Kuinka juntti pitää olla jotta jo hääkutsussa
Pyytää lahjaksi rahaa?
Pian kai myydään häihin pääsylippuja.
Kommentit (25)
ja kehu että olipa helppoa ja edullista tämä häälahjan hoitaminen!
niin miksi pitää sitten pyytää rahaa?
Tekis mieli protestoida ja viedä silti lahja...
Mieleni kyllä tekisi, varsinkin kun rahapyyntö oli muotoiltu tyyliin - Anna rahaa lahjaksi, muuta emme halua.
Muutama vuosi sitten hyvä ystäväni, joka tuolloin oli 35v. meni naimisiin. Häälahjaksi toivoi rahaa. Kysyin useampaan kertaan olisiko jotain sarjaa mitä kerää ja josta puuttuu osia... Eikun rahaa. Musta on todella noloa toivoa lahjaksi rahaa. Minkä summan sitten antaa? Lahjalistakin on paljon parempi. Ylioppilaaksi pääsevälle on mielestäni ok antaa rahaa kun on nuori. Mutta töissä käyvä hyvin tienaava " vanhempi" pariskunta pyytämässä rahaa. Ällöttää vieläkin.
Jos kutsussa olisikin ilmaistu rahaa kerättäväksi häämatkaa varten, jos vieraat haluavat avustaa, olisi asia ollut ok.
jos hääpari haluaa rahaa esim. häämatkaan niin kyllä luulis, että livauttaavat rahalahjatoiveen esim. loruun, jossa kerrotaan, että rahalahjalla vieraat lahjoittavat ikimuistoisen matkan, joka säilyy mielessä aina:)
joissa jokaisen lautaselle oli jaettu esitäytetty tilisiirtokaavake.. tämä siis ennen nettipankkien aikakautta. Että siitä vaan summaa täyttämään ja pankkiin heti juhlien jälkeen.. :/
Meille tuli siis aikanaan kutsu häihin ja kutsussa oli häämatkalahjatilin numero. Se oli mulle suuri helpotus, ei tarvinnut lahjaa miettiä nelikymppiselle pariskunnalle. Enkä pitänyt sitä lainkaan tökerönä.
Jos oikeasti kehtaisimme tehdä niinku tahdomme, niin esittäisimme varsinkin vanhemmille sukulaisille toivomukseksi, että toisivat rahaa matkaa varten, koska muuten tuppaa tulemaan niitä pöytäliinoja ja petivaatteita, joita ei tarvita (ja anteeksi, vaikka tiedän, että ajatus tärkein, niin ei mene aina maku noitten mummojen kanssa yksiin...)
Kavereilta olisikin kiva saada lahjoja, koska tuntevat meidät paremmin ja osaavat varmasti (pienelläkin rahalla) hankkia jotain kivaa ja ikimuistoista.
ystäväni teki mielestäni ihan hienosti, kirjoitti kutsuun pienen runon, jossa kertoi, että 4 hengen perheessä on jo kaikkea, eikä pari toivo häälahjoja, mutta vieraat voivat halutessaan osallistua joko häämatkan rahoittamiseen, taide-esineen hankintaan (halusivat kotiin yhden arvotaulun tms.) tai hyväntekeväisyyteen (olivat valinneet kohteen -- kehitysvammaiset lapset). Kutsussa oli myös kolme tilinumeroa, matkatili, taidetili sekä tukilinja-järjestön tili viitteineen. Ei tuntunut ainakaan minusta tökeröltä...
että me ystävät sitten keräsimme kolehdin, kirjoitimme runon, maalasimme sen suureen kaakelilaattaan (todella lahjakas henkilö ystäväpiirissä... tuli UPEA maalaus juhlakalujen lempivärejä ja tyyliä kunnioittaen) ja annoimme sekä runon että kauniin kaakelin lahjaksi rahasumman lisäksi. Summasta tuli kiva eikä kaveri tai itse asiassa juuri kukaan tiedä, paljonko kukakin laittoi. Rahat keräsimme pieneen nahkaiseen pussukkaan, saivat itse viedä pankkiin noin 600 euron summan... Ja kaakelin matka-aiheisine runoineen morsiuspari laittoi kiinni seinään keittiön -- poistivat neljä pienempää kaakelilaattaa ja laittoivat tämän tilalle!
Miksi pitää pyytää yhtään mitään jos on jo kaikkea!
Kai sitä nyt aikuiset ihmiset voi itsekin maksaa matkansa, jos ulkomaille haluavat. Jättäisivät häät pitämättä, jos mielummin lähtevät matkoille. Maistraatissa ja kirkossa vihikiminen myöson edelleen ihan ilmaista!
Joidenkin ahneutta ei vaan voi käsittää...
Hyvä idea se runo matkarahan pyytämisestä ja vaihtoehdoista. Itse kerran olin häissä, missä kortissa luki et lahja tai rahaa ja oli tilinumero. En tuntenut morsianta (sukulainen) enkä sulhasta ollut edes tavannut. Otin lahjatilinumeron ilolla vastaan. Lahjan ostaminen kun on joskus todella hankalaa, jos ei tunne saajaa kunnolla.
Mut se että jossain oli jaettu lautasille esitäytetyt tilisiirtolomakkeet.... Olipas tökeröä. Ja yhtä tökeröä on " vaatia" vain rahaa, jos toinen haluaisi ostaa lahjan. Se kun ei häissä mun mielestä ole tärkeintä, vaan se itse juhla.
Meillä oli lahjalista netissä. Viimeisenä luki et " tai mitä vaan, tärkeintä on saada viettää juhlaa meille tärkeiden ihmisten kanssa" .
Olihan ne häät kalliit. Mut me haluttiin just sellainen juhla kuin meillä sitten oli. Kaikkein eniten meille merkkas se et kutsutut tulivat paikalle ja vielä viihtyivät juhlassa. Koko juhla oli mietitty niin että kaikki viihtyisivät, eikä vain me ja kaikkein läheisimmät.
Se on vaan nätimmin sanottu vaatimus rahasta lahjaksi: meitä ei paljoo teidän paketit ja kipot kiinnosta, rahaa kuitenkin tarvitaan aina, että saadaan tuhlattua ne kivempiin kippoihin ja ehkä johonkin ruotsinristeilyyn.
No, me ainakin mietittiin myös maistraattia mutta päädyttiin siihen, että halutaan pitää ystäville ja sukulaisille isot juhlat, KOSKA SE ON KIVAA!!
Ja kun meillä kotona jo kaikkea on ja matkalle halutaan, niin järkevintähän olisi että halukkaat voivat osallistua matkakustannuksiin... Siis nimenomaan, ne jotka haluavat!
Joku kirjoitti, että oli häissä vaihtoehtona häämatkakustannuksiin osallistuminen tai sitten hyväntekeväisyyteen... Kaunis idea, tuskin loukkaannut jos kopioimme :)
Eli jos raha on ainoa vaihtoehto, niin annan rahaa.
Mutta minusta ei voi silti yksikään hääpari olettaa, että kaikki haluavat antaa rahaa. Siksi on tosi tylyä antaa pelkkä tilinumero.
Itse en keksisi mitään hyvää lahjaa ja ei olisi aikaa kierrellä kauppoja. Ja ikävä olisi antaa aivan turha lahja. Hyvintoimeentulevien on mielestäni silti turha pyytää rahaa, jos he eivät sitäkään sinänsä tarvi. Mutta jos häämatkaan on rahat tiukilla, niin raha on tosi hyvä lahjatoive.
Mielestäni lahjanantajalle tilinumero on kaikkein helpoin vaihtoehto.
Kun asiaa miettii vähän pidempään niin ei se hullumpi idea ole.
Vähän turhaa on sanoa että olisitte menneet maistraatissa vihille ja kustantaneet itse oman matkanne vai kuvastaako se nykyajan ihmistä paremmin kaikki mulle itselle heti.
Me ainakin haluttiin tarjota ystäville hienot juhlat.
Varsinkin jos vanhemmat ihmiset menevät naimisiin ja kaikki kodin tavarat on jo hankittu.