Täysin rehellisesti, te jotka olette asuneet ulkomailla niin oliko henkinen olo parempi?
Kyselen täällä että te jotka olette asuneet ulkomailla, oletteko/olitteko huomanneet olossa jotain muutoksia?
Juttelin toissapäivänä ystävän kanssa joka just tuli ulkomailta ja hän huomasi että heti alkoi taas muuttua alakuuloiseksi ja masentuneeksi, oli kuulemma kulttuurishokki palata takaisin, (hän oli siis 3kk poissa Suomesta), hän selkeästi huomasi että ilmapiiri täällä meillä jotenkin sairastuttaa eikä olo kohene.
Mitä mieltä te muut olette? Eli te jotka olette ihan arkea elänyt muualla.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja Suomessa on kutakuinkin kaikki - myös ilmasto ja ruoka - parempaa kuin muualla. :)
Miten ulkona sitä voikaan ihminen olla, voi apua!
Ilmasto ja ruoka nimenomaan ovat Suomessa täysin perseestä.
Verotus, holhous, kyttäysmentaliteetti jne ihan seuraavina perässä.
Mitäs kummaa sinä oikein ällistelet? Suomessa on neljä hienoa vuodenaikaa. Minä pidän erityisesti syksystä. Sade on ympäri vuoden ihanaa. Ainoa sää, josta en pidä, on helle.
Pidän eksoottisesta ruoasta ja siedän tulisuutta hyvin, mutta lempiruokiani saa Suomesta. En puhu mistään kanttiinipöperöstä vaan hyvin yksinkertaisesta ruoasta, jota voi tehdä pääasiassa kotimaisista raaka-aineista. Mansikat Suonenjoelta ja perunat naapuripellosta ovat parasta.
Tällaista hyvinvointiyhteiskuntaa ei varsinkaan tässä ilmastossa voitaisi pitää pystyssä pienillä verotuloilla. Epäkohtiakin on, mutta niitä sentään yritetään muuttaa. En ihan tiedä, mihin viittaat holhouksella, mutta jos pidät holhouksena esimerkiksi lakeja ja liikennesääntöjä, voit vaikka mietiskellä seuraavaa: Suomessa on niin turvallista ja rauhallista juuri sen vuoksi, että lait ja säännöt ovat olemassa ja suurin osa kansasta noudattaa niitä ihan vanhasta tottumuksesta. Mikä mahtaa olla se kyttäysmentaliteetti, jota sinä niin vieroksut? Minä olen elänyt monellakin tavalla normeista valtavirrasta poikkeavasti, mutta en ole koskaan tuntenut itseäni kytätyksi. Vaivaakohan sinua semmoinen "mitä muut minusta ajattelevat" -oireyhtymä?
Mikä pitää sinut Suomessa? Vastaukseksi en kelpuuta sitä, että aiot häipyä heti tilaisuuden tullen, koskapa jokin on pitänyt sinut täällä tähän asti. Jos taas olet jo pysyvästi ulkomailla, miksi vaivaudut suomalaiselle keskustelupalstalle kitisemään Suomen oloista? Eikö siellä paratiisissa ole kivaa, jos siitä ei saa kertoa muille? ;)
Ällistelyni perustuu elämänkokemukseen.
Suomessa on todella huono ilmasto muutamaa kivaa kesäkuukautta lukuun ottamatta ja ruokakulttuuri on ollut hyvin ohuella pohjalla -ABC:ta, Hesburgeria ja kebabia. Toki poikkeuksiakin on ja kivoja ravintoloita alkaa olla enemmän ja enemmän kun ulkoa syöminen ei ole enää sellainen tabu kuin joskus ennen mutta harvinaistahan tuo ihmisten arjessa edelleen on.
Holhouksella tarkoitan lakeja ja sääntöjä jotka ovat tiukemmat kuin muualla, noin yleensä ottaen. Ja sitten moni vielä noudattaa niitä! Tyypillinen esimerkki on kun jalankulkija seisoo punaisissa vaikka kaupunki olisi tyhjä autoista...
Alkoholi nyt on ollut täysi tabu ja nopeusrajoitukset asetettu naurettavalla turvamarginaalilla.
Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken.
Ja kun olen muuttanut ulkomaille niin toki katselen suomalaisia(kin) tv-sarjoja ja nettisivuja. Tulen takuulla pätemään palmun alta kun täällä sataa räntää ja vasemmistovihreät korottavat veroja ja keksivät jotain idioottimaista tehdessään Suomesta "ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun mallimaata".
Minä nyt pidän lauhkeasta havumetsävyöhykkeestä ja hyvästä ruoasta. En ole koskaan käynyt huoltoasemaravintoloissa tai Hesburgerissa enkä maistanut kebabia (sen epäilyttävän ulkomuodon vuoksi), joten en osaa sanoa niistä mitään. Sinä näemmä osaat, miten sattuikin.
Vertailin kerran maailman ja erityisesti Euroopan nopeusrajoituksia. Ylin rajoitus on pääsääntöisesti 120-130 km/h, joten Suomi ei eroa muista lainkaan. Oletko muuten kuullut siitä, että Saksassa ollaan asettamassa Autobahnien yleisrajoitukseksi 130 km/h? Etsipä muuten jokin vähemmän kliseinen esimerkki säännöistä kuin tuo punaisissa valoissa seisominen tyhjällä kadulla - hyppele ylitse, jos siltä tuntuu, mutta älä marise, jos jotakin ikävää tapahtuu. Pahoittelen sitä, että sinun alkoholinkäyttöäsi on paheksuttu ja ostaminen rajattu puoleksi vuorokaudeksi. Minä pidän viinistä, mutta koskaan ei ole tultu poistamaan pulloa käsistä tai lasia huulilta. Mihin tabuihin sinä olet törmännyt?"Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken."
No niin, siinähän se tulikin: suomalainen koulu, suomalainen tukijärjestelmä ja suomalaisen yhteiskunta, jossa ekaluokkalainenkin uskaltaa kävellä koulumatkansa ilman saattajaa. :D
Kyllä se ekaluokkalainen tosiaan uskalletaan laittaa kävelemään yksin kouluun ja joka ikinen vuosi taitaa ainakin yksi jäädä heistä auton alle. Ja huvittavaa tosiaan, yksi parhaista jutuista Suomessa on juuri Hesburger, ihan huippuhyvät hampurilaiset, josta pikaruokalahampurilaisista tykkää. Mutta verrataan nyt vaikka jonkun hääjuhlan menuuta, niin keskivertohäiden ruokatarjonta on ihan eri luokkaa jossain Italiassa, kuin jossain keskiverto suomalaisissa häissä.
Ja totuus on, että Suomessa on vaikka kuinka paljon ruokaravintoloita, jotka tarjoavat puhtaita eineksiä, joka olisi monessa maassa suoraan häpeällistä.
Ja kyllä noista säännöistä pidetään kovasti kiinni Suomessa ja myös halutaan pitää. Vai luuletko, että Suomessa postissa annettaisiin sinun allekirjoittaa puolisosi kirjattu kirje, vaikka postivirkailija olisi tuttu ja tuntee sekä sinut, että puolisosi? Ei annettaisi, etkä sinä todennäköisesti edes hyväksyisi, koska se on sääntöjen vastaista ja säännöt ovat sinulle tärkeitä. Mutta niin ei ole monessa muussa maassa hmisille, vaan tärkeintä on saada se kirje, koska puoliso itse ei jostain syystä itse ehdi hakemaan.
Olen asunut yhteensä yli 10 vuotta ulkomailla, kahdessa Euroopan maassa ja USA:ssa. Olen aina asunut isoissa kaupungeissa ja olen sitä mieltä, että ainakin länsimaissa arkinen elämä on suht samanlaista riippumatta siitä missä asuu. Käydään töissä ja kaupassa, harrastetaan, tavataan ystäviä. Sää ja ympäristö vaan hieman vaihtelee. Uuteen maahan muuttaessa on alussa kuherruskuukausi, jolloin kaikki tuntuu ihanalta, mutta se tasaantuu ja muuttuu arjeksi.
Arvostan Suomessa sitä, kuinka hyvin siellä kaikki toimii. On siistiä, asiakaspalvelijat ovat älykkäitä (joskaan eivät aina maailman ystävällisimpiä, mutta siihenkin on tullut parannusta) ja yhteiskuntarakenne on ongelmista huolimatta toimiva. Kaikista pidetään huolta. Huonoja puolia on sää, sekä se että suomalaiset valittavat ja narisevat aivan jumalattoman paljon siihen nähden kuinka hyvin asiat siellä oikeasti ovat. Monelle tekisi kieltämättä hyvää käydä asumassa jossain muualla, niin tajuaisivat kuinka helppoa Suomessa lopulta on. Kaipaan Suomesta esimerkiksi perhettäni, luontoa sekä laadukasta ja puhdasta ruokaa. Minulle ihmiset tekevät kodin, ja senpä takia suunnittelenkin palaamista. Voi tietenkin olla, että ulkosuomalaisen Suomi-kuva on jopa hieman romantisoitu. Aika näyttää pitääkö se paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä paljon parempi olo ulkomailla. Kävin yliopiston jenkeissä. Suomessa kun eka yritin tuli nolla opintoviikkoa koska suomalainen yliopisto oli mielestäni ihan perseestä. Epäsosiaaliset kanssaoppilaat ja proffat jotka eivät välittäneet mitään oppilaista eivätkä osanneet luennoida hyvin.
Jenkeissä sitten valmistuin luokan parhaana ja sain ihan hyvän työtarjouksenkin. Palkka 3x suomeen verrattuna. Valitettavasti työpaikka ja h1b viisumi meni vessasta taantuman takia ja jouduin palaamaan suomeen.
Nykyisin haluaisin asua latinalaisessa amerikassa mutta se ei taida olla mahdollista. Täällä suomessa minulla ei ole paljon kavereita koska en siedä suomalaisia. Huono käytös, epäsosiaalisia, tylsät jutut. Naiset eivät täällä katso päinkään mutta lattareissa voin helposti saada parikymppisiä kaunottaria. Ihan kokemuksella sanon tuon.
Olen samaa mieltä, että Suomessa on yllättävän paljon huonkäytöksisiä ihmisiä. Eikä sitä edes osata hävetä.
Asuin 10 kk ulkomailla aikana ilman nettiä. Eli netti teki tulojaan, mutta oli hidasta ja kallista. Kaipasin hirveästi suomalaista lukemista ja telkkariohjelmia kun en osannut paikallista kieltä. Ystäviä ja sisaruksia alkoi tulla ikävä. Kolmen-neljän kuukauden kohdalla alkoi ärsyttämään ruisleivän puute.
Sain kyllä hyvin ystäviä ja nautin olostani, mutta opin itsestäni sen, että en voisi asua muualla pysyvästi. Tosin olin nuori silloin, nyt viisikymppisenä voisin muuttaa jonnekin lämpimään, mutta pitäisi olla hyvä työpaikka siellä (myös miehelle).
Henkinen olo oli sillä tavalla parempi kun ei tarvinnut käydä töissä. Olin silloin täysin kypsä työhöni Suomessa ja siksi irtisanouduin ja lähdin. Olen muutenkin matkustanut paljon ja pidempiäkin aikoja. Tykkään reissata, mutta aina on hyvä mieli myös palata kotiin Suomeen.
Ero ulkomaiden ja Suomen fiiliksen välillä on lumetta.
Ulkomailla ollessa ihmisen täytyy sopeutua uuteen, muuttaa monesti omia tapoja ja tutustua uusiin ihmisiin. Edesautamme siten selviämistämme uudessa ympäristössä. Koska muutos on pakko, kielteisiin puoliin ei keskitytä yhtä paljon kuin Suomessa.
Ulkomailla voi myös ulkoistaa omia ikävinä pitämiään piirteitä ja ajatuksia elämästä suomalaisuuteen ja kiinnittää tunteet fyysiseen Suomeen ja suomalaisiin. Suomessa on silloin kaikki huonosti, ulkomailla kaikki hyvin. Mitä suurempia sisäisiä ongelmia, sitä suuremmaksi antipatia kasvaa. Tämäkin edesauttaa sopeutumista uuteen ympäristöön.
Suomessa altistuminen uudelle on harvinaista. Tuttu ympäristö pakota siihen. Automatisoimme monia asioita alitajuisesti. Tiedämme lähes aina sen, mitä haluamme, mitä tulemme tekemään ja millä tavalla. Se on aika tylsää.
Olen asunut Kanadassa enkä pidä Suomen ilmastoa erityisen kamalana. Samoilla leveysasteilla on varsin samanlainen ilmasto ympäri maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk ei tosin ole paljoa mitään, kuulostaa lähinnä ensi-ihastukselta. Parin vuoden jälkeen uudessa maassa voi alkaa tuntua suomikin hyvin houkuttelevalta.
Totta, tuohan ei ole kuin hieman tavallista pidempi lomareissu. Totta kai se tuntuu kivalta.
Kyllä kaksi vuotta vähintään pitäisi olla, ennen kuin voi asumiseksi sanoa. Siinä alkaa arki ja totuus paljastua.
Niinhän se on parisuhteissakin, sen pari vuotta jaksaa pinnistellä ja esittää parempaa kuin onkaan, mutta sitten viimeistään nähdään se suhteen todellinen luonne, että onko meistä miksikään.
Samoin ajattelen ja toivon etten joutuisi koskaan lääkäriin Suomessa. Ne harvat kerrat kun olen terveydenhuollon kanssa ollut tekemisissä kohtelu on ollut sekä tylyä ja lääkäri tuntuu puuttuvan aivan kokonaan. Sairaalat tuntuvat olevan ihan hoitajien käsissä, sillä aikaa kun lääkärit taitavat nukkua? Jos sinne ylipäätään huolitaan saapumaan. Tämä korkea sairaanhoito on yhtä suuri myytti kuin, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Ehkä, jos vertauskohteeksi otetaan kehitysmaat?
Tuo on totta, ja neuvolatkin on Suomessa terkkarien tai sairaanhoitajien käsissä, on harvinaista tietääkseni päästä lääkärin vastaanotolle! Hoitajilla on liikaa valtaa tietotasoonsa nähden. Toki on niinkin, että hyvä ja kokenut hoitaja voi tietää enemmän kuin lääkäri monesta asiasta.
Paluumuuttajan kulttuurisokki on tunnettu ilmiö ja käsite sinänsä, eikä se tarkota että Suomessa on asiat p*rseellään. Olen itekin kärsinyt siitä, mutta se menee ohi. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja Suomessa on kutakuinkin kaikki - myös ilmasto ja ruoka - parempaa kuin muualla. :)
Mitäs kummaa sinä oikein ällistelet? Suomessa on neljä hienoa vuodenaikaa. Minä pidän erityisesti syksystä. Sade on ympäri vuoden ihanaa. Ainoa sää, josta en pidä, on helle.
Pidän eksoottisesta ruoasta ja siedän tulisuutta hyvin, mutta lempiruokiani saa Suomesta. En puhu mistään kanttiinipöperöstä vaan hyvin yksinkertaisesta ruoasta, jota voi tehdä pääasiassa kotimaisista raaka-aineista. Mansikat Suonenjoelta ja perunat naapuripellosta ovat parasta.
Tällaista hyvinvointiyhteiskuntaa ei varsinkaan tässä ilmastossa voitaisi pitää pystyssä pienillä verotuloilla. Epäkohtiakin on, mutta niitä sentään yritetään muuttaa. En ihan tiedä, mihin viittaat holhouksella, mutta jos pidät holhouksena esimerkiksi lakeja ja liikennesääntöjä, voit vaikka mietiskellä seuraavaa: Suomessa on niin turvallista ja rauhallista juuri sen vuoksi, että lait ja säännöt ovat olemassa ja suurin osa kansasta noudattaa niitä ihan vanhasta tottumuksesta. Mikä mahtaa olla se kyttäysmentaliteetti, jota sinä niin vieroksut? Minä olen elänyt monellakin tavalla normeista valtavirrasta poikkeavasti, mutta en ole koskaan tuntenut itseäni kytätyksi. Vaivaakohan sinua semmoinen "mitä muut minusta ajattelevat" -oireyhtymä?
Mikä pitää sinut Suomessa? Vastaukseksi en kelpuuta sitä, että aiot häipyä heti tilaisuuden tullen, koskapa jokin on pitänyt sinut täällä tähän asti. Jos taas olet jo pysyvästi ulkomailla, miksi vaivaudut suomalaiselle keskustelupalstalle kitisemään Suomen oloista? Eikö siellä paratiisissa ole kivaa, jos siitä ei saa kertoa muille? ;)
Luitko tämän ketjun aiheen? Jos haluat puhua vain Suomen ihanuuksista, niin teet ketjun sille? Monella on tosiaan ehkä vähän kehittyneempi maku kuin mansikat ja perunat, oli niiden alkuperä mikä tahansa. Monessa maassa perusruokaaineita on jo opittu jalostamaan aterioiksi ja ruokalajeiksi jo lähellä taidetta vastaaviksi.
Vai ei Suomessa kytätä? Kaikki tietävät vaikka mitä toisista. Vai miksi luulet, että jotkut verotulot ovat vuoden luetuimpia uutisia? Ja Suomen turvallisuus on myytti. Suomessa kuolee vaikka kuinka paljon naisia perheväkivallan takia joka vuosi ja viinan ja puukotusten ja ampuma-aseiden ja jopa kouluampumisiakin riittää. Mutta hyssyttelee vain sinä nämä epäkohdista kertojat muualle.Kipin kapin nyt lukemaan ap:n kirjoitus. Minä vastasin juuri siihen, mitä hän kysyi.
Sinä et selvästi erota makuasioita ja faktoja toisistaan. Minä pidän suomalaisesta ruoasta enkä innostu siitä, että joku tekee ruoka-aineista taidetta. Makuasia. Ja Suomi todella on erittäin rauhallinen ja turvallinen maa - lukaisepa rikos- ja onnettomuustilastoja maailmalta ja opi niistä. Olen muuten lukenut tuon kohua herättäneen naisten kokemaa väkivaltaa koskevan kyselyn. Totta kai Suomessa on väkivaltaa ikään ja sukupuoleen katsomatta, mutta tuo uutinen ei oikeasti oikeuta kohuotsikoihin: siinä, missä suomalainen kertoo kokeneensa väkivaltaa, koska häntä on katsottu pahasti tai hänen kuultensa on kerrottu kaksimielinen vitsi viimeisten kahden vuoden aikana, umpikatolisessa keskieurooppalaisperheessä kasvanut nainen pitää poskelle läimäyttämistä ihan normaalina aviopuolison kurissapitämiskeinona. Harva jaksaa kaivaa kohu-uutisten taustoja tietääkseen asioiden todellisen laidan, mutta minä jaksan.
Verotulot luetuimpia uutisia? Jos niitä pukattaisiin muissa maissa lehtiin tai niitä edes olisi saatavilla siinä määri kuin Suomessa, aivan varmasti ne olisivat luetuimpien kärjessä. "Kyttääminen" on samanlaista joka puolella maailmaa, vaikka turisti tulkitsee sen helposti avoimuudeksi ja ystävällisyydeksi. Naapurien kirkossakäynti, ostokset, illanviettotavat, suhteet ja kaikkinainen kulttuurisidonnainen kunniallisuus ja sen puute ovat oikein hyvin ihmisten tiedossa. Yritäpä asua raamattuvyöhykkeellä tai eurooppalaisessa kylässä tai missään muualla eriväristen ihmisten maassa niin, etteivät silmät seuraisi jokaista liikettäsi. Ei onnistu.
Niille, joiden uudessa kotimaassa tai pitkäaikaisessa oleskelumaassa ovat asiat kategorisesti paremmin kuin Suomessa, olkaa hyvät ja kertokaa maa ja kaupunki. Kertokaa sekin, jos teillä on käytössä selvästi maan keskituloa enemmän rahaa ja onko raha omalla työllä ansaittua. Näistä seikoista voimme päätellä sitten sen, millä värillä sävytetyt lasit teillä on päässänne.
Vain täydellinen i-d-i-o-o-t-t-i väheksyy kasallisiin rikosuhritilastoihin ja viranomaistilastoihin perustuvia faktoja siitä, että Suomi on väkivaltainen maa kotiväkivallan suhteen. Ei kyse ole mistään pahasti katsomisesta, sillä paha katse ei päädy poliisin väkivaltatilastoihin. Tutustu vähän aiheeseen ennen kuin nolaat itseäsi tuon enempää.
Käypä lukemassa tuo kysely ja etenkin kysymyksenasettelu ja vastausvaihtoehdot. Netistä löydät koko tutkimuksen ja 4-5 liitettä. Lue ne kaikki. Puhutaan sitten lisää.
Mikä niistä kyselyistä? Esimerkiksi jo pelkästään Suomessa kotiväkivaltaa tutkitaan monella tavalla. Poliisien rikostilastot, uhritutkimukset, survey-tutkimukset, väitöskirjat, nettikyselyt ja lukemattomat muut. Eli mikä niistä ja minkä vuoden tutkimukseen viittaat? Kotiväkivaltaan saadaan tutkimustuloksia myös ylipäätänsä väkivalta tutkimuksista ja niitäkin on lukuisia erilaisia. On kyselyhaastatteluita miehille, naisille, lapsille, viranomaistilastot. Mielelläni kuulen mihin näistä tutkimuksista viittaat, kerta minun pitäisi käydä lukemassa se jokin tietty näistä lukuisista jotka on tehty?
Olen enemmän kotonani pois Suomesta.
Olin pois yhtäjaksoisesti n. 10v. Sitten palasin
Suomeen n.5vuodeksi. Nyt taas ulkomailla ja nautin täällä. Tuskin palaan koskaan. Suomessa: ankeat kelit ja ihmiset. Pieni palkka, mutta kovat verot.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut poissa Suomesta 24 vuotta. Siteeni Suomeen ovat edelleen vahvat; käyn siellä lomilla ja omistan jopa asunnon Helsingistä. Aion muuttaa takaisin kun jään eläkkeelle.
Voin henkisesti hyvin asuinmaassani ja voin henkisesti hyvin Suomessa. Jos tarkasti ajattelee, niin Suomessa kuitenkin jonkun verran paremmin, koska kaikki on niin helppoa. Kun osaa kielen täydellisesti, ei mene energiaa siihen. Lisäksi tietää miten kaikki toimii; kaikki on tuttua ja mukavaa. Se on jotenkin rentouttavaa. Nautin Suomen lomistani suuresti.
Suu auki ihmettelen etta olet asunut maassa 24 vuotta ja vielakin kieli tuntuu vaikealta. Sen pitaisi olla selkarangassa toisena aidinkielena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko tämän ketjun aiheen? Jos haluat puhua vain Suomen ihanuuksista, niin teet ketjun sille? Monella on tosiaan ehkä vähän kehittyneempi maku kuin mansikat ja perunat, oli niiden alkuperä mikä tahansa. Monessa maassa perusruokaaineita on jo opittu jalostamaan aterioiksi ja ruokalajeiksi jo lähellä taidetta vastaaviksi.
Vai ei Suomessa kytätä? Kaikki tietävät vaikka mitä toisista. Vai miksi luulet, että jotkut verotulot ovat vuoden luetuimpia uutisia? Ja Suomen turvallisuus on myytti. Suomessa kuolee vaikka kuinka paljon naisia perheväkivallan takia joka vuosi ja viinan ja puukotusten ja ampuma-aseiden ja jopa kouluampumisiakin riittää. Mutta hyssyttelee vain sinä nämä epäkohdista kertojat muualle.Kipin kapin nyt lukemaan ap:n kirjoitus. Minä vastasin juuri siihen, mitä hän kysyi.
Sinä et selvästi erota makuasioita ja faktoja toisistaan. Minä pidän suomalaisesta ruoasta enkä innostu siitä, että joku tekee ruoka-aineista taidetta. Makuasia. Ja Suomi todella on erittäin rauhallinen ja turvallinen maa - lukaisepa rikos- ja onnettomuustilastoja maailmalta ja opi niistä. Olen muuten lukenut tuon kohua herättäneen naisten kokemaa väkivaltaa koskevan kyselyn. Totta kai Suomessa on väkivaltaa ikään ja sukupuoleen katsomatta, mutta tuo uutinen ei oikeasti oikeuta kohuotsikoihin: siinä, missä suomalainen kertoo kokeneensa väkivaltaa, koska häntä on katsottu pahasti tai hänen kuultensa on kerrottu kaksimielinen vitsi viimeisten kahden vuoden aikana, umpikatolisessa keskieurooppalaisperheessä kasvanut nainen pitää poskelle läimäyttämistä ihan normaalina aviopuolison kurissapitämiskeinona. Harva jaksaa kaivaa kohu-uutisten taustoja tietääkseen asioiden todellisen laidan, mutta minä jaksan.
Verotulot luetuimpia uutisia? Jos niitä pukattaisiin muissa maissa lehtiin tai niitä edes olisi saatavilla siinä määri kuin Suomessa, aivan varmasti ne olisivat luetuimpien kärjessä. "Kyttääminen" on samanlaista joka puolella maailmaa, vaikka turisti tulkitsee sen helposti avoimuudeksi ja ystävällisyydeksi. Naapurien kirkossakäynti, ostokset, illanviettotavat, suhteet ja kaikkinainen kulttuurisidonnainen kunniallisuus ja sen puute ovat oikein hyvin ihmisten tiedossa. Yritäpä asua raamattuvyöhykkeellä tai eurooppalaisessa kylässä tai missään muualla eriväristen ihmisten maassa niin, etteivät silmät seuraisi jokaista liikettäsi. Ei onnistu.
Niille, joiden uudessa kotimaassa tai pitkäaikaisessa oleskelumaassa ovat asiat kategorisesti paremmin kuin Suomessa, olkaa hyvät ja kertokaa maa ja kaupunki. Kertokaa sekin, jos teillä on käytössä selvästi maan keskituloa enemmän rahaa ja onko raha omalla työllä ansaittua. Näistä seikoista voimme päätellä sitten sen, millä värillä sävytetyt lasit teillä on päässänne.
Ensin annat ymmärtää kuinka Suomessa ei kytätä, mutta sitten myönnät ihan itse, että kyllä kytätään samanverran ainakin. Samoin väkivallan ja turvallisuuden suhteen, ensin sanot kuinka turvallista on ja sitten selität, että tottakai Suomessa on väkivaltaa. Eli miten se nyt on? Muualla väkivalta tekee maasta turvattoman, mutta Suomessa turvallisen? Suomessa ei ole moneen mahan tai paikkaan edes verrattuna ole mitenkään turvallista, mutta tietenkin turvallisempaa kuin ehkä vaikka jossain Intian suurkaupungissa.
En tiedä mistä olet saanut kuvitelman, että maailmalla vallitsee joku villi länsi ja vain Suomessa voi kulkea perjantaisin iltamyöhään turvallisesti paikassa kuin paikassa ja muualla et kebabijonossa viitsi seistä, koska voit saada turpiisi?
Ja mikä saa sinut luulemaan, ettei keski-Eurooppalaisessa kylässä ole ulkomaalaisia nähty ja kaikki töllöttävät ikkunoistakin ulos ihmettelemässä kuin suomalainen kävelee katua pitkin ikkunan edestä? Sanoisin, että pikemmin moni yrittää olla näkemättä kaikkea. Ja ihan samalla tavalla supistaan jossain kahvihuoneessa Suomessa kuin muualla muiden jutut. Paitsi ettei monessa maassa naiset ole niin paljon mukana työelämässä, eikä heillä siten ole taukohuonetta jossa supista, eikä työkavereita joiden kanssa jauhaa niitä juttuja.
Ennen vanhaan ehkä ihmisillä ole aikaa seurata muita ja juoruta, nyt moni on siirtynyt nettiin eikä liiemmin katsele ulos ikkunoista muiden tekemisiä.
Suurkaupungeissa, joita Suomessa on ehkä yksi, ei todellakaan muita kytätä. Joten voi sanoa, että ulkomailla asuu miljoonia ja miljoonia ihmisiä, joita ei kytätä koskaan.
Ai miten ihana kiukunpurkaus. En viitsi ruveta kommentoimaan enää, koska yrität panna omia sanojasi minun suuhuni, vääristelet loput ja valehtelet viime silaukseksi. Jos sinua harmittaa olla Suomessa, mene jonnekin muualle. Minä olen mielelläni juuri täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnekysymys. Suomi on unelmien ihmemaa tietyntyyppisille ihmisille. Esim. oma poikani nauttii Suomessa asumisesta juuri samoista syistä, joiden takia itse en kovin paljon tykkää täällä olla. Elämä Suomessa on monin tavoin idiooteille suunniteltua, kaikkeen löytyy sääntö tai vähintäänkin viranomaissuositus, eikä niiden järkevyyttä kukaan kehtaa ääneen kyseenalaistaa, vaikka moni varmaan itse ajattelee hyvinkin itsenäisesti. Meillä vaan on sellainen kulttuuri, että sääntöjä ja ns. yleisiä totuuksia ei saa kyseenalaistaa. Se luo turvallisuutta eräille, mutta toisaalta ahdistusta toisille.
Ilmasto on melko epämiellyttävä ihan kaikille.
Mistä säännöistä ja yleisistä totuuksista puhut ja mitkä niistä erityisesti ahdistavat sinua?
Ihan kaikista. Kun Suomessa on vaikkapa liikennesääntö, esim. että moottoripyörällä ajaessa täytyy aina käyttää kypärää, sitä noudattaa kaikki kansalaiset eikä kukaan koskaan sano ääneen, että on se vaan hieno tunne ajaa sillä moottoripyörällä ilman kypärää. Juujuu, ja tiedän erittäin hyvin, että on varmasti jopa vaarallista kaahata kahtasataa ilman sitä kypärää, mutta Suomessa en ole ikinä nähnyt ikinä sitä harrastavan. Silti ei tarvitse mennä edes Euroopan ulkopuolelle kun löytyy paikkoja, joissa nuoriso (ja joskus keski-ikäisetkin) törkeästi huvittelevat ajamalla ilman sitä kypärää. Tavallinen suomalainen reaktio koko tällaiseen hirvittävään laittomuuteen on se, että 'onpa tyhmää, en voi käsittää'. Vaikka ei ole koskaan edes kokeillut, eikä tajua miten hyvältä se tuntuu. Toisaalta jotain vuorikiipeilijöitä ihannoidaan, vaikka ihan yhtä 'tyhmää' ja vaarallista se niidenkin touhu on.
Henkilökohtaisesti en hyväksy esim. väkiv*ltarikolli*uutta missään muodossa, mutta kun kyse on melko viattomista pienistä elämän iloista, joissa tulee jotain sääntöä rikottua, minun puolestani anti mennä vaan. Minun puolestani lihavat ihmiset saisivat myös ääneen sanoa, että pitävät epäterveellisestä ruuasta ja syövät sitä paljon, mutta silti kaikki tuntemani reippaasti ylipainoiset ihmiset väittävät aina syövänsä tosi terveellisesti ja vähän, koska eivät kehtaa tunnustaa nauttivansa syömisestä. Minusta ihminen saa nauttia, ja myös näyttää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on todella huono ilmasto muutamaa kivaa kesäkuukautta lukuun ottamatta ja ruokakulttuuri on ollut hyvin ohuella pohjalla -ABC:ta, Hesburgeria ja kebabia. Toki poikkeuksiakin on ja kivoja ravintoloita alkaa olla enemmän ja enemmän kun ulkoa syöminen ei ole enää sellainen tabu kuin joskus ennen mutta harvinaistahan tuo ihmisten arjessa edelleen on.
Holhouksella tarkoitan lakeja ja sääntöjä jotka ovat tiukemmat kuin muualla, noin yleensä ottaen. Ja sitten moni vielä noudattaa niitä! Tyypillinen esimerkki on kun jalankulkija seisoo punaisissa vaikka kaupunki olisi tyhjä autoista...
Alkoholi nyt on ollut täysi tabu ja nopeusrajoitukset asetettu naurettavalla turvamarginaalilla.
Ja kun olen muuttanut ulkomaille niin toki katselen suomalaisia(kin) tv-sarjoja ja nettisivuja. Tulen takuulla pätemään palmun alta kun täällä sataa räntää ja vasemmistovihreät korottavat veroja ja keksivät jotain idioottimaista tehdessään Suomesta "ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun mallimaata".
Minä nyt pidän lauhkeasta havumetsävyöhykkeestä ja hyvästä ruoasta. En ole koskaan käynyt huoltoasemaravintoloissa tai Hesburgerissa enkä maistanut kebabia (sen epäilyttävän ulkomuodon vuoksi), joten en osaa sanoa niistä mitään. Sinä näemmä osaat, miten sattuikin.
Vertailin kerran maailman ja erityisesti Euroopan nopeusrajoituksia. Ylin rajoitus on pääsääntöisesti 120-130 km/h, joten Suomi ei eroa muista lainkaan. Oletko muuten kuullut siitä, että Saksassa ollaan asettamassa Autobahnien yleisrajoitukseksi 130 km/h? Etsipä muuten jokin vähemmän kliseinen esimerkki säännöistä kuin tuo punaisissa valoissa seisominen tyhjällä kadulla - hyppele ylitse, jos siltä tuntuu, mutta älä marise, jos jotakin ikävää tapahtuu. Pahoittelen sitä, että sinun alkoholinkäyttöäsi on paheksuttu ja ostaminen rajattu puoleksi vuorokaudeksi. Minä pidän viinistä, mutta koskaan ei ole tultu poistamaan pulloa käsistä tai lasia huulilta. Mihin tabuihin sinä olet törmännyt?
"Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken."
No niin, siinähän se tulikin: suomalainen koulu, suomalainen tukijärjestelmä ja suomalaisen yhteiskunta, jossa ekaluokkalainenkin uskaltaa kävellä koulumatkansa ilman saattajaa. :D
Sinä voit pitää Suomen ilmastosta, siitä vaan. Minä vihaan sitä. Etelämpänä asuneelle on yhtä tuskaa tämä ainainen kylmyys, viima ja räntäsade,
Ja mitä ruokaan/ravintolakulttuuriin tulee niin nuo luettelemani esimerkit todellakin kuvaavat hyvin suomalaista ulkona syömistä. Kovin on harvassa laadukkassa ravintolassa aterioivat perheet, ikävä kyllä. Tämä toki liittyy verotukseen, eihän täälä ole päässyt mitään ravintolassa käynnin kulttuuria kehittymään kun palkasta menee veroihin niin hirveän paljon.
Autobahnit ovat kyllä oikea henkireikä suomalaisen nysväyskulttuurin jälkeen kun kaasua saa painaa luvan kanssa pohjaan huolella ja pitää se siellä!
Paremmin liikenne siltikin sujuu jossain Italiassa, ne ruuhkat puuttuvat. Ja Italiassa voit huoleti ajaa vasenta kaistaa 160-170 km/h eikä poliisia vielä kiinnosta, carabinierit tekevät vaan tilaa kun tulet takaluukkuun kiinni vaatimaan tilaa -kokeiltu on.
Alkoholinkäyttöäni ei ole paheksuttu. Minä taas paheksuin holhousvaltion käytäntöjä -olen tottunut parempaan ja edellytän sitä.
Ja mikä ihme siinä on että odotan Suomessa kunnes lapset pärjäävät omillaan? Hyvähän täällä on käydä koulut ja sitten lähteä muualle tienaamaan. Niin tein itsekin aikoinani.
Siltipä olet katsonut Suomen itsellesi epämiellyttävätkin puolet niin vähäisiksi, että olet tehnyt pesueesi juuri tänne. Ja moskaruokaankin olet näemmä tutustunut oikein perusteellisesti. Kuulostat kaikkine valituksinesi ja uhoamisinesi aikamoiselta juntilta.
"-- kun kaasua saa painaa luvan kanssa pohjaan --"
Sieltähän se kuuliainen kansalainen jo pilkistää. :)
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus minulla.
Olen 2 kertaa muuttanut Suomesta Keski-Eurooppaan.1. Kerralla asuin kohdemaassa vuoden, ja takaisin palaaminen oli henkisesti raskasta.
2. Kerralla asuin kohdemaassa 3 vuotta, ja takaisin palaaminen vieläkin vaikeampaa kuin ensimmäisellä kerralla.Nyt olen asunut Suomessa yhtäjaksoisesti 10 vuotta ja oikeasti harmittaa, että palasin tänne.
Sama, palaaminen oli hankalaa kun silloin epäkohdat näki niin selvästi. Mutta en jäänyt vellomaan siihen vaan yrittänyt tehdä elämästä Suomessakin niin hyvää kuin mahdollista ja oikein onnellinen olenkin. Olen sitä mieltä että jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla pidän kielitaitoani yllä netin foorumeilla, mutta kun joskus erehdyn itse kirjoittamaan elämästäni ulkomailla, saan lähestulkoon aina kommentteja, jotka väittävät minun valehtelevan, koska ”ei olisi mitään tarvetta kirjoitella tällaisilla palstoilla, jos tuo olisi totta”.
Keskustelupalstoilla on kaikkialla mustavalkoista ajattelua, pätemistä, trollaamista ja valehtelua. Ei vain täällä av:lla. Ymmärrän hyvin, että tänne on helppo tulla "ylläpitämään kielitaitoa", mutta ei tämä mitään todellista kuvaa suomalaisista anna (osatotuuden kyllä, valitettavasti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailin kerran maailman ja erityisesti Euroopan nopeusrajoituksia. Ylin rajoitus on pääsääntöisesti 120-130 km/h, joten Suomi ei eroa muista lainkaan. Oletko muuten kuullut siitä, että Saksassa ollaan asettamassa Autobahnien yleisrajoitukseksi 130 km/h? Etsipä muuten jokin vähemmän kliseinen esimerkki säännöistä kuin tuo punaisissa valoissa seisominen tyhjällä kadulla - hyppele ylitse, jos siltä tuntuu, mutta älä marise, jos jotakin ikävää tapahtuu. Pahoittelen sitä, että sinun alkoholinkäyttöäsi on paheksuttu ja ostaminen rajattu puoleksi vuorokaudeksi. Minä pidän viinistä, mutta koskaan ei ole tultu poistamaan pulloa käsistä tai lasia huulilta. Mihin tabuihin sinä olet törmännyt?"Minut pitää Suomessa lapset joilla on koulunkäynti kesken."
Kyllä se ekaluokkalainen tosiaan uskalletaan laittaa kävelemään yksin kouluun ja joka ikinen vuosi taitaa ainakin yksi jäädä heistä auton alle. Ja huvittavaa tosiaan, yksi parhaista jutuista Suomessa on juuri Hesburger, ihan huippuhyvät hampurilaiset, josta pikaruokalahampurilaisista tykkää. Mutta verrataan nyt vaikka jonkun hääjuhlan menuuta, niin keskivertohäiden ruokatarjonta on ihan eri luokkaa jossain Italiassa, kuin jossain keskiverto suomalaisissa häissä.
Ja totuus on, että Suomessa on vaikka kuinka paljon ruokaravintoloita, jotka tarjoavat puhtaita eineksiä, joka olisi monessa maassa suoraan häpeällistä.
Ja kyllä noista säännöistä pidetään kovasti kiinni Suomessa ja myös halutaan pitää. Vai luuletko, että Suomessa postissa annettaisiin sinun allekirjoittaa puolisosi kirjattu kirje, vaikka postivirkailija olisi tuttu ja tuntee sekä sinut, että puolisosi? Ei annettaisi, etkä sinä todennäköisesti edes hyväksyisi, koska se on sääntöjen vastaista ja säännöt ovat sinulle tärkeitä. Mutta niin ei ole monessa muussa maassa hmisille, vaan tärkeintä on saada se kirje, koska puoliso itse ei jostain syystä itse ehdi hakemaan.
Hellanduudelis. Hampurilaisexpertti, joka on päässyt ihan italialaisiin häihin ihastelemaan.
Istuin aikoinani posteissa ja pankeissa kesätöissä ihan riittävästi nähdäkseni omin silmin, miksi edes tutun virkailijan ei ole syytä luovuttaa lähetystä tai rahaa muulle kuin vastaanottajalle muuten kuin valtakirjalla. Saat ihan itse päätellä, mikä kirjesalaisuuden ja ihmisen itsemääräämisoikeuden suojelemiseksi luoduissa säännöissä on pohjalla. Jollet osaa, koeta raottaa sitä tynnyrin kantta.
Vinkki: älä kerää ympärillesi tympeitä ihmisiä äläkä syö eineskuppiloissa.
Olen asunut jo 15 vuotta ulkomailla. Täytyy sanoa että voin henkisesti paremmin täällä kuin kotimaassa. Ihmiset ovat suvaitsevampia ja avoimempia, suurin syy näille on varmaan se että asun miljoonakaupungissa ja täällä ei ole samanlaista kyräilyn ja tarkkailun ilmapiiriä kuin Suomessa. Lasi viiniä lounaalla on ok, Suomessa saisi jo alkoholistin maineen tai itse tuntisi syyllisyyttä ja miettisi että mitäköhän muut miettivät. Tämä vain yksi esimerkki, niitä riittäisi paljon mm. lapsista, rahasta, työstä..
Paljon on tottakai täälläkin asioita joista en pidä ja paljon kaipaan juttuja Suomesta. Rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä nyt ensimmäisenä. Hiljaisuutta myös.
asuin fuengirolassa ja ei ne ihmiset mitää tosi ystävällisii siel oo.. :DD
Oikeesti. Mul jäi just sellanen wt-kuva paikasta vähäsen. Ja jotenki epäsivistyny? :D Siis kaupanmyyjät yms... vaikutti jotenki epäsivistyneilt tai vähän tyhmiltä. :'DD ja siis en sano tätä pahalla!!!!!!!!! :D
ilmasto oli hyvä ja tietty rannat yms.. ruuasta en muista, paljon pikaruokaa ainaki mut ei tainnu olla mitään maailman parasta ruokaakaan tai ainakaan mä en löytänyt. :D
Sinä voit pitää Suomen ilmastosta, siitä vaan. Minä vihaan sitä. Etelämpänä asuneelle on yhtä tuskaa tämä ainainen kylmyys, viima ja räntäsade,
Ja mitä ruokaan/ravintolakulttuuriin tulee niin nuo luettelemani esimerkit todellakin kuvaavat hyvin suomalaista ulkona syömistä. Kovin on harvassa laadukkassa ravintolassa aterioivat perheet, ikävä kyllä. Tämä toki liittyy verotukseen, eihän täälä ole päässyt mitään ravintolassa käynnin kulttuuria kehittymään kun palkasta menee veroihin niin hirveän paljon.
Autobahnit ovat kyllä oikea henkireikä suomalaisen nysväyskulttuurin jälkeen kun kaasua saa painaa luvan kanssa pohjaan huolella ja pitää se siellä!
Paremmin liikenne siltikin sujuu jossain Italiassa, ne ruuhkat puuttuvat. Ja Italiassa voit huoleti ajaa vasenta kaistaa 160-170 km/h eikä poliisia vielä kiinnosta, carabinierit tekevät vaan tilaa kun tulet takaluukkuun kiinni vaatimaan tilaa -kokeiltu on.
Alkoholinkäyttöäni ei ole paheksuttu. Minä taas paheksuin holhousvaltion käytäntöjä -olen tottunut parempaan ja edellytän sitä.
Ja mikä ihme siinä on että odotan Suomessa kunnes lapset pärjäävät omillaan? Hyvähän täällä on käydä koulut ja sitten lähteä muualle tienaamaan. Niin tein itsekin aikoinani.