Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?
Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1080€, sis. veden
Netti 20€, puhelimissa pienimmät paketit yht. 20€
Sähkö 40€
Vakuutukset 170€
Bussikortit 280€
Päivähoito 60€/kk= 1650€
Tämän jälkeen kauppalaskuun menee noin 350 euroa, pärjätään myös vähemmällä ja joskus tuhlaillaan enemmän. Kotiruokaa syödään pääasiassa, viikonloppuna herkkuja. Kauppalasku riippuu myös siitä, missä vaiheessa shampoot ja muut pesuaineet ovat, niitä ei joka kuussa tarvitse ostella. Eli koko kuukauden kulut noin 2000€, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tulot yhteensä noin 2900 nettona, riippuu vähän kuukausittain, tästä jää vielä roimasti säästöön huolimatta siitä että joka kuukausi on jotain lapsille ostettava, vaatteita yms.
Mitä ihmettä syötte kun menee noin vähän ruokaan rahaa? Meillä menee nelihenkisellä perheellä 1000€/kk eikä harrasteta mitään hienouksia. Ja shampoota kerran kuussa? :O Me käydään suihkussa päivittäin ja menee kyllä shampoota paljon enemmän.
Ihan tavallista kotiruokaa? Tehdään itse alusta asti, käytetään paljon kasviksia, pari kertaa viikossa kalaa ja lihaa. Hyödynnän sitä, mikä on sesongissa tai tarjouksessa, esim. tällä viikolla 400 gramman mansikkarasiat euron kappale. Lähikauppoina Prisma ja Lidl. Joskus ostetaan etnisestä kaupasta omiin purkkeihin riisiä, suolaa, öljyä tms. Se on halpaa. Mutta kaikessa ei todellakaan osteta sitä kaikista halvinta.
Shampoona käytetään isoa palashampoota, samoin suihkusaippua on palasaippua. Päivittäin käydään suihkussa mekin, mutta palasaippua on todella riittoisaa.
Toki meidän lapset on 4- ja 7-vuotiaat tytöt, eli jos perheessä on kaksi isoa teinipoikaa niin meneehän sitä rahaa enemmän. Mutta ei kai kuitenkaan tonnia kauppaostoksiin? Heitättekö paljon ruokaa roskiin, tai syöttekö eineksiä/puolivalmisteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1080€, sis. veden
Netti 20€, puhelimissa pienimmät paketit yht. 20€
Sähkö 40€
Vakuutukset 170€
Bussikortit 280€
Päivähoito 60€/kk= 1650€
Tämän jälkeen kauppalaskuun menee noin 350 euroa, pärjätään myös vähemmällä ja joskus tuhlaillaan enemmän. Kotiruokaa syödään pääasiassa, viikonloppuna herkkuja. Kauppalasku riippuu myös siitä, missä vaiheessa shampoot ja muut pesuaineet ovat, niitä ei joka kuussa tarvitse ostella. Eli koko kuukauden kulut noin 2000€, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tulot yhteensä noin 2900 nettona, riippuu vähän kuukausittain, tästä jää vielä roimasti säästöön huolimatta siitä että joka kuukausi on jotain lapsille ostettava, vaatteita yms.
Mitä ihmettä syötte kun menee noin vähän ruokaan rahaa? Meillä menee nelihenkisellä perheellä 1000€/kk eikä harrasteta mitään hienouksia. Ja shampoota kerran kuussa? :O Me käydään suihkussa päivittäin ja menee kyllä shampoota paljon enemmän.
Ihan tavallista kotiruokaa? Tehdään itse alusta asti, käytetään paljon kasviksia, pari kertaa viikossa kalaa ja lihaa. Hyödynnän sitä, mikä on sesongissa tai tarjouksessa, esim. tällä viikolla 400 gramman mansikkarasiat euron kappale. Lähikauppoina Prisma ja Lidl. Joskus ostetaan etnisestä kaupasta omiin purkkeihin riisiä, suolaa, öljyä tms. Se on halpaa. Mutta kaikessa ei todellakaan osteta sitä kaikista halvinta.
Shampoona käytetään isoa palashampoota, samoin suihkusaippua on palasaippua. Päivittäin käydään suihkussa mekin, mutta palasaippua on todella riittoisaa.Toki meidän lapset on 4- ja 7-vuotiaat tytöt, eli jos perheessä on kaksi isoa teinipoikaa niin meneehän sitä rahaa enemmän. Mutta ei kai kuitenkaan tonnia kauppaostoksiin? Heitättekö paljon ruokaa roskiin, tai syöttekö eineksiä/puolivalmisteita?
Lisään vielä, että en itse ainakaan pese tukkaa päivittäin vaan 2-3 päivän välein, jolloin se ei rasvoitu niin äkkiä. Shampoo kestää melkein kaksi kuukautta, suihkusaippua yhden. En myöskään meikkaa tai käytä muita ihonhoitotuotteita kuin rasvaa talvisin, jolloin niitäkään ei tarvitse rontata kotiin parinsadan euron edestä.
Ei pärjätäkään/pysytään hengissä muistuttaa tilannettamme.
Pärjäämme siten, että elämme varojemme mukaan. Meillä on vain yksi lapsi, joka tietää, ettei kaikkea voi aina saada. Olemme eläneet paljon kireämmissäkin rahatilanteissa, kun molemmat olleet samaan aikaan työttöminä. Mielikuvitusta on joutunut joskus käyttämään. Nyt on ollut jo vuosia suht säännölliset tulot, niin että olo tuntuu suorastaan rikkaalta, ja joudun jo usein kaupassa selittämään pojalle, että ei meidän nyt tarvitse ostaa aina halvinta vaan saa kokeilla jotain muutakin, nou hätä, mamma betalar. Puutteen vuodet ovat jättäneet jälkensä, kun pitää suorastaan pakottaa poikaa ostamaan uudet kengät tai housut puhki kulutettujen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
”Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. ”
Mitä tämä tarkoittaa?
Ja tähän kysymykseen oli tullut yli 40 yläpeukkua. Kuinka tyhmää voi Suomen kansa olla?
Vierailija kirjoitti:
Muita piilotukia, joista ei osalle porukasta ole hyötyä, esim. autoverot. Jotka eivät sitä maksa, saavat tiet ilmaiseksi. Kun vähän alkaa miettiä, niin aika pian se alkaa hahmottua, miksi näyttää, että naapurin työttömällä olisi sama elintaso kuin itsellä. Vastaus on joskus niinkin ilmeinen, että sillä tosiaan on sama elintaso kuin itsellä.
Kyllä julkisilla liikkuvat maksavat yhtälailla välillisiä veroja. Esim. kaikkien bussilippujen hintaan sisältyy 10% ALV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. ”
Mitä tämä tarkoittaa?
Ja tähän kysymykseen oli tullut yli 40 yläpeukkua. Kuinka tyhmää voi Suomen kansa olla?
Tyhmä?
Miksi mielestäsi olemme tyhmiä?
Ymmärrän sinua, ap, tosi hyvin. Meillä samanlaiset tulot ja neljä lasta, joista kolme teinejä. Ihan tajuttoman tiukkaa on koko ajan. Ja kyllä, itse halusimme neljä lasta, mutta minusta on outoa, ettei tässä maassa kahden keskipalkkaisen tulot meinaa riittää, vaikka ei tuhlata, ei matkustella, ei polteta, ei ryypätä, ei ole lemmikkejä, syödään usein itsetehtyä kasvisruokaa, leivotaan leipää, sämpylöitä jne.itse. Palkkapäivänä maksetaan asuntolaina (kohtuullinen) ja laskut ja sitten mietitään, miten saadaan loput rahat riittämään ruokaan, vaatteisiin, polttoaineiseen jne. Kaikki yllättävät menot ovat katastrofi.
Minusta ap:n tulot vaikuttavat hyvin pieniltä pääkaupunkiseudun elintasoon nähden. Keskipalkkana pitäisin yli 3000e palkkaa.
Riippuu ihan omista vaatimuksista. Itse olen kahden teinin yh, ja kaikki rahat menee kyllä lasten koulukirjoihin, elektroniikkaan, harrastuksiin ja ruokaan ja vaatteisiin. Toisaalta mihinpä sitä rahansa käyttäisi jos ei lapsiin? Aika tylsäksi kai elämä kävisi vaan lomamatkoja ja teatterilippuja varaillessakin.
Välillä ärsyttää, että autoon ei ole varaa, mutta onpahan ainakin ympäristöystävällistä.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Tätä olen yrittänyt opettaa myös lapsilleni. 😉
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, ap, tosi hyvin. Meillä samanlaiset tulot ja neljä lasta, joista kolme teinejä. Ihan tajuttoman tiukkaa on koko ajan. Ja kyllä, itse halusimme neljä lasta, mutta minusta on outoa, ettei tässä maassa kahden keskipalkkaisen tulot meinaa riittää, vaikka ei tuhlata, ei matkustella, ei polteta, ei ryypätä, ei ole lemmikkejä, syödään usein itsetehtyä kasvisruokaa, leivotaan leipää, sämpylöitä jne.itse. Palkkapäivänä maksetaan asuntolaina (kohtuullinen) ja laskut ja sitten mietitään, miten saadaan loput rahat riittämään ruokaan, vaatteisiin, polttoaineiseen jne. Kaikki yllättävät menot ovat katastrofi.
Pitäisikö sun mielestä siis juuri ja juuri keskituloisen kyetä maksamaan asuntoa, omistaa auto, elättää kolme aikuista ihmistä (2 teinia per vanhempi), ja vielä jäädä rahaa niin ettei mistään tarvitse tinkiä? Onko tämä todellakin mielestäsi ihan kohtuullinen toive, ja ajatteletko oikeasti että noihin kaikkiin on jossain muussa maassa paremmin varaa?
Itsellä oli aikanaan palkkatulo netto n.1500 yksinhuoltaja,2lasta. Kyllä me pärjättiin. Eihän se mitään luksusta ollut. Autonkin maksoin siinä sivussa,yksin. Ei ollut kuin kelan tuet apuna,ei mitään mummoja ostelemassa vaatteita tai mitään. Espanjaan sain meidät kolme viikoksi kun tein kolmea työtä melkein vuoden. Nyt on kiva,lapset aikuisia ja osaavat käyttää rahansa oikein. Nykyiset palkkatulot nettona n.2700. En omista asuntoa,kaikki velat on poissa. Elämä on ihanaa....nyt laitan säästöön eläkepäiviä varten. Niin ja ikää on vasta 41. Tsemppiä kaikille.
Jääkiekko. Ihan sairaan kallista, ja jos ap ei olisi trolli, hän tietäisi kyllä itsekin miksi miehen kengät haetaan kirpputorilta. Useita satoja kuukaudessa.
Oikein hyvin, kiitos kysymästä.
2 aikuista ihmistä kun on ollut töissä lähes kokoajan valmistumiseen jälkeen, niin hyvin on rahat riittäneet asuntoon, vaatteisiin, ruokaan, autoihin, moottoripyöriin, matkoihin, lemmikkieläimeen, lapsiin ja harrastuksiin.
Kannattaa kouluttautua kunnolla, niin loppuelämä on sitten hieman helpompaa edes tämän osalta.
Olen yksinhuoltaja, jonka palkka n. 1800 käteen ja vuokra 1000 e. Lapsilisät 300 e ja elareita tulee välillä kun ex jaksaa maksaa. Ei pärjättäisi millään mun tuloillani, jäisi kaikki reissut käymättä ja harrastukset olisi mahdoton kustantaa. Autoa mulla ei ole ikinä ollut mutta kk-bussiliputkin maksavat täällä hurjasti. Entisessä elämässäni (palkallani) jouduin aina ostamaan kaiken kirpparilta ja lomilla lapset kävivät vain kavereiden mökeillä, koskaan ei tehty mitään kivaa. Itse en koskaan käynyt kampaajalla ym. ja jatkuva stressi rahasta vei terveydenkin. Minulle kävikin sitten hyvä onni kun sain jnkv perintöä, nyt voimme ostaa kunnon ruokaa ja matkustellakin. Ilman tätä perintöä elämämme olisi joka hetki todella kamalaa penninvenytystä ja jopa näkisimme nälkää (lomilla kun ei ole lapsille kouluruokaa).
AP, kuluja on karsittava. Kauhulla odotan, milloin Etelä-Suomen asuntokupla puhkeaa.
Meillä 3 henkinen perhe, asutaan maalla uudessa energiatehokkaassa omakotitalossa. Kulut asumiseen, lainoineen kaikki n. 1000€/kk. Pihassa uusi auto. Työmatkat silti polkupyörällä. Syödään laadukasta kotimaista luomuruokaa. Tulot nettona on n. 5000€, säästöön ja sijoituksiin jää reilusti ja tuhlattavaksikin lomareissuilla ulkomailla.
Ennustan seuraavaa muuttoliikettä maaseudulle, kun ihmiset ensin kituuttavat itsensä vanhoissa paljon kuluttavissa taloissa puille paljaille.
173/178 (En saanut lainattua tekstiäsi.) Ei, en tarkoita, että pitäisi jäädä rahaa säästöön, vaan että ansioillamme voisi elää ilman, että koko ajan ahdistaa rahan riittämättömyys. Että koko ajan ei tarvitsisi miettiä, mihin rahat riittävät. Ettei jo palkkapäivänä, kun tililtä on menneet pakolliset menot, tarvitsisi alkaa odottaa uutta palkkapäivää. Saadaan kyllä kaikki pakollinen hankittua, muttei kaikkea tarpeellista.
Ehkä ammatinvalinta oli väärä, ehkä olisi pitänyt valita työ, jota ei tehdä sielulla ja sydämellä, vaan josta maksetaan kunnolla.
Meillä ihan hyvät palkat, mutta asuminen pk-seudulla, ok-talo, kaksi teiniä ym. ja tuntuu että aina saa miettiä rahojen riittämistä. Teinit myös kuluttavat ihan toisella tavalla kuin pienemmät lapset (esim ruoka, lukiokirjat, läppärit koulua varten, harrastukset, vaatteet on kalliimpia yms). Muista kuluista esim sähkö on kallistunut tosi paljon viime vuosina. Omia valintoja nämä ovat ja hyvää elämää eletään, mutta vähän on yllättänyt miten tarkasti pitää miettiä vielä nelikymppisenäkin rahankäyttöä.
Meillä 400e ja 4 henkeä. En käsitä mitä pitäs vielä 600e ostaa. Ei kyllä jaksettas syödä niin paljoa.