Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako kukaan taistolaisuuden aikaa?

Vierailija
18.05.2019 |

Onko täällä ketään joka on elänyt sitä aikaa kun taistolaiset meuhkasivat Suomessa? Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja taistolaiset vs. ilmastofasistit.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20v kuluttua kysellään, että muistaako kukaan vihreiden eko fasist ien aikaa ja silloin omaa vihreyttä hävetään samalla tavalla kuin stalinismi tai taistolaisuutta.

Tyyliin muistatko ne ääliöt yritti tosissaan kieltää lihan syönnin ja polttomoottorit johonkin ilmastomuutokseen vedoten.

No toisaalta on e tuomiojan kaltainen idi ootti edelleen eduskunnassa horisemassa niin ei kannata aliarvioida vaalikarjan typeryyttä.

Enemmän saisi hävetä persuilua ja ääriporvarillisuutta.

Aatteita kuten vihreitä arvoja ja vasemmistolaisuutta voi kannattaa myös tolkullisesti.

Voi mutta ei kuitenkaan kannateta. Kansallissosialismia ja kommunismia olis voinut harjoittaa tolkullisesti mutta niin ei tehty. Miksi? Siksi että ääri-ilmiöitä ei harjoiteta maltillisesti ja kohtuuvvella, vaan liioittelulla ja yllyönneillä. Miks? Koska eihän ne muutoin oiskaan ääriliikkeitä, ja ääriliike on aina sellanen liike tai oppi joka pyrkii vaurioittamaan omaa ryhmää tässä ja nyt jonkin vieraan ja kaukaisen tai olemattoman vuoksi! Kirjallisissa piirilöissä voitas puhua romantiikasta, kaikki vieras ja kaukanen hienoa, oma pahaa ja kelvotonta, jopa oma r-tu ja kansa ja sen historia, arvotonta josta hankkiuduttava eroon.

Varokaa näitä tunteellisia kiivailijoita, joiden ainut selitys on "reiluus"; "nyt niille vierasmaalasille tulee pahamieli" jne. Ajatelkaa omia lapsianne ja lastenlapsia, ei kaukasia vieraita.

Vierailija
42/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liittyykö tämä suoraan taistolaisuuteen -mutta ainakin suomettumisen aikaan; itse en voi ymmärtää tuon ajan asennetta oman kansan sotavetersaaneja kohtaan. Ajan henkihän oli se, että veteraaneja halveksuttiin yleisessä ilmapiirissä ja heitä syyllistettiin sotaan lähtemisestään. Minun käy niin sääliksi näitä ihmisparkoja jotka uhrasivat nuoruutensa, osin terveytensä ja monet henkensä ja sen jälkeen kokivat vielä paheksuntaa ja ylenkatsetta sotimisestaan.

En ylipäänsä ymmärrä tällaista asennetta että oman kansan sisältä nostetaan jokin ryhmä yleisen halveksunnan kohteeksi. Mistä tällainen ilmiö johtuu? Ovatko tällaiset ihmiset oman perheensäkin sisällä yhtä ahtaita? Eri tavalla toimivat tuomitaan. Ihmeellinen tarve hävetä oman kansansa jotain tiettyä osaa. Kai tällaiset ihmiset ovat ohittaneet oman häpeänsä kohtaamisen ja ulkoistaneet sen -milloin mihinkin- oman kuplansa ulkopuoliseen ryhmään.

Tuli mieleen, että tuo oli ehkäpä Venäjän propagandaa. Nyt Venäjä käyttää äärioikeistoa propagandan levittämiseen.

Ei, vaan Venäjä käyttää oppurtunisesti kulloinkin käytettävissä olevia keinoja Euroopan sisäisen konsensuksen hämmentämiseksi ja hajottamiseks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kasikymppinen isäni totesi taannoin, että nykynuoret eivät voi ymmärtää, miten jakautunut kansa oli 60-70- luvuilla. Duunarit, porvarit yms, elivät omissa kuplissaan. Nykyaika on homogeenisempaa.

Me elimme akateemisuuskuplassa. Luulin, että kaikki ovat ylioppilaita, kaikilla on miljoona kirjaa yms. Olin pöyristynyt, kun kävin luokkakaverin kotona, jossa tuijotettiin telkkaria ja poltettiin sisällä.

N50[/quote

Minulla on vähän toinen kokemus. Olen duunariperheestä, isäni oli demari ja ay-liikkeessä aktiivi. Ei meillä mitään taistolaisia oltu vaan vähän naureskeltiin niiden vouhotukselle kuten nykyään näille ilmastokouhkaajille. Taistolaisethan oli paljolti rikkaiden perheiden kakaroita (Walhroos, Tuomioja jne). Minä kävin oppikoulua ja en ollut politiikasta kiinnostunut. Bailattiin vapaalla. Kavereissani oli kaikenlaista sakkia laidasta laitaan. Meillä oli myös kirjoja kotona ja niitä luettin myös. Itse olen lukenut 7v lähtien. Muuten 70-80 luvut olivat ihan hemmetin hauskaa aikaa kun ei ollut mitään terveysnatseja ym omatekoisia poliiseita vahtaamassa toisten tekemisiä. Töitä riitti myös kaikille, ei tarvinnut kuin ottaa puhelin käteen niin sait työpaikan. Nykyään korkeakaan koulutus ei takaa mitään ja elämä on epävarmaa. Ei mikään ihme jos ei kiinnosta perheellistyminen. T. N60

Vierailija
44/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa aikaa. Olin lapsi ja nuori silloin. Meidän perhe oli vasemmistolainen, mutta taistolaisia ei ollut kuin teini-iässä ollut sisareni, jota ihailin kovasti. Hän oli myös hippi. Ihania vaatteita, jännissä maissa kävivät, jännä tuoksu oli aina niiden nuorten ympärillä, oli kitaroita ja rumpuja ja huiluja ja paljon, paljon musiikkia ja muuta taidetta. Ja puhuivat politiikkaa, mutta toki paljon muustakin. 

Olihan silloin paljon vapaampaa ja rennompaa konservatiiviseen nykyaikaan verrattuna. Semmoista se on: historian tuoksinassa trendit aaltoilee, vapaampia aikoja seuraavat konservatiivisemmat ajat, ja sitten taas liberaalimmat. Nyt on 90-luvulta lähtien ollut konservatiivinen trendi voimissaan. Ja konservatiivit varmasti eivät taistolaisaikoja hyvällä muistele, heille varmaan koko kylmän sodan aika on saattanut olla pelottavaa ja ahdistavaa (minulle ei koskaan, koska meitä ei peloteltu). Liberaaleja saattaa puolestaa ahdistaan nykymoralismi, someraivo, kulissien ylläpito ja kaappeihin pakottaminen, kieltoyhteiskunta ja muu konservatismi.

On paljolti sattumaa, millaiseksi muotoutuu lapsuus ja nuoruus, elääkö konservatiivisieluna keskellä vapaamielistä, edistyksellistä maailmaa vai päinvastoin. Silloin saa kuvitella olevansa se Suuri Taistelija Oikean Puolesta, ja kapinoida sitä maailmaa vastaan ja olla sitten tyytyväinen, jos elää vanhempana sellaisessa maailmassa jota nuorena toivoi. 

Sitten on taas niitä jotka syntyvät konservatiiviseen yhteiskunta ja ovat konservatiiveja (tai päinvastoin ovat liberaaleja ja syntyvät vapaamieliseen yhteiskuntaan), mutta jotka sitten 'menettävät' tuon lapsuuden maailmansa, kun yhteiskunta muuttuu, heille aina se entinen elämä on 'ennen kaikki oli niin paljon paremmin'.

Minä kuulun ilmeisesti jälkimmäiseen ryhmään: synnyin vapaamieliseen ja edistykseen uskovaan yhteiskuntaan ja en ole konservatiivi, ja kaikki tuo on nyt mennyttä, viime vuosikymmenet on oikeisto ja konservatiivi hallinneet, ja en välitä nykyajan vihasta ja katkeruudesta ja kilpailusta yhtään, en pidä nuoremmistan ikäpolvista juuri ollenkaan, meillä ei ole todellisuudessa ole juuri mitään yhteistä, ennen kaikki oli paremmin noin yhteiskunnallisessa mielessä. Mut ei se minua yksityisenä ihmisenä haittaa, vietän suuren osan vuotta muualla, ja sen ajan mitä SUomessa olen, elän mukavasti omassa kuplassani, jossa meillä jatkuu ikuinen 50- , 70- ja 80-luvun optimismi ja usko. ;-))

Vierailija
45/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa. Olin lapsi ja nuori silloin. Meidän perhe oli vasemmistolainen, mutta taistolaisia ei ollut kuin teini-iässä ollut sisareni, jota ihailin kovasti. Hän oli myös hippi. Ihania vaatteita, jännissä maissa kävivät, jännä tuoksu oli aina niiden nuorten ympärillä, oli kitaroita ja rumpuja ja huiluja ja paljon, paljon musiikkia ja muuta taidetta. Ja puhuivat politiikkaa, mutta toki paljon muustakin. 

Olihan silloin paljon vapaampaa ja rennompaa konservatiiviseen nykyaikaan verrattuna. Semmoista se on: historian tuoksinassa trendit aaltoilee, vapaampia aikoja seuraavat konservatiivisemmat ajat, ja sitten taas liberaalimmat. Nyt on 90-luvulta lähtien ollut konservatiivinen trendi voimissaan. Ja konservatiivit varmasti eivät taistolaisaikoja hyvällä muistele, heille varmaan koko kylmän sodan aika on saattanut olla pelottavaa ja ahdistavaa (minulle ei koskaan, koska meitä ei peloteltu). Liberaaleja saattaa puolestaa ahdistaan nykymoralismi, someraivo, kulissien ylläpito ja kaappeihin pakottaminen, kieltoyhteiskunta ja muu konservatismi.

On paljolti sattumaa, millaiseksi muotoutuu lapsuus ja nuoruus, elääkö konservatiivisieluna keskellä vapaamielistä, edistyksellistä maailmaa vai päinvastoin. Silloin saa kuvitella olevansa se Suuri Taistelija Oikean Puolesta, ja kapinoida sitä maailmaa vastaan ja olla sitten tyytyväinen, jos elää vanhempana sellaisessa maailmassa jota nuorena toivoi. 

Sitten on taas niitä jotka syntyvät konservatiiviseen yhteiskunta ja ovat konservatiiveja (tai päinvastoin ovat liberaaleja ja syntyvät vapaamieliseen yhteiskuntaan), mutta jotka sitten 'menettävät' tuon lapsuuden maailmansa, kun yhteiskunta muuttuu, heille aina se entinen elämä on 'ennen kaikki oli niin paljon paremmin'.

Minä kuulun ilmeisesti jälkimmäiseen ryhmään: synnyin vapaamieliseen ja edistykseen uskovaan yhteiskuntaan ja en ole konservatiivi, ja kaikki tuo on nyt mennyttä, viime vuosikymmenet on oikeisto ja konservatiivi hallinneet, ja en välitä nykyajan vihasta ja katkeruudesta ja kilpailusta yhtään, en pidä nuoremmistan ikäpolvista juuri ollenkaan, meillä ei ole todellisuudessa ole juuri mitään yhteistä, ennen kaikki oli paremmin noin yhteiskunnallisessa mielessä. Mut ei se minua yksityisenä ihmisenä haittaa, vietän suuren osan vuotta muualla, ja sen ajan mitä SUomessa olen, elän mukavasti omassa kuplassani, jossa meillä jatkuu ikuinen 50- , 70- ja 80-luvun optimismi ja usko. ;-))

Millaista liberaalia tulevaisuudenuskoa NL, DDR, Kuuba ja Pohjois-Korea mielestäsi edustavat?

Vierailija
46/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias, enkä muista lapsuudestani mitään koko taistolaisuudesta. Olen kuullut siitä vasta aikuisena. Telkkarissa näytettiin vappumarsseja ja Neuvostoliiton puoluekokouksia ja paraateja, mutta ei ne meidän perheessä mitään merkinneet, ehkä vanhemmat vähän naureskelivat niille. 

Sen sijaan muistan hyvin kyllä Koijärvi-liikkeen, sillä luonnonsuojelu oli tuolloin aivan uusi käsite. Olin jo lapsena innokas luonnossa ja metsissä kulkija. 

Olet liian nuori, taistolaiset ovat nykyisin 60+ elleivät ole jo mullan alla.

Minä 46 v muistan ihan hyvin.

Vierailija
47/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liittyykö tämä suoraan taistolaisuuteen -mutta ainakin suomettumisen aikaan; itse en voi ymmärtää tuon ajan asennetta oman kansan sotavetersaaneja kohtaan. Ajan henkihän oli se, että veteraaneja halveksuttiin yleisessä ilmapiirissä ja heitä syyllistettiin sotaan lähtemisestään. Minun käy niin sääliksi näitä ihmisparkoja jotka uhrasivat nuoruutensa, osin terveytensä ja monet henkensä ja sen jälkeen kokivat vielä paheksuntaa ja ylenkatsetta sotimisestaan.

En ylipäänsä ymmärrä tällaista asennetta että oman kansan sisältä nostetaan jokin ryhmä yleisen halveksunnan kohteeksi. Mistä tällainen ilmiö johtuu? Ovatko tällaiset ihmiset oman perheensäkin sisällä yhtä ahtaita? Eri tavalla toimivat tuomitaan. Ihmeellinen tarve hävetä oman kansansa jotain tiettyä osaa. Kai tällaiset ihmiset ovat ohittaneet oman häpeänsä kohtaamisen ja ulkoistaneet sen -milloin mihinkin- oman kuplansa ulkopuoliseen ryhmään.

Lottien vihaaminen oli ihan yhtä sairasta.

Vierailija
48/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistoja 70-luvulta kirjoitti:

Isäni oli lentäjä ja äiti opettaja, joten meidän naapurustossa ei juuri taistolaisia näkynyt. Enemmän niitä näkyi tiedotusvälineissä. Neuvostoliitossa käydessä ihmetytti, miten siellä oli kaikesta muusta paitsi vodkasta pula. Sukkahousupaketilla sai kaksi pulloa vodkaa.

Taistolaiset kävivät Neukkulassa innokkaasti. Ihmettelimme kotona, eikö edes reaalitodellisuuden näkeminen saanut heitä järkiinsä. Elivät varmaan jossain psykoosissa aivan kuin ilmastoöyhöttäjän nykyisin.

Nousukkaat nyrpistelijät olivat silloinkin nousukkaita nyrpistelijöitä.

Vierailija
49/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias, enkä muista lapsuudestani mitään koko taistolaisuudesta. Olen kuullut siitä vasta aikuisena. Telkkarissa näytettiin vappumarsseja ja Neuvostoliiton puoluekokouksia ja paraateja, mutta ei ne meidän perheessä mitään merkinneet, ehkä vanhemmat vähän naureskelivat niille. 

Sen sijaan muistan hyvin kyllä Koijärvi-liikkeen, sillä luonnonsuojelu oli tuolloin aivan uusi käsite. Olin jo lapsena innokas luonnossa ja metsissä kulkija. 

Olen 49 eli syntynyt 1970 enkä muista taistolaisuutta. Erilaisia pioneerijuttuja oli lapsille ja kai ne olivat joku vasureiden nuorisojaosto. Tuli tämä taistolaisuus mieleen kun luin millaisella raivolla ja kritiikittömyydellä täällä meuhkataan ilmaston puolesta. Sitten on vielä tuo lastensuojelun sivujuonne kuinka herkästi palstalaiset olisivat ottamassa lapsia pois vanhemmiltaan enemmän rangaistuksena vanhemmille kuin lapsen edun vuoksi.

Suomalaisissa on joku juttu että on vaikea suhtautua asioihin neutraalisti. Ollaan puolesta tai vastaan mutta täydellä intensiteetillä ilman mitään harmaan sävyjä. Jos tästä tulisi totalitaristinen maa niin varmaan menisi kuin kulttuurivallankumous Kiinassa. Ei tarvittu edes salaista poliisia kuten muissa kommunistisissa maissa vaan ihmiset antoivat kilpaa toisiaan ilmi ja järjestivät vielä tuomioistuimetkin ja panivat tuomiot täytäntöön itse. Karmea skenaario.

AP

Miksi ikäluokkasi ihmiset eivät ymmärrä tai myönnä ilmastoa suojelua?

Oli silloinkin ympäristöaate. Ilman sitä elettäisiin kaatopaikalla lipeälammen rannalla.

Vierailija
50/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 49 eli syntynyt 1970 enkä muista taistolaisuutta. Erilaisia pioneerijuttuja oli lapsille ja kai ne olivat joku vasureiden nuorisojaosto. Tuli tämä taistolaisuus mieleen kun luin millaisella raivolla ja kritiikittömyydellä täällä meuhkataan ilmaston puolesta. Sitten on vielä tuo lastensuojelun sivujuonne kuinka herkästi palstalaiset olisivat ottamassa lapsia pois vanhemmiltaan enemmän rangaistuksena vanhemmille kuin lapsen edun vuoksi.

Suomalaisissa on joku juttu että on vaikea suhtautua asioihin neutraalisti. Ollaan puolesta tai vastaan mutta täydellä intensiteetillä ilman mitään harmaan sävyjä. Jos tästä tulisi totalitaristinen maa niin varmaan menisi kuin kulttuurivallankumous Kiinassa. Ei tarvittu edes salaista poliisia kuten muissa kommunistisissa maissa vaan ihmiset antoivat kilpaa toisiaan ilmi ja järjestivät vielä tuomioistuimetkin ja panivat tuomiot täytäntöön itse. Karmea skenaario.

AP

Oli silloinkin ympäristöaate. Ilman sitä elettäisiin kaatopaikalla lipeälammen rannalla.

Olen syntynyt 1973 joten samaa ikäluokkaa kuin kenelle kommentoit. Ei meidän ikäluokkamme ole jotenkin teitä nuorempia pöljempiä tai piittaamattomampia. Ota huomioon, että jo meitä edeltävä ikäluokka oli Koijärvellä. Ikä on vain saanut meidät ymmärtämään, että elääkin täytyy jotenkin eikä aikuisella ihmisellä ole juuri muita mahdollisuuksia vaikuttaa kuin äänestäminen. Olen aina äänestänyt vihreitä.

Vierailija
51/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Olen syntynyt 1973 joten samaa ikäluokkaa kuin kenelle kommentoit. Ei meidän ikäluokkamme ole jotenkin teitä nuorempia pöljempiä tai piittaamattomampia. Ota huomioon, että jo meitä edeltävä ikäluokka oli Koijärvellä. Ikä on vain saanut meidät ymmärtämään, että elääkin täytyy jotenkin eikä aikuisella ihmisellä ole juuri muita mahdollisuuksia vaikuttaa kuin äänestäminen. Olen aina äänestänyt vihreitä.

Kommentoin-49 syntynyttä. Synnyin itse -72. Jos nyt vastasit tuohon viimeiseen, joka oli kommenttini.

Vierailija
52/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...vi..ttu mitä touhua. Joutaisi saunan taakse lopetettavaksi jokainen joka oli tuossa mukana. Mukaanlukien 5:s kommentoija, joka muka parani tuosta ideologiasta. Siitä ei parane se kytee alitajunnassa ja heti vaihtaisit puolta jos uusi kiihko nousisi ja nythän on tulossa taistolainen hallitus.. Varmaankin äänestit vasemmistoa tai vihreitä että verot saadaan ylös.

Suomi ei onneksi ollut silloin (enempää kuin on nytkään) mikään diktatuurivaltio, jossa poliittinen mielipidevapaus olisi kielletty ja jossa toisinajattelijat saisivat  kuolemantuomion . 

Taistolaiset (eli sen ryhmän jäsenet) eivät sitäpaitsi olleet silloin niinkään toisinajattelijoita, vaan aikakauden yleisissä  trendeissä  ja poliittisissa opiskelijariennoissa mukana kulkijoita.

Tuolloinhan vasemmistolaisesti ajattelevia  opiskelijaradikaaleja oli niin Yhdysvalloissa, Ranskassa,kuin tuolloisessa Saksan liittotasavallassa, heitä oli hyvin runsaasti Italiassa, Portugalissa ja Brasiliassa (ja varsinkin vielä  Francon Espanjassa), Hollannissa ja kaikissa  pohjoismaissa ja aivan erityisesti kaikkialla latinalaisessa Amerikassa.

Ei Suomi ollut siitä opiskelijaliikehdinnästä mikään poikkeus.

Silloin mm. vastustettiin Vietnamin sotaa, otettiin kantaa Chilen sotilasvallankaappukseen,heräteltiin tietoisuutta kehitysmaiden riistosta, puhuttiin jo ympäristöön ja kulutukseen liittyvistä kysymyksistä jne. jne.

Ihanteena ei silloin ollutkaan (kuten nykyisin monilla näyttäisi olevan)  mikään 'kaikki-nyt-mulle-tässä-heti'- tyyppinen yhteiskunta , vaan  mm.  yhteisvastuuta ja enemmän ihmisistä välittämistä ja turvaverkkojen luomista kaikille .

Kritisoimani kommentin kirjoittajan maailmankuvaan ilmeisesti kuuluva, toisinajattelijoiden likvidoiminen, ei kuitenkaan kuulunut ,

(näin voi kyllä aivan huoletta sanoa kaikkien heidän puolestaan)  ,

kenenkään 1960-luvun suomalaisen opiskeliradikaalin edes ajatusmaailmaan, saati keinovalikoimaan missään tavoitteissaan .

Vierailija
53/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lottien vihaaminen oli ihan yhtä sairasta.

Tuo 'silloinhan sotaveteraaneja halveksuttiin'  on kyllä,(...ja jo ihan  muutamankin ) tutkijan ja toimittajan toimesta paljastunut jälkeenpäin asian ympärille luoduksi  myytiksi.

Mitään sellaista dokumenttia tai esim. lehtikirjoitusta jostain julkisesta tilaisuudesta ,jossa olisi sanottu jotain, tai missä joku olisi sanonut jotain sotaveteraaneja ns. halventavaa, ei ole löydetty etsinnöistä huolimatta.   

SE taas, että sotaveteraaneja ei silloin nykyiseen tapaan ylistetty ja palvottu...

...EI kuitenkaan tarkoita,(eikä tarkoitTTANUT) sitä, että heitä olisi ihmisinä, nuorena  sotaan joutumisensa vuoksi mitenkään halveksuttu.

Vikahan ei ollut heidän, rivimiesten, vaan sen ajan poliittisen johdon, joka vei Suomen silloin natsien kelkkaan. (...vai pitäisikö, ehkä osuvammin,sanoa : poliittiseen rysään)

On myös syytä muistaa, että sotaveteraanit eivät olleet silloin mikään etäinen,ehdottomimpaan minimiinsä aikojen saatossa supistunut  ryhmä jotain, nyt  maan vanhimpia ikäluokkia jossain vanhainkodeissa, vaan vielä aktiivisessa työiässään olevia , noiden silloin 20-vuotiaiden (tai alle sen olleiden )opiskelijasradikaalien, silloin  n. 50-vuotiaita vanhempia, joiden kanssa useat heistä vielä asuivatkin ja useimmat ainakin tapasivat ja juttelivat keskenään  vanhempiaan  vähintään viikottain  .

Opiskelijaradikaalit ja sotaveteraanit olivat silloin  siis samaa perhettä useimmissa tapauksissa . (joskin oli jo niitäkin taistolaisnuoria, joiden vanhemmat eivät olleet aikanaan ikänsä puolesta joutuneet sotaan mukaan, mutta he olivat vielä vähemmistönä 1960-luvun opiskelijoiden vanhemmista.. )

Vierailija
54/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat marxilaiset kommunistit taistelivat proletariaatin puolesta kapitalisteja vastaan. Proletariaatti unohtui vallankumouksen jälkeen, miljoonat kuolivat nälkään Neuvostoliitossa ja Kiinassa.

Nyt intersektionaalisessa marxilaisessa feminismissä proletariaatti on vaihtunut sorrettuihin vähemmistöihin, ja vastassa on paha patriarkka. Jännä nähdä, kuinka tällä kertaa käy, kun ensimmäinen moderni totalitaristinen feministivaltio pyörähtää käyntiin.

Vierailija
55/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana politiikka ei kauheasti kiinnostanut, mutta ihmisten hajut ja karvat kyllä. Hiki ja tupakka pinttyivät teryleeniin ja tädeillä oli rumat polyesteriperuukit. Kaikki polttivat missä sattui, niillä oli huono iho, paksu meikki ja ruma, pieni, itäsaksalainen auto.

Vierailija
56/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat marxilaiset kommunistit taistelivat proletariaatin puolesta kapitalisteja vastaan. Proletariaatti unohtui vallankumouksen jälkeen, miljoonat kuolivat nälkään Neuvostoliitossa ja Kiinassa.

Nyt intersektionaalisessa marxilaisessa feminismissä proletariaatti on vaihtunut sorrettuihin vähemmistöihin, ja vastassa on paha patriarkka. Jännä nähdä, kuinka tällä kertaa käy, kun ensimmäinen moderni totalitaristinen feministivaltio pyörähtää käyntiin.

Ja missäs näet tuollaisen "totalitaarisen feministivaltion" syntyvän? Persun painajaisessa?

Vierailija
57/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kommentoin-49 syntynyttä. Synnyin itse -72. Jos nyt vastasit tuohon viimeiseen, joka oli kommenttini.

Hän kertoi syntyneensä  -70 eli on nyt 49 -vuotias.

Vierailija
58/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Missään landellahan ei stallareita ollut, se oli puhtaasti isojen kaupunkien, etenkin Helsingin, kulttuuria.

Omassa kotipitäjässäni lähellä Oulua oli stallareita 70-luvulla. Toki eivät todellakaan olleet mikään paikkakunnan enemmistö, mutta paljon heitä oli kun vertaa asukasmäärään. Luultavasti Oulun ja Raahen eli merkittävien teollisuuskaupungin läheisyys vaikutti asiaan. 

Vierailija
59/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luku oli hetken toivoa täynnä, kun kommunismi kaatui. Toisin kuin nykyinen ahdistus, joka muistuttaa kovasti 70 -lukua.

Vierailija
60/65 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Missään landellahan ei stallareita ollut, se oli puhtaasti isojen kaupunkien, etenkin Helsingin, kulttuuria.

Omassa kotipitäjässäni lähellä Oulua oli stallareita 70-luvulla. Toki eivät todellakaan olleet mikään paikkakunnan enemmistö, mutta paljon heitä oli kun vertaa asukasmäärään. Luultavasti Oulun ja Raahen eli merkittävien teollisuuskaupungin läheisyys vaikutti asiaan. 

Hah ja juuri muistin sitten, että saksan tunnilla luettiin usein DDR-revueta... voi luoja taisi opettajissakin olla näitä :D ja venäjääkin oli valinnaisena mutta itse en sitä opiskellut.

nro 60