TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Minulle ainakin on tullut tutuksi aivan alle oman koulutustason työtarjoukset ja pikkuisenkin jotain sivusta liippaavat tehtävät, eli eivät sinne päinkään mun koulutusta vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
T: Zipilä, Lindströn ja se yksi molopää
Jos et tee yhtään mitään voit saada karenssin. Ensimmäiset 3 kuukautta sinulla on ammattisuoja. Sitten otettava vastaan mitä työtä vaan. Mutta ole yhteydessä työnantajaan.
Ammattisuoja on mennyttä, nyt haet töitä. Ihan oikeasti. Jos työnantaja ei vaadi mitään erityistä, voidaan työtarjous tehdä kenelle tahansa.
Miksi loukkaannut siitä, että joku on nähnyt puolestasi vaivaa ja kehottaa hakemaan töitä?
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tiedän tapauksen missä korkeasti koulutettu akateemista työtä vuosikymmeniä tehneelle eteläsuomalaiselle tarjottiin Pohjois-Karjalasta automyyjän paikkaa (tietenkin jollakin pohjapalkalla).
Heh.
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.
Mulle on tarjottu työtä, jossa olisi pitänyt ajaa autolla. Eräänlainen lähettihomma. Mulla ei ole ajokorttia ja siitä kyllä oli työkkärissä tieto. Ei tullut karenssia vaikka käsittelivät asiaa "työstä kieltäytymisenä" kolmisen viikkoa. Oli rahat aika tiukalla sen kolme viikkoa. Just just sain vuokran maksettua, mutta paljon ei ollut varaa syödä.
No sellaisethan on hyviä, joihin ei tarvittavaa koulutusta ole, voi hakea, mutta ei varmasti tule kuitenkaan valituksi. Ja jos ei niitä oman alan töitä ala löytyä, täytyy alkaakin sitten katsella sellaisia, mihin ei erityistä koulutusta vaadita, kuten kassatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.
Eikö saisi kertoa totuutta vaan pitäs valehdella? Ja totta on että työkkäri pakotti. Mitäs ilmiantamista tuossa on? Sehän on totuus.
Onneksi kaupat on nykyään aina auki ja täällä ei illalla julkiset kulje. Eivät voi pakottaa kauppaan töihin. Kiitos huonon julkisenliikenteen.
Itselle noita tullut vaikka kuinka paljon. Eipä siinä muuta kun teet hakemuksen tyyliin" Hei, haen teiltä töitä, t. xxx" ja laitat työkkärille tiedoksi, että olet hakenut. Olen sähköisissä hakemuksissa jättänyt vapaamuotoisen osan kokonaan tekemättä, vaan pelkät perustiedot ja osaamiset täyttänyt. Eikä ole kukaan kysellyt haastatteluun :D
Kaupan kassallekaan ei tänä päivänä enää noin vain "mennä".
Pitää osata Veikkauspelit , suorittaa ikärajapassi ja olla hygieniapassi. 1
Osa vastaajista ja TE-toimiston puusilmä ei ilmeisesti tule ajatelleeksi, että osaan toki itsekin katsoa avoimet työpaikat ja mahdollisesti hakea niitä. En nyt jaksa siteerata TE-tston kirjettä tarkasti, mutta siinä sanotaan, että he ovat katsoneet juuri tämän työpaikan olevan sopiva juuri minulle. Mutta kun ei se ole.
Olen aloittanut kesätyöt jo alle 10-vuotiaana ja teen nytkin osa-aikaisesti töitä. En koe olevani siivestäjä pahimmasta päästä, vaikka kieltämättä olen tullut ajan mittaan hieman nirsoksi. Saan soviteltua ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. En ole hakenut enkä saa muita tukia. Halu pummata tai "lekotella" ei ollut viestini pointti, vaan se että TE-toimiston työntekijältä vaikuttaisi puuttuvan kompetenssi / mahtaako olla yleistä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassallekaan ei tänä päivänä enää noin vain "mennä".
Pitää osata Veikkauspelit , suorittaa ikärajapassi ja olla hygieniapassi. 1
Entäs apsin kassalla: veikkaus, ruuan tilaukset, bensostot, auton pesut, kahvilan ostot, myymäläpuolen ostot ym ym. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tarjottu työtä, jossa olisi pitänyt ajaa autolla. Eräänlainen lähettihomma. Mulla ei ole ajokorttia ja siitä kyllä oli työkkärissä tieto. Ei tullut karenssia vaikka käsittelivät asiaa "työstä kieltäytymisenä" kolmisen viikkoa. Oli rahat aika tiukalla sen kolme viikkoa. Just just sain vuokran maksettua, mutta paljon ei ollut varaa syödä.
Itselleni tullut vastaava työtarjous.
Hain paikkaa ja kerroin hakemuksessa miksi haen ja etten omista ajokorttia. Eipä sieltä "yllätys" koskaan kuulunut mitään.
Hakemuksen lähetin vain, koska ei olisi todellakaan ollut varaa jäädä odottelemaan työkkärin selvityspäätöstä.
Eiköhän noihin kaikkiin ole pitkät jonot hakijoita. Ainakin omalle paikkakunnalle rakennettuun ja vastikään avattuun kauppakeskukseen oli niin paljon hakijoita, että vain pieni murto-osa otettiin sisään. Ei sinne ole mitään pääsyä sellaisella, jolla ei ole entuudestaan kokemusta myynti- ja kassahommista.
Vielä kun läpsäisee perään CV:n, josta näkyy, että oma ala ihan jotain muuta, niin tuskin palkkaavat. Suomalaiset työnantajat kammoksuvat ylikoulutettuja hakijoita, ja esimiehet suorastaan pelkäävät alaisia, joilla on enemmän työkokemusta ja koulutusta.
Sitäpaitsi, eikös tuossa vuosi, pari sitten taas tullut ulos jokin tutkimus, jonka mukaan TE-toimistojen kautta aniharva löytää yhtään mitään työtä.
Kuinka voisit muka mennä kaupan kassalle jos teet jo töitä osa-aikaisesti?
Tuo työtarjous on vain kehoitus hakea kyseistä työtä, ei ole suurta pelkoa että saisit sen.
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.