Riita miehen kanssa: kumpi on rankempaa, olla töissä vai hoitovapaalla pienen lapsen / vauvan kanssa
Joka viikko tuntuu tulevan samasta asiasta riitaa :( . Mies on meillä tällä hetkellä se, joka käy töissä. Minä olen 1v 3kk ikäisen kanssa hoitovapaalla. Minun mielestä kotona lapsen kanssa on paljon paljon rankempaa, lapsi vaatii jatkuvaa huomiota, taukoja ei juurikaan ole, öisin joutuu heräämään lapsen vuoksi, kaikkialle minne menisi pitää ottaa se vauva ja nytten taapero mukaan, edes vessassa ei koskaan saa käydä rauhassa, plus ei ole työkavereita eikä sellaista kivaa. Ennen lasta tein vuosia täyttä työpäivää, joten minulla on mihin verrata. Töissä oli paljon helpompaa ja kevyempää. Mies taas väittää että saan suunnilleen lomailla joka päivä vain ja hänellä on paljon rankempi elämä kun joutuu käymään töissä. Ratkaistaa tämä riita, koska me emme osaa. Mies ei usko minua että minulla on rankkaa, ei millään suostu itse kokeilemaan hoitovapaata mutta hermostuu jos joskus vähän sanon, että oli rankka päivä tänään (koska kuulemma hänellä oli paljon rankempi koska joutui olemaan töissä eikä kotona).
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis, että sanomme miehesi olevan väärässä?
Enhän minä sitä kysynyt vaan kysyin mitä mieltä te muut oikeasti olette asiasta. Koska minun mielestä ihan aidosti töissä oli todella paljon kevyempää kuin nyt kotona hoitovapaalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä sitä kysynyt vaan kysyin mitä mieltä te muut oikeasti olette asiasta. Koska minun mielestä ihan aidosti töissä oli todella paljon kevyempää kuin nyt kotona hoitovapaalla. Ap
No sinähän olet jo sitä mieltä, että sinä olet oikeassa ja mies väärässä. Te olette kumpikin oikeassa omasta näkökulmastanne.
Ei voi sanoa. Riippuu työstä, lapsesta, isästä ja äidistä. Ja vielä tilanteesta, koska kukaan ei jaksa aina yhtä hyvin. Voisitte ehkä miettiä miten olisitte samalla puolella ettekä vastakkain. Kumpikin varmaan panostaa omalla tavalla perheen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän olet jo sitä mieltä, että sinä olet oikeassa ja mies väärässä. Te olette kumpikin oikeassa omasta näkökulmastanne.
No minulla on mihin verrata, koska olen ollut sekä töissä että hoitovapaalla. Mies vain töissä, ei suostu hoitovapaalle, eli hän ei minun mielestä edes tiedä mistä puhuu kun ei ole kokeillut molempia.
Mutta tällä aloituksella kyselen teidän muiden näkemystä asiasta.
Ap
Ensin pitäisi määritellä mitä se rankkuus tarkoittaa. Ja miksi ylipäänsä kilpailla tuollaisesta? Yrittäkää tehdä molempien elämästä helpompaa, älkääkä tuhlatko energiaa moiseen lapselliseen vatvomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa. Riippuu työstä, lapsesta, isästä ja äidistä. Ja vielä tilanteesta, koska kukaan ei jaksa aina yhtä hyvin. Voisitte ehkä miettiä miten olisitte samalla puolella ettekä vastakkain. Kumpikin varmaan panostaa omalla tavalla perheen eteen.
Kiitos, hyviä neuvoja. Ap
Vaihtakaa osia. Sitten tiedätte molemmat.
Töissä, ehdottomasti!
T. Kotiäitinä 10v ja kyllä oli leppoista
Ongelmia tiedossa sitten kun sinä palaat töihin. On nimittäin kaikista rankinta kun ensin käy tekemässä pitkän päivän töissä ja seuraava työmaa alkaa kotona 😁
Toivottavasti miehesi osaa sitten jakaa iltavastuun, kun olette molemmat töissä ja ihan kaikki kodinhoidollinen ja muu rumba jää niille lyhyille illan tunneille.... Lisäksi lapsi luultavasti ainakin ekan vuoden on haastavampi hoitopäivien iltoina, koska on väsynyt ja kaipaa huomiota eikä ole vielä tottunut. Ja silti on ne pyykit ja muut....
Tsempit teille!
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi määritellä mitä se rankkuus tarkoittaa. Ja miksi ylipäänsä kilpailla tuollaisesta? Yrittäkää tehdä molempien elämästä helpompaa, älkääkä tuhlatko energiaa moiseen lapselliseen vatvomiseen.
Onko se kilpailua? Siis se menee niin, että jos joskus erehdyn sanomaan, että oli rankka päivä, niin mies hermostuu siitä ja alkaa jankkaamaan miten hänellä oli rankempi ja on aina rankempi. Sitten yleensä itse olen hiljaa, koska minun tunteet lytättiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta jos lapsen kanssa oleminen on noin rankkaa, niin miksi teit lapsia?
Naurettava kommentti. Eihän sitä tiedä ennalta. Ei maailmassa olisi yhtään lasta, jos tietäisi.
Älkää vaan tehkö enempää lapsia, pahenee vaan tilanne
Olin juuri tulossa sanomaan, että mies voisi myös pitää hoitovapaata, ja sinä menisit töihin, mutta sanoitkin että miehesi ei suostu. Miksihän?
Meillä oli samat riidat. Mulla ei ollut työtä mihin palata, niin mies oli töissä. Viime kesänä mies otti jo kouluikäiset lapset mökille mukaan ja minä olin töissä. Voi, että mä nautin! Ja mieskin on oppinut, että ei se lasten hoitaminen niin helppoa ole.
Jos teillä on sama työ, niin sitten voisit arvioida tilannetta melko tasapuolisesti.
Riippuu missä on töissä. Päiväkodissa ja koulussa on paljon rankempaa kuin kotona yhden lapsen kanssa. Erityislapsia puolet ja vilkkaita lumihiutaleita loput. Yhden kanssa pärjää aina. Jos taas miehesi on toimistotyössä, jossa saa olla rauhassa ja tehdä omaan tahtiin, hän pääsee helpommalla. Vävyni sanoi hoitovapaalla ollessaan, että kivaa mennä töihin lepäämään (toimistotyö), poikani oli vuoden kotona vauvan kanssa ja pääsi helpommalla kuin koulussa kahden kymmenen kanssa. Olisi jäänyt koti-isäksi, jos ei vaimo olisi taas vuorostaan halunnut jäädä kotiin lepäämään. Hän on erittäin rankassa ja vastuullisessa työssä ja kahden tunnin työmatkat päälle.
Eli ei voida sanoa mitään sinulle, kun ei tiedetä enempää.
Ennen lapsia olin töissä 15 vuotta. Kolmen lapsen kanssa kotona oli kuin jatkuvalla lomalla, joten töissä oli ja on ehdottomasti rankempaa.
Kyllä työelämässä pääsee helpommalla. Me oltiin molemmat aikamme hoitovapaalla, mies 2v kanssa joka ei enää nukkunut päiväuniakaan, joten mun hoitovapaa oli varmaan iisimpi pitkine päiväunineen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se kilpailua? Siis se menee niin, että jos joskus erehdyn sanomaan, että oli rankka päivä, niin mies hermostuu siitä ja alkaa jankkaamaan miten hänellä oli rankempi ja on aina rankempi. Sitten yleensä itse olen hiljaa, koska minun tunteet lytättiin. Ap
No kilpailuahan tuo on. ja tosi lapsellista. Opetelkaa keskustelemaan asioista. Kysy mieheltäsi, mikä hänen työssään rasittaa, onko mitään mitä hän voisi tehdä asialle, miten sinä voisit osaltasi auttaa hänen väsymyksessään. Ja hän tekee tietysti saman sinulle. Näin normaalit aikuiset toimii parisuhteessa.
Kotona voi säätää ja tehdä omaan tahtiin.
Työssä taas kaikki on tietyllä tavalla ” määrätty” teitpä mitä mitä työtä tahansa.
Jos kotona on fyysisesti rankkaa, niin ainakaan kotona olevalla ei ole mitään henkisiä paineita eikä stressiä, joita työ saattaa aiheuttaa. Toki vastuu lapsesta, muuten on vapaa,
eikä ole pomoa eikä työkavereita niskassa.
Eli kyllä se kotona oleminen on helpompaa, turha väittää muuta.