Omaiset paljastavat: Nykänen kuoli viinaan
Omaiset kertovat, että Matin kuolinsyy oli haimatulehdus. Käytännössä Matti siis kuoli viinaan. Välitön kuolinsyy keuhkokuume.
Hatunnosto omaisille avoimuudesta. Eipä ole ensimmäinen viinaan kuollut suomalainen ja usein asioihin liittyy paljon häpeää. Osanotto suruun.
Lähde IL (linkki ei onnistunut)
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvätietää kirjoitti:
Eikö se ole vain hyvä, että kerrotaan. Saattaapa jotkut tämän vuoksi vähentää alkon käyttöään.
Kyllä suurkuluttajien ja alkkisten ympäriltä tuttuja lakoaa viinan takia muutenkin, silti kuvitellaan ettei osu omalle kohdalle tai ei välitetä enää. Tuskin siinä Matin lähtö toimii minkäänlaisena herätyksenä.
Mitä eroa on suurkuluttajalla ja alkkiksella? Suurkuluttaja käy töissä?
Akoholismi on sairaus, johon liittyy riippuvuus ja pakonomaisuus ja josta selviämiseen yleensä tarvitsee hoitoa. Suurkuluttaja juo vaan huvikseen.
Se on mielenkiintoista miten alkoholi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Tietysti kyseessä voi olla myös se että käyttääkö jotakin lääkkeitä ylipäätään ja ottaa alkoholia eli tästähän ainakin maksa rasittuu jne. Mutta lähipiirissä oli lähes rapajuoppo ihminen. Joi noin 30 vuotta massiivisesti ennenkuin kuoli alkoholimyrkytykseen juomalla sinä päivänä tenttua. Ruumiinavauksessa ei löytynyt alkoholin sisäelimille aiheuttamaa vahinkoa ja vauriota tuota myrkytystilaa lukuunottamatta eli sisäpuoli oli suhteellisen kunnossa. Kiitos omaisille, hyvähän näistä asioista on puhua niiden oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen kuolinsyy. :´(
Viina on paha! Miten se voikaan noin viedä ihmisen ja ihmishengen.
Tuli vain mieleeni, että eikö hän saanut tai halunnut hoitoa? Ei kai noihin tauteihin kukaan kertaheitolla kuole?
Eihän se Mattikaan kertaheitolla kuollut, vuosikausiahan hän joi ja rankasti. Luulen, että lääkäri on kyllä jossain vaiheessa puhunut juomisen vähentämisestä/lopettamisesta, mutta ei ole halunnut lopettaa.
On se viinan himo uskomatonta. Yksi tuttu kuoli alta nelikymppisenä, aloitti juomisen teininä. Viimeistä kertaa sairaalassa ollessaan lääkäri sanoi suorat sanat, että kuolema tulee ellei lopeta. Tuttu totesi, ettei häntä tavallinen elämä kiinnosta ja jatkoi juomista ja kuoli jokunen kuukausi tuon sairaalakeikan jälkeen.
Sivuhuomautus.. Olen alle 50 ja haimaongelmia, tulossa leikkaus. En käytä alkoholia kuin 1-2 annosta viikossa. Jokainen, joka kuulee, että haimassani vikaa, niin tekee välittömästi sen johtopäätöksen, että viina sen aiheuttaa. Nykäsestä huolimatta, älkää olettako, että aina johtuu alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
hyvätietää kirjoitti:
Eikö se ole vain hyvä, että kerrotaan. Saattaapa jotkut tämän vuoksi vähentää alkon käyttöään.
Kyllä suurkuluttajien ja alkkisten ympäriltä tuttuja lakoaa viinan takia muutenkin, silti kuvitellaan ettei osu omalle kohdalle tai ei välitetä enää. Tuskin siinä Matin lähtö toimii minkäänlaisena herätyksenä.
Joo eihän alkoholisti koe, että itsellä olisi niin suuri ongelma. Otan esimerkkinä oman äitini, joka on alkoholisti. Perhetuttu kuoli alkoholin aiheuttamiin haittoihin ja äitini oli kovin järkyttynyt kuolemasta, mutta ei noteerannut syytä mitenkään. Eihän se koskaan omalle kohdalle voi sattua jne. kun on niin hyvä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähentänyt juomista Matin kuoleman vuoksi. En muutenkaan juo arkisin koska työt, mutta viikonlopun määriä olen pikkuhiljaa vähentänyt. Tavoitteena on yksi pullo viiniä viikossa. Se on jo melko lähellä.
Hah! En ole koko elämäni aikana juonut pullollista viiniä.
Haimatulehdus oli keltaisen lehdistön huhu. Kuolinsyy oli keuhkokuume.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut Matilla onnellinen liitto, kun piti juoda. Kokiko Matti talon kodikseen.
Saikohan kotona juoda. Vai pitikö mennä takamaille.
Oletko juoppo vai joku sellaista hyysäävä, "ymmärtäväinen" muija?
Lääkäriin meno silloin viikonloppuna olisi saattanut pelastaa Matin hengen sillä kertaa vaikka tuskin se olisi saanut häntä lopettamaan juomista. Kivut ovat voineet olla aika helv....lliset
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut Matilla onnellinen liitto, kun piti juoda. Kokiko Matti talon kodikseen.
Saikohan kotona juoda. Vai pitikö mennä takamaille.
Matti oli ryypännyt 80-luvulta asti, eli ei todellakaan voi syyttää avioliittoa hänen alkoholismistaan. Hän oli juoppo jo kauan ennen Piaakin.
Keuhkokuume on usein se lopullinen tappaja, koska se iskee muusta sairaudesta heikentyneen vastustuskyvyn takia. Sitten lähtö on nopea. Eli Matin tapauksessa on se haimatulehdus oli kroonistunut (niinkuin monella alkoholistilla on), niin se oli laskenut vastutuskykyä ja sitten tuli keuhkokuume ja tappoi.
Liian myöhään. Hävisin vedon että kännikala ei näkisi 50v päiväänsä.
M43v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähentänyt juomista Matin kuoleman vuoksi. En muutenkaan juo arkisin koska työt, mutta viikonlopun määriä olen pikkuhiljaa vähentänyt. Tavoitteena on yksi pullo viiniä viikossa. Se on jo melko lähellä.
Hah! En ole koko elämäni aikana juonut pullollista viiniä.
Mutta sinähän se vasta pyhimys olet.
Tiedätkö ap. se haimatulehdus ja keuhkokuume voi tulla kelle tahansa, myös sinulle, vaikka olisit alkoholin suhteen absolutisti.
Minulla on ollut haimatulehdus, vaikka en käytä pisaraakaan alkoholia, eikä se oireillut millään tavalla tai vaikuttanut vointiin.
Huomattiin kun olin menossa sapiikivileikkaukseen sairaalassa ja leikkausta jouduttiin siirtämään.
Jos sinulla on ap. lääketiett. tietoa noin vähän, niin älä hyvä ihminen julista, jos joku kuolee haimatulehdukseen, että hän on kuollut viinaan, kun sen voi aiheuttaa monet muut asiatkin.
Mutta tämähän on tätä av-laatua. Suurta tietämättömytttä.
Joo 70% haimatulehduksista aiheutuu alkoholista ja Matin sisko sanoo Matin alkoholismin johtaneen haimatulehdukseen, mutta mikäs siinä. Voihan se johtua muustakin, sanoo av-mamma.
Mässäile nyt päivä iltaan asti Matin kuolemalla. Matti sentään eli, sinä kököttänyt täällä jo usean vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin meno silloin viikonloppuna olisi saattanut pelastaa Matin hengen sillä kertaa vaikka tuskin se olisi saanut häntä lopettamaan juomista. Kivut ovat voineet olla aika helv....lliset
Ei minulla haimatulehduksessa ollut mitään kipuja, en edes tiennyt sairastavani haimatulehdusta ja se huomattiin vasta sairaalassa, muun asian yhteydessä. Ja enkä käytä edes alkoholia, haimatulehdus voi tulla muustakin kuin alkoholin käytöstä.
Pumpui kirjoitti:
tämä tuli uutisena ja/tai yllätyksenä kenelle?
Perimmäinen kuolinsyyn ei varmaan monellekaan, mutta omaisten avoimuus tuli ja ihan hyvä että tällaisen kertoivat julkisuuteen. On muutamia tapauksia joissa olisi voinut toimia samalla tavalla jotta huhut eivät olisi lähteneet lentoon, mm. Mika M, Gösta...
Kauheaa, näitä lukiessahan voisi asiaan perehtymätön saada käsityksen, että Matti käytti päihteitä.
Kohtasin eilen kävelykadun penkillä nuokkumassa ehkä noin kolmekymppisen miehen, työläisen kourat, otsa , poski, käsi veressä, eli oli jo jossakin kompuroinut ja näytti siltä, että voi pudota penkiltä, joku punainen viinapullo puoliksi juotuna vieressään. Todella pahaa teki katsella sammumispisteessä alkoholimyrkystä
ihmistä jolla varmasti on elämää vielä edessään, kenties hätäntyneitä omaisia odotti jossakin.