Nyt tuli järisyttävä lista kaikille suomalaisille: Kasvissyönti, pienempi asunto, kaikki vapaa-ajan matkat julkisilla – ”Suuria muutoksia kaikkiin arjen tapoihin”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/280368-nyt-tuli-jarisyttava-lista-kaik…
nyt kaikki syömään ituja ja polkemaan pyörää!
Kommentit (484)
Minä olen sattumalta toteuttanut nuo. Muutin pienempään asuntoon kävelymatkan päähän työpaikasta. Lopetin lihansyönnin pari vuotta sitten. Auton käyttö lähes kokonaan loppunut. Pyöräilen/kävelen kauppoihin ja lisäksi as.oy:ssä toimii kierrätys mallikkaasti.
Ei muuten ole ollut vaikeaa pikku hiljaa totutella.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sattumalta toteuttanut nuo. Muutin pienempään asuntoon kävelymatkan päähän työpaikasta. Lopetin lihansyönnin pari vuotta sitten. Auton käyttö lähes kokonaan loppunut. Pyöräilen/kävelen kauppoihin ja lisäksi as.oy:ssä toimii kierrätys mallikkaasti.
Ei muuten ole ollut vaikeaa pikku hiljaa totutella.
Ei tuo ole kummoinenkaan ponnistus. Lentäminen vielä pois.
En pitänyt itseäni kovin ekologisena, mutta kun nyt aloin miettimään, olen sentään jotain tehnyt oikein. Parempi se on kuin ei mitään.
Tulee vähän pitkä lista, jätä lukematta jos et jaksa :DD
Kuljen julkisilla tai apostolinkyydillä, koska pelkään autolla ajamista ja julkisilla on mukavaampaa sekä stressitöntä kulkea. Vaikka Helsinkiin on helpompi ja edullisempi mennä julkisilla täältä muutaman sadan kilometrin päästä kuin autolla. Autoilu on kallista. Puoliso käyttää ajoneuvoa, kun hänen työpaikalleen ei pääse bussilla.
Yritän lisätä terveyssyistä enemmän kasviksia lautaselleni. Tämä tulee olemaan myös ekologista. Olen tässä jo vähän edistynyt vrt aikasempaa.
Myyn kirppiksellä ylimääräisiä tavaroita ja äidin sekä siskon kera vaihdetaan vaatteita. Myös perheenkesken tulee huonekaluja kierrätettyjä.
Kirppikseltä en itse niin kauheasti osta vaatteita, kun mun kokoja ei kauheasti löydy. Toivottavasti jatkossa tulen paremmin löytämään sieltä, kun saan painoa pudotettua.
Samoin minun numeroisia kenkiä ei ole helppo löytää, mutta pari kertaa on käynyt hyvä tuuri. Kirppari ovat tosi kivoja, ympäristöystävällisiä ja laadukkaitakin tuotteita saa edullisemmin.
Jätteitä tulee hyvin kierrätettyä.
Ei tule liian usein lennettyä lentokoneella tai laivalla käytyä.
Asun kerrostalossa. Asunto on todella ihana, joten kyllä tässä kelpaa asustella. Ennen olin silleen, että pitää olla omakotitalo, mutta nyt voisin asua aina vaikka vuokralla, jos ei ole mahdollisuutta omakotitaloon.
Eipähän arvitse liikaa miettiä huoltotoimenpiteitä sun muita ja rahaa riittää muuhunkin elämiseen.
Olen tosin aika nuori vielä, joten mielipiteet voi vaihtua, mutta silti.
Yritän olla minimalistinen tietyllä tapaa, eli välttää ylimääräisiä roinia ja vaatteita sekä käyttää parempaa harkintaa niiden suhteen.
Käytämättömät tuotteet myydä aiemmin mainitulla kirpputorilla.
Pyrin ostamaan suomalaista ruokaa. Lähiruokaa myös budjetin salliessa.
Korjaan vaatteita, jos tulee reikä. Korjausompelu käsin on todella yksinkertaista.
Sitä ei tarvitse välttämättä olla ihan täydellinen voidakseen sanoa olevansa ekologinen. Olen niin ekologinen kuin rahkeeni riittää. Pyrin olemaan parhaani mukaan. Parempi olla edes vähän, kuin ei yhtään. Loppupeleissä aika paljon tuli asioita vrt siihen, ettei tee yhtään mitään.
Parantamisen varaa olisi kosmetiikan suhteen. Tulee liikaa ostettua purnukoita ja puteleita. Meikkejä tulee ostettua turhaan, aina yritän opetella, mutta sit ei tuu kaikkea käytettyä. Perus ripsari, meikkivoide, kulmakynä ja huulipuna lähinnä. On tossa nyt toki jonkin verran noita, mutta pitäisi suosiolla unohtaa asiat, joita en käytä.
Kosmetiikkaa pitäisi ostaa enemmän luonnonkosmetiikkaa ja pyykinpesua varten ekologisempia pesuaineita.
Monessa asiassa voisi ostaa enemmän kestojuttuja.
Pikkuhiljaa, vaikea heti muuttaa kaikkea. Ainakin mulla, kun on tietynlaisia haasteita elämässä ja aina ei jaksa ajatella sen kummempaa, kun on haaste edes itsestään huolehtia. Aika hyvin silti tuli tuota listaa, osa ihan huomaamattaan. Kyllä on kiinnostusta silti lisätä ekologisempia tuotteita arkeen ja pyrin siihen.
Ei tämä lista varmaan ketää kiinnosta, oli kyllä ihan mielenkiintoista pohtia näitä :)
Jokainen voi omalla kohdallaan pohtia näitä, voi tulla yllättävän paljonkin ihan itsestään ympäristöystävällisiä hankintoja
Niinpä. Eikä puhuta Suomen, Ruotsin tai Viron väestömääristä vaan väestöräjähdyksestä Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa.
Alan kuunnella kun oikeasta ongelmasta ja toimista sen ratkaisemiseksi aletaan keskustella avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Sitran raportti ohittaa täysin tärkeimmän asian. kuluttajien määrän eli lapsiluvun alentamisen. Pilliasioista ja kestokasseista ollaan tohkeissaan, mutta väestönkasvua ei uskalleta kritisoida?
Vaikka olenkin ihmisten kulutustottumusten totaalimuutoksen kannalla, tuollaiset listat ovat sinällään aika naurettavia ja kertovat omaa kieltään myös siitä, miten pihalla ihmiset ovat toistensa elämistä. Esim. tuo vierashuone. Meidän lähipiirissämme on tasan yksi hyvätuloinen perhe, jolla on vierashuone. Kaikilla muilla on maksimissaan omat huoneet, ja aika monella lapsen eivät saa edes omaa huonetta vaan huoneen jakaa kaksi lasta tai lapsen oma "huone" on kirjahyllyllä eristetty soppi vanhempien makuuhuoneessa tai olohuoneessa.
Toisekseen, pitäisi puhua selkeillä numeroilla, eikä leikkiä tuollaisilla "kaikki vähentävät" -jutuilla. Jos jokaisen perheen pitää vähentää esim. yksi auto tai yksi lastenhuone tai yksi lentomatka, niin käytännössä pienituloisille jää silloin 0 autoa, 0 lastenhuonetta ja 0 lentomatkaa, kun taas rikkaille jää vähennysten jälkeenkin vielä pari autoa, lapsille omat huoneet ja vielä yksi vierashuonekin, ja lomamatkojakin riittää silti vielä pari vuoteen. Fakta on, että rikkaat saastuttavat enemmän, ja heiltä niitä toimia pitää myös vaatia. Täysin älytöntä kurjistaa köyhien elämää edelleen järjettömillä vaatimuksilla, samalla kun rikkaat jatkavat porskuttamista ja saastuttamista.
Määrätään ennemmin jokaiselle ihmiselle oma "sallittu saastemäärä", ja jokainen voi sitten itse päättää käyttääkö omansa lentämiseen, lihansyömiseen, isoon asuntoon, autoon, koiraan vai johonkin muuhun. Tällä menetelmällä toimenpiteet osuisivat niihin, joihin pitääkin, eikä valmiiksi ekologisesti eläviä syyllistettäisi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Listasta puuttuu esimerkiksi kahden asunnon ylläpidon rajoittaminen. Eli nämä talviasuttavat kesämökit tai "vapaa-ajanasunnot", joita pidetään lämpiminä ja käytössä läpi vuoden.
Parhaimmillaan mökki on vain muutaman kilometrin päässä vakituisesta asunnosta ja käytännössä perheet asuvat samaan aikaan kahdessa eri asunnossa, kun mökillä käydään päivittäin. Tai sitten ajetaan joka ikinen viikonloppu maalle mökille.
'
No, siinä vaiheessa, kun omistamista aletaan rajoittaa noin, sammuu tietokone ja valtio saa jäädä ilman veroeurojani. Jään joko tänne mutten osalllistu yhteiskunnan rakentamiseen tai sitten siirrän itseni ja varani muualle.
t. Mökitön
Vierailija kirjoitti:
Meinas mennä aamupuurot väärään kurkkuun kun tätä luin.
Mahtavaa jos koko planeetta saadaan saasteettomaksi ja Araljärveenkiin palaa vesi kun suomalaiset sohlaa sähköpyörällä -25 asteen pakkasessa metrin umpihangessa ja asuu maahan kaivetuissa sähköttömissä kuopissa.
Ajatella, kaikki mitä tähän tarvittiin oli viismiljoonaisen kansan paluu kivikaudelle.
Sotkevat pilkko pimeässä sähköpyörällä josta akku on loppu. Etuvalon käyttö on lailla kielletty koska energiaa menee hukkaan. Penkin voi lämmittää piereskelemällä mutta pitää maksaa metaanikaasu vero. Piereskelyä vahditaan pyörän istuimeen asennetulla mittarilla.
Kuopan kaivaminen vaatii rakennusluvan ja täytyy käydä ainakin viisi (5) eri tarkastajaa katsomassa että luvat on kunnossa ja kuoppa on kaivettu määräysten ja työturvallisuuden vaatimusten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tampereella olisi vara vähentää autoilua. Siis miten voi olla näin, että kaikki käy töissä omalla autolla, vaikka bussit kulkee (ai niin, ei ne nyt välttämättä aina kulje, kiitos ratikkatyömaan).
Totta tuo, että olisi varaa vähentää yksityisautoilua. Olen kulkenut Tampereella melkein 20 vuotta pelkästään busseilla ja hyvin niillä pääsee minne tahansa Tampereella. Vieläkin, vaikka bussipysäkit on siirretty eri paikkoihin ratikkatyömaiden johdosta.
Busseja vaan saisi olla liikenteessä enemmän, jos meinataan, että matkustajat lisääntyisivät. Viime talvena jäi osa matkustajista aamulla pysäkille, kun bussi tuli etuovea myöten täyteen. Keskikäytävällä seisominen ei välttämättä ole turvallista, jos tulee äkkipysähdys. Ihmettelen sitä, että niin täyteen saa yleensä lastata auton.
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun lentomatkailua ei tuossa mainita... Taas aletaan säästämään väärästä päästä. Lennetään lentokoneella ilmastokonferenssiin, mutta muistetaan ehdottomasti koneessa juoda kokis paperipillillä. HUOH.
Sama pisti korvaani aamu-uutisissa.
Lomalennot ja tauhkan tilaaminen Kiinasta puuttuvat listalta.
TotuusSattuu kirjoitti:
Hauska miten monella menee kahvi väärään kurkkuun jos itse joutuisi ihan oikeasti muuttamaan jotain elämässään. On niin helppo hurskastella miten luonto on itselle tärkeä kun ei joudu luopumaan mistään. Nyt mitataan sitä onko ihmisistä oikeasti tuijottamaan johonkin muuhunkin kuin siihen omaan napaan.
Meiltä on mummolaan noin 70 km matka, ei siis mikään kovinkaan kummallinen reissu omalla autolla. Jos saan päähäni lähteä julkisilla, tilaan taksin, jotta pääsen lähimmälle bussipysäkille. Matkaa kertyy 12 km. (tai lähin pysäkki on 300m päässä, mutta bussilla ei pääse sinne, mistä on jatkoyhteys). Siitä bussilla noin 17 km lähikaupunkiin, josta junalla Tikkurilaan. Sieltä edelleen junalla Hyvinkäälle ja taksilla mummolaan arviolta 10 km verran. Aika kuluu kaiken onnistuessa noin 3 tuntia.
Samaan aikaan 3 kiinalaista ostaa itselleen auton.
eiköhän_ole_aika_pitää_lounas_tauko_alkaa_persettä_puuduttaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinas mennä aamupuurot väärään kurkkuun kun tätä luin.
Mahtavaa jos koko planeetta saadaan saasteettomaksi ja Araljärveenkiin palaa vesi kun suomalaiset sohlaa sähköpyörällä -25 asteen pakkasessa metrin umpihangessa ja asuu maahan kaivetuissa sähköttömissä kuopissa.
Ajatella, kaikki mitä tähän tarvittiin oli viismiljoonaisen kansan paluu kivikaudelle.
Sotkevat pilkko pimeässä sähköpyörällä josta akku on loppu. Etuvalon käyttö on lailla kielletty koska energiaa menee hukkaan. Penkin voi lämmittää piereskelemällä mutta pitää maksaa metaanikaasu vero. Piereskelyä vahditaan pyörän istuimeen asennetulla mittarilla.
Kuopan kaivaminen vaatii rakennusluvan ja täytyy käydä ainakin viisi (5) eri tarkastajaa katsomassa että luvat on kunnossa ja kuoppa on kaivettu määräysten ja työturvallisuuden vaatimusten mukaisesti.
Kuopassa tulee lisäksi olla kosteusanturit, jotta asumuksen homehtumista voidaan seurata.
Ihan samantien voidaan tappaa koko populaatio. Yksinasuminen jossain pikkukopissa vilkkaan tien varressa bussi/metropysäkin vieressä elämäntehtävänään työmatkat ja työ ja pienessä asunnossa yksinolo ei ole elämää.
Asumme teinin kanssa 42 neliön kämpässä. Asuttu yli 10v. Saa riittää ilmastoteoksi.
Miksei huvisaastuttamiseen puututa esim. mopot ja moottoripyörät!?
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Hauska miten monella menee kahvi väärään kurkkuun jos itse joutuisi ihan oikeasti muuttamaan jotain elämässään. On niin helppo hurskastella miten luonto on itselle tärkeä kun ei joudu luopumaan mistään. Nyt mitataan sitä onko ihmisistä oikeasti tuijottamaan johonkin muuhunkin kuin siihen omaan napaan.
Meiltä on mummolaan noin 70 km matka, ei siis mikään kovinkaan kummallinen reissu omalla autolla. Jos saan päähäni lähteä julkisilla, tilaan taksin, jotta pääsen lähimmälle bussipysäkille. Matkaa kertyy 12 km. (tai lähin pysäkki on 300m päässä, mutta bussilla ei pääse sinne, mistä on jatkoyhteys). Siitä bussilla noin 17 km lähikaupunkiin, josta junalla Tikkurilaan. Sieltä edelleen junalla Hyvinkäälle ja taksilla mummolaan arviolta 10 km verran. Aika kuluu kaiken onnistuessa noin 3 tuntia.
Samaan aikaan 3 kiinalaista ostaa itselleen auton.
Ostetaanko siellä tosiaan VAIN yksi auto tunnissa?
Meillä ollaan jo vegaaneita,pieni asunto, ei autoa. Pyöräillään kouluun ja töihin, kaupassa käydään joko julkisilla tai kävellen. Ja ei myöskään ostella turhaa tavaraa. Vaatteita en ole ostanut pitkään aikaan. Kulutuskulttuuri on syöpää!
,22
Vegaaniruokavalion hiilijalanjälki ei vielä tänä päivänä ole kovin pieni... Siihen kuuluu olennaisena osana soija + eksoottiset vihannekset ja hedelmät.
Meidän pitäisi miettiä mikä meillä oli 50-luvulla toisin kun Suomi oli hiilineutraali. Aivan, tuontielintarvikkeita, pikamuotia ja muuta kiinakrääsää sekä muovia ei ollut.
Tuo on sakkia, jotka normaalissa- ja normaalissa oikeusvaltiossa vietäisiin välittömästi hullujenhuoneen suljetulle osastolle, jonne nuo ilman pienintäkään epäilystä myös kuuluvat.
On uskomatonta että vihervasemmisto puolueet ovat sallittuja, mutta vastaavasti terrorismi ja terroriteot ovat laissa kiellettyjä.
Noilla kahdella ei ole eroa, vaan kumpikin niistä on térrorísteja käsi kädessä.
bussimatkustaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tampereella olisi vara vähentää autoilua. Siis miten voi olla näin, että kaikki käy töissä omalla autolla, vaikka bussit kulkee (ai niin, ei ne nyt välttämättä aina kulje, kiitos ratikkatyömaan).
Totta tuo, että olisi varaa vähentää yksityisautoilua. Olen kulkenut Tampereella melkein 20 vuotta pelkästään busseilla ja hyvin niillä pääsee minne tahansa Tampereella. Vieläkin, vaikka bussipysäkit on siirretty eri paikkoihin ratikkatyömaiden johdosta.
Busseja vaan saisi olla liikenteessä enemmän, jos meinataan, että matkustajat lisääntyisivät. Viime talvena jäi osa matkustajista aamulla pysäkille, kun bussi tuli etuovea myöten täyteen. Keskikäytävällä seisominen ei välttämättä ole turvallista, jos tulee äkkipysähdys. Ihmettelen sitä, että niin täyteen saa yleensä lastata auton.
Jos haluaa käyttää matkaan yli tuplasti aikaa autoon verrattuna, niin sitten niillä pääsee "hyvin".
Ympäristön ja ilmaston pelastamiseksi vaadittaisiin tuon näpertelylistan lisäksi hyvin radikaaleja muutoksia ja tekoja. Eipä tule onnistumaan, joten ei kantsis lisääntyä jos ei halua lasten elävän painajaisessa.
Itse olen niin masentunut ihmiseen, että lähden täältä varmaan lähiaikoina pois harmia aiheuttamasta.