Kasvissyöjät tai vegaanit, onko tässä tarpeeksi ravintorikas ateria?
Kaapistani löytyy:
Kukkakaali
Porkkana
Peruna
Noista olisi tarkoitus tehdä maustettuja lohkoperunoita uunissa ja nuo kaksi muuta keitän.
Mitä tuohon ruokaan tarvitsisi lisää, jotta se olisi tasapainoinen tarpeeksi proteiinia ja kaikkea muuta tärkeätä tarpeeksi sisältävä ateria?
On minulla myös punajuuria kaapissa, joita saatan paistaa myös.
Lisäksi teen kastikkeeksi pippurikastiketta, joka ei kyllä ole sitten vegaaninen, koska siinä on kermaa.
Kommentteja?
Haluaisin olla kasvissyöjä enemmän, mutta jotenkin ruuat jää valjuiksi.
Kommentit (26)
No kuule syötäppä noi aterian ainekset määrineen Cronometeriin. Ne palkit kuvastaa sitä paljonko mitäkin ravintoainetta tarvitset päivässä. Huomaat varmasti että tällä aterialla et saa paljoa mitään. Jos kuitenkin syöt muilla päivän aterioilla senkin edestä jotain ravitsevaa, niin sitten ei käytännössä ole huolta. Mutta helpompi syödä kunnollinen aamupala, lounas ja päivällinen, jakaa ne päivän ravintoaineet suht tasaisesti noihin aterioihin.
Vierailija kirjoitti:
Joo hassua, miten täällä vaanii aina yksi, ehkä se sama, kasvimaitojen, -kermojen, nyhtökauran sekä soijan vastustaja. Anna tiedostavien ihmisten syödä terveellisesti ja kertoa terveysvaikutuksista muillekin, jotka haluavat hyötyä ruoan tervehdyttävistä vaikutuksista. Minulla veriarvot paranivat huomattavasti vielä lakto-vegeruokavaliosta vegaaniksi siirtymisen jälkeen. Tämä johtunee paitsi parantuneesta ravinnon rasvakoostumuksesta, myös siitä, että kun kalorit eivät tule juustosta, tulee syöneensä enemmän vitamiineja, kuitua ja bioflavonoideja ym. hyötyaineita sisältäviä lehtivihanneksia, kasviksia ja marjoja.
Tais olla aloituskin tuon maito-hörhön käsialaa, kukaan ei luule, että peruna, kukkakaali ja porkkana ovat täysipainoinen ateria.
Vierailija kirjoitti:
Joo hassua, miten täällä vaanii aina yksi, ehkä se sama, kasvimaitojen, -kermojen, nyhtökauran sekä soijan vastustaja. Anna tiedostavien ihmisten syödä terveellisesti ja kertoa terveysvaikutuksista muillekin, jotka haluavat hyötyä ruoan tervehdyttävistä vaikutuksista. Minulla veriarvot paranivat huomattavasti vielä lakto-vegeruokavaliosta vegaaniksi siirtymisen jälkeen. Tämä johtunee paitsi parantuneesta ravinnon rasvakoostumuksesta, myös siitä, että kun kalorit eivät tule juustosta, tulee syöneensä enemmän vitamiineja, kuitua ja bioflavonoideja ym. hyötyaineita sisältäviä lehtivihanneksia, kasviksia ja marjoja.
Syö ihmeessä ihan miten haluat, mutta älä toitota sitä terveellisyyttä, koska sitä ei pelkkä kasvisruoka ole ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Kikherneet, linssit, kananmunat ja pavut on hyvia proteiinin lahteita, samoin juustot. (Ovo-laktovegetarismi.)
Ma olen sekasyoja, syon viikolla vain kasvisruokaa ja viikonloppuisin (pienia maaria) lihaa.
Yleensa laittelen viikolla seuraavia ruokia:
-kasvismunakas (herkkusienia ja mita kasviksia kaapissa sattuu olemaan - myos keitetyt perunat toimii munakkaaseen)
-pasta: pinaatti/feta, herkkusieni/pinaatti, tai sitten ihan valmiita ravioleja (sieni- tai juustotayte) ja siihen teen tomaattikastikkeen (Mutti-purkista) ja kuullotan valkosipulia ja sipulia sekaan, tai kasvislasagne vuohenjuustosta
- suolaiset, kasvispohjaiset piiraat ja siihen raikas salaatti kylkeen
- taytetyt munakoisot (taytteeseen kasviksia, sienia ja (home)juustoa)
- tabouleh -salaatti couscouksesta, kylkeen arabialaista leipaa
- linssi- tai kukkakaalicurry
- chili sin carne
- pizza herkkusienilla, paprikalla, tomaatilla, parsalla ja (sinihome)juustolla
Tuossapa ensi hataan :)
Olin aikoinaan 10 vuotta kasvisyöjä (ovo-lakto) ja söin vähän saman tyylisesti. Kolesteroliarvot nousivat vuosi vuodelta, kuten myös paino. Tuon juuston kanssa kannattaa olla melko varovainen ja huolehtia vähärasvaisista proteiinin lähteistä (mm. linssit, erilaiset pavut) ja hyvien rasvojen riittävästä saannista (mm. oliivi/rypsiöljy, oliivit, avokado, pähkinät) sekä raudasta (tämä on vaikea ja itselläni epäonnistui, olisiko pinaatti hyyvä?). Pointti kuitenkin, että perehdy huolellisesti miten voit syödä täysipainoisesti. Vuosien myötä voi tulla monenlaista ongelmaa, jos syö huonosti.
Laitan aika usein (pakaste)pinaattia munakkaisiin ja pastaan, ja tiedan etta noi juustot on aika pommeja, eli pidan maarat pienina, ihan muutaman kymmenen grammaa. Siksi homejuustoa tai fetaa, kun ovat voimakkaan makuisia molemmat, niin tarvitsee vaan ihan vahan :)
Oliivioljya kaytan niin paistamisessa kuin salaateissakin. Pahkinat ei mene niinkaan, mutta siemenia syon jogurtissa/puurossa. (Mun vakiaamiainen ja -lounas, syon tuhdisti vain illallisen.)
Olen nyt ollut talla ruokavaliolla vahan yli vuoden jo, ja paino ei ole noussut. (Punaisen) lihansyonnin vahentaminen vaikuttanee niinikaan positiivisesti kolesteroliarvoihin.
Mutta kiitos huolenpidosta, arvostan. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais olla aloituskin tuon maito-hörhön käsialaa, kukaan ei luule, että peruna, kukkakaali ja porkkana ovat täysipainoinen ateria.
Ei ole minkään maitohörhön käsialaa. Aloituksen on tarkoitus herättää keskustelua.