Uskotko hokemaan "isien pahat teot kostetaan kolmanteen polveen"?
Ja mikä sen merkitys on?
Miten päästä pois koston kierteestä? Miten ottaa oma tila haltuun ?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täydeltä hölynpölyltä.
Seksistinen hokemakin vielä.
Miksi äitien pahoja tekoja ei kostettaisi?
Äideillä ei ole kolmatta "polvea".
Vierailija kirjoitti:
Jos feministeihin on uskominen niin 3 sukupolvea ei riitä. Miesten pahuus on perisynti, joka häviä ikinä.
Samaten sitä suvisten keksimää orjalaivojen terva myyttiä kostetaan jo ties kuinka monennessa polvessa.
Sebedeuksen Poika kirjoitti:
Tuo kohta liittyy epäjumalanpalvelukseen eikä mihinkään väkivaltaisiin avioliittoihin, sotiin, hevosvarkaitten iloluontoisten tyttärien jatkuvasti vaihtuviin miesseikkailuihin, "koston kierteisiin", kotona tapahatuvaan yksityisjuopotteluun eikä mihinkään sen sellaiseen.
Kaikesta huomaa, etteivät tähänkään keskusteluun kirjoittavat ole edes avanneet milloinkaan Raamattua ja silti täällä esitelmöidään asiantuntijoina miten tämä kohtaa liittyy irtoseksitivolilaitehurlumheihin tai muihin kirjoittajien omiin jumalattoman elämän ilmiöihin.
Ei noin, ei kuulkaa noin...
Liittyypä hyvinkin! Nimenomaan pitäisi luopua epäjumalien palvelemisesta ja noudattaa Jumalan tahtoa.
Suositan sinullekin jo aiemmin mainitsemani Hes 18 17-20 lukemista.
Koston kierre lopetetaan niin, ettei tehdä itse niitä syntejä, joiden seuraukset sitten kohdistuvat tuleviin sukupolviin. Jollekin se voi olla massaturismista luopumista, toiselle suvussa perisyntinä kulkevan ryssävihan istuttamatta jättmistä omien lastensa viattomaan mieleen jne.
Vierailija kirjoitti:
Sebedeuksen Poika kirjoitti:
Tuo kohta liittyy epäjumalanpalvelukseen eikä mihinkään väkivaltaisiin avioliittoihin, sotiin, hevosvarkaitten iloluontoisten tyttärien jatkuvasti vaihtuviin miesseikkailuihin, "koston kierteisiin", kotona tapahatuvaan yksityisjuopotteluun eikä mihinkään sen sellaiseen.
Kaikesta huomaa, etteivät tähänkään keskusteluun kirjoittavat ole edes avanneet milloinkaan Raamattua ja silti täällä esitelmöidään asiantuntijoina miten tämä kohtaa liittyy irtoseksitivolilaitehurlumheihin tai muihin kirjoittajien omiin jumalattoman elämän ilmiöihin.
Ei noin, ei kuulkaa noin...
Liittyypä hyvinkin! Nimenomaan pitäisi luopua epäjumalien palvelemisesta ja noudattaa Jumalan tahtoa.
Suositan sinullekin jo aiemmin mainitsemani Hes 18 17-20 lukemista.
Koston kierre lopetetaan niin, ettei tehdä itse niitä syntejä, joiden seuraukset sitten kohdistuvat tuleviin sukupolviin. Jollekin se voi olla massaturismista luopumista, toiselle suvussa perisyntinä kulkevan ryssävihan istuttamatta jättmistä omien lastensa viattomaan mieleen jne.
Noissa jakeissa ja koko kappaleessa, tai seuraavassakaan kappaleessa, ei puhuta mitään koston kierteen katkaisemisesta. Vaan siitä, että kukin vastaa itse omista teoistaan. Se on eri asia kuin kostonkierteen katkaiseminen.
-eri
Ei se ole "hokema", vaan Raamatusta.
Pitää paikkansa, minulla kaikki päin seiniä,isällä kans,ja isöisällä, siis mt+nepsyä. + muitakin sairauksia.
Lause jatkuu ..mutta teen laupeuden tuhansille jotka noudattavat minun (Jumala) sanaani.
Kierteen ja vaikutuksen voi katkaista noudattamalla kehoitusta.
Sananlaskujen kirja 12:
Puheistaan ihminen palkitaan, teot kiertyvät tekijänsä eteen.
Kyllä. Usein lapset tulevat maksamaan isiensä syntejä.
Kyllä. Pahantekijän omat lapset siis kuuluvat jo kostettavien listalle. Sekä heidän lapset ja vielä heidänkin lapsensa.
Minä olen kiivas Jumala, joka kostaa isien pahat teot kolmanteen ja meljänteen polveen...
Siinäpä rakkaudellista sanomaa...
5. Moos
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 10mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Ei siinä ole mitään järkeä, kuten ei suurimmassa osassa sanontoja joita ihmiset vain toistelee kuin papukaijat, ilman että koskaan miettivät mitä oikeasti sanovat.
”Jokaiselle annetaan sen verran kuin jaksaa kantaa”. Joo, ei todellakaan mene niin, toisille tulee niin paljon vastoinkäymisiä että luhistuvat niiden alla. Tuo vain yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Pahoilla teoilla on usein seurauksia, joista myöhemmät sukupolvet joutuvat maksamaan. Sana "kostaa" ymmärtääkseni tulee ruotsin sanasta "kosta" eli maksaa, olla hintana.
Pahat teot periytyvät sillä tavalla. Ajatus on tuttu Raamatusta: jo ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen kautta synti tuli kaikkien myöhempien sukupolvien osaksi. Synti on Jumalan hyvän tahdon vastaisuutta.
Ap. kirjoitti: "Miten päästä pois koston kierteestä? Miten ottaa oma tila haltuun ?"
Pahuuden kierteen voi katkaista mm. tiedostamalla pahan asian, miten siihen on päädytty sekä antamalla anteeksi ja pyrkimällä parempaan. Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen tuomaan anteeksiantonsa ihmisille.
Suomalainen käännös ei todellakaan ole kovin onnistunut, ei tuo vanha kostosta puhuva eikä uudempikaan.
Alkuperäinen sana viittaa kyllä rangaistukseen muttei sentään kostoon.
Mutta se ei ole olennaista. Tässä taas on rynnätty asioiden edelle eikä luetto koko Raamatun kohtaa, eli ehdollisuus jää noteeraamatta. Raamatun kohta ei lupaa ko ongelmaketjua automaattisesti kaikille.
Tässä kannattaa lukea Hesekielin kirjan 18 luvun säkeet 17-20. Siinä selkeästi kerrotaan, että että noin ei käy, jos ihminen noudattaa Jumalan tahtoa.
On siis katkaistava koston kierre.
Kyseessä ei tosiaan ole hokema tai toteamus, vaan kohta Vanhasta testamentista. Ja kysehän tosiaan oli epäjumalien palvelemisesta.
Mutta valitettavasti inhimillisesti on usein juuri noin, että traumat ja muut ikävät asiat siirtyvät sukupolvelta toiselle, samoin fyysisellä tasolla epigeneettisesti.
Jumala tuli Pojassaan Jeesuksessa katkaisemaan nämä kierteet. Hänen rakkautensa voi parantaa haavoja. Usein tarvitaan myös sielunhoitoa ja/tai terapiaa. Vaellusta Jumalan kanssa saa täällä jatkaa. Välttämättä paraneminen ei ole täydellistä Jeesukseenkaan uskovalla, Taivaassa vasta olemme täysin ehyitä.
Vierailija kirjoitti:
Joka on kokoelma pronssikautisten vuohipaimenten hokemista.
Tällaiset sanonnat todistavat uskonnon olevan puhdasta hölynpölyä. Vain katkeruudessa kierivä ihminen kostaa asiaan osattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka on kokoelma pronssikautisten vuohipaimenten hokemista.
Ai, miten riehakkaan naurunremakan se aina aiheuttaakaan, kun pelkän ammattikoulun käynyt tatuoitu suomalainen raksamies tai laitoshoitaja tulee pätemään "pronssikautisilla vuohipaimenilla"!😆🤣
Raamatun kirjoittajina oli lukuisten eri ammattien ihmisiä rikkaan korkeakulttuurin edustajina omien aikainsa suurkaupungeissa. Lammaspaimen, kalastaja, lääkäri, runoilija, pappi, tuomari, kuningas... Käsityöläisammatteja siinä yhteiskunnassa oli monia, samoin valtionhallinnon ammatteja. Ja se pronssikausi, heh heh... Raamatussa mainitaan mm. se, kuinka seppä alkoi takoa rautaa.