Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijat: miten suhtaudutte yli 40-vuotiaisiin työnhakijoihin?

Vierailija
19.05.2019 |

Kertokaa rehellisesti. Onko ikä merkityksetön vai minkä ikäistä hakijaa preferoitte?

Olen 42 ja hakenut nyt puolen vuoden ajan töitä. Olen ollut yllättynyt, miten vaikeaa on päästä edes haastatteluun. Edellisen kerran hain töitä 35-vuotiaana ja tällöin oli monta paikkaa, joista valita. Nythän minulla on enemmän osaamista kuin tuolloin. Lisäksi lapset ovat jo isoja, eikä heidän vuokseen tulisi enää sairauspoissaoloja.

Olen jatkuvasti kouluttautunut, pitänyt osaamistani yllä, kirjoitan ammatillista blogia, olen verkostoitunut. En keksi muuta eroa edelliseen työnhaun kokemukseen kuin ikä. Minulla on kuitenkin vielä 25 vuotta työelämää jäljellä, joten ihan hullulta tuntuu.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rektrytoi ketään, joka käyttää verbiä "preferoida".

Mikset? Suomessa ei ole ihan täysin vastaavaa sanaa. ”Puoltaa” menee lähelle muttei silti tarkoita samaa.

Et varmaan palkkaa myöskään ihmistä, joka puhuu ”milleniaaleista”?

No mä en palkkaisi ainakaan viestintään / kirjallisiin hommiin milleniaaleista puhuvia, se termi on millenniaali.

Vierailija
22/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla työnhakijoilla on usein kovat vaatimukset ja korkeat palkkatoiveet.

Että paljon työkokemusta omaavako ei saisi toivoa kokemuksensa ja osaamisensa mukaista palkkaa? Vaan kokeneenkin pitäisi vastavalmistuneen tai pahimmassa tapauksessa jopa harjoittelijan palkalla työskennellä?

Saahan sitä pyytää, mutta jos tarjolla on osaajia huomattavasti edullisemminkin ja riittävällä osaamisella ja kokemuksella kyseistä tehtävää ajatellen, niin on tuskin ihme, jos ei tule valituksi. Enkä tarkoita nyt mitään orjapalkkaa, vaan tyyliin haen asiantuntijatehtävään tekijää. Yksi hakija (yliopistotutkinto, relevanttia työkokemusta 5 vuotta, ikä 32) pyytää palkkaa 4000 euroa ja toinen hakija (yliopistotutkinto, työkokemusta 20 vuotta, ikä 46) pyytää palkkaa 5700 euroa. Kyllä helposti tulee päädyttyä ensimmäiseen.

No tässäpä löytyikin yksi merkittävä syy sille, miksi Suomessa on korkeasti koulutettujen osalta jälkeenjäänyt palkkataso länsimaalaisittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattirekrytoijana teen kaikkeni että kypsät ihmiset etenisivät hauissa tehtäviin, joihin heillä on kokemusta ja/tai potentiaalia. Silti usein tyssää siihen tulevaan esimieheen, joka ei ota kuuleviin korviinsa, että yli 35-vuotias ehdokas olisi oikea valinta. Mun mielestä se paras valinta voi siis olla tapaamani 55-vuotias, mutta tuleva esimies torppaa. Fiksujakin esimiehiä on, onneksi. Tärkeintä on, että paras henkilö tulee valituksi, ei "parhaan ikäinen" - mitään parasta ikää, sukupuolta tai ihonväriä kun ei mihinkään tehtävään ole.

Siis aivanko tosissaan jotkut työnantajat pitävät yli 35-vuotiasta liian vanhana?! Suomessahan monet valmistuvat yliopistosta lähemmäs kolmekymppisinä niin eihän tuon ikäinen ole vielä edes välttämättä ehtinyt kerätä relevanttia työkokemustakaan niin kovin montaa vuotta. Aivan käsittämättömäksi on mennyt ikäsyrjintä, jos näin on. Millä aloilla on näin? Itselläni on tällä hetkellä töitä tarjolla enemmän kuin ehdin tehdä.  

t. 40+ maisteri

Vierailija
24/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattirekrytoijana teen kaikkeni että kypsät ihmiset etenisivät hauissa tehtäviin, joihin heillä on kokemusta ja/tai potentiaalia. Silti usein tyssää siihen tulevaan esimieheen, joka ei ota kuuleviin korviinsa, että yli 35-vuotias ehdokas olisi oikea valinta. Mun mielestä se paras valinta voi siis olla tapaamani 55-vuotias, mutta tuleva esimies torppaa. Fiksujakin esimiehiä on, onneksi. Tärkeintä on, että paras henkilö tulee valituksi, ei "parhaan ikäinen" - mitään parasta ikää, sukupuolta tai ihonväriä kun ei mihinkään tehtävään ole.

Siis aivanko tosissaan jotkut työnantajat pitävät yli 35-vuotiasta liian vanhana?! Suomessahan monet valmistuvat yliopistosta lähemmäs kolmekymppisinä niin eihän tuon ikäinen ole vielä edes välttämättä ehtinyt kerätä relevanttia työkokemustakaan niin kovin montaa vuotta. Aivan käsittämättömäksi on mennyt ikäsyrjintä, jos näin on. Millä aloilla on näin? Itselläni on tällä hetkellä töitä tarjolla enemmän kuin ehdin tehdä.  

t. 40+ maisteri

Kohta mennään varmaan siihen, että jos ikä alkaa kolmosella, on liian vanha työnantajille. Ja sillä työnhakijalla, jolla ikä alkaa kakkosella, pitäisi olla tohtorin tutkinto ja ikänsä verran työkokemusta.

No, onnea etsintään työnantajat. Saattaa vähän kestää sen oikean löytäminen.

Oisko kellään muuten poppareita ja juomia tarjolla, en usko, että jaksan seurata tätä show:ta ilman niitä? 😎

Vierailija
25/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla työnhakijoilla on usein kovat vaatimukset ja korkeat palkkatoiveet.

Että paljon työkokemusta omaavako ei saisi toivoa kokemuksensa ja osaamisensa mukaista palkkaa? Vaan kokeneenkin pitäisi vastavalmistuneen tai pahimmassa tapauksessa jopa harjoittelijan palkalla työskennellä?

Saahan sitä pyytää, mutta jos tarjolla on osaajia huomattavasti edullisemminkin ja riittävällä osaamisella ja kokemuksella kyseistä tehtävää ajatellen, niin on tuskin ihme, jos ei tule valituksi. Enkä tarkoita nyt mitään orjapalkkaa, vaan tyyliin haen asiantuntijatehtävään tekijää. Yksi hakija (yliopistotutkinto, relevanttia työkokemusta 5 vuotta, ikä 32) pyytää palkkaa 4000 euroa ja toinen hakija (yliopistotutkinto, työkokemusta 20 vuotta, ikä 46) pyytää palkkaa 5700 euroa. Kyllä helposti tulee päädyttyä ensimmäiseen.

No tässäpä löytyikin yksi merkittävä syy sille, miksi Suomessa on korkeasti koulutettujen osalta jälkeenjäänyt palkkataso länsimaalaisittain.

Ei kai ikävuosista kukaan halua maksaa lisää. Ei ikä ole mikään tae osaamiselle muutenkaan. Vanhat työntekijät ovat meillä ainakin osaamiseltaan muita jäljessä. Mitään ylimääräistä ei tehdä ja kaikesta valitetaan.

Vierailija
26/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tehtävästä. Erilaiset roolit sopivat eri ikäisille. Olen kyllä palkannut yli viiskymppisiäkin. Moniin vaativiin teknisiin tehtäviin, jotka vaatii verkostoja, ei voi junnuja palkata.

Vierailija
27/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tavallista että työnantajalla ei ole rohkeutta palkata itseään pätevämpää, tai ainakin kielellisesti taitavampaa :)

Vierailija
28/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hylätään automaattisesti. Miksi ottaa kaavoihin kangistunut ikäloppu vaivoineen päivineen kun kerran nuoriakin on tarjolla?

Etpä vaikuta pätevältä työnantajalta.

Luultavasti tuo onkin rekryfirmassa koska noissahan tuo asenne on pahin ja kun nuo ei palkkaa itselleen niin ei tarvitse tarkistaa ennakkoluulojen paikkansapitävyyttä.

Muutenkin firmat jotka haluaa palkata (laittomasti) vain nuorempia käyttää rekryfirmoja joten voi olla että firmoilla on ns. "ymmärrys" rekryfirman kanssa siitä minkälaisia kandidaatteja pääsee viimeisiin haastatteluihin.

Vierailija
29/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Suomessa ole mitään, minkä vuoksi täällä olisi, niin kannattaa hakea töitä ulkomailta. Useampi yli 40-vuotias, maisterin tutkinto ja työkokemusta rutkasti on hakenut ulkomailta töitä, kun ei ole Suomesta löytynyt. Saksalaiset ja itävaltalaiset yms kolleegat vain ovat pyöritelleet päätään, kun on kertonut Suomen menosta. Eräskin 42-vuotias DI haki Suomesta töitä vuoden päivät. Lähetti 10 työhakemusta Saksaan. Saksalaiset työnantajat tappelivat about verissä päin. Palkkataso heittämällä yli 5k kuussa ja tukku muita etuja. 

Vierailija
30/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tavallista että työnantajalla ei ole rohkeutta palkata itseään pätevämpää, tai ainakin kielellisesti taitavampaa :)

Tämä on aivan naurettava väite. Ja jos olisi totta, niin moiseen firmaan ei kannata edes mennä.

Vierailija
31/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei Suomessa ole mitään, minkä vuoksi täällä olisi, niin kannattaa hakea töitä ulkomailta. Useampi yli 40-vuotias, maisterin tutkinto ja työkokemusta rutkasti on hakenut ulkomailta töitä, kun ei ole Suomesta löytynyt. Saksalaiset ja itävaltalaiset yms kolleegat vain ovat pyöritelleet päätään, kun on kertonut Suomen menosta. Eräskin 42-vuotias DI haki Suomesta töitä vuoden päivät. Lähetti 10 työhakemusta Saksaan. Saksalaiset työnantajat tappelivat about verissä päin. Palkkataso heittämällä yli 5k kuussa ja tukku muita etuja. 

5xxx palkka saksassa kokeneelle dille on todella vähän. Varmasti ovat tapelleet kun tuttavasi on alihinnoitellut itsensä ihan liian halvaksi 😅. Pätevä vuosipalkka pitäisi tuossa vaiheessa olla luokkaa 100 tonnia, ei 60-70...

Vierailija
32/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimiehenä joskus törmännyt myös työnhakijan puolelta karsastavaan asenteeseen minua kohtaan. Olen 35-vuotias nainen ja etenkin yli 50-vuotiaista miehistä olen aistinut väheksyntää. Vedän tuotekehitystä tekevää tiimiä. Ei ole sitten tullut palkattua, mutta onneksi on aina ollut paljon hyviä hakijoita, joista valita.

Vierailija
33/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi parantaa mahdollisuuksiaan tulla huomioiduksi hakijana? Iän piilottaminen on toki yksi vaihtoehto, mutta eikö se selviä joka tapauksessa viimeistään haastatteluissa?

T. 43 v

Itse olen onnistunut parhaiten kun rekryn alkukarsinnat on tehnyt rekryfirma, joka syvähaastatellut ja sit suositellut eteenpäin sinne asiakasfirmaan. Sit jos olen hakenut suoraan johonkin firmaan ilman välissä olevaa rekryfirmaa, niin en ole päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
34/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen esimiehenä joskus törmännyt myös työnhakijan puolelta karsastavaan asenteeseen minua kohtaan. Olen 35-vuotias nainen ja etenkin yli 50-vuotiaista miehistä olen aistinut väheksyntää. Vedän tuotekehitystä tekevää tiimiä. Ei ole sitten tullut palkattua, mutta onneksi on aina ollut paljon hyviä hakijoita, joista valita.

Ajattelevat varmaan, että heidän pitäisi olla sinun paikallasi ja sinun heidän paikallaan.

Vierailija
35/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko elämäni koulutustani vastaavassa työssä, työvuosia minulla on takana 34 ja näiden vuosien aikana työpaikkoja on ollut viisi. Pisin työsuhteeni kesti 16 vuotta.. Menneen vuoden olen ollut sairauslomalla ja minulle tehtiin leikkaus viime lokakuussa. Sairauslomani jatkuu tällä erää huhtikuun loppuun 2020. Entiseen työhöni en voi palata ja edessä on vielä toinen leikkaus, kunhan toivun edellisestä leikkauksesta, toipuminen tosin näyttää huonolta tällä hetkellä. Minulla on monia muitakin vaivoja ja jäljellä oleva työkykyni on arvioitu olevan alle 40%. Täytän elokuussa 55 ja minun pitäisi nyt kuulemma kouluttautua uudelle alalle.

Menen ensi viikolla työvalmentajalle ja hän kuulemma kartoittaa minulle uuden alan.

Käyn siis noin kolme vuotta koulua ja valmistun 58 vuotiaana. Ihmettelen tätä touhua, kuka ottaa monisairaan liki kuusikymppisen vasta alalle valmistuneen töihin, jolla ei ole päivääkään kokemusta uudesta työstään. 

Vierailija
36/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako Saksaan asti lähteä kun täällä saa tavallinen vastavalmistunut perusinsinööri neljä tonnia, plus edut ja kulukorvaukset ja bonukset, jotka yhteenlaskettua tekevät reippaasti yli 5k€/kk?

Itse en lähtis.

Vierailija
37/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ins. (AMK) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako Saksaan asti lähteä kun täällä saa tavallinen vastavalmistunut perusinsinööri neljä tonnia, plus edut ja kulukorvaukset ja bonukset, jotka yhteenlaskettua tekevät reippaasti yli 5k€/kk?

Itse en lähtis.

Jos Suomesta saa töitä, niin ei tarvitse. Itse olen perusinsinööriksi opiskeleva, työharjoittelussa 2500e/k ja headhunterit soittelevat riesaksi asti.

Vierailija
38/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko elämäni koulutustani vastaavassa työssä, työvuosia minulla on takana 34 ja näiden vuosien aikana työpaikkoja on ollut viisi. Pisin työsuhteeni kesti 16 vuotta.. Menneen vuoden olen ollut sairauslomalla ja minulle tehtiin leikkaus viime lokakuussa. Sairauslomani jatkuu tällä erää huhtikuun loppuun 2020. Entiseen työhöni en voi palata ja edessä on vielä toinen leikkaus, kunhan toivun edellisestä leikkauksesta, toipuminen tosin näyttää huonolta tällä hetkellä. Minulla on monia muitakin vaivoja ja jäljellä oleva työkykyni on arvioitu olevan alle 40%. Täytän elokuussa 55 ja minun pitäisi nyt kuulemma kouluttautua uudelle alalle.

Menen ensi viikolla työvalmentajalle ja hän kuulemma kartoittaa minulle uuden alan.

Käyn siis noin kolme vuotta koulua ja valmistun 58 vuotiaana. Ihmettelen tätä touhua, kuka ottaa monisairaan liki kuusikymppisen vasta alalle valmistuneen töihin, jolla ei ole päivääkään kokemusta uudesta työstään. 

Jossain muualla olisi täysin itsestäänselvää että mietit itse mitä kykenet tekemään ja haet sopivan työn jolla saat parannettua hieman elintasoasi koska perustukiaiset on niin pienet. Suomessa porukka tuntuu odottavan että jos on vähänkin ongelmaa niin heti vaan 100% eläke kouraan ja elbasemaan loppuiäksi.

Vierailija
39/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ins. (AMK) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta tässä aloituksessahan ei puhuttu nyt vastavalmistuneista, vaan 40+ hakijoista, jotka ovat Suomen työmarkkinoilla liian vanhoja tehtävään kuin tehtävään.

Itse olen asunut Saksassa parikymmentä vuotta ja sain 46 vuoden iässä, pari vuotta sitten. Yksi tuttu sai 58- vuotiaana vastuullisen työn toiminnanjohtajana ja toinen yli viisikymppinen osastonjohtajana, molemmat naisia. Täällä on sen verran hyvä työllisyystilanne että osaajista on oikeasti pulaa, ei ole varaa ikärasismiin.

Itse en lähtis.

Vierailija
40/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ins. (AMK) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lähtis.

Paitsi ettei saa. Ihan hyvät kuvitelmat, mutta valmistu ensin. Miksi ne on aina amk-tyyppejä jotka voimafantasioi näistä palkoista? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme