Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun pääsen helposti työhaastatteluihin, mutta en koskaan tule valituksi?

Vierailija
16.05.2019 |

Useimmiten kolme neljästä lähettämästäni työhakemuksesta johtaa haastattelukutsuun, mutta homma tyssää aina haastatteluun. Olen loistava kirjoittaja ja osaan kenties siksi markkinoida itseäni hyvin paperilla, mutta ilmeisesti en vaan vakuuta työnantajia livenä tai henkeni haisee kuolemalta tjsp. Olenkin saanut työpätkiä tähän saakka suhteilla, mutta jokaisen pätkän jälkeen alkaa sama rumba tuloksettomien haastatteluiden kanssa.

Taustatietona mainittakoon, että olen akateeminen pätkätyöläinen. Viimeisiin haastatteluihin olen petrannut entistä paremmin mm. harjoittelemalla kunnolla etukäteen yleisimpiin kysymyksiin vastaamista, hankkimalla kirjalliset suositukset edellisiltä työnantajilta jne. Olen myös mielestäni suoriutunut hyvin ja saanutkin hyvää palautetta haastatteluista. Joitain kertoja olen jäänyt kokeneempien hakijoiden varjoon tai tehtävä ei olekaan ollut aivan sopiva minulle, mutta useimmiten valitsematta jääminen on jäänyt mysteeriksi.

Mikä siis avuksi?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakemuksissa omaperäinen mutta haastatteluissa annat ulkoaopeteltuja tusinavastauksia?

Vierailija
2/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvita kuin yksi sinua pätevämpi tai sopivampi hakija ja jäät kakkoseksi. Onko sun mahdollista hankkia jotain omaa alaasi tukevaa osaamista, mitä muilla hakijoilla tavallisesti ei ole? Onko esimerkiksi jokin vieras kieli sellainen, joka parantaisi mahdollisuuksiasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön, sinun sijaasi valitaan useimmiten joku jo töissä oleva (tilastollinen fakta). Paras neuvo työnhaussa menestymiseen onkin olla töissä jo valmiiksi.

Vierailija
4/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun homma on nyt mennyt tähän, että olet aina samassa tilanteessa (päiväni murmelina!) niin voit tehdä jotain ihan uutta. 

Nyt tarvitaan radikaaleja muutoksia. Kokeile todella raflaavaa pukeutumista. Tee itsestäsi ja taidoistasi räväkkä revyy-esitys. Tai miten olisi, jos olisit ihan aito oma itsesi? Olisitko jotenkin erilainen kuin tähän asti haastatteluissa? 

Vierailija
5/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen ja pätkätyöläinen. Siinä ne syyt. Puhun vuosien kokemuksella.

Vierailija
6/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, nk. "always a bridesmaid, never the bride"-ilmiö. Tuttua.

Vierailija
7/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakemuksissa omaperäinen mutta haastatteluissa annat ulkoaopeteltuja tusinavastauksia?

Voi olla jälkimmäisestä kyse, pelkään olla oma itseni haastatteluissa kun olen joskus lipsauttanut vahingossa jotain tyhmää alkaessani liian rennolle linjalle. AP

Vierailija
8/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin yksi sinua pätevämpi tai sopivampi hakija ja jäät kakkoseksi. Onko sun mahdollista hankkia jotain omaa alaasi tukevaa osaamista, mitä muilla hakijoilla tavallisesti ei ole? Onko esimerkiksi jokin vieras kieli sellainen, joka parantaisi mahdollisuuksiasi? 

Tämä on käynyt mielessä, lähinnä voisin täydentää kaupallista ja liiketaloudellista osaamistani jossain työkkärin koulutuksessa niin erottuisin varmaan paremmin muista oman alani hakijoista. AP

Vierailija
9/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen ja pätkätyöläinen. Siinä ne syyt. Puhun vuosien kokemuksella.

Eikä, ajattelin että tätä jatkuisi vaan pari ekaa vuotta valmistumisen jälkeen... AP

Vierailija
10/39 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala ? Kuinka suuri tunku vakihommiinn on? Mikä paikkakunta? Onko suhdeverkosto ja suodittelijat kunnossa?

Vierailija
11/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön, sinun sijaasi valitaan useimmiten joku jo töissä oleva (tilastollinen fakta). Paras neuvo työnhaussa menestymiseen onkin olla töissä jo valmiiksi.

Tosiaan, mitäs jos menisit ensin töihin, niin helpottuisi se työn saanti kummasti.

Vierailija
13/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy rohkeasti miksi et tullut valituksi. On kuitenkin hienoa että pääset haastatteluihin, älä lannistu! 😊👍

Vierailija
14/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme neljästä kutsuu haastatteluun? Sinulla taitaakin olla melkoiset paperit. Nykyisin normi on yksi sadasta.

Vierailija
15/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika täällä. Pätkiä vaan olen saanut ja jotenkin olen analysoinut, että nekin silloin jos haastattelija on nähnyt tavallaan itsensä minussa.

Vierailija
16/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko työnantaja jo päättänyt kenet ottaa, ts. rekry on vain muodon vuoksi koska hän meinaa palkata talossa jo kauan olleen sijaisen tms?

Vierailija
17/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaritteletko pitkiä monologeja? Haastattelijalla on 15 kysymystä ja ehditään käydä 1,5 tunnissa vain viisi niistä, koska sosiaalisen tilanteen lukutaitosi on huono.

Vastaatko vain kysymykseen vai jaaritteletko lopulta ihan ohi aiheen?

Puhutko päälle?

Vierailija
18/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö? Vähän punaisempaa punaa ja pushupeilla ”tytöt” hollille anteliaaseen miehustaan. Koskettele haastattelijan kättä (jos mies) ym. Eiköhän paikka ole sinun!

Vierailija
19/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan sama tilanne, periaatteessa aika vahva CV moneen hommaan, mutta usein haastatteluissa olen ehkä vähän jäykän ja ujon oloinen.  Niinpä suhteellisen harvoin onnistun haastatteluissa. 

Toisaalta olen ajatellut, että minkäs teet, jos keskimäärin noin kymmenestä haastattelusta yksi natsaa, sitten pitää vain lähettää kasapäin hakemuksia menemään ja rampata haastatteluissa.

Näin olen päässyt kuitenkin etenemään urallani, vaikka se on kyllä ollut aika paljon työläämpää kuin sellaisilla luontaisen karismaattisilla ja asiantuntevuutta säteilevillä kavereillani.  Mutta se taitaa olla introvertin osa. 

Vierailija
20/39 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä edes mene. Työt olen valmis temenää yksin vaikka 24 7 mutta nöyristelemään en ala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän