Uskotko hokemaan "isien pahat teot kostetaan kolmanteen polveen"?
Ja mikä sen merkitys on?
Miten päästä pois koston kierteestä? Miten ottaa oma tila haltuun ?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Uskon että tekojen seuraukset kulkevat sukupolvelta toiselle . Esim. Jos on väkivaltainen henkilö, saa lapsen, joka ratkaisee asiat väkivallalla j.n.e. Kyllä näitä ketjuja löytyy.
Mun ensimmäinen ex-vaimo ja hänen koko suku ovat karjalaisia. Niillä piruilla, karjalaisilla siis, tuntuu olevan semmonen juttu, että kun he silloin sodassa joutuivat evakkoon ja jättämään talot ja maat venäläisille, niin täällä Suomessa he ovat sitten omimassa itselleen kaikki. Vähän kuin korvaukseksi Karjalaan jäädystä omaisuudesta. Vaikkei nyt omia jääny, mutta kun jäi isovanhempien ja vanhempien talot ja maat Karjalaan. Ex-vaimo ja sen suku kovia ottamaan mm. kunnian toisen saavutuksesta. Mie, mie, mie ja oma napa. Kumma juttu.
Kost Jumal!
Kost Jumal!
Kost Jumal!
Kyseessä on käännösvirhe.
Oikeasti on: otetaan huomioon kolmanteen polveen saakka. Eli aivan toinen merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on käännösvirhe.
Oikeasti on: otetaan huomioon kolmanteen polveen saakka. Eli aivan toinen merkitys.
Vähän sama kuin se: nainen vaietkoon seurakunnassa. Oikeasti Paavali mainitsi että jossain tapahtumassa oli pari naista jutellut äänekkäästi, ja vaikka he ovat vieraita naisia, pitää niitä pyytää olemaan hiljempaa(seurakunnassa=messun tms aikana).
Sillä tarkoitetaan tätä:
- pappani traumatisoitui sodassa, palasi kotiin ja oli mielenterveysongelmineen väkivaltainen lapsille ja vaimolle
- isäni traumatisoitui pappani teoista ja oli alkoholisti ja väkivaltainen vaimoaan kohtaan
- minä olen traumatisoitunut isäni käytöksestä, minun on vaikea näyttää tunteitani ja siirrän tätä tunteiden piilottamista omille lapsilleni
Traumat ehkä sukupolvi sukupolvelta vähän lievenee, mutta edelleen se että pappani ei saanut elää tavallista turvallista elämää näkyy minunkin lapsissani jollain tavalla. Toki yritän näitä ongelmia tiedostaa ja korjata. Ehkä tämä ketju ei enää tämän jälkeen jatku. Toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. II m-sota vielä vaikuttaa suomalaiskodeissa. Ruotsalaiset teki sillä rahaa, me mt-ongelmia ja väkivaltaisuutta.
Blaa blaa blaa.
Tuo on turhaa uhriutumista ja kitinää.
Mt-ongelmat ja väkivalta EIVÄT johdu sodasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. II m-sota vielä vaikuttaa suomalaiskodeissa. Ruotsalaiset teki sillä rahaa, me mt-ongelmia ja väkivaltaisuutta.
Blaa blaa blaa.
Ja suomalaiset (siis siviiliväestö) kärsi sodasta paljon vähemmän kuin vaikkapa saksalaiset, puolalaiset, belgialaiset, hollantilaiset..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blaa blaa blaa.
Ja suomalaiset (siis siviiliväestö) kärsi sodasta paljon vähemmän kuin vaikkapa saksalaiset, puolalaiset, belgialaiset, hollantilaiset..
Määrittele se kärsimyksen taso minkä ihminen vielä kestää ilman että traumatisoituu. Jos käyt mutkan sankarihaudoilla niin huomaat ehkä että melkein jokainen perhe kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että tekojen seuraukset kulkevat sukupolvelta toiselle . Esim. Jos on väkivaltainen henkilö, saa lapsen, joka ratkaisee asiat väkivallalla j.n.e. Kyllä näitä ketjuja löytyy.
Mun ensimmäinen ex-vaimo ja hänen koko suku ovat karjalaisia. Niillä piruilla, karjalaisilla siis, tuntuu olevan semmonen juttu, että kun he silloin sodassa joutuivat evakkoon ja jättämään talot ja maat venäläisille, niin täällä Suomessa he ovat sitten omimassa itselleen kaikki. Vähän kuin korvaukseksi Karjalaan jäädystä omaisuudesta. Vaikkei nyt omia jääny, mutta kun jäi isovanhempien ja vanhempien talot ja maat Karjalaan. Ex-vaimo ja sen suku kovia ottamaan mm. kunnian toisen saavutuksesta. Mie, mie, mie ja oma napa. Kumma juttu.[/quote
Kehtaatkin yleistää tuollaiset puheet kokonaista heimoa koskeviksi vain siitä syystä, että olet sössinyt avioliittosi.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, niin en usko tuohon.
On aivan sama, oletko uskovainen vai et. Kyse on nyt vain siitä, onko sinulla älyä mietiskellä, pitääkö tuo toteamus paikkansa elämässä.
Oma tila otetaan haltuun sillä, että ymmärretään hengelliset lait. Jokainen jota kiinnostaa tämä ottakoon selville totuus. Ette te kuitenkaan usko, jos minä siitä kerron.
Juorukellot muistavat ja sukulaiset kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meidän suvussa Jumala on kostanut. Esi-isänisä tai joku oli aikoinaan kova bisnesmies joka kävi kauppaa hevosilla venäjällä asti. Teki sitten jotain vääryyttä ja koko tila meni tuusan nuusan.
Itselläni kaikki miessuhteet ja kaksi avioliittoa ovat menneet päin persettä. Myöskin siskoni kaksi avioliittoa menivät vitulleen ja siskon tytön tyttö ei löydä miestä itselleen mitenkään. Että kyllä se Raamatun sana on totta, että hän kostaa isien pahat teot kolmanteen jopa neljänteen polveen - vai miten se nyt olikaan:).
Höpölöpö, yrität vaan kaataa asiaa Jumalan niskaan. EI jonkun esi-isän bisnekset liity teidän avioliitto- ja suhdeongelmiinne.
Kyllä se selvästikin pitää paikkansa. Juuri sillä lailla, että "pojasta polvi paranee" mutta vain vähän. Esimerkiksi minulla isä oli alkoholia runsaasti käyttävä ja henkisesti aivan etäinen. Itse en juo, mutta minulla on masennusta ja erilaista fyysistä sairastelua (ehkä ei olisi sellaista tullut vartaloonkaan ollenkaan, jos lapsuus olisi ollut erittäin hyvä) ja omat lapset joutuvat tästä kärsimään. Minun lapset taas saavat ehkä jälkeläisiä ennen kuin ovat omista traumoista täysin toipuneet jne. Surullista on se, että vaikka tekisi parhaansa yksilönä, niin niitä edellisen sukupolven aiheuttamia vaurioita ei voi pelkällä tahdonvoimalla kumota.
Pakko uskoa, kun katsoo feministien pyrkimyksiä.
Metoo.
Tunnen yhden suvun isöäidin, tyttären ja tyttärentyttären. Isoäiti jäi väkivaltaiseen liittoon ja valitsi hakkaavan miehen lasten hyvinvoinninsijasta. Tytär teki saman ja nyt jo kolmas polvi on tekemässä. He jäävät miukumaan niihin liittoihin, eivätkä ota apua vastaan. Tälla tavalla "kirous" siirtyy mallina eteenpäin.
Ja kyllä tiedän miten vaikea on ja pelottavaa on lähteä väkivaltaisesta liitosta koska itse tein sen.
Jos feministeihin on uskominen niin 3 sukupolvea ei riitä. Miesten pahuus on perisynti, joka häviä ikinä.
Faith kirjoitti:
Pahoilla teoilla on usein seurauksia, joista myöhemmät sukupolvet joutuvat maksamaan. Sana "kostaa" ymmärtääkseni tulee ruotsin sanasta "kosta" eli maksaa, olla hintana.
Pahat teot periytyvät sillä tavalla. Ajatus on tuttu Raamatusta: jo ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin ja sen kautta synti tuli kaikkien myöhempien sukupolvien osaksi. Synti on Jumalan hyvän tahdon vastaisuutta.
Ap. kirjoitti: "Miten päästä pois koston kierteestä? Miten ottaa oma tila haltuun ?"
Pahuuden kierteen voi katkaista mm. tiedostamalla pahan asian, miten siihen on päädytty sekä antamalla anteeksi ja pyrkimällä parempaan. Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen tuomaan anteeksiantonsa ihmisille.
Suomalainen käännös ei todellakaan ole kovin onnistunut, ei tuo vanha kostosta puhuva eikä uudempikaan.
Alkuperäinen sana viittaa kyllä rangaistukseen muttei sentään kostoon.
Mutta se ei ole olennaista. Tässä taas on rynnätty asioiden edelle eikä luetto koko Raamatun kohtaa, eli ehdollisuus jää noteeraamatta. Raamatun kohta ei lupaa ko ongelmaketjua automaattisesti kaikille.
Tässä kannattaa lukea Hesekielin kirjan 18 luvun säkeet 17-20. Siinä selkeästi kerrotaan, että että noin ei käy, jos ihminen noudattaa Jumalan tahtoa.
On siis katkaistava koston kierre.
Tuo kohta liittyy epäjumalanpalvelukseen eikä mihinkään väkivaltaisiin avioliittoihin, sotiin, hevosvarkaitten iloluontoisten tyttärien jatkuvasti vaihtuviin miesseikkailuihin, "koston kierteisiin", kotona tapahatuvaan yksityisjuopotteluun eikä mihinkään sen sellaiseen.
Kaikesta huomaa, etteivät tähänkään keskusteluun kirjoittavat ole edes avanneet milloinkaan Raamattua ja silti täällä esitelmöidään asiantuntijoina miten tämä kohtaa liittyy irtoseksitivolilaitehurlumheihin tai muihin kirjoittajien omiin jumalattoman elämän ilmiöihin.
Ei noin, ei kuulkaa noin...
Isien tekemät synnit ja pahat teot kostetaankin sitten jälkeläisille, että onpa reilua. Joo-o. Mitähän kaikkea pahaa ne isät ovat sitten tehneet, kun niitä näin kostetaan, että elämä on yhtä taistelua taistelusta toiseen? Olen jotain tarinoita kuullut, ja lopuista en halua tietää.
Sitten puhutaan vielä karman laista, jossa omat synnit ja pahat teot tullaan kostamaan. Eihän siitä elämästä mitään tule, jos omien tekojen lisäksi myös isienkin teot kostetaan. Kauheeta kostamista. ☺
Mä ainakin haluan semmosen erittäin hyvin äänieristetyn ruumisarkun, ettei mun siellä haudassa tarvi kuunnella vieressä makaavien sukulaisten juttuja. ☺