Mikä maanisia ulkomailla matkailijoita oikein riivaa?
Nythän tätä lentelyä ympäriinsä on alettu vasta yleisesti ihmetellä, itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä parikymmentä vuotta.
Minä en ole lentänyt koskaan minnekään, enkä ole menettänyt muuta kuin vellovien hikisten ihmismassojen seassa käyskentelyn jossain toisessa maassa ja lentokentillä -eli en mitään.
Jotkut tuntuvat olevan matkailunarkkareita, ihan kuin se oisi luonnollinen elämäntapa, vaikka ei todellakaan ole.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi kotimaanmatkailua ei sitten lasketa avartavaksi tai sivistäväksi? Suomi on suuri maa jolla on pitkä ja mielenkiintoinen historia. On valtavan paljon upeita ja ainutlaatuisia luontokohteita, erilaisia kulttuureita riippuen ollaanko etelässä vai pohjoisessa, idässä vai lännessä, sekä hienoja historiallisia nähtävyyksiä. Miksi pitäisi oppia hirveästi vain kaikista muista maista ja kulttuureista, kun omassa maassamme keskivertosuomalaiselle näkemätöntä ja kokematonta on ainakin 80%?
Kaveripiirissäni kaikki ovat taas varailleet kesäksi lyhempiä ja pidempiä ulkomaanmatkoja ja niitä sitten kehutaan ja kadehditaan porukalla. Kun minä ilmoitin, että meidän matkakohde täksi kesäksi on eräs suuri ja historiallinen suomalainen kaupunki, jossa emme ole koskaan vielä käyneet, ei tullut keneltäkään minkäälaista kommenttia.
Tästä voimme päätellä, että ulkomaanmatka on jonkinlainen statussymboli ja sivistyneisyyden ultimaattinen mittapuu. Olet automaattisesti tyhmempi, kuin muut , jos pysyt kotimaassa. Oli syy sitten ilmastoasiat tai mikä tahansa muu. Minun puolestani saa matkailla ulkomaille, kunhan tekisi sen edes jonkinlaisella kohtuudella. Kyllä kerta vuoteen pitäisi riittää lentämistä.
Minä asun nyt neljännellä eri paikkakunnalla elämässäni. Käyn töissä isommassa kaupungissa puolentoista tunnin matkan päässä suuntaansa. Sahaan siis monta kertaa viikossa yli 3 t työmatkoja kotoa toimistolle (onneksi etäpäiviä saa viikottain). Välillä työskentelen neljän viikon putkia muissa kaupungeissa, välillä teen vain 1-2 pv työmatkoja. Etenkin pitemmillä keikoilla ehtii iltaisin tutustua kaupunkeihin. Reissaan 4-5 kertaa vuodessa melkein Suomen läpi syntymäpaikkakunnalleni. Välillä ajellaan eri reittejä, mutta auttamatta joka ikinen niistä on tullut todella tutuksi. Moottoripyörällä tehdään kesäviikonloppuisin retkiä noin 300 km säteellä kotoa.
En todellakaan jaksa kuvitella, että Suomessa olisi mitään sellaista, mihin vielä haluaisi käyttää kesälomani. Lapissa en ole aikuisiällä käynyt mutta en myöskään tunne pienintäkään kiinnostusta mennä, koska vaikka siellä varmaan on hienoa luontoa niin en usko, että se on yhtä vaikuttavaa kuin Alpit tai Huippuvuoret.
Se, että joku muu löytää Suomesta vielä nähtävää, on minusta aivan loistavaa ja varmasti kuulen heidänkin matkoistaan ihan yhtä lailla kuin muidenkin. Ja tosiaan itsekin olen tälle kesälle jo tehnyt yhden päiväretken erääseen historialliseen kaupunkiin ja varmaan tehdään vielä lisää. Ne eivät kuitenkaan korvaa sitä, että varsinaisella kesälomallani haluan nähdä muutakin.
Ethän sinä ap raukka tiedä mitä menetät kun et ole koskaan matkustanut. Kateus ei ole peruste tuomita niitä jotka haluavat nähdä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä ap raukka tiedä mitä menetät kun et ole koskaan matkustanut. Kateus ei ole peruste tuomita niitä jotka haluavat nähdä maailmaa.
Tässä korostuu taas se itsekäs HALU. Muttakun minä HALUAN. Ihan sama vaikutuksista ympäristöön tai lapsiprostituutioon tai mihinkään. Kun minä HALUAN, niin minä matkailen.
Kyllä minäkin haluaisin, mutta olen tehnyt päätöksen, että en enää lennä. Tämä päätös rajaa matkakohteet aika vähiin, mutta mieluummin nielen tämän katkeran kalkin, kuin saastutan päättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mennyt ihan naurettavaksi tämä lentomatkustamisesta syyllistäminen.
Samaan aikaan ihmisia painostetaan hankkimaan lisää lapsia. Todellisuudessa lapsen hankkiminen varsinkin länsimaahan on yksi pahimmista ilmastontuhoajista ja monta kertaa tuhoavampaa kuin useat lennot. Ihminen, jolla ei ole lapsia, saa matkustaa monta kertaa vuodessa kaukolentoja ennen kuin hänen aiheuttamansa ympäristötuho on samalla tasolla sellaisen länsimaisen henkilön kanssa, jolla on lapsi.
Silti harvoin näkee ihmettelyä, että miksi jokuu hankkii useamman lapsen. Naurettavin tapaus oli useamman lapsen isä, joka kertoi lopettaneensa matkustelun ja syyllisti matkustavia, mutta ei itse ollut mihinkään syyllinen, vaikka hän oli hankkinut useamman lapsen ja aiheuttaminen pelkästään sillä vaikka mitä ympäristöpäästöjä.
Väestönkasvu on tosiaan yksi kaikista suurimmista ympäristöongelmista, mutta Suomen väestö on muutenkin vähenemässä, joten suomalaisten syyllistäminen lisääntymisestä on aika paljon oudompaa kuin suomalaisten syyllistäminen lentomatkailusta. Suomalainen ei ole syypää maapallon väestöräjähdykseen. Suomalainen sen sijaan suhailee lentsikalla ympäriinsä aika paljon enemmän kuin keskiverto afrikkalainen.
Suomalainen myös syö ja pukeutuu paremmin, kun keskiverto afrikkalainen. Pitäisikö meidänkin alkaa syömään vähän huonommin?
Pitäisi. Ainakin jos huonommin syöminen tarkoittaa esim vähemmän lihaa.
Hesarissa oli hetki sitten hyvä juttu aiheesta "Suomalaisten elämäntapa on kestämätön". Muun muassa lentomatkat ovat liikaa. Kaikki eivät voisi elää kuten me, ellei teknologia kehity merkittävästi. Ongelma on missä vain päästöjen ja kulutuksen määrä per henkilö. Ihan turha vinkua siitä että meitä on niin vähän, meitä onkin. Mutta jokainen täällä kuluttaa ihan helvetisti liikaa. Kulutetaan 50 miljoonan edestä, mitä pitäisi sanoa sellaiselle intialaiselle jolla ei ole edes vessaa? "Sori, mut sua on niin paljon että et sä voi käymälää hankkia".
Samalla voit aloittaa sen oman elämän laskun. Lopeta sähkön käyttö, auton käyttö, älä käytä edes julkisia kulkuvälineitä, korkeintaan pyöräile ja kävele. Toivottavasti et ole ehtinyt hankkia yhtään lasta. Länsimaiset eivät saisi hankkia edes 1-2 lasta jos otetaan huomioon se kuinka paljon länsimainen lapsi tuhoaa ympäristöä.
Uppista