Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijat: miten suhtaudutte yli 40-vuotiaisiin työnhakijoihin?

Vierailija
19.05.2019 |

Kertokaa rehellisesti. Onko ikä merkityksetön vai minkä ikäistä hakijaa preferoitte?

Olen 42 ja hakenut nyt puolen vuoden ajan töitä. Olen ollut yllättynyt, miten vaikeaa on päästä edes haastatteluun. Edellisen kerran hain töitä 35-vuotiaana ja tällöin oli monta paikkaa, joista valita. Nythän minulla on enemmän osaamista kuin tuolloin. Lisäksi lapset ovat jo isoja, eikä heidän vuokseen tulisi enää sairauspoissaoloja.

Olen jatkuvasti kouluttautunut, pitänyt osaamistani yllä, kirjoitan ammatillista blogia, olen verkostoitunut. En keksi muuta eroa edelliseen työnhaun kokemukseen kuin ikä. Minulla on kuitenkin vielä 25 vuotta työelämää jäljellä, joten ihan hullulta tuntuu.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rektrytoi ketään, joka käyttää verbiä "preferoida".

Mikset? Suomessa ei ole ihan täysin vastaavaa sanaa. ”Puoltaa” menee lähelle muttei silti tarkoita samaa.

Et varmaan palkkaa myöskään ihmistä, joka puhuu ”milleniaaleista”?

Suosia.

Vierailija
82/82 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ikäsyrjintä on kyllä lähes absurdia. Valmistuin maisteriksi 26-vuotiaana ja siihen asti kun sain esikoiseni 32-vuotiaana, sain aina kuulla olevani NIIN nuori ja juniori ja vaikka mitä. Tein välillä töitä ja sain toisen lapsen 35-vuotiaana ja tämän jälkeen äitiyslomalta palattuani (olen nyt 37) olen huomannutkin olevani yhtäkkiä jo vähän liian vanha (alallani on kyllä hyvin paljon nuoria, mutta silti..) . Siinä se työura sitten kai oli. Onko tosiaan niin, että työntekijä on parin vuoden ajan hyvän ikäinen ja naisilla nekin pari vuotta ajoittuvat usein äitiysloman kanssa päällekkäin. Huhhuh, ei voi muuta sanoa.

Näin se juuri menee ja nimenomaan Suomessa. Oikein tasa-arvon mallimaa tosiaan... Ehkä kuitenkaan ei, vaan sillä, että meillä on hyvin sukupuolittuneet ja syrjivät työmarkkinat ja toisaalta paljon naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, on yhteys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme