjoittaa tämän. Paitsi nykyään ei ole enää työmatkoja, kun jäin kotiäidiksi. Suomi-tuloilla ei olisi mahdollista. Kotona on hyvä olla ja köllötellä omalla uima-altaalla. Pakko silti joskus matkustaa Suomeen sukulaisia tapaamaan. Sori siitä :D

Ainakin mitä seuraan Ulkosuomalaisten fb-ryhmää niin ovat lähes poikkeuksetta avarakatseisia ihmisiä ja valmiita näkemään asioita monelta kantilta ja kertomaan oman asuinmaansa hyvistä ja huonoista puolista.

Millaisia hyviä ja huonoja puolia sinä olet kokenut asuinmaastasi? Nämä ovat aina tosi mielenkiintoista kuultavaa.

Vierailija
90/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustan, koska 

Meillä toisinpäin eli mies on koti-isä, vaikka mitään tukia ei tietenkään saada niin silti taloudellinen tilanne on huomattavasti parempi näin.

Minkä alan töitä teet? Ja missäpäin?

Vierailija
91/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Tuo se nämä nuo ne

Vierailija
92/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hienoa. Saa elämänkokemusta ja maailma avartuu. On jotain mitä muistella kiikkustuolissa. Ennemmin minä ihmettelen niitä, jotka kökkivät kaiken aikansa kotona neljän seinän sisällä - jatkuvasti, myös kesäisin. Jos johonkin mennään, niin ollaan max 1 yö poissa.

Vierailija
93/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hienoa. Saa elämänkokemusta ja maailma avartuu. On jotain mitä muistella kiikkustuolissa. Ennemmin minä ihmettelen niitä, jotka kökkivät kaiken aikansa kotona neljän seinän sisällä - jatkuvasti, myös kesäisin. Jos johonkin mennään, niin ollaan max 1 yö poissa.

Juu enemmän tällainen elämäntapa ihmetettyttää.

Vierailija
94/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen näitä maanikkoja, parhaana vuonna 12 matkaa. Osa työmatkoja jotka kuitenkin liittyi kohteeseen tutustumiseen.

Mulla on ihana talo ja piha Suomessa, allas pihalla ja rannat parin km säteellä, stadi kulman takana. Ihana perhe ja lapsenlapset.

Silti veri vetää kokemaan asioita paikan päälle. Tuoksuja, maisemia, makuja, ihmisiä. Niitä ei koe netin ruudulta

Ei turistikohteita eikä lomahotelleja, ei AI eikä ryhmäretkiä. Toki kaikki maailman suurkaupungit on täynnä muitakin turisteja mutta se on normaalia. Pikkukylissä voit hyvin olla koko vuoden ainoa muukalainen.

En erityisedti pidä lentämisestä mutta onhan siihen vuosien saatossa tottunut. Monta matkaa tehty autolla Euroopan halki kun lapset oli pieniä.

Sama kipinä on jo lapsenlapsissakin.

Toivottavasti tuo kipinä sammuu pian sillä tuollainen asenne ei tiedä hyvää maapallon ilmastolle.

Mä otan sen huomioon sitten muissa asioissa. En ostele vaatteita kuin pakolliset, kasvatan ja poimin marjat, hedelmät ja yrtit omasta pihasta. Talo vaihtui juuri pienempään ja auto seuraavaksi.

Matkoilla vain lähituotteita esim ruoka ja juoma. Helppoa ja halpaa toisin kuin Suomessa. Emme anna rahojamme suurille hotelli yms ketjuille.

Heti kun Usa ja Kiina alkavat noudattamaan ilmastosopimuksia lopetan matkustelun

Vierailija
95/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen näitä maanikkoja, parhaana vuonna 12 matkaa. Osa työmatkoja jotka kuitenkin liittyi kohteeseen tutustumiseen.

Mulla on ihana talo ja piha Suomessa, allas pihalla ja rannat parin km säteellä, stadi kulman takana. Ihana perhe ja lapsenlapset.

Silti veri vetää kokemaan asioita paikan päälle. Tuoksuja, maisemia, makuja, ihmisiä. Niitä ei koe netin ruudulta

Ei turistikohteita eikä lomahotelleja, ei AI eikä ryhmäretkiä. Toki kaikki maailman suurkaupungit on täynnä muitakin turisteja mutta se on normaalia. Pikkukylissä voit hyvin olla koko vuoden ainoa muukalainen.

En erityisedti pidä lentämisestä mutta onhan siihen vuosien saatossa tottunut. Monta matkaa tehty autolla Euroopan halki kun lapset oli pieniä.

Sama kipinä on jo lapsenlapsissakin.

Toivottavasti tuo kipinä sammuu pian sillä tuollainen asenne ei tiedä hyvää maapallon ilmastolle.

Mä otan sen huomioon sitten muissa asioissa. En ostele vaatteita kuin pakolliset, kasvatan ja poimin marjat, hedelmät ja yrtit omasta pihasta. Talo vaihtui juuri pienempään ja auto seuraavaksi.

Matkoilla vain lähituotteita esim ruoka ja juoma. Helppoa ja halpaa toisin kuin Suomessa. Emme anna rahojamme suurille hotelli yms ketjuille.

Heti kun Usa ja Kiina alkavat noudattamaan ilmastosopimuksia lopetan matkustelun

et lopeta kuitenkaan

Vierailija
96/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ääripää on mielestäni vähän kyyninen Madventurensa katsonut sukupolvi jonka mielestä pitää löytää alue jota muut turistit eivät vielä ole turmelleet koska turistirysät ovat niin feikkejä. Kokemuksen pitää olla ainutlaatuinen ja juureva.

Tuota en ole ikinä tajunnut. Se on aina yhtä tragikoomista. Ettekö te tajua että TE ITSE olette ihan samalla lailla turisteja kuin kaikki muutkin? Oi miksi se on niin vaikea myöntää!

Vierailija
97/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se sitten avarru kaikilla hyväksymään myös ne kotona viihtyvät?

Useimmilla kyllä avartuukin.

Vierailija
98/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ääripää on mielestäni vähän kyyninen Madventurensa katsonut sukupolvi jonka mielestä pitää löytää alue jota muut turistit eivät vielä ole turmelleet koska turistirysät ovat niin feikkejä. Kokemuksen pitää olla ainutlaatuinen ja juureva.

Tuota en ole ikinä tajunnut. Se on aina yhtä tragikoomista. Ettekö te tajua että TE ITSE olette ihan samalla lailla turisteja kuin kaikki muutkin? Oi miksi se on niin vaikea myöntää!

Harva paikka kuitenkaan on täysin turisteille tehty. Itse en ole kuin kerran ollut tällaisessa paikassa Teneriffalla siellä saaren etelärannikolla. Muuten kaikki matkani ovat kohdistuneet ihan tavallisiin paikkoihin ja kaupunkeihin. Siellä asuu paikallisia ihmisia, joskus tapaa toisen turistin jne. Mikä tässä nyt niin hauskaa on?

Vierailija
99/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan jo kirjoit tähän ketjuun, että kyllä Suomi on niin paha maa, kun netissä tällä tavalla ilkeästi toisten tekemisiä arvostellaan?   :------)

Vierailija
100/186 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu enemmän tällainen elämäntapa ihmetettyttää.

Meillä on naapureina tällaisia jonkin verran. Kuitenkin varaa olisi lähteä mutta ei.. Ja 20 v lapset kökkii kotona kaiken ajan, eivät käy töissä tai opiskele. Jotain kummaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi