Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?

Vierailija
14.05.2019 |

Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.

Kommentit (371)

Vierailija
181/371 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

173/178 (En saanut lainattua tekstiäsi.) Ei, en tarkoita, että pitäisi jäädä rahaa säästöön, vaan että ansioillamme voisi elää ilman, että koko ajan ahdistaa rahan riittämättömyys. Että koko ajan ei tarvitsisi miettiä, mihin rahat riittävät. Ettei jo palkkapäivänä, kun tililtä on menneet pakolliset menot, tarvitsisi alkaa odottaa uutta palkkapäivää. Saadaan kyllä kaikki pakollinen hankittua, muttei kaikkea tarpeellista.

Ehkä ammatinvalinta oli väärä, ehkä olisi pitänyt valita työ, jota ei tehdä sielulla ja sydämellä, vaan josta maksetaan kunnolla.

Olette siis valinneet kivat työt välittämättä ansiotasosta, tehneet NELJÄ lasta, ostaneet asunnon, hankkineet auton/autoja, ja aidosti ihmettelet kun pitää laskea rahoja... Ei tähän enää voi sanoa muuta kuin että jokaiselle ansionsa mukaan 🤣😂.

Vierailija
182/371 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on sugardaddy kun ei noilla kelan masseilla muuten pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/371 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhemman sarjan lapset jo teini-ikäisiä, ja nuorin 7 v,  mutta silloin kun sarjassa olivat tarha-ikäisiä, oli tiukkaa. Meillä oli asuntolaina, mökkilaina ja täydet tarhamaksut. 

Meidän yhteinen tulotaso on tällä hetkellä 4900 euroa näppiin.  Kyllä me nyt tullaan mukavasti toimeen, kun vanhinkin lapsi on töissä (saa amiksen paprut kohta, mutta on painanut duunia jo tammikuusta), tuo kerran viikossa kauppakassin kotiin ja maksaa omat vaatteensa ja laskunsa. Asuntolainaa vielä on 30 tonttua. (Muistan kun ekaan asuntoomme otettiin 97 lainaa, ja sen korko oli 8 %, mikä oli vanhempiemme mielestä toooosi alhainen.)

Mökkilaina vanhempainvapaalla oli jo vähän hulluutta, mutta tuli maksetuksi 7 vuodessa sitten kuitenkin, osittain ylitöillä.

Sitten kun kumpikaan ei meistä tupakoi eikä kapakoi, en rakasta shoppailua ja mies on alalla, jossa pystyi ja pystyy painamaan jatkuvasti ylitöitä, niin kyllä me pärjättiin, kirppareita ja kierrätettyä koluamalla ja hintoja vertailemalla. Mun ylityöt on kausiluonteisia. Eikä meillä ole tapana tehdä luottokorttivelkoja kulutustavaroista, vaan mieluummin oltiin ja ollaan sitten ilman ja laitetaan syrjään. Aina meillä pikkuisen oli varakassaa. Ulkomaanmatkat on olleet kylläkin paitsiossa. 

Asumiseen menee nykyään 1100 euroa kuussa lainoineen, ja lainanmaksun päättyminen on näköpiirissä neljän vuoden päästä. 

Vierailija
184/371 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on sugardaddy kun ei noilla kelan masseilla muuten pärjää.

Eikä muuten tarkoita mitään huoraamista vaan koska mies on 10v vanhempi kuin mä ja mulla on nyt tiukkaa niin erilliset kämpät ja lapset, niin järjestely on ihan kiva. Seksi hyvää ja vähän helpotusta talouteen. Ja muutenkin tullaan hyvin juttuun.

Vierailija
185/371 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanhemman sarjan lapset jo teini-ikäisiä, ja nuorin 7 v,  mutta silloin kun sarjassa olivat tarha-ikäisiä, oli tiukkaa. Meillä oli asuntolaina, mökkilaina ja täydet tarhamaksut. 

Meidän yhteinen tulotaso on tällä hetkellä 4900 euroa näppiin.  Kyllä me nyt tullaan mukavasti toimeen, kun vanhinkin lapsi on töissä (saa amiksen paprut kohta, mutta on painanut duunia jo tammikuusta), tuo kerran viikossa kauppakassin kotiin ja maksaa omat vaatteensa ja laskunsa. Asuntolainaa vielä on 30 tonttua. (Muistan kun ekaan asuntoomme otettiin 97 lainaa, ja sen korko oli 8 %, mikä oli vanhempiemme mielestä toooosi alhainen.)

Mökkilaina vanhempainvapaalla oli jo vähän hulluutta, mutta tuli maksetuksi 7 vuodessa sitten kuitenkin, osittain ylitöillä.

Sitten kun kumpikaan ei meistä tupakoi eikä kapakoi, en rakasta shoppailua ja mies on alalla, jossa pystyi ja pystyy painamaan jatkuvasti ylitöitä, niin kyllä me pärjättiin, kirppareita ja kierrätettyä koluamalla ja hintoja vertailemalla. Mun ylityöt on kausiluonteisia. Eikä meillä ole tapana tehdä luottokorttivelkoja kulutustavaroista, vaan mieluummin oltiin ja ollaan sitten ilman ja laitetaan syrjään. Aina meillä pikkuisen oli varakassaa. Ulkomaanmatkat on olleet kylläkin paitsiossa. 

Asumiseen menee nykyään 1100 euroa kuussa lainoineen, ja lainanmaksun päättyminen on näköpiirissä neljän vuoden päästä. 

Amiksen paprut lapsella kohta? Olen todella kateellinen.

Vierailija
186/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjätään, kun olen tarkkana mihin rahaa laitan. Meillä minä ja lapset 4v ja 6v. 

Tulot on palkka 1100e/kk nettona, teen osa-aikaista. Asumistuki 500e. Lapsilisät korotuksilla 300e. Elatusmaksu lasten isältä 200e. Ja kassasta osittaista päivärahaa n. 300e/kk, mutta tämä on tulona epävarma, koska koska vaan voi tulla karenssi tms. 

Kuukaudessa pakollisia menoja on vuokra 870e, vesimaksut 60e, autopaikka 30e. Sähkö ja sähkönsiirto 40e. Autolainan lyhennys 100e. Auton vakuutus ja verot 80e. Bensat 80-100e. Muut vakuutukset n. 100e. Ruokakauppa ja päivittäistavarat 400e. Puhelimeen 20e ja netflixiin 11e. 

Jos tulisi tosi tiukkaa niin voisin luopua autosta, joistain vakuutuksista ja netflixistä :P Mutta toistaiseksi olen saanut säästöön n. 200-300e/kk (sen osittaisen verran) niin ei ole ollut hätää. Lapsille säästän myös niitä tulevia lopputeinivuosia varten.. niille kun ei saa enää lapsilisää, mutta menoja on sitäkin enemmän!

Minä myös myyn kaiken mitä lapsilta jää esim. vaatteita pieneksi. Näistä voi tulla useita kymppejä lisätuloja kuukausittain, juuri tuli kirpparilta 100e viikon myynneistä. Kirppareilta ostetaan vaatteet tai sitten alennusmyynneistä. Harmaita hiuksia tulee auton yllättävistä korjauskuluista taikka koiran hammasremonteista tms. Ne on erittäin kalliita. Lapset harrastaa, mutta niihin saadaan sponssausta isovanhemmilta ja myös lasten isä osallistuu isompiin kuluihin elareiden lisäksi. 

Käteen suunnilleen saman verran kuin edellisellä. Nettopalkka vuorolisineen n.2500 euroa, mitään tukia ei saa. Kolme lasta. Säästöön saa noin 200 euroa kuukaudessa. Auto- ja asuntolainat on. Ei asuta pk-seudulla, kituuttaa ei tarvitse.

Vierailija
187/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin pitää! Keskituloisella perheellä nimenomaan pitäisi rahat riittää tavalliseen elämään.

Tavallinen elämä = noin 10 v. Okt nykyajan tekniikalla 5-10 km torilta, hyvä auto/ aikuinen, mopot yms teineille, omat ja lasten tavanomaiset harrastukset, lemmikit, puutarhan hoito, vaatteet, koulu/ hoitokulut, kunnon ruoka, lomamatkat (viikko lappi/ Etelä reissu ja lisäksi muutama pienempi kotimaan matka vaikka huvipuistoihin kesällä), kännykät, tapletit yms., rahaa säästöön.

Sitten jos on keskituloista paremmat palkat, lisätään mökkiä, venettä, uutta autoa, prameaa uutta okt...

Me olemme keskituloinen lapseton pari. Seurasin keskustelua, koska en ymmärrä miten näillä tuloilla pitäisi vielä lapsi/ lapset elättää.

Vierailija
188/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kuten, aina rahat lopussa ennen tilipäivää. Mutta ei ole ruoasta ollut pulaa kuitenkaan, eli kaikki saadaan mitä tarvitaan mut yli ei jää.

Netto yht. (lapsilisät laskettuna) reilu 5000€. Luulisi että jotain jää, mutta ei jää. Talon remontointiin menee paljon lainanlyhennyksen lisäksi, samoin lasten kalliisiin harrastuksiin.

Vierailija
189/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen kirjoitti:

Kyllä todellakin pitää! Keskituloisella perheellä nimenomaan pitäisi rahat riittää tavalliseen elämään.

Tavallinen elämä = noin 10 v. Okt nykyajan tekniikalla 5-10 km torilta, hyvä auto/ aikuinen, mopot yms teineille, omat ja lasten tavanomaiset harrastukset, lemmikit, puutarhan hoito, vaatteet, koulu/ hoitokulut, kunnon ruoka, lomamatkat (viikko lappi/ Etelä reissu ja lisäksi muutama pienempi kotimaan matka vaikka huvipuistoihin kesällä), kännykät, tapletit yms., rahaa säästöön.

Sitten jos on keskituloista paremmat palkat, lisätään mökkiä, venettä, uutta autoa, prameaa uutta okt...

Me olemme keskituloinen lapseton pari. Seurasin keskustelua, koska en ymmärrä miten näillä tuloilla pitäisi vielä lapsi/ lapset elättää.

Uudehko omakotitalo maksaa sen 250000. Tekee kuussa noin tonnin jos korot eivät ole hirveät. Siihen muut talon kulut 500e. Autot käyttö- ja pääomakuluineen ainakin 2*750e. Muu eläminen mopoineen, matkustukseen, yms, luokkaa 4*750e (kaksi lasta). Tästä tulee jo 6000e. Jos vielä pistetään säästöön 500e kuussa, on se 6500e.

Eli palkkaa pitäisi saada noin 3150e per henkilö plus lapsilisät. Tuohon nettopalkkaan pitää Bruton olla jo noin 5000 euroa, joka on ehkä juuri ja juuri keskituloisen ylärajalla mutta ei missään nimessä "tavallinen" tulotaso. Keskimääräinen palkka on nettona lähes tonnin pienempi, eli kahdelle 2000e vähemmän kuin mitä kommentoijan haikailema elintaso vaatisi. Eli tuo elintaso ei ole tavallisen keskituloisen elintaso, vaan hyvätuloisen max kaksilapsisen pariskunnan. Ihmisten käsitys normaalista keskituloisen elintasosta on todellisuudesta vieraantunut.

Vierailija
190/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudehko ok-talo 250 k?? Tervetuloa pk-seudulle, täällä tolla saa hädin tuskin tontin. Elämä täällä on todella paljon kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Toisaalta asunnon arvo säilyy tai kasvaa, toisin kuin maaseudulla, jossa tosta 250 tonnista ei oo mitään jäljellä perinnönjaossa. Tai jos haluaa viettää vanhuutensa lähempänä palveluita isolla kirkolla ja koittaa saada talonsa myytyä.

Vierailija
191/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiohan nuo kakarat maksaa.

Vierailija
192/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja-äiti, vakituinen työ, bruttopalkka 3200e/kk josta mulle jää nettona 2200e, vuokra 1050e = mulle jää siis vuokran jälkeen käteen 1150e, josta maksan sitten pienemmän lapsen hoitomaksut, vakuutukset, sähkön, puhelimet = 740e, kulutusluottoa, luottokorttia, sekä opintolainan lyhennyksen = 300e.

Toisinsanoen tuo noin 300e/kk jää mulle kuussa kiinteiden maksujen jälkeen palkkapäivänä tilille.

Olin avioeron jälkeen työtön/vuoden hoitovapaalla kuopuksen kanssa jolloin tuloni olivat 350/kk, joten jouduin tuolloin ottamaan kulutusluoton jotta sain auton erät maksettu.

Iso apu meille kuukausitasolla ovat olleet nämä huimat lapsilisä ja elarit (joista jälkimmäisestä saan minimit), yhteensä reilut 600e, koska edellä olevien menoerien lisäksihän mun pitää huomioida vielä:

- Ruoka

- Lääkkeet

- Bensa 

- mahdolliset muksujen harrastukset

- vaatehankinnat/kengät/whatnots

Vierailija
193/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti hoitovapaalla ollessa. Kaikki säästöt sileiksi ja autotkin alkavat vedellä viimeisiään. Ne kun tuosta hajoavat, on otettava autolainaa. Ja juu julkiset eivät todellakaan kulje täällä. Silti yritetään saada lapsi pidettyä kotona vielä jokusen kuukauden.

Vierailija
194/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehko ok-talo 250 k?? Tervetuloa pk-seudulle, täällä tolla saa hädin tuskin tontin. Elämä täällä on todella paljon kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Toisaalta asunnon arvo säilyy tai kasvaa, toisin kuin maaseudulla, jossa tosta 250 tonnista ei oo mitään jäljellä perinnönjaossa. Tai jos haluaa viettää vanhuutensa lähempänä palveluita isolla kirkolla ja koittaa saada talonsa myytyä.

Tarkoitus oli osoittaa VÄHINTÄÄN summat kommentoimani kirjoittajan kaipaamaan elintasoon. Ei tarkkaa budjettia minne tahansa, tämän luulisi olevan itsestäänselvyys.

Vierailija
195/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ollakin. Mun lapsi valmistui vuosi sitten amiksesta, heti vakituinen työpaikka, sai valita useammasta paikasta mihin halusi töihin. Palkka on nyt vuoden jälkeen 2670e kuukaudessa bruttona, ikää on 20v. On puhelinetua, liikuntaseteleitä jne. 

Vierailija
196/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja-äiti, vakituinen työ, bruttopalkka 3200e/kk josta mulle jää nettona 2200e, vuokra 1050e = mulle jää siis vuokran jälkeen käteen 1150e, josta maksan sitten pienemmän lapsen hoitomaksut, vakuutukset, sähkön, puhelimet = 740e, kulutusluottoa, luottokorttia, sekä opintolainan lyhennyksen = 300e.

Toisinsanoen tuo noin 300e/kk jää mulle kuussa kiinteiden maksujen jälkeen palkkapäivänä tilille.

Olin avioeron jälkeen työtön/vuoden hoitovapaalla kuopuksen kanssa jolloin tuloni olivat 350/kk, joten jouduin tuolloin ottamaan kulutusluoton jotta sain auton erät maksettu.

Iso apu meille kuukausitasolla ovat olleet nämä huimat lapsilisä ja elarit (joista jälkimmäisestä saan minimit), yhteensä reilut 600e, koska edellä olevien menoerien lisäksihän mun pitää huomioida vielä:

- Ruoka

- Lääkkeet

- Bensa 

- mahdolliset muksujen harrastukset

- vaatehankinnat/kengät/whatnots

Opintolaina tauolle ja kaikki paukut kulutusluottoon.

Mun mies kun jäi työttömäksi , tai oikeastaan jo ennen sitä, myytiin autot pois.

Järkyttävä menoerä.

Vierailija
197/371 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulee, mitä menee. Mutta päivätyön lisäksi puolet kuusta on alivuokralainen,koti karsittu, lisätöitä teen säännöllisesti ja olen 36-38 koon ihminen vaan siksi, kun en syö tarpeeksi.

Vierailija
198/371 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ollakin. Mun lapsi valmistui vuosi sitten amiksesta, heti vakituinen työpaikka, sai valita useammasta paikasta mihin halusi töihin. Palkka on nyt vuoden jälkeen 2670e kuukaudessa bruttona, ikää on 20v. On puhelinetua, liikuntaseteleitä jne. 

Mikä ala?

Vierailija
199/371 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tulee, mitä menee. Mutta päivätyön lisäksi puolet kuusta on alivuokralainen,koti karsittu, lisätöitä teen säännöllisesti ja olen 36-38 koon ihminen vaan siksi, kun en syö tarpeeksi.

36-38 on kyllä ihan normaali koko. Vai oliko tuo sitä kuuluisaa ”ironiaa”..

Vierailija
200/371 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen kahden teinin yh-äiti, ja hyvin pärjätään. Emme elä leveästi, mutta ei meiltä mitään puutu. Ei ole kalliita harrastuksia, asuntolaina on. Matkustamme kerran vuodessa viikoksi tai kahdeksi ulkomaille. Keski-Suomessa asutaan.