Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä siitä, että on tuhonnut rakkaimpien ihmisten elämän?

Vierailija
19.05.2019 |

Olen aivan umpikujassa. Mies syyttää minua elämänsä pilaamisesta ja muistuttaa minua päivittäin siitä kuinka olen tuhonnut hänen ja lasten elämän. Hän sanoo, ettei ole enää mitään mitä voisin tehdä korjatakseni tilanteen. Hän sanoo, että olisi onnellisempi jos minua ei olisi olemassa. Olen aivan musertunut miehen syytöksistä, koska en ole milloinkaan hänelle halunnut mitään pahaa. Olen aina halunnut että hänellä olisi hyvä olla, muttä olen silti tehnyt muutaman virhearvion elämässämme. Mihinkään en ole miestä pakottanut, mutta en ole selvästi kuunnellut häntä tarpeeksi muutamassa asiassa, enkä ottanut hänen toiveita huomioon. Olen tehnyt päätöksiä sen mukaan mikä on tuntunut järkevältä, enkä niinkään sen mikä on tuntunut hyvältä.

Nyt mies päivittäin haukkuu minua ja syyttää elämänsä tuhoamisesta. Hän sanoo, etten voi enää tehdä mitään korjatakseni asioita, vaikka kuinka haluaisin. Välillä hän sanoo että olisi parempi jos minua ei olisi, jolloin hän voisi olla onnellinen. Olen aivan rikki, olen itkenyt, raivonnut, rukoillut, anellut ja luvannut tekeväni mitä vain, jotta miehellä olisi hyvä olla. Mies näihin vain naurahtaa ivallisesti ja sanoo, että eletään nyt näin sitten kun olen halunnut. Hän ei tunne mitään myötätuntoa pahaa oloani kohtaan, vaan tuntuu vain nauttivan siitä, kun minäkin voin pahoin ja ilmeisesti hänestä on ihan oikein, että saan rangaistukseni hänen elämänsä pilaamisesta. En siis ole tehnyt mitään peruuttamatonta, vaan mielestäni asiat olisi hyvin ratkaistavissa, jos mies antaisi minulle mahdollisuuden korjata virheeni ja kuunnella häntä.

En pysty elämään itseni kanssa, kun tiedän, että olen tuhonnut rakkaimpien ihmisteni elämän. Välillä tuntuu, että velvollisuuteni tässä tilanteessa olisi tappaa itseni, jotta mies saisi elää onnellisena. Samalla tuo ajatus saa minut oksentamaan, koska rakastan lapsiani ja haluan nähdä heidän kasvavan. Toisaalta koko kotimme ilmapiiri on aivan yhtä helvettiä ja lapset voivat pahoin, koska mies voi pahoin, koska minä en ole ottanut häntä tarpeeksi huomioon. Yritän punnita sen välillä, että olen itsekäs ja haluan nähdä lasteni kasvavan, mutta toisaalta en halua nähdä heidän voivan pahoin minun takiani. Toisaalta toivon heidän olevan onnellinen ja uskon, että jos mies olisi onnellinen, niin lapsetkin olisivat, sillä tällä hetkellä ainoa kotimme ilmapiiriä myrkyttävä asia on se, että olen pilannut mieheni elämän ja hän ei anna mahdollisuutta korjata asioita. Suututtaa, että mies pitää minua pahana ihmisenä, joka on vain tullut pilaamaan hänen elämänsä, vaikka olen aina yrittänyt toimia niin, että kaikilla olisi hyvä olla. Aina ei ole mennyt sitten ihan putkeen, mutta en minä kenellekään pahaa ole tahtonut milloinkaan.

Anteeksi hyvin sekava vuodatus, mutta olen aivan umpikujassa tilanteen kanssa. Kaikki ratkaisut kuulostavat huonoilta ja vähiten huonoimman valinta on vaikeaa. Surettaa ja vihaan itseäni. Vihaan sitä, että olen tahtomattani pilannut ihmisen elämän, jota rakastan. Vihaan sitä, että lapseni voivat huonosti takiani. Inhoan tätä koko tilannetta, jota ei ole mahdollista korjata, enkä tiedä että miten ihmeessä tästä voi selvitä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseltä meni nyt ihan ohi miten olet pilannut miehesi elämän. Muutenkin epäilen vahvasti, ettei tilanne ole niin paha kuin mitä miehesi väittää. Enemmänkin miehesi käytös kuulostaa henkiseltä pahoinpitelyltä ja tilanteenne "pahikselta". Oletko miettinyt ottavasi yhteyttä kriisipuhelimeen tai päivystykseen? Kaikille olisi parempi että pääset puhumaan jollekkin kuin se että satutat itseäsi. 

Niinno, emme tiedä vielä mihin hän on omien sanojensa mukaan syyllistynyt. Se että onko mies tuossa pahis vai ei (ja kummalle lapset menee) riippunee kuinka vakavia pahoja asioita Ap on tullut tehtyä. Jos esimerkiksi vaikka ryypännyt ja hakannut lapsia tai hassannut heidän tulevaisuudensäästönsä rahapeleihin, huumeisin yms. niin silloinhan mies on täysin 100% oikeassa. Jos pettänyt niin ei välttämättä muksujen elämää pilannut joten aavistus vähemmän oikeassa.

Tässähän oli kyse vain siitä, että mies ei ole toteuttanut unelmiaan ja nyt syyttää siitä ap:ta. 

Vierailija
42/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kasvuympäristö lapsilla 😲

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on toinen nainen. Ei sen ihmeellisempää.

Vierailija
44/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Aika harhaanjohtava otsikko. Tai ainakaan itse en löytänyt sitä kohtaa, miten olet pilannut rakkaimpiesi elämän.

Mä olisin otsikon perusteella oman kokemukseni kertonut, alkoholisoiduin vähitellen ja huomaamatta kotiäitinä ollessa, lopulta mies jätti ja vei lapset, joka vain lisäsi syöksykierrettäni. Nykyään lapset 10 ja 13 ja meillä miehen kanssa yhteishuoltajuus, lapset säännöllisesti minulla ja meillä hyvät ja läheiset välit, ovat antaneet anteeksi. Itselle anteeksi antaminen onkin sitten vaikeampaa, mutta päivä kerrallaan mennään.

Vierailija
45/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ukko ei oo ihan terve. Ei muka mitään vastuuta omista teoista ja marisee kun uhmaikäinen.

Vierailija
46/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös mies ilmaisee tyytymättömyyttä minua ja elämäänsä kohtaan. Ei suoraan syytä elämänsä pilaamisesta mutta antaa rivien välistä välillä näin ymmärtää. Mies puhui kuitenkin itsensä vähän pussiin ja hänellä on vääriä valintoja opintojensa jne ollut aiemmin. Eli siis kääntää omat väärät valintansa minun syykseni vaikkemme olleet edes yhdessä tuolloin. Joten ap; miehesi on vain pettynyt itseensä mutta kääntää sen sinun syyksesi omat pettymyksensä ja epäonnistumisensa. Tsemppiä ap, äläkä alistu miehesi sanoihin. Hänen pitäisi myöntää olevansa itse vastuussa omasta elämästään.

Vierailija
47/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Aika harhaanjohtava otsikko. Tai ainakaan itse en löytänyt sitä kohtaa, miten olet pilannut rakkaimpiesi elämän.

Mä olisin otsikon perusteella oman kokemukseni kertonut, alkoholisoiduin vähitellen ja huomaamatta kotiäitinä ollessa, lopulta mies jätti ja vei lapset, joka vain lisäsi syöksykierrettäni. Nykyään lapset 10 ja 13 ja meillä miehen kanssa yhteishuoltajuus, lapset säännöllisesti minulla ja meillä hyvät ja läheiset välit, ovat antaneet anteeksi. Itselle anteeksi antaminen onkin sitten vaikeampaa, mutta päivä kerrallaan mennään.

Tyypillistä marinaa ja itsesyyttelyä läheisriippuvaisen marttyyrin suusta. ”Katsokaa nyt, kuinka hyvä ja mukava olen, kun kestän ja jaksan kaikkien ihmisten huonon käytöksen, minun tulisi varmaan kuolla, nyyyh!”.

Ap:n mies ei ole ainoa mt-ongelmainen perheessä.

Vierailija
48/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin pelottavaa!! Sun miehesi yrittää (ja ilmeisesti nyt onnistuu) tuhota sun psyykkeen ihan täysin. Sinä et ole tehnyt mitään väärin, kun et kerta ole mitään peruuttamatonta esim. pikavipeillä tehnyt. Sun miehesi on sairas ja sinä ja lapsesi olette oikeasti tosi suuressa vaarassa. Toivon, että pääset lapsien kanssa pois sen miehen luota. Jos et halua jättää miestä koska mielestäsi rakastat häntä, niin ajattele edes lapsia. Ne ei ansaitse tuollaista.

Vierailija
49/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika dysfunktionaaliselta helvetiltä kuulostaa. Miksi kituutatte toisianne seurallanne?

Vierailija
50/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmonen jatkaa; oletko pettänyt miestäsi? Tuhonnut teidän talouden pikavipeillä/lainoilla/tuhlaamalla kaiken?

Jos nuo olet mennyt tekemään, on kyllä anteeksiantamatonta.

Vierailija
51/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän tässä on se, koka pilaa sun ja varsinkin lastensa elämän tuolla käytöksellään. Miten hän voi muutenkaan päättää, että lapsillakin olisi ollut parempi elämä siellä ulkomailla?

Vierailija
52/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastaa loppuviimein itse onnellisuudestaan. Toki aina voi jossitella, mutta mikäli mies olisi ollut täysin vastaan näitä tekemiäsi ratkaisuja, ei hän olisi antanut niiden mennä läpi. Kuulostaa siltä, että miehesi täytyisi nyt vain tyytyä pelaamaan näillä korteilla mitä on jaettu eli tehdä siitä elämästä parhainta mahdollista mihin on sitoutunut ja suostunut.

Vierailija
53/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tuhonnut hänen elämänsä?

Vierailija
54/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kerro koko tilannetta.

Riitaan tarvitaan kaksi osapuolta. Jos toinen puuttuu, yksin on vaikea riidellä.

Vie rakkautta sinne missä sitä ei ole.

Jos hän räkyttää hyeenana rauhalliselle ihmiselle pidemmän päälle, en tiedä miten päästä pois ulos tilanteesta. Usein ihmiset reagoivat räkyttämiseen samalla lailla, eli räkyttävät takaisin. MUTTA, jos toinen on sairas, olisi parantavampaa olla lähtemättä räkytykseen mukaan, koska silloinhan on itsekin sairas...

Vierailija
55/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap itsellesi ja lapsillesi sen velkaa, että pelastat teidät tuosta tilanteesta. Miehesi pahoinpitelee sinua (ja samalla lapsia) henkisesti.

Jos et suoraan pysty laittamaan asuntoa myyntiin ja ottamaan eroa, niin ota nyt sentään jonkinlainen pesäero ja ala konkreettisesti valmistelemaan omaa miehestä riippumatonta eroa. Hyvä että haet jo ulkopuolista apua!

Vierailija
56/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap itsellesi ja lapsillesi sen velkaa, että pelastat teidät tuosta tilanteesta. Miehesi pahoinpitelee sinua (ja samalla lapsia) henkisesti.

Jos et suoraan pysty laittamaan asuntoa myyntiin ja ottamaan eroa, niin ota nyt sentään jonkinlainen pesäero ja ala konkreettisesti valmistelemaan omaa miehestä riippumatonta eroa. Hyvä että haet jo ulkopuolista apua!

Lopussa piti lukea : miehestä riippumatonta *elämistä

Vierailija
57/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jestas jos mies ei ole tyytyväinen niin käske sen lähteä.Miten se on sinun vika muka?

Vierailija
58/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä mennyt joillakin persoonallisuushäiriöt sekaisin, kun tuosta epävakaasta aiemmin mainittiin. Epävakaat voi kyllä olla oikukkaita mielialanvaihteluineen ja epävarmuuksineen, ja pahimmillaan hyvin raskaita ihmisiä, mutta ei kyllä manipuloivia vaan enemmänkin manipuloitavissa koska heillä on epävakaa identiteetti. Epävakaa syntyy siis varhaisvuosina jolloin trauman tai hoivan puutteen takia identiteetin kehitys jää kesken, ja sieltä kumpuaa lapsenomaiset tavat reagoida joihinkin asioihin. Epävakaa persoonallisuus myös yleensä "paranee" ilman hoitoakin 10-15 vuodessa koska ikä kypsyttää meitä kaikkia. Persoonallisuushäiriöitä tosin voi olla samalla ihmisellä useita, esim. epävakaa ja estynyt persoonallisuus samassa, tai narsistilla voi olla epävakaita piirteitä. Narsismi ei ihmisestä spontaanisti lähde. 

Vierailija
59/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käytös on sitä luokkaa kuin olisit tyyliin peruuttanu autolla vahingossa sen yli ja nyt se istuis pyörätuolissa :D 

Vierailija
60/79 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit että arvelet päässeesi epäterveestä riippuvuudesta eroon. Voi olla että et enää aktiivisesti roiku miehessäsi kiinni arjessa, jos aiemmin teit niin, mutta missään tapauksessa et ole päässyt eroon läheisriippuvuudesta; muuten et sietäisi tuollaista käytöstä häneltä hetkeäkään saati kokisi rakastavasi tätä miestä joka saa sinut kuvittelemaan, että kannustamalla häntä ottamaan vastuuta lapsistaan pilasit hänen elämänsä.

Miehelläsi on sellaisia mielenterveyden/persoonallisuuden häiriöitä joista ei terapialla parane. Ainoa tapa pelastaa oma ja lastesi elämä on ero. Kun eroat niin muista viestiä hänen kanssaan vain kirjallisesti (viestit/sähköposti) ja tallentaa kaikki hirveät uhkaukset ja syyttelyt joita mies syytää sinulle. Niiden avulla saat osoitettua viranomaisille, että mies ei ole tasapainoinen ihminen, jonka pitäisi saada lasten huoltajuus tms.

Hän nimittäin tulee kiristämään sinua lapsilla heti, kun tajuaa että aiot paeta hänen vaikutuspiiristään. Vaikka ei nyt kokisi lapsia muuksi kuin taakaksi.