Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun pääsen helposti työhaastatteluihin, mutta en koskaan tule valituksi?

Vierailija
16.05.2019 |

Useimmiten kolme neljästä lähettämästäni työhakemuksesta johtaa haastattelukutsuun, mutta homma tyssää aina haastatteluun. Olen loistava kirjoittaja ja osaan kenties siksi markkinoida itseäni hyvin paperilla, mutta ilmeisesti en vaan vakuuta työnantajia livenä tai henkeni haisee kuolemalta tjsp. Olenkin saanut työpätkiä tähän saakka suhteilla, mutta jokaisen pätkän jälkeen alkaa sama rumba tuloksettomien haastatteluiden kanssa.

Taustatietona mainittakoon, että olen akateeminen pätkätyöläinen. Viimeisiin haastatteluihin olen petrannut entistä paremmin mm. harjoittelemalla kunnolla etukäteen yleisimpiin kysymyksiin vastaamista, hankkimalla kirjalliset suositukset edellisiltä työnantajilta jne. Olen myös mielestäni suoriutunut hyvin ja saanutkin hyvää palautetta haastatteluista. Joitain kertoja olen jäänyt kokeneempien hakijoiden varjoon tai tehtävä ei olekaan ollut aivan sopiva minulle, mutta useimmiten valitsematta jääminen on jäänyt mysteeriksi.

Mikä siis avuksi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on niin paljon elämässä hakattu että ei jaksa sitä enää.

Vierailija
22/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaan papereista ja koulutuksesta kiinni jos pääset melkein aina haastatteluun.

Monet haastattelut on aika kaavamaista ja kysymyksiin odotetaan tietynlaisia vastauksia. Opin tämän kun kävin haastatteluissa oltuani pitkään yrittäjänä. Aloin päästä haastatteluihin opittuani kirjoittamaan oikeanlaisia hakemuksia. Sitten piti alkaa opiskella työhaastattelua varten. Onneksi netti on pullollaan oikeita vastauksia ja ehdottomasti vääriä vastauksia. Joihinkin niistä olin aluksi sortunutkin.

Ja monessa paikassa persoonallisuuden saa unohtaa, tosin en tiedä mitä työtä olet hakemassa. Kunhan on asiallinen, ei pelkää uutta, on valmis oppimaan kaiken mitä tarvitaan, sopivasti pätevyyttä ja uskoa omaan pärjäämiseensä.

Tämä kaikki pitäisi jaksaa pitää kasassa koko haastatteluprosessin ajan ettei rentoudu liikaa ja poikkea kaavamaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakemuksissa omaperäinen mutta haastatteluissa annat ulkoaopeteltuja tusinavastauksia?

Voi olla jälkimmäisestä kyse, pelkään olla oma itseni haastatteluissa kun olen joskus lipsauttanut vahingossa jotain tyhmää alkaessani liian rennolle linjalle. AP

Ne tyhmät lipsutuksen ovat merkki siitä, että olet inhimillinen etkä ulkoaopeteltu kone.

Vierailija
24/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Työnantaja palkkaa aina mieluummin henkilön, joka ei ole työtön. Eli vaikka olisit kaupan kassalla akateemisena, niin mieluummin hänet kuin työttömän. Eli älä jättäydy työttömäksi, vaikka et oman alan töitä saisikaan.

2. Joku sinun persoonassasi tai ulosannissa ei ole niin kiinnostavaa. Yleisesti nykypäivänä sosiaalisuus, avoimuus, iloisuus jne ovat isoja valtteja. Ei ole niin nuukaa sillä koulutuksella ja muilla pätevyyksillä, jos on hyvä tyyppi. Näin olen kuullut monta kertaa, että on palkattu siksi, että on hyvä tyyppi ja sopii työyhteisöön. Liika nöyristely ja kenkiin tuijottelu ei ole haastattelussa hyväksi.

3. Lisäksi kielitaito on nykyään lähes joka alalla todella merkittävä taito, vaikkei sitä erikseen korostetakaan.

Nämä on siis yleisimmät asiat miksi ihminen ei tule valituksi.

Vierailija
25/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös harvat työpaikat menevät avoimen haun kautta. Töitä pitää aktiivisesti osata itse etsiä, pitää verkostoitua, hankkia suhteita jne. Ole iloinen, sosiaalinen ja avoin. Hiljaiset nöyristelijät eivät kiinnosta.

Vierailija
26/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin samaa eli kiva työkaveri halutaan palkata, joka kuitenkin pystyy keskittymään työhönsä ja pitää kiinni sovitusta. Ole aidosti oma itsesi, mutta älä mollaa vanhoja työpaikkoja, vaan tuo esiin ne asiat, joita olet niissä oppinut. Vahvuutesi.

Erityisesti Helsingissä usein pystytetään joku virkakulissi. Aidolla läsnäololla kannattaa kuitenkin mennä haastatteluun.

Vierailija
27/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cv:ssä ei ole kuvaa ja haastatteluun tulee epämiellyttävän näköinen ihminen? Tönkkö kehonkieli? Liian etäinen ja asiallinen itseilmaisu?

Vierailija
28/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee välttämättä mitään väärin. Todennäköisesti sinulla on hyvät paperit ja mielenkiintoinen työhistoria, minkä ansiosta pääset helposti haastatteluun. Et vaan ole juuri se oikea tyyppi hakemiisi tehtäviin, kilpailu on nykyään kovaa. Tsemppiä!

Vierailija
29/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemukseis ja olemukseis eivät vastaa toisiaan - jäät kiinni valeistais.

Vierailija
30/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatko vaatimaan kaikenlaista haastattelussa?

Vierailija
31/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama homma. Ryhmähaastatteluista ei ole toivoakaan päästä läpi. Siellä äänekkäimmät ja aggressiivisimmat ehdokkaat pärjäävät. 

Vierailija
32/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet paljon julkisen puolen töitä, siellä monet rekrytoinnista ovat silmänlumetta ja paikat täytetään sisäisesti. Joutuvat kuitenkin kutsumaan pätevät hakijat haastatteluun.

Vierailija
33/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kanssa temusin 2.5v. Pääsin haastatteluihin mutten koskaan tullut valituksi. Lopulta tärppäsi ja sain 8kk pätkän. Erityiskielitaidolla, jota tosin en ole päässyt hyödyntämään.

Vierailija
34/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaikuta epätoivoiselta, usko itseensi, yritä luoda rauhallinen ja vakuuttava tunnelma. Moni haastattelija pitää rauhallisuudesta eikä paniikista.

Vierailija
35/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin vähän samalaisia ongelmia. Noin 1/3 hakemuksista johtaa varsinaiseen haastatteluun ja puhelin- ja videohaastatteluihin vieläkin suurempi osa, mutten kuitenkaan tule valituksi kuin harvoin. Olen joskus jäätynyt aika pahasti haastatteluissa, mutta näin ei kuitenkaan käy läheskään aina, vaan usein olen ollut mielestäni ihan rennon oloinen. Minulla ei ole vielä varsinaista kokemusta oman alan hommista, joten voi tietenkin olla mahdollista, että haen itselleni jotenkin vääränlaisia paikkoja. 

Vierailija
36/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän sama homma. Ryhmähaastatteluista ei ole toivoakaan päästä läpi. Siellä äänekkäimmät ja aggressiivisimmat ehdokkaat pärjäävät. 

Ei välttämättä. Minä olin nykyistä työpaikkaani hakiessa ryhmätehtävässä, jossa tietoisesti olin hieman passiivinen, koska pari tyyppiä halusi esiintyä "johtajina". Yritin kysyä tilannetta avaavia kysymyksiä muilta osallistujilta ja osallistaa itseäni passiivisempia. 

Vierailija
37/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Minä olin nykyistä työpaikkaani hakiessa ryhmätehtävässä, jossa tietoisesti olin hieman passiivinen, koska pari tyyppiä halusi esiintyä "johtajina". Yritin kysyä tilannetta avaavia kysymyksiä muilta osallistujilta ja osallistaa itseäni passiivisempia. 

Jep, päsmäröinti kertoo huonoista tiimitaidoista.

Vierailija
38/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelevat että tulet raskaaksi.

Vierailija
39/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas toistepäin, ja varmasti vaikuttaa tähän se, että en esim ole valmistunut ja hakemiini paikkoihin ei ole ollut kokemusta. Mutta aina olen saanut paikan, jos vain haastatteluun pääsen. En tiedä mitä teen jotenkin ”enemmän oikein” ja päihitän minua kokeneemmatkin, mutta laitan nyt vaikka esimerkiksi millainen olen mielestäni haastatteluissa: kättelen reippaasti Jan itsevarmasti, höpöttelen niitä näitä jo ennen kuin haastattelu alkaa, riippuen haastattelijasta, saatan vitsailla jostain asiasta, olen myös opetellut ulkoa vastauksia, mutta sovellan niitä tilanteen mukaan. Pidän ryhdin suorassa, mutta yritän näyttää suht rennolta (ja kyllä jännitän ihan älyttömästi). Huomaan työpaikalla, että muidenkin osastojen ihmiset tietävät nopeasti kuka olen ja monet juttelevat meidän työporukasta vain minun kanssa. Uskoisin, että se johtuu iloisesta asenteestani, joka huokuu haastatteluissa selkeästi ulos. Kävelenkin aina iloisesti ja hymyilen herkästi. En siis tippaakaan jäykkä tai yritä sillä tavalla olla mikään ”yliuskottava”, vaan lämmin ja iloinen persoona, joka kuitenkin vaikuttaa ahkeralta ja luotettavalta. Kehonkieleni on sellainen reipas ja ryhdikäs. Moni varmaan vaikuttaa jäykältä kun ajattelee, että sellainen vakava uskottavuus toimisi??

Pitäisi kyllä joskus kysyä, että miksi juuri minä. Eli näenkö asian oikein, vai onkohan monissa jokin muu mikä valuuttaa, koska tämä nyt oman pohdinnan tulos... uskon monesti haastattelun jälkeen, että meni tosi huonosti kun jännitin ja höpöttelin kaikkea, luulen aina, että vaikutin ihan pelleltä ja en varmasti saa paikkaa. Joskus puren hammasta kun on tullut sanottua jotain typerää, mutta taidan olla vain kamalan kriittinen ja pyrin täydellisyyteen. Täydellisestihän ne ei kyllä koskaan mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan