Mihin kt-asuja voi tyhjentää vanhat mullat kukkalaatikoista?
Kommentit (29)
Pienemmät määrät biojätteeseen, isommat määrät paikalliselle sorttiasemalle.
Kannattaa perustaa sinne komposti sinne kerrostalonkin pihaan.
Riippuu kunnasta, joissakin biojätekin menee polttoon jolloin sinne ei saisi laittaa palamatonta materiaalia kuten hiekkaa. Kannattaa oman kunnan jäteneuvonnasta tarkistaa miten siellä suositellaan, kompostoidaanko biojäte vai poltetaanko sekin.
Jos biojätettä erilliskerätään, se ei mene polttoon. Vaihtoehdot ovat kompostointi ja anaerobinen käsittely, josta saadaan biokaasua.
Mä olen ottanut laatikon mukaan ja kipannut sen sisällön suoraan bioroskiin.
Katso oman kunnan jätehuollon sivuilta kierrätysohjeet, ne vähän vaihtelee alueittain. Voi olla että jäteastoiden kansissakin lukee mitä niihin saa laittaa.
Onko se ihan tosi ettei sitä multaa voi enää käyttää? Miksei? Eikö lannoituskaan auta? Tuntuu aika hullulta ns. ekoilu ja parvekekasvatus, kun multaakin pitää haalata kaupasta ja roskiin joka vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Onko se ihan tosi ettei sitä multaa voi enää käyttää? Miksei? Eikö lannoituskaan auta? Tuntuu aika hullulta ns. ekoilu ja parvekekasvatus, kun multaakin pitää haalata kaupasta ja roskiin joka vuosi?
Multaa ei tosiaankaan tarvitse vaihtaa joka vuosi, vanhan mullan voi käännellä ja poistaa maatumattoman kasviaineksen. Istutuskuoppaan voi toki halutessaan lisätä vähän uutta multaa, sitäkin on saattanut jäädä edelliseltä vuodelta. Lannoitepurkki/pullo/pussi, vaikka olisi pienikin, riittää usein vuosiksi, joten säästyy mullanvaihdolta. Multia on myös erilaisia, toisissa on koko kesän riittävä lannoitus mukana ja tietenkin riippuu mitä kasvattaa.
Kiitos. Minäpä istutan sitten noihin samoihin multiin ja laitan lannoitetta. - ap -
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta sillä, että ihmisellä kasvaa parvekkeella jotakin, yleensä varmaan kukkia, ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä ekoilun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta sillä, että ihmisellä kasvaa parvekkeella jotakin, yleensä varmaan kukkia, ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä ekoilun kanssa.
Kyllä kai nykyään on tosi yleistä kasvattaa jotain yrttejä ja salaatteja ja jopa pottuja?
Piti googlettaa, kun kiinnosti vanhan mullan jälleen käyttö.
https://puutarha.net/vastauspalvelu/parvekepuutarha/mullan_uudelleenkay…
Mä käyn nakkaamassa takapihan sireenipuskien juurelle ja levittelen siihen. Niin me teemme myös edelliskesän kukkaistutusten mullille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai nykyään on tosi yleistä kasvattaa jotain yrttejä ja salaatteja ja jopa pottuja?
No varmaan, mutta tässäkin puhutaan kukkalaatikoista ja niillä ei kyllä välttämättä ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, miten kukkien kasvattaja ajattelee ekologisuudesta.
Koska arkisen toimivia vastauksia on jo saatu, tässä vielä yksi vinkki erikoisuudentavoittelijoille. Tehkää kuten siinä yhdessä vankilapakoleffassa eli sidotte päällänne olevien pitkien housujen lahkeensuiden ympärille narut jotka pitävät lahkeet supussa. Sitten lahkeet lastataan täyteen multaa ja ulkoilureitin varrella vaivihkaa karistetaan ne pois lahkeensuun nyörejä avaamalla. "Ei tehdä tästä numeroo"-tyyppisen ihmisen valinta! Toiminee paremmin väljälahkeisilla housuilla, tuskin lainkaan leggingseillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan, mutta tässäkin puhutaan kukkalaatikoista ja niillä ei kyllä välttämättä ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, miten kukkien kasvattaja ajattelee ekologisuudesta.
Viestini ei koskenut suoraan aloittajaa, vaan noin yleensä ottaen, kun itse olen tässä hieman ihmetellyt kun näitä parvekekasvatuksesta kertovia juttuja on paljon, mutta missään ei oikeastaan puhuta vanhan mullan käyttömahdollisuuksista, että onko tosiaan yleisin tapa vaihtaa ne.
Jos kesäkukissa on ollut jotain tauteja en käyttäisi enää samaa kukkamultaa seuraavana kesänä. Sairastuu pian uudet kalliit taimetkin.
Lähimetsään tai oman pihan puskien juurelle. Uusavuttomuutta...
Meillä on kerrostalon pihanurmikossa keväisin lumiauran tekemiä kuoppia, niin olen täyttänyt niitä vanhalla kukkamullalla. Metsään ei puutarhajätettä saa viedä.
Yep