Mikä maanisia ulkomailla matkailijoita oikein riivaa?
Nythän tätä lentelyä ympäriinsä on alettu vasta yleisesti ihmetellä, itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä parikymmentä vuotta.
Minä en ole lentänyt koskaan minnekään, enkä ole menettänyt muuta kuin vellovien hikisten ihmismassojen seassa käyskentelyn jossain toisessa maassa ja lentokentillä -eli en mitään.
Jotkut tuntuvat olevan matkailunarkkareita, ihan kuin se oisi luonnollinen elämäntapa, vaikka ei todellakaan ole.
Kommentit (186)
Minulla on monia syitä matkustella, ja sivuhuomautuksena sanottakoon, että en ole somessa pl. Facebook johon en ole ikinä jakanut ainuttakaan päivitystä/kuvaa yhdeltäkään reissulta. (Ylipäätään en tuolla jaa oikeastaan yhtään mitään)
Rakastan aurinkoa ja lämpöä, koska atopia ei piinaa lämpimässä, eikä rasvaa ei käytännössä tatvitse laittaa mikä on ihanaa.
Olen myös historian ystävä, on kiva käydä eri paikoissa ja miettiä milaista elämää siellä elettiin aikoinaan, ja ihmetellä raunioita/linnoja ym.
Pidän myös ruuasta, uudet maut ja esim. hedelmät joita ei Suomessa edes ole nähnyt, ovat oleellinen osa matkustelua.
En myöskään (Suomessakaan) kerää materiaa ympärilleni, no kirjoja kyllä "keräilen", mutta asunto on pieni, en omista autoa, ei haikaile merkkilaukkujen perään jne. vaan mielummin menen teatteriin, ulos syömään, erilaisiin tapahtumiin jne. matkustelun lisäksi.
Onhan sinulla sentään tietokone, vaikkei sekään kuuluisi mielensäpahoittajan varusteisiin.
No provohan tämä.
Matkustaminen on oikeasti persekallojen hommaa, mitä tehdään juurikin siksi että niin 'kuuluu tehdä tai ollakseen olevinaan jotakin tai sitten vain yritetään omaa tylsää ja vittumaista elämää -turhaan- rikastaa jollakin. Ja nämä raukat vielä luulevat että joku on heille kateellinen! 😄
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on oikeasti persekallojen hommaa, mitä tehdään juurikin siksi että niin 'kuuluu tehdä tai ollakseen olevinaan jotakin tai sitten vain yritetään omaa tylsää ja vittumaista elämää -turhaan- rikastaa jollakin. Ja nämä raukat vielä luulevat että joku on heille kateellinen! 😄
Kannattaa ehkä kokeilla, saattaisi sinunkin mielesi avartua.
Maanisia matkailijoita vaivaa varmaan mania, muutenhan he eivät olisi maanisia matkailijoita, vaan ihan tavallisia matkailijoita.
Matkustushan on elämän suola, mauste.
Ei sitä maanisesti tarvitse harjoittaa, mutta on ihana lisä tasapaksuun arkeen.
-
Matkustan aina, kun taloudellisesti pystyn.
-
Viimeisen viiden vuoden aikana olen matkustanut yhdeksään maahan.
On ihania muistoja, kuvia ja ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä kokeilla, saattaisi sinunkin mielesi avartua.
Juur näin. Yläpeukku oitis.
Minulle matkustaminen on yksi elämän parhaita asioita. Matkustaminen ei ole pakenemista. Moni pakenee elämää tekemällä tasan samat ratkaisut kuin naapuri eli perhe, työ yms. Ei tarvitse ikinä kokeilla mitään erilaista = voi nukkua elämänsä läpi samoilla rutiineilla.
Mä olen näitä maanikkoja, parhaana vuonna 12 matkaa. Osa työmatkoja jotka kuitenkin liittyi kohteeseen tutustumiseen.
Mulla on ihana talo ja piha Suomessa, allas pihalla ja rannat parin km säteellä, stadi kulman takana. Ihana perhe ja lapsenlapset.
Silti veri vetää kokemaan asioita paikan päälle. Tuoksuja, maisemia, makuja, ihmisiä. Niitä ei koe netin ruudulta
Ei turistikohteita eikä lomahotelleja, ei AI eikä ryhmäretkiä. Toki kaikki maailman suurkaupungit on täynnä muitakin turisteja mutta se on normaalia. Pikkukylissä voit hyvin olla koko vuoden ainoa muukalainen.
En erityisedti pidä lentämisestä mutta onhan siihen vuosien saatossa tottunut. Monta matkaa tehty autolla Euroopan halki kun lapset oli pieniä.
Sama kipinä on jo lapsenlapsissakin.
Ei siinä itse matkustelussa mitään pahaa ole, mutta se, että mennään aina niihin turistirysiin on ymmärryksen ulkopuolella. Sitten ihkutetaan mahtavaa kulttuuria, vaikka niiden rysien "kulttuuri" on muokattu turisteja varten, eikä ole sitä maan oikeaa kulttuuria.
Sairastahan se on, jotkut ihmiset on niin kieroutuneita että heti kun on lomaa niin pakko lentää jonnekkin ulkomaille pakkomielteisesti.
Olen myös kauan ihmetellyt että missä näillä ihmisillä oikein viiraa?
Onneksi tämä sairas ilmiö on viimein nostettu tapetille eikä sitä katsota hyvällä.
Meidän perhe on tämmöinen..en tiedä onko arki sitten jotenkin ankeaa, mutta me nautitaan siitä odotuksesta ja suunittelusta, valitettavasti raha on esteenä emmekä voi tehdä kuin 1-2 pitempää matkaa vuodessa. Tuossa kohtaa menee vikaan, että näitä matkoja muille esiteltäisiin tai kerrottaisiin..päinvastoin, yleensä ei kerrota kellekkään kelle ei pakko😃Juurikin sen takia, että matkustelu herättää niin ristiriitaista mielipidettä..ja voin itse sanoa rehellisesti, että matkustan, koska nautin siitä ja tiedän kyllä nämä ilmastojutut yms.. mutta oma nautinto ajaa edelle..toki yritetään muilla tavoin sitten kompensoida lentämistä, mutta itse olen käsityksessä, että lentäminen on niin huono juttu, että jos sen teet ei muulla ole väliä..
Vierailija kirjoitti:
Tämä maapallo on aika erikoinen ja monipuolinen paikka. Ihmiset, kulttuurit, tavat, ruoat ja ilmastotkin ovat erilaisia. Niihin on kiva tutustua ihan paikan päällä, siinä samalla saattaa vahingossa omakin maailma avartua.
Ok, no jos se on kerran kivaa niin sitten ihmisiä muualta maailmasta on lennätettävä tänne miljoonia päivässä niin että hellsinki-vantaa peittyy mustaan savusumuun, köh.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän matkailusta, koska se on opettavaista ja mieltä avartavaa nähdä erilaisia paikkoja ja kulttuureita, sekä tutustua erilaisiin ihmisiin. Sitä on varmasti vaikea ymmärtää, jos oma matkailukokemus rajoittuu Helsingin reissuun ja Ruotsinlaivaan.
En usko, että porukka esittelee niitä lomakuvia leveilläkseen (ikävää, jos koette sen noin), vaan jakaakseen oppimaansa ja kokemaansa tärkeiksi kokemiensa ihmisten kanssa. Surullista, jos jotkut ovat niin kapeakatseisia, että pitävät sitä vain leveilynä.
No, omapa on päätöksensä kullakin. Miettikää kuitenkin, että meillä jokaisella on vain se yksi elämä käytettävissänne, että haluatteko käyttää sen kotona istuen.
Myös kotimaan matkailua esim. autolla, junalla, bussilla, voin suositella lämpimästi. Suomenkin eri kolkista löytyy paljon nähtävää, mitä siellä omilla kotikulmilla ei välttämättä kohtaa. Plus tutustumista tänne reissaaviin turisteihin ja täällä asuviin ulkomailta muuttamisiin. Oppii vähän näkemään maailmaa laajemmassa skaalassa kuin niiden omien pienten ympyröidensä kautta.
Kiinnostaa nyt mikä oli viimrisin oppi minkä sait kuvan välityksellä/jaoit itse.
Ja kyllö, pidän itsekin matkustamisesta, mutta en oleta, että muiden tarvitsisi olla kiinnostunut matkoistani. Kerrom/näytän kysyttäessä.
Koska muuten ei olisi Instagrammiin mitään ihqua päivitettävää. Somen takia monet reissaavat, vaikka ei oikeasti edes kiinnosta tai olisi varaakaan, mutta kun täytyy pitää yllä menevää ja varakasta mielikuvaa.
En usko, että kukaan reissaa somekuvien vuoksu, mutta jotkut kuvittelevat matkakuvien olevan kiinnostavia. Ja sitten pönkittävät omaa uskoaan"kyllä minä ainakin katson mielelläni kun naapurin Masa hymyilee putoksella/lähteellä/koristeellisella rakennuksella jne.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tykkään matkustella aina joskus, mutta olen tullut siihen tulokseen, että jotkut paikkaavat elämänahdistustaan ja sisäistä tyhjyyttään tuolla maanisella matkaamisella. Vähän niin kuin shoppailuaddiktit tms. saattavat hoitaa sillä jotain sisäistä ongelmaansa. Siitä saa mielihyvää, se palkitsee. Ei tämä tietenkään koske jokaista paljon matkustavaa. Jotkut vain tykkäävät olla liikkeellä ja saavat siitä elämäänsä sisältöä.
Tunnen yhden, joka tuntuu olevan koko ajan jossain. On ollut milloin masennusta ja milloin mitä diagnooseja. Elämä on kuulema pskaa ja kaikki vtuttaa. Seinät kaatuvat päälle, suunnitelmia ei ole ja ongelmat vain kasautuvat. Matkalla pääsee sitä kaikkea karkuun ja voi unohtaa sen tyhjän kodin ja tyhjältä näyttävän tulevaisuuden.
Ja toista, ei koske kaikkia, ei tarvitse lainata tätä viestiä vastatakseen, että "en minä ainakaan! Minulla on upea elämä ja rakastan matkustaa!" Niin varmasti onkin, uskon minä. Mutta uskon, että on myös olemassa ilmiö, jossa matkustelulla paetaan sitä omaa itseä ja omaa elämää.
No eikö tuo ole hyvä, että pääsee siitä ikävästä arjesta eroon edes matkustamalla? Kyllä hänen elämänsä olisi todella ankeaa, jos ei edes niitä matkoja voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen näitä maanikkoja, parhaana vuonna 12 matkaa. Osa työmatkoja jotka kuitenkin liittyi kohteeseen tutustumiseen.
Mulla on ihana talo ja piha Suomessa, allas pihalla ja rannat parin km säteellä, stadi kulman takana. Ihana perhe ja lapsenlapset.
Silti veri vetää kokemaan asioita paikan päälle. Tuoksuja, maisemia, makuja, ihmisiä. Niitä ei koe netin ruudulta
Ei turistikohteita eikä lomahotelleja, ei AI eikä ryhmäretkiä. Toki kaikki maailman suurkaupungit on täynnä muitakin turisteja mutta se on normaalia. Pikkukylissä voit hyvin olla koko vuoden ainoa muukalainen.
En erityisedti pidä lentämisestä mutta onhan siihen vuosien saatossa tottunut. Monta matkaa tehty autolla Euroopan halki kun lapset oli pieniä.
Sama kipinä on jo lapsenlapsissakin.
Toivottavasti tuo kipinä sammuu pian sillä tuollainen asenne ei tiedä hyvää maapallon ilmastolle.
Vierailija kirjoitti:
Sairastahan se on, jotkut ihmiset on niin kieroutuneita että heti kun on lomaa niin pakko lentää jonnekkin ulkomaille pakkomielteisesti.
Olen myös kauan ihmetellyt että missä näillä ihmisillä oikein viiraa?
Onneksi tämä sairas ilmiö on viimein nostettu tapetille eikä sitä katsota hyvällä.
Tuossa on yleensä takana joku syvä tyytymättömyys omaan elämään tai sisäinen rauhattomuus, jos pitää joka ikisenä pitkänä viikonloppunakin päästä ulkomaille. Ei ole normaalia. Itse tunnen joitain tällaisia ihmisiä ja heillä on vaikeuksia sitoutua yhtään mihinkään (parisuhteet, työpaikat, koti). Ovat kokeilleet ulkomailla asumistakin, mutta ihan se sama rauhattomuus ja sitoutumiskyvyttömyys on odottanut sielläkin.
Itse pidän matkailusta, koska se on opettavaista ja mieltä avartavaa nähdä erilaisia paikkoja ja kulttuureita, sekä tutustua erilaisiin ihmisiin. Sitä on varmasti vaikea ymmärtää, jos oma matkailukokemus rajoittuu Helsingin reissuun ja Ruotsinlaivaan.
En usko, että porukka esittelee niitä lomakuvia leveilläkseen (ikävää, jos koette sen noin), vaan jakaakseen oppimaansa ja kokemaansa tärkeiksi kokemiensa ihmisten kanssa. Surullista, jos jotkut ovat niin kapeakatseisia, että pitävät sitä vain leveilynä.
No, omapa on päätöksensä kullakin. Miettikää kuitenkin, että meillä jokaisella on vain se yksi elämä käytettävissänne, että haluatteko käyttää sen kotona istuen.
Myös kotimaan matkailua esim. autolla, junalla, bussilla, voin suositella lämpimästi. Suomenkin eri kolkista löytyy paljon nähtävää, mitä siellä omilla kotikulmilla ei välttämättä kohtaa. Plus tutustumista tänne reissaaviin turisteihin ja täällä asuviin ulkomailta muuttamisiin. Oppii vähän näkemään maailmaa laajemmassa skaalassa kuin niiden omien pienten ympyröidensä kautta.