Nykynuoret eivät tiedä, että vieraan ei kuulu pukeutua häissä valkoiseen
Siis huoh, taas on yksi tuttu (nuori nainen) pistänyt Instagramiin kuvia, kuinka on häävieraana valkoinen mekko päällään. Mekko on sentään lyhyt, mutta jonkin verran on tullut nähtyä viime vuosina myös pitkiä valkoisia mekkoja häävierailla. Joistain vanhojen etikettien säännöistä aika on varmasti ajanut ohi ja niitä voi vähän rikkoa, mutta ainakin itse olen omaksunut ehdottomaksi säännöksi sen, että häissä kokovalkoinen on varattu morsiamelle. Onkohan niin, että tämä itselle niin tuttu sääntö on näille (muille) nuorille vieras vai onko kyse vaan piittaamattomuudesta?
Kommentit (38)
Kaikenlaisia mustia kaapuja sun muita näkee liikenteessä nykyään. Miksi kuvittelet, että nimenomaan tuo sääntö säilyisi, kun koko maa on muutettu ihan erilaiseksi viime vuosina. Eikös perinteet ole impivaaraa ja persuilua?
Miten on. Onko hautajaisiin sopivaa pukeutua hihattomaan mekkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten on. Onko hautajaisiin sopivaa pukeutua hihattomaan mekkoon.
Ei ole. Eikä myöskään minimekko ole sopiva (sellaisiakin olen hautajaisissa nähnyt)
Miten kukin hääpari ajattelee. Olihan palstalla hiljan, että yksi hääpari vaati kaikkia pukeutumaan häissä valkoiseen, vieras ei tykännyt kun piti ostaa vaatteita.
Nykyisin monillakaan ei ole enää sopivaisuudentajua juuri missään asiassa. Tämä vain yksi esimerkki siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 80-vuotias isäni oli hyvin närkästynyt, kun nuoret miehet olivat häissä mustissa puvuissa. Kuulemma hautajaispuku ei sovi kesäjuhliin, pitäisi olla vaalea kesäpuku.
Minä 35-vuotiaana naisena ihmettelen usein samaa. En nyt suoranaisesti paheksu, mutta olen isäsi kanssa samaa mieltä. Musta puku mustalla solmiolla on hautajaisasu. Ja naisillakin kokomusta on hautajaisasu, ei hääasu.
Mun miehelläni on tasan yksi puku, ja se on musta. Oon itsekin pukeutunut mustiin häissä, koska se kuuluu tyyliini.
Niin tärkeintähän on, että oma tyyli säilyy ja pysyy oli se sitten mustapuku tai pieruverkkarit; mitäpä etiketitä ja käytöstavoista....
Olipas hieman kärjekkäästi sanottu; varmasti puoliksi totta ja puoliksi hieman provosoivasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukin hääpari ajattelee. Olihan palstalla hiljan, että yksi hääpari vaati kaikkia pukeutumaan häissä valkoiseen, vieras ei tykännyt kun piti ostaa vaatteita.
No se on sitten taas asia erikseen jos hääpari toivoo pukeutumiseen tietynlaista teemaa, silloinhan se on mainittuna kutsussa. Jos mitään mainintaa ei ole, noudatetaan normaalia etikettiä ja pukeudutaan tilaisuuteen sopivalla tavalla.
Jos kuitenkin on hihaton mekko päällä hautajaisissa, onko tarkoitus olla loukkaava vai onko kyse tietämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin on hihaton mekko päällä hautajaisissa, onko tarkoitus olla loukkaava vai onko kyse tietämättömyydestä.
Kyse on typeryydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 80-vuotias isäni oli hyvin närkästynyt, kun nuoret miehet olivat häissä mustissa puvuissa. Kuulemma hautajaispuku ei sovi kesäjuhliin, pitäisi olla vaalea kesäpuku.
Minä 35-vuotiaana naisena ihmettelen usein samaa. En nyt suoranaisesti paheksu, mutta olen isäsi kanssa samaa mieltä. Musta puku mustalla solmiolla on hautajaisasu. Ja naisillakin kokomusta on hautajaisasu, ei hääasu.
Mun miehelläni on tasan yksi puku, ja se on musta. Oon itsekin pukeutunut mustiin häissä, koska se kuuluu tyyliini.
Tästä juuri on kysymys. Nuo häissä olleet nuoret miehet olivat kaikki korkeakoulutettuja ja monella mittarilla fiksuja, mutta puku ei kuulunut heidän tyyliinsä - paitsi se ainokainen musta puku mustan kravatin kanssa.
Minun 80-vuotias isäni taas on kansakoulun käynyt metsätyömies, eikä hänellä ole käytännössä mitään omaa tyyliä. Mutta jostakin hän on aina repinyt rahat tummaan ja vaaleaan pukuun, joista hän on juhliin sopivan valinnut.
En sano että toinen sukupolvi olisi toista parempi. Mutta erilaisia ovat.
Etiketti on juuri siksi, että tiedetään miten käyttäydytään/pukeudutaan.
Kyse ei ole "kiusaamisesta" vaan siitä että kaikilla on mukavaa kun tiedetään miten hommat etenee, ikään kuin "pelisäännöt" juhlalle.
Yleensä ihmiset oppivat nuo jo lapsena, ja tavat siirtyvät kuin itsestään eteenpäin, ellei joku urpo välissä pidä ok juttuna sitä et4ä hautajaisissa ollaan corcseissa ja häissä verkkareissa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään nuorten "ongelma". Useissa häissä olen nähnyt myös 50+ naisia valkoisissa juhlamekoissa. Sinälläänhän sillä ei ole merkitystä, jos asia on morsiamelle ok. Edes morsiamista kaikki eivät ole kiinnostuneita vanhoista etiketeistä/perinteistä. Jos ei halua juhliinsa muita valkomekkoisia, sen voisi mielestäni mainita kutsussa.
Kyllä minä ainakin hääkutsuja väsätessäni olettaisin, että jokaisella on sen verran älliä päässä, ettei nyt juuri siihen ainoaan juhlaan, jossa valkoinen on "varattu" toiselle päivän juhlakaluista ole pakko kaivaa sitä valkoista kolttua kaapista tai jopa varta vasten hankkia sellaista. Tuntuisi tyhmältä kirjoittaa hääkutsuun, että ethän pukeudu valkoiseen mekkoon :D
Voihan siihen kirjoittaa, että kyseessä on pönötysjuhlat, joten toimithan kaikilta osin etiketin mukaisesti.
Kyllä tuota näkee paremmissakin piireissä, jopa kuninkaallisissa häissä.
Ja mitä tulee käytöstapoihin ja etikettiin, niin paljon näkee, jopa morsiamen pukeutuvan kirkkoon olkapäät paljaana.
Ja eikä siitä kauaa ole, kun hyviin tapoihin kuuluu naisten peittää huivilla tai hatulla hiukset kirkossa.
Näin ne hyvät käytöstavat ja etiketti muuttuu aikojen saatossa.
Ja minusta on ihan ymmärrettävää, ettei nuoret hallitse hyviä tapoja, kun niitä ei aina hallitse vanhemmatkaan esim. olkapäät paljaana kirkossa tai morsiamelta näkyy rinnat alttarilla.
Ja en pahoita mieltäni tai anna ärsytyksen aihetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään nuorten "ongelma". Useissa häissä olen nähnyt myös 50+ naisia valkoisissa juhlamekoissa. Sinälläänhän sillä ei ole merkitystä, jos asia on morsiamelle ok. Edes morsiamista kaikki eivät ole kiinnostuneita vanhoista etiketeistä/perinteistä. Jos ei halua juhliinsa muita valkomekkoisia, sen voisi mielestäni mainita kutsussa.
Kyllä minä ainakin hääkutsuja väsätessäni olettaisin, että jokaisella on sen verran älliä päässä, ettei nyt juuri siihen ainoaan juhlaan, jossa valkoinen on "varattu" toiselle päivän juhlakaluista ole pakko kaivaa sitä valkoista kolttua kaapista tai jopa varta vasten hankkia sellaista. Tuntuisi tyhmältä kirjoittaa hääkutsuun, että ethän pukeudu valkoiseen mekkoon :D
Voihan siihen kirjoittaa, että kyseessä on pönötysjuhlat, joten toimithan kaikilta osin etiketin mukaisesti.
Kuulostaa siltä, että sulla on etiketti noin niin kuin laajemminkin hakusessa ;)
Lakkiaisasuni oli valkoinen. Samana kesänä oli tuttavan häät. Äitini pakotti minut pukemaan sen lakkiaisasun päälle. Sen verran modifioitiin, että jakun alla oli musta toppi. Ja äitini on syntynyt 40-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisella hääpuvulla on kyllä lyhyempi perinne, kuin mustalla. Ennen morsiammet pukeutuivat mustaan hääpukuun, vielä 1900-luvulla.
Ja mitä tulee mustaa hautajaisasuun, niin sekin on sidottu uskontoon. Jossakin uskontokunnissa hautaisiin puetaan juhlavaatteet, mutta ei mustaa esim. Mormoonit, Herran kansalaiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisella hääpuvulla on kyllä lyhyempi perinne, kuin mustalla. Ennen morsiammet pukeutuivat mustaan hääpukuun, vielä 1900-luvulla.
Ja mitä tulee mustaa hautajaisasuun, niin sekin on sidottu uskontoon. Jossakin uskontokunnissa hautaisiin puetaan juhlavaatteet, mutta ei mustaa esim. Mormoonit, Herran kansalaiset jne.
Niinpä, sinakin sota-aikana oli paljon mustia pukuja tai mitä vaan löydettiin hääpukuina. En ole omasta mielestäni mikään kukkahatttutäti mutta nykyään lähes kaikilla morsiamilla on olkaimeton mekko ja tissit esillä. Mitä sillä sitten on väliä mitä vieraat pitävät. Olen myös hautajaisissa kesällä nähnyt mustavalkoisia asuja mikä on ok.
En nyt tuota tarkoittanutkaan niin, että asia olisi minulle kuolemanvakava ja tekisin siitä numeron jos joku uskaltaisi häihini valkoisessa asussa tulla, ihan se ja sama. Ajattelen vain niin, että ainakin omassa tuttavapiirissäni tuollainen asia olisi ihan itsestäänselvää hääparin ja morsiamen huomioimista ja tietynlaista kunnioittamista ja siksi en osaisi/tajuaisi sitä siihen hääkutsuun erikseen kirjoittaa, kuten lainaamani kirjoittaja ehdotti.