Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkkyys kyllä näkyy aina ihmisen alta

Vierailija
17.05.2019 |

Tiedoksi kaikille muodikkaasti erityisherkiksi tekeytyville hörhöille.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei selvästi ymmärrä seuralaistaan.

Vierailija
22/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes haluaa tekeytyä joksikin erityisherkäksi. Kaveri väitti minua sellaiseksi ja vähän loukkaannuin. En todellakaan ole mikään eritysherkkä.

No herkkänahkainen ainakin olet jos tuosta loukkaannuit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku hemmottelu liittyy biologiaan?

Vierailija
24/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä raskas keskustelu

Vierailija
25/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä raskas keskustelu

Taidat olla aika herkkä :)

Vierailija
26/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä maailmassa kukaan aisti ja tunne asioita just samalla tavalla kuin joku toinen.

Vierailija
27/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä ''erityisherkkyys'' on vähän samaa sarjaa ylidiagnosoitujen ADD, ym. persoonallisuuksien kanssa. Elämän vastoinkäymisille  ja haasteille halutaan löytää joku lääketieteellinen selitys ja poikkeuksellisuudesta on tullut uusi normi. 

Tätä on tutkittu jo aika paljon ja sille on englannin kielessä myös tieteellinen termi sensory processing sensitivity, ja sitä esiintyy myös älykkäissä eläimissä, ei vain ihmisissä. Eli on todellinen ilmiö ja ihan päivänselvää se onkin, että jotkut ihmiset ovat jo varhaisista lapsuusvuosista lähtien huomattavasti aisti- ja tunneherkempiä kuin toiset.

Ihmiset joilla on vähän herkkyyttä, ehkä jostain syystä olettavat, että muut ovat pohjimmiltaan samanlaisia kuin he, mutta vain herkistelevät turhaan tms. Samoin ihmiset, joilla ei ole tunneälyä, luulevat usein, että tunneälyä ei ole olemassa, koska eivät yksinkertaisesti ymmärrä, mitä se edes tarkoittaa.

Vierailija
28/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin kyse keski-ikäisistä henkilöistä jotka yhtäkkiä on alkaneet esittää erityisherkkää, aiemmin on oltu kaikkea muuta oikein tyytyväisenä. Oikeasti herkkiä ihmisiä olen tavannut paljonkin.

Vierailija
29/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä maailmassa kukaan aisti ja tunne asioita just samalla tavalla kuin joku toinen.

Ei niin. Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi mutta yksi typerimmistä lauseista jota joskus kuulee on tämä "mä tiedän miltä susta tuntuu". Ei, et tiedä. Kukaan ei voi tietää miltä toisesta tuntuu. Ei vaikka olisi kokenut täysin saman asian. Tunnekokemukset ja aistimukset ovat aina yksilöllisiä, ne ovat niin monen eri asian summa.

Vierailija
30/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä ''erityisherkkyys'' on vähän samaa sarjaa ylidiagnosoitujen ADD, ym. persoonallisuuksien kanssa. Elämän vastoinkäymisille  ja haasteille halutaan löytää joku lääketieteellinen selitys ja poikkeuksellisuudesta on tullut uusi normi. 

Tätä on tutkittu jo aika paljon ja sille on englannin kielessä myös tieteellinen termi sensory processing sensitivity, ja sitä esiintyy myös älykkäissä eläimissä, ei vain ihmisissä. Eli on todellinen ilmiö ja ihan päivänselvää se onkin, että jotkut ihmiset ovat jo varhaisista lapsuusvuosista lähtien huomattavasti aisti- ja tunneherkempiä kuin toiset.

Ihmiset joilla on vähän herkkyyttä, ehkä jostain syystä olettavat, että muut ovat pohjimmiltaan samanlaisia kuin he, mutta vain herkistelevät turhaan tms. Samoin ihmiset, joilla ei ole tunneälyä, luulevat usein, että tunneälyä ei ole olemassa, koska eivät yksinkertaisesti ymmärrä, mitä se edes tarkoittaa.

En kieltänytkään heidän olemassaoloaan, avainsana on ylidiagnosointi. Varmaan aika yleistä ensin netissä tehdä itsediagnoosi - joka sitten tavallaan saattaa alkaa ohjata ajattelua ja käyttäytymistä - ja myöhemmin tältä pohjalta hakea se virallinen diagnoosi psykiatrilta. 

Vierailija
31/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin kyse keski-ikäisistä henkilöistä jotka yhtäkkiä on alkaneet esittää erityisherkkää, aiemmin on oltu kaikkea muuta oikein tyytyväisenä. Oikeasti herkkiä ihmisiä olen tavannut paljonkin.

Oletko siis ihan tosielämässä törmännyt tuollaisiin esittäjiin esim. kaveripiirissä vai tarkoitatko jotain julkkiksia, joka nyt keski-ikäisenä sanoo olevansa erityisherkkä? Esim. taiteilijoissa, näyttelijöissä ja muusikoissa on paljon erityisherkkiä, ja jotkut sellaiset uskaltaa varmaan vasta nyt puhua herkkyydestään julkisesti, kun siitä on tullut sosiaalisesti hyväksytympää. 

Vierailija
32/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kieltänytkään heidän olemassaoloaan, avainsana on ylidiagnosointi. Varmaan aika yleistä ensin netissä tehdä itsediagnoosi - joka sitten tavallaan saattaa alkaa ohjata ajattelua ja käyttäytymistä - ja myöhemmin tältä pohjalta hakea se virallinen diagnoosi psykiatrilta. 

Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä persoonallisuushäiriö, joten ei sitä ylipäätään diagnosoida eikä psykiatriassa edes puhuta siitä, vaan se on psykologien tutkima persoonallisuuspiirre, kuten esim. älykkyys.

Vierailija
33/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ihan tosielämässä törmännyt tuollaisiin esittäjiin esim. kaveripiirissä vai tarkoitatko jotain julkkiksia, joka nyt keski-ikäisenä sanoo olevansa erityisherkkä? Esim. taiteilijoissa, näyttelijöissä ja muusikoissa on paljon erityisherkkiä, ja jotkut sellaiset uskaltaa varmaan vasta nyt puhua herkkyydestään julkisesti, kun siitä on tullut sosiaalisesti hyväksytympää. 

Lähisukulainen niin on varmaa tietoa ja oksettaa.

Vierailija
34/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oon sanottu että oon herkkä... Oon kuitenkin ihan hirvee ääliö.  Oon vaan aika ujo niin ihmiset erehtyvät mua luulemaan kiltiksi ja mitä kaikkea vielä. Oon esim joskus kertonut että mulla on ollut alkoholin käytön kanssa ongelmia, niin sille on tuhahdettu ja naureskeltu. Join siis lukioaikoina kuutena päivänä viikossa, joskus aloitin juomisen ennen kouluun menoa ja join koulun vessassa. Mutt eipä kukaan oo uskonu, luultavasti jos pukeutuisin eri lailla, meikkaisin paljon, olisin luonteeltani puheliaampi niin sitten varmaan uskoisivat vaikka väittäisin olevani huumeisiin koukussa. Mutt ei, ku on tämmönen hiljanen pikkunen blondi niin heti ajatellaan ett toihan nyt ei varmasti uskalla kiroillakkaan.

Mutt siis joo, kyllähän mä joissain tilanteissa yritänkin näytellä sitä kilttiä, ei sitä esim töissä voi huonosti käyttäytyä. Vituttaa vaan, kun aina vaan tytötellään ja kun vuosia sitten työskentelin hoitajana kotihoidossa niin mulle ei annettu kaikista pahimpia asiakkaita "kun ethän sä niille pärjää" Ja ei, en todellakaan ollut osoittanut minkäänlaista ammattitaidottomuutta tai muuta vastaava mikä olis oikeuttanu moisia kommentteja

Vierailija
35/35 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulainen niin on varmaa tietoa ja oksettaa.

Oletko siis itse erityisherkkä ja huomaat, että se lähisukulainen vain esittää? Etkä ole huomannut hänessä aiemmin mitään erityisherkkyyden merkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi