Erikoisin asia mitä olet löytänyt vanhempasi tai isovanhempasi jäämistöstä
Löysin vähän aikaa sitten kuolleen isäni kotoa kaikki mitä olen hänelle vuosien saatossa ostanut lahjaksi. Ovat avaamattomina paketissa. Vaatteita ja kodintarvikkeita, joita on ihan itse pyytänyt ja kertonut tarvitsevansa
Kommentit (1024)
Shortsit, monokkeli, viiksivahapurkki, hellekypärä ja sekstantti.
Syysmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin hiusneulan, mummini nimi oli Aino.
Henkilöllisyystodistus jossa teksti: tilallisen vaimo.
???
Vanhanaikainen hiusneula oli siksi erikoinen ettei koskaan annettu lupaa tavata häntä. Kysyin saanko ottaa lupa annettiin.
On valokuvakin ja tosiaan meissä samaa näköä. Sain tietää hän oli ollut kirjanpitäjä.
Miten joku voi ilmaista itseään noin epäselvästi? Ymmärtääkö joku mitä noissa viesteissä oikein selitetään?
Selvästi ilmaistu: kaikesta ei puhuttu, johon kyllästyin.
Kiitos loukkaavasta kommentista.
Minä puhuin ainakin totta.
Ei kyllä selventänyt yhtään :D
Pyysin jo anteeksi. Tarkoitin ettei ollut yhtään mitään jäämistöä. Tahdoin edes yhden muiston mummosta.
Niin mutta etkö saanut koskaan tavata tilallisen vaimoa/kirjanpitäjää, eli Aino-mummoasi, jolla oli vanha hiusneula? Mutta kuitenkin sait koskea hiusneulaan, jos kysyit luvan? Oletko mahdollisesti suomenruotsalainen ja suomenkielen kirjoitustaitosi on siksi noin heikko? Emme me muut halua olla ilkeitä, me emme vain oikeasti ymmärrä, mitä haluat kertoa.
Tää on se intialainen lastenkoti -tyyppi, älkää antako huomiota. Rasittava trolli tai iha oikea kehitysvammmainen.
Kuivattuja hautaseppeleitä 60-luvulta. Säikähdin oikeastaan vähäsen kun niitä löytyi isoäitini jäämistöstä. Muistonauhat ja kortitkin niissä oli vielä kiinni.
Syysmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Vanhanaikainen hiusneula oli siksi erikoinen ettei koskaan annettu lupaa tavata häntä. Kysyin saanko ottaa lupa annettiin.
On valokuvakin ja tosiaan meissä samaa näköä. Sain tietää hän oli ollut kirjanpitäjä.
Miten joku voi ilmaista itseään noin epäselvästi? Ymmärtääkö joku mitä noissa viesteissä oikein selitetään?
Pyysin jo anteeksi. Tarkoitin ettei ollut yhtään mitään jäämistöä. Tahdoin edes yhden muiston mummosta.
Niin mutta etkö saanut koskaan tavata tilallisen vaimoa/kirjanpitäjää, eli Aino-mummoasi, jolla oli vanha hiusneula? Mutta kuitenkin sait koskea hiusneulaan, jos kysyit luvan? Oletko mahdollisesti suomenruotsalainen ja suomenkielen kirjoitustaitosi on siksi noin heikko? Emme me muut halua olla ilkeitä, me emme vain oikeasti ymmärrä, mitä haluat kertoa.
Suomenkielinen olen, ehkä ilmaisutaito heikko. Koulussa vahvin aineeni oli äidinkieli.
61-vuotias mummo. Tuli niin hirveän paha olo tästä ketjusta etten kyennyt moneen päivään käymään.
Itse asiassa muistan kun mies ehdotti kirjanpitokurssia 80-luvulla en voinut mummoni tähden.
En itse uskaltaisi myöntää että on Taisteluni-niminen teos hyllyssä.
Aino-mummoa ei annettu ikinä tavata. Otin hiusneulan.
Ensiksi luulin täällä oli tarkoitus puhua jostain erikoisesta muistosta, sitten että on löytänyt jotain arvokasta kuten vaikka taulun.
Älkää vastatko enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tislausvälineet mökiltä.... mummi oli kovin häpeissään ja seuraavalla kerralla ne olivat hävinneet. Pappa oli raikulipoika :)
Me löydettiin myös pontikkapannu. Harmi kun ei osata käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Syysmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Suomenkielinen olen, ehkä ilmaisutaito heikko. Koulussa vahvin aineeni oli äidinkieli.
61-vuotias mummo. Tuli niin hirveän paha olo tästä ketjusta etten kyennyt moneen päivään käymään.
Itse asiassa muistan kun mies ehdotti kirjanpitokurssia 80-luvulla en voinut mummoni tähden.
En itse uskaltaisi myöntää että on Taisteluni-niminen teos hyllyssä.
Aino-mummoa ei annettu ikinä tavata. Otin hiusneulan.
Ensiksi luulin täällä oli tarkoitus puhua jostain erikoisesta muistosta, sitten että on löytänyt jotain arvokasta kuten vaikka taulun.
Älkää vastatko enää.
En yleensä ikinä sano näin, mutta nyt en voi enää muuta kuin epäillä tätä kirjoittajaa harvinaisen omaperäiseksi provoksi.
Iso laatikko ullakolla täynnä vanhoja saksalaisten kranaatteja + useita kivääreitä yms.
Siinä tuli sitten koko sirkus pihaan , poliisit+ armeijan tyyppejä.
Piti sitte vähä tarkemmin tyhjennellä taloa, tai rauhallisemmin, ei siis nakeltu lehtilaatikoita.
Metallinen lukittu lipas, sukulaispoika löysi.
Kauhea vaiva avaamisesta, se olikin TYPÖTYHJÄ.
"Siitä saitte"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisän jäämistöstä löytyi SS-uniformu. En tiedä oliko aito, mutta ei myöskään näyttänyt miltään naamiaisasulta. Isoisäni ei ikinä puhunut sota-ajasta mitään, eikä tietääkseni ollut mitenkään natsimyönteinen tai ylipäänsä kiinnostunut noista asioista, mutta silti vähän ihmetyttää että mistä nämä vaatteet hänelle päätyivät.
Isoisäsi ollut mahdollisesti Panttipataljoonan mies. Mauno Jokipiin tutkimus valottaa asiaa aika kattavasti.
Ei valota. Mauno Jokipiin tutkimus oli erittäin kaunisteltu versio suomalaisista SS-sotilaista. En tuomitse, varmasti oli oikea vaihtoehto tuohon poliittiseen tilanteeseen. Viime vuosina totuus suomalaisista SS-sotilaista on tullut kuitenkin esiin.
Riippuu siitä kuka on kertomassa.
Venäläinen pistin.
Kirje ja isoisäni kasvatussiskon päiväkirja, mistä selvisi Papan olleen jossain välissä lastenkodissa.
Isä oli säästänyt kirjeitä, joita äiti oli kirjoittanut hänelle avioliiton alkuvuosina. Isä oli silloin usein pois kotoa. He olivat molemmat nuoria, äiti tuolloin vasta 21-23- vuotias. Minua ei ollut olemassa silloin. Kirjeitä lukiessa tuntui, että sain paremman kuvan siitä, millainen äiti oli ollut nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisän jäämistöstä löytyi SS-uniformu. En tiedä oliko aito, mutta ei myöskään näyttänyt miltään naamiaisasulta. Isoisäni ei ikinä puhunut sota-ajasta mitään, eikä tietääkseni ollut mitenkään natsimyönteinen tai ylipäänsä kiinnostunut noista asioista, mutta silti vähän ihmetyttää että mistä nämä vaatteet hänelle päätyivät.
Isoisäsi ollut mahdollisesti Panttipataljoonan mies. Mauno Jokipiin tutkimus valottaa asiaa aika kattavasti.
Ei valota. Mauno Jokipiin tutkimus oli erittäin kaunisteltu versio suomalaisista SS-sotilaista. En tuomitse, varmasti oli oikea vaihtoehto tuohon poliittiseen tilanteeseen. Viime vuosina totuus suomalaisista SS-sotilaista on tullut kuitenkin esiin.
Riippuu siitä kuka on kertomassa.
Riippuuko? Uudemmassa tutkimuksessa on todettu, että Jokipii on suorastaan sensuroinut aineistoa. Aineistossa (päiväkirjat) on ollut tietoa siitä, että suomalainen SS-pataljoona on osallistunut juutalaisten tappamiseen. Myös SS-sotilauden poliittista taustaa on haluttu peitellä.
Minä olen näköjään uhonnut tekeväni kuolinsiivouksen tässä ketjussa jo vuonna 2019. Olen tehnyt sen ja nyt on lopullinen siivous menossa, kun olen sairastunut tautiin, joka ei anna paljon elinaikaa.
Minunkin anoppini hamstrasi varsinkin viimeisinä vuosinaan, lievästi dementoituneena, roskia. Kaapeissa oli pestyjä, siististi litistettyjä maitopurkkeja, kahvipusseja, viilipurkkeja jne. Kun yritin heittää niitä pois, anoppi kauhistui. Kuulemma joku voi vielä tehdä niistä jotain. Jotkuthan tosiaan punoo kahvipusseista kauppakasseja ja viilipurkkeja voi käyttää taimien idätykseen. Meidän suvussa ei kylläkään ollut yhtään askartelijaa. Roskiin lensivät ensimmäiseksi pesää selvitettäessä.
Löytöjä ei tehty. Semmoinen jäi avoimeksi, että appivainaalla (talvi- ja jatkosodan käynyt mies) oli eläessään pistooli, mieheni oli usein nähnyt sen. Pesän raivauksessa pistoolia ei kuitenkaan löydetty mistään. Ilmeisesti appi oli kätkenyt sen jonnekin maalaistaloon tai piharakennukseen, olisi hyvinkin ollut hänen tapaistaan. Kätkö on edelleen löytymättä. Talo on nyt meillä, ehkä seuraava sukupolvi löytää aseen.