Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako kukaan taistolaisuuden aikaa?

Vierailija
18.05.2019 |

Onko täällä ketään joka on elänyt sitä aikaa kun taistolaiset meuhkasivat Suomessa? Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja taistolaiset vs. ilmastofasistit.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 70-luvulla, mutta eri piireissä. En tiennyt siitä enempää, paitsi että heitä oudoksuttiin. Koska ei ollut nettiä. Elämä oli ihan eri silloin.

Vierailija
2/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat nykyään "rauhanpuolustajia", Venäjän kapitalistisen järjestelmän kannattajia ja nyökyttelevät hyväksyvästi Putinin sotatoimille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluakaan muistella....ihan hirveän stressaavaa aikaa kun hihhulijoukko olisi halunnut sosialisoida omaisuutemme. Isä sanoi että alkaa pyssyt laulamaan jos ne pääsevät oikeasti valtaa.

Vierailija
4/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.

"Työn orjat sorron yöstä nouskaa..." ♫ ♪

MIkä on pitkä ja haisee viinalle?

- Kommunistien vappukulkue.

Vierailija
5/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena taistolainen. Aikuistuttuani sanouduin irti koko vasemmistolaisuudesta, en enää kokenut aatetta omakseni. Porvarillistuin siis.

Tämän päivän ilmastovouhottajat ovat aivan samaa sakkia. Nuorilla on usein suuri tunteen palo, oikeudentunto ja tarve muuttaa maailmaa. Tietoa saa nykyisin kaikenlaista mutta vähäisellä elämänkokemuksella on hankala muodostaa järkevää kokonaiskuvaa asioista.

Tarvitseeko sanoakaan, että ilmastokiihkoiluun en lähde. Jos maapallon ilmasto lämpenee, emme me sille mitään voi. Ongelmapesäkkeitä ovat tietyt ylitiheät ihmispopulaatiot Aasiassa ja Afrikassa. Humanitääriset katastrofit niissä lisääntyvät emmekä me sillekään mitään voi. Syntyvyyden rajoittaminen on ainoa tehokas keino, kaikki muu on lapsellista hosumista mikä ei auta yhtikäs mitään.

Jokainen voi miettiä mitä on saatu aikaan massiivisella kehitysavulla Afrikkaan, kun ainakin siellä lisäännytään entistä tehokkaammin.

Vierailija
6/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat nykyään "rauhanpuolustajia", Venäjän kapitalistisen järjestelmän kannattajia ja nyökyttelevät hyväksyvästi Putinin sotatoimille.

Rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho Chi Minh ;)

Vierailija
7/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat olivat taistolaisia. Ihailivat Venäjää ja kävivät siellä matkoillakin. Eräs tuttu toimittaja teki mun isästä haastattelun ja sen avulla se pääsi vaaleissa kunnanvaltuustoon. Sen sijaan me lapset ei saatu katsoa amerikkalaisia tv-sarjoja eikä leikkiä leluaseilla. Teinkin sitten leluaseita salaa ja leikin piilossa.

Vierailija
8/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kasikymppinen isäni totesi taannoin, että nykynuoret eivät voi ymmärtää, miten jakautunut kansa oli 60-70- luvuilla. Duunarit, porvarit yms, elivät omissa kuplissaan. Nykyaika on homogeenisempaa.

Me elimme akateemisuuskuplassa. Luulin, että kaikki ovat ylioppilaita, kaikilla on miljoona kirjaa yms. Olin pöyristynyt, kun kävin luokkakaverin kotona, jossa tuijotettiin telkkaria ja poltettiin sisällä.

N50

Vierailija
9/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena taistolainen. Aikuistuttuani sanouduin irti koko vasemmistolaisuudesta, en enää kokenut aatetta omakseni. Porvarillistuin siis.

Tämän päivän ilmastovouhottajat ovat aivan samaa sakkia. Nuorilla on usein suuri tunteen palo, oikeudentunto ja tarve muuttaa maailmaa. Tietoa saa nykyisin kaikenlaista mutta vähäisellä elämänkokemuksella on hankala muodostaa järkevää kokonaiskuvaa asioista.

Tarvitseeko sanoakaan, että ilmastokiihkoiluun en lähde. Jos maapallon ilmasto lämpenee, emme me sille mitään voi. Ongelmapesäkkeitä ovat tietyt ylitiheät ihmispopulaatiot Aasiassa ja Afrikassa. Humanitääriset katastrofit niissä lisääntyvät emmekä me sillekään mitään voi. Syntyvyyden rajoittaminen on ainoa tehokas keino, kaikki muu on lapsellista hosumista mikä ei auta yhtikäs mitään.

Jokainen voi miettiä mitä on saatu aikaan massiivisella kehitysavulla Afrikkaan, kun ainakin siellä lisäännytään entistä tehokkaammin.

Oletko päässyt duunarin ikeestä. Bisnes kukoistaa?

Vierailija
10/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oikein hyvin. Menin oppikouluun 1970-luvun alussa. Siihen aikaan oli vielä Teiniliitto ja oppikouluissakin kouluneuvostot, johon valittiin poliittisin perustein myös oppilasjäseniä. Ts oli vaalit, joissa me oppilaat äänestimme omia ehdokkaitamme. Aika tarkkaan oltiin jakaannuttu sen mukaan, mitä poliittista puoluetta me - tai useimmiten kai vanhempamme - edustivat. Taistolaisuusaate ei kuitenkaan aina tarkoittanut lapsuudenperheen matalampaa sosiaalista asemaa vaan jotkut taistolaiset olivat hyvinkin varakkaista ja korkeasti koulutetuista perheistä. Yksi tällainen tyttö meidän luokalta oli tosi kiva, mutta jos olisin ystävystynyt hänen kanssaan, olisin menettänyt kaikki muut ystäväni. 

Olen samaa mieltä kirjoittajan 5 kanssa, että nuorena tosiaan on idealisti ja haluaa parantaa maailmaa. Aikuisena ja erityisesti perheelisenä alkaa ajatella enemmän omaa ja perheensä etua kuin muiden. 

Vierailija
11/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v kuluttua kysellään, että muistaako kukaan vihreiden eko fasist ien aikaa ja silloin omaa vihreyttä hävetään samalla tavalla kuin stalinismi tai taistolaisuutta.

Tyyliin muistatko ne ääliöt yritti tosissaan kieltää lihan syönnin ja polttomoottorit johonkin ilmastomuutokseen vedoten.

No toisaalta on e tuomiojan kaltainen idi ootti edelleen eduskunnassa horisemassa niin ei kannata aliarvioida vaalikarjan typeryyttä.

Vierailija
12/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli nuoruudessaan taistolainen, jopa taistolaisten vielä radikaalimpaa alaryhmää maolainen. Puhutaan nyt teini-ikäisten lukupiireistä, joissa puhuttiin kovia asioita ja saatiin ensi kontaktit vastakkaiseen sukupuoleen. Aikuistuttuaan mieskin sanoutui irti koko vasemmistolaisuudesta.

Vierailija
13/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat olivat taistolaisia. Ihailivat Venäjää ja kävivät siellä matkoillakin. Eräs tuttu toimittaja teki mun isästä haastattelun ja sen avulla se pääsi vaaleissa kunnanvaltuustoon. Sen sijaan me lapset ei saatu katsoa amerikkalaisia tv-sarjoja eikä leikkiä leluaseilla. Teinkin sitten leluaseita salaa ja leikin piilossa.

Se asekielto ja "tussikynät tuhoaa luovuuden" oli ajan henki ilman taistolaisia. Suuret ikäluokat kamppailivat vanhempiaan vastaan kautta maailman, ja paikoitellen se meni överiksi.

Asiaa on tutkittu ja tultu siihen tulokseen, että taistolaisuus oli pieni mutta äänekäs ilmiö.

Vierailija
14/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v kuluttua kysellään, että muistaako kukaan vihreiden eko fasist ien aikaa ja silloin omaa vihreyttä hävetään samalla tavalla kuin stalinismi tai taistolaisuutta.

Tyyliin muistatko ne ääliöt yritti tosissaan kieltää lihan syönnin ja polttomoottorit johonkin ilmastomuutokseen vedoten.

No toisaalta on e tuomiojan kaltainen idi ootti edelleen eduskunnassa horisemassa niin ei kannata aliarvioida vaalikarjan typeryyttä.

Enemmän saisi hävetä persuilua ja ääriporvarillisuutta.

Aatteita kuten vihreitä arvoja ja vasemmistolaisuutta voi kannattaa myös tolkullisesti.

Vierailija
15/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kasikymppinen isäni totesi taannoin, että nykynuoret eivät voi ymmärtää, miten jakautunut kansa oli 60-70- luvuilla. Duunarit, porvarit yms, elivät omissa kuplissaan. Nykyaika on homogeenisempaa.

Me elimme akateemisuuskuplassa. Luulin, että kaikki ovat ylioppilaita, kaikilla on miljoona kirjaa yms. Olin pöyristynyt, kun kävin luokkakaverin kotona, jossa tuijotettiin telkkaria ja poltettiin sisällä.

N50

Tuo ottaa muuten fiksussa Kaari Utriossakin silmään, ettei ole koskaan päässyt sieltä kulttuuriperheen seinien sisältä ulos.

Vaikka miten yrittäisi ymmärtää ns. tavallista kansaa, oma varhainen kosketuspinta puuttuu.

Vierailija
16/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpeneehän se ilmasto. Ei johdu ihmisistä, vaan länsimaisesta elämäntyylistä.

Vierailija
17/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...vi..ttu mitä touhua. Joutaisi saunan taakse lopetettavaksi jokainen joka oli tuossa mukana. Mukaanlukien 5:s kommentoija, joka muka parani tuosta ideologiasta. Siitä ei parane se kytee alitajunnassa ja heti vaihtaisit puolta jos uusi kiihko nousisi ja nythän on tulossa taistolainen hallitus.. Varmaankin äänestit vasemmistoa tai vihreitä että verot saadaan ylös.

Mistä olet itse karannut?!?

Vierailija
18/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias, enkä muista lapsuudestani mitään koko taistolaisuudesta. Olen kuullut siitä vasta aikuisena. Telkkarissa näytettiin vappumarsseja ja Neuvostoliiton puoluekokouksia ja paraateja, mutta ei ne meidän perheessä mitään merkinneet, ehkä vanhemmat vähän naureskelivat niille. 

Sen sijaan muistan hyvin kyllä Koijärvi-liikkeen, sillä luonnonsuojelu oli tuolloin aivan uusi käsite. Olin jo lapsena innokas luonnossa ja metsissä kulkija. 

Vierailija
19/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän saisi hävetä persuilua ja ääriporvarillisuutta.

Aatteita kuten vihreitä arvoja ja vasemmistolaisuutta voi kannattaa myös tolkullisesti.

haista kukkanen...jos kukaannei laittais vastaan niinntäällä joikais klo 05:00 minareeteista aamu jooga ohjeet ja vaimosi ei voisi käydä ilman muumipukua kaupassa. Tyttösi olisi leikelty ja naimisissa esikoulusta päästyään. Vedän sut munista riippumaan kattoon jos vielä lauot omiasi. Mene V...ttu sinne I?Rakiin jos se on niin ihana paikka.

Sori, minulla ei ole vaimoa. Olen hetero.

Vierailija
20/65 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias, enkä muista lapsuudestani mitään koko taistolaisuudesta. Olen kuullut siitä vasta aikuisena. Telkkarissa näytettiin vappumarsseja ja Neuvostoliiton puoluekokouksia ja paraateja, mutta ei ne meidän perheessä mitään merkinneet, ehkä vanhemmat vähän naureskelivat niille. 

Sen sijaan muistan hyvin kyllä Koijärvi-liikkeen, sillä luonnonsuojelu oli tuolloin aivan uusi käsite. Olin jo lapsena innokas luonnossa ja metsissä kulkija. 

Olet liian nuori, taistolaiset ovat nykyisin 60+ elleivät ole jo mullan alla.