8v tyttöni sanoi, että jos hänellä ei ole kesälomaan mennessä älypuhelinta niin muut luokan tytöt eivät ota mukaan kesäkerhoihin
Kaikilla muilla luokkalaisilla on älypuhelin paitsi tytölläni. En vaan halua että lapsestani tulee älypuhelin-zombie jo näin varhain. Kavereidensa käytöksestä näkee, että ovat sitä jo.
Nyt ovat perustaneet erilaisia kerhoja, esi. Eläin- ja luontokerho, jossa otetaan kuvia (älypuhelimella tietenkin, että saa nopeasti lähetettyä kerhon sivulle)
Ja aikovat perustaa hevoskerhon, jossa käyvät lähitallilla kuvaamassa kuinka hoitavat hevosia. Tähänkään kerhoon tyttöni ei ole tervetullut, jos ei saa "semmoista puhelinta kun muillakin"
Onko nyt niin että on ostettava se puhelin, mikä "pitää olla" vaikka varaa ei todellakaan ole? Korostan siis että pärjäämme, lapsella on ehjät, oikean kokoiset ja puhtaat vaatteet, ruokaa tarpeeksi, karkkipäiväkin, mutta sen verran tiukilla olemme, että tuota "kaikilla muillakin" puhelinta meillä ei ole varaa hankkia.
Kommentit (55)
Mikäs siihen Whatsappiin olikaan ikäraja? Jotenkin muistelen, että aika paljon yli 10v, eli sellaista ei kukaan lapsista voi perustaa. Paitsi jos on välinpitämättömät vanhemmat.
Lastasi kiusataan. Ole yhteydessä muiden lasten vanhempiin.
Kaarinassa oli lapset kuvanneet alastonkuvia itsestään ja lähettäneet johonkin, näkyy nimi.
Myöhemmin tulee ellei oo jo, täytyy olla tietynlainen reppu, kengät, housut ja mitä niitä onkaan.
Mun mielestä noi on tosi fiksun kuulosia kerhoja, älypuhelimella pääsee osallistumaan uudella tavalla vanhoihin juttuihin. Siinä, missä ennen tehtiin kasvikirjoja, niin nyt otetaan kuvia, kun löytyy uusi kuvattava. Mä tavallaan ymmärrän älyluurivastustuksen, mut oon ite jo pidemmän aikaa pohtinut asiaa ja tullut siihen lopputulokseen, et vanhempien tehtävä on kasvattaa siinä puhelimen ja netin käytössä. Se on tätä päivää, joten vastustuksen sijaan suosittelen ottamaan avaramman näkökulman aiheeseen ja miettimään, miten lapsi oppii käyttämään teknologiaa hyödykseen turvallisesti ja kehittävällä tavalla. Se on täällä, se ei lähde mihinkään, joten sen kanssa pitää oppia elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt itse ovat tuskin edes tulleet ajatelleeksi, että kaikilla ei ole varaa.
Jos tytön pääsy mukaan on puhelimesta kiinni, hankkisin sen. Surkeampaa on seurata tytön ulkopuolelle jättämistä.
Jos tyttö ei ole tervetullut hengaamaan mukaan ilman puhelinta tai pelkän kameran kanssa, kehottaisin tyttöä etsimään parempia kavereita. Nähtävästi nämä "kaverit" eivät ole tytön ystäviä vaan tytön puhelimen ystäviä.
Miksei tavallinen kamera käy (jos kerran on ideana ottaa kuvia)? Sillä voi ottaa kuvia ihan vaikka kuinka paljon, siirtää koneelle, muokata jne. Opettaa tytölle paljon enemmän kuin puhelinkuva, ja sillä saa ylipäänsä paljon parempia kuvia.
Niin, siis loppujen lopuksi, tässähän on kysymys siitä lapsiperhe köyhyydestä.
Juuri näin se syrjäytyminen alkaa, et kuulu joukkoon, kun sinulla ei ole edes omaa puhelinta. Se on julmaa, mutta näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis loppujen lopuksi, tässähän on kysymys siitä lapsiperhe köyhyydestä.
Juuri näin se syrjäytyminen alkaa, et kuulu joukkoon, kun sinulla ei ole edes omaa puhelinta. Se on julmaa, mutta näin se vaan menee.
Syrjäytyminen johtuu luonteesta, ei rahasta. Jos on pas*at kaverit, pitää etsiä parempia.
Sun tyttäresi voi perustaa järjenkäyttäjäkerhon, mutta valitettavasti nuo bimbonalut eivät ehkä lähde mukaan. Olisiko naapurissa joku fiksu tyttö mukaan?
Välttämättä niitä uusia kavereita ei aina löydy. Eihän niitä löydy aikuisillekaan , päätellen siitä, kuinka paljon nuorten ja nuorten aikuisten valitetaan. Puhumattakaan vanhusten yksinäisyydestä.
Jos nyt itse menettäisit kaikki kaverisi, niin kuinka pian arvelet löytäväsi yhtä paljon uusia kavereita, joiden kanssa on ainakin suht.kiva tulla toimeen.
Teille älypuhelimen tarpeellisuutta korostaville esitän kysymyksen: Ettekö tosiaan ymmärrä, ettei tässä asiassa ole kysymys puhelimesta? Tänään se tekosyy syrjiä on puhelin ja kun puhelin hankitaan, keksivät tytöt uuden puutteen siinä, jota halutaan syrjiä. Ettekö olisi lainkaan huolissanne, jos lapsessanne ilmenisi kiusaamisesta nauttimista? Vai heittäydyttekö vaan tyhmemmiksi kuin mitä olette? Puhelin on täysin sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla kehityksen jarruna? Älypuhelin on tätä päivää ja jos lapsi ei opi sitä käyttämään niin jää jälkeen muista.
Näin. Kääntöpuolena onkin sitten netti/someriippuvuus josta tullaan syyttämään teitä vanhempia. Että valitse siitä nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noi on tosi fiksun kuulosia kerhoja, älypuhelimella pääsee osallistumaan uudella tavalla vanhoihin juttuihin. Siinä, missä ennen tehtiin kasvikirjoja, niin nyt otetaan kuvia, kun löytyy uusi kuvattava. Mä tavallaan ymmärrän älyluurivastustuksen, mut oon ite jo pidemmän aikaa pohtinut asiaa ja tullut siihen lopputulokseen, et vanhempien tehtävä on kasvattaa siinä puhelimen ja netin käytössä. Se on tätä päivää, joten vastustuksen sijaan suosittelen ottamaan avaramman näkökulman aiheeseen ja miettimään, miten lapsi oppii käyttämään teknologiaa hyödykseen turvallisesti ja kehittävällä tavalla. Se on täällä, se ei lähde mihinkään, joten sen kanssa pitää oppia elämään.
Täydellisessä maailmassa ehkä. Oikeassa maailmassa sen sijaan parin vuoden päästä puhelinta käytetään jo entistä voimakkaammin kiusaamisen. Nytkin oli alakoululaiset lähetelleet alastonkuvia itsestään muille ja halunneet seksiopetusseuraa. Tätä se on teillä luvassa joiden lapset on vielä pieniä. Onneks omat on jo aikuisia. herranjestas sentään.
No onhan se noinkin, mutta puhelimen puuttuminen on kyllä melko kuva juttu nykylapselle, kun sellainen hankitaan jo ekaluokalle.
Ja nytkö vasta vanhemmat huomaa, millaisten kavereiden kanssa tyttö viettää aikaansa.
Nyt pitäisi toimia määrätietoisesti, ettei tyttö joudu jatkossakin kiusattavaksi, enkä siis tarkoita ainoastaan sitä puhelimen hankintaa.
No tarviiko siihen kännykkään esim nettiä? Älypuhelimesta ei lopulta niin paljoa iloa ole jos nettiä pystyisi käyttämään vain kotona WI-Fin kautta.
Minusta on kyllä kurjaa että vanhemmat kieltävät älypuhelimen ilman mitään järkevää syytä. Lapsistasi ei tule zombieta jos osaat ohjata ja kasvattaa jo alkutekijöissä sen käyttöön.